School misbruikt persoonsgegevens voor vacatures

Pagina: 1
Acties:

• JackDaniel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 10:09
Ik had een kort vraagje. Recentelijk is mijn school begonnen met het aanbieden van gelesecteerde vacatures via hun ELO, ofwel, leerlingen krijgen opeens een mail met daarin in kort bericht over een vacature waar niemand om gevraagd heeft.

Naar mijn weten is dat bijna zeker niet hélemaal oke. Is er een specifieke aanduiding voor zulk een misbruik van persoonsgegevens, of duidelijke regels? Informatie word zeer op prijs gesteld!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:55
Euhm ze krijgen gewoon vacatures binnen en die mailen ze rond.

Kwestie van je studenten/oudstudenten een kans te geven en in te lichten.

Ik denk niet dat ze daar iets strafbaars doen.

Je zou eigenlijk blij moeten zijn. Je hebt nl een extra referentie dan.

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-11 14:30
Ik haal hier nergens uit de tekst dat ze persoonsgegevens misbruiken?

Als hun jouw gepersonaliseerde vacatures zoeken en aanbieden, is het anders dan dat ze jouw gegevens aan iemand aanbieden en hierop vacatures ontvangen.

Ik zou juist blij zijn dat je school wat meedenkt en een zetje in de rug wilt geven.

• JackDaniel
diefightdie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:18:
Ik haal hier nergens uit de tekst dat ze persoonsgegevens misbruiken?

Als hun jouw gepersonaliseerde vacatures zoeken en aanbieden, is het anders dan dat ze jouw gegevens aan iemand aanbieden en hierop vacatures ontvangen.

Ik zou juist blij zijn dat je school wat meedenkt en een zetje in de rug wilt geven.
Tja, ik vind het vooral storend dat een mailsysteem, bedoeld voor school, misbruikt wordt om specifieke vacatures aan te bieden. Vooral ergelijk dat niemand verteld is hoe ze aan deze vacatures komen, of er aan verdient word, etc.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In plaats van gelijk te gaan roepen "dat mag niet", begin eens met een gesprek met de school en geef aan waarom je bezorgd bent.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
JackDaniel schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:22:
[...]

Tja, ik vind het vooral storend dat een mailsysteem, bedoeld voor school, misbruikt wordt om specifieke vacatures aan te bieden.
Als het een mailsysteem is wat wordt aangeboden door de school en deze vacatures worden door de school via hun mailsysteem naar hun leerlingen verstuurd, hoe is dat dat misbruik?

En wat is er mis mee als de school van deze wervende bedrijven een vergoeding ontvangt? Ze dienen daarmee hun leerlingen (tenminste, ik mag hopen dat je op school zit met als doel om in de toekomst een baan te vinden), ze helpen die bedrijven en ze krijgen er een vergoeding voor zodat het voor hun mogelijk budgettair neutraal of zelfs positief is.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als de school gegevens van de leerlingen deelt met deze bedrijven om daarna gericht vacatures aan te bieden aan bepaalde leerlingen. Maar dat blijkt niet uit je verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door anboni op 11-09-2015 15:28 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:14

-tom-562

Oliesjeik

Niks mis mee toch, zolang het alleen in je schoolmail komt?

Vaak bu'j te bang!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-11 14:30
JackDaniel schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:22:
[...]

Tja, ik vind het vooral storend dat een mailsysteem, bedoeld voor school, misbruikt wordt om specifieke vacatures aan te bieden. Vooral ergelijk dat niemand verteld is hoe ze aan deze vacatures komen, of er aan verdient word, etc.
Dan zou ik bij je school het e.e.a. gaan navragen. Pak het 'probleem' altijd aan bij de Oorzaak.

Geef aan dat je het storend vind en dat je graag wilt weten of/hoe ze je persoonsgegevens gebruiken bij deze vacatures.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik ben benieuwd: gebruiken ze je persoonlijke mailadres of het mailadres wat je van de school hebt gekregen?

Als ze je persoonlijke mail gebruiken: besef dan dat je klant bent bij de school. Ze mogen dus je gegevens gebruiken. Als je het daar niet mee eens bent kan je vragen of ze je uit de mail lijst willen halen. Of je gaat naar een andere school toe ofzo.
En als ze hun eigen mailadres gebruiken - dan is er al helemaal geen sprake van enig misbruik of wat dan ook.

Het is gewoon een stukje service. De afzender heeft op zijn best een lijst met wie in welke studierichting zitten en gebruikt die lijst om relevante vacatures te sturen. Lijkt me voor het gros van de studenten een mooie manier om makkelijk aan vacatures te komen. En aan vacatures doorsturen heeft nog nooit iemand geld verdiend. Pas als je vervolgens bij de school aangenomen wordt om vervolgens gedetacheerd te worden verdiend de school daar wat aan - maar dat zullen ze niet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tehh op 11-09-2015 15:30 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:28
Je kunt misschien bij de school aangeven dat je graag die mails niet meer wil ontvangen? Dan kunnen ze je uit de maillinglijst halen en heb je er ook geen last meer van.

• JackDaniel
Ach, ik zal het wel te serieus zien. Het desbetreffende bedrijf krijgt immers een voordeel via een openbare school, zonder dat de school transparant is over hoe en wat. Waarom een bedrijf wel, en het andere niet? Hoe dan ook, het is zo'n ramp nog niet denk ik dan.

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 11:25

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ergens snap ik wel dat je er niet blij mee bent. "Geselecteerde vacatures" klinkt toch een beetje als "een bedrijf betaalt de school om de vacatures naar studenten te sturen". Het is niet ondenkbaar dat de school daarvoor betaald krijgt, en wat dat betreft is het in zekere zin gewoon commerciële mail. Als Tweakers plotseling (gerichte) vacatures naar leden zou mailen, zou daar ook reuring over ontstaan lijkt mij. Schoolmail is er als communicatiemiddel tussen school en leerling, en leerlingen onderling. Niet voor werving en selectie door derde partijen. Dit soort dingen zou wat mij betreft niet toegestaan mogen zijn, of op zijn MINST opt-in moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsjipmanz op 11-09-2015 17:27 ]

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:55
Ach je kan er ook gewoon over regelneuken he...

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
ach ja, je kunt ook gewoon alles accepteren wat ze je proberen op te dringen zonder het in twijfel te durven stellen eh
(wat voor opmerking is dat joh, kan je het net zo goed voor jezelf houden)

edit om zelf wat contructiever te zijn:
Ikzelf zou het ook in twijfel trekken, net als TS, maar ik zou het eerst eens navragen bij 't school,
en het daar laten weten dat het fijner/beleefder zou geweest zijn dat ze de studenten zelf lieten kiezen via een opt-in of zo zulke mails wel willen ontvangen, en/of ze het anders op een intranet-pagina posten en die wat bekender proberen te maken bij de studenten...
Kan ook zijn dat het ergens in een policy beschreven is die dit schooljaar anders is dan vorige en dat men automatisch ermee akkoord ging bij eerste inlog, met (of zonder) een opt-out...

offtopic:
ik heb ooit een ex-collega gemeld bij de Belgische FCCU wegens misbruik van mijn mailadres omdat hij het als collega/vriend ooit legit gekregen had van mij, maar zonder enige toestemming zijn gehele private mail-adressen-lijst ging spammen met de gegevens van zijn net opgestarte dance-café, vanuit het domein van die danscafé.
Een verschiltje tussen "natuurlijk persoon die laat weten dat ie een danscafé heeft overgenomen en graag zijn vrienden even uitnodigt op het openingsweekend en 'als men wilt kan je inschrijven op de maillijst voor andere events via *link*' " en "rechtspersoon die onrechtmatig verkregen mailadressen - die van zijn private vriendenlijst - spamt met reclame voor zijn zaak en die mailadressen toevoegt aan zijn zakelijke wekelijkse mailinglist" (geen volgens Belgische wet dubbele opt-in geweest). de FCCU gaf me gelijk in die redenering en hij kreeg van hen een waarschuwing en de verplichting om al die mailadressen te verwijderen van die maillijst.
Regelneuken: misschien. dingen in twijfel durven trekken: zeker.
"Het is je plicht op te komen voor je recht. Het is je recht om anderen te wijzen op hun plichten. (en zij jou op die van jou)"

[ Voor 84% gewijzigd door soulrider op 13-09-2015 01:21 ]

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-11 15:25
Het hoeft natuurlijk niet representatief te zijn, maar mijn werkgever heeft ook een aantal keer een vacature bij (ik meen de opleidingscoördinator van) een aantal aansluitende studies neergelegd, daar is nooit voor betaald. Het bedrijf is geholpen (in potentie meer/betere sollicitanten), evenals de school (hoger % afgestudeerden met snel een baan en een stukje relatiebeheer i.v.m. stageplekken) en de student (makkelijk toegang tot vacatures en eventueel een baan). Een win-win-win situatie dus :)

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:06
Ik zie het eerder als een extra dienst die de school levert. Bij mij op school heb je bijvoorbeeld op de elo omgeving een opleiding specifieke plek met vacatures voor stage- en afstudeerplekken. Daarnaast zijn er ook vaak genoeg verplichte netwerk sessies met bedrijven.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, er is nogal wat speculatie wat de context van 'geselecteerd' is.
Geselecteerd door een externe partij op basis van gegevens van de studenten? Want dan is het inderdaad commerciële e-mail en dat mag niet zomaar.
Echter, als er een docent is die bijvoorbeeld 20 vacatures per dag voor z'n neus krijgt en ze sorteert op 'welke opleiding past dit bij' (wat ook selectie is) en daarmee studenten een stageplaats of baan na de opleiding wil bezorgen, dan is daar niet per definitie commerciëel belang bij, noch wordt er gebruik gemaakt van persoonlijke gegevens.

Kortom, ga eens in gesprek met de persoon/personen die deze e-mails verzorgen. Misschien doen ze wel niets fout.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Organisaties die mensen mailings doorsturen van bedrijven e.d. doen dit vaak als extra inkomstenbron. Het is dan ook vaak een win-win-win: het bedrijf kan heel specifiek een doelgroep aanspreken, de organisatie ontvangt hier een vergoeding voor en de mensen die de mailing ontvangen worden bericht met informatie die specifiek op hen van toepassing is, zonder dat hun privé gegevens wordt weggegeven aan een derde partij. Ik ontvang zelf bijvoorbeeld van de studievereninging met enige regelmaat dergelijk mailings en ik stoor mij hier dan ook niet aan. Immers, voor iedere student die wordt gemaild, ontvangt de vereniging een kleine vergoeding en ik wordt er niets slechter van. Wel is het zo dat er wettelijk regels aan verbonden zijn. Zo zal iedere mailing een optie moeten hebben waarmee je kunt kiezen in de toekomst niet langer dergelijk mails te willen ontvangen (opt-out).

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Mijn hogeschool bood ook zulke service aan, maar enkel aan de laatste jaarstudenten, en enkel indien we ons er voor inschreven, en dus er mee akkoord gingen dat ze ons zo iets doorstuurden.
Voor al de rest was er het job-pinbord en de intranet-pagina, voor bv weekendbijverdiensten, studentenjobs,...

offtopic:
Ik krijg er nog steeds (20+jaar later) elk jaar een mailtje van of mijn gegevens kloppen, of ik ze eventueel wil corrigeren of updaten met ondertussen verworven kennis/ervaring, en/of ik wel of niet nog/terug jobmailtjes wil ontvangen.
Kies ik voor niet, dan blijft het beperkt tot het jaarlijks mailtje.
Werkgevers krijgen die maillijst ook niet, het is enkel "dit heeft de school binnengekregen van mogelijke werkgevers"-doorgeef-systeem naar eindjaars- en oudstudenten die dat wilden.

dus aan TS: vraag het eens na in je school (hoe,wat,waarom) en ook of er een uitschrijfmogelijkheid is, of een ander medium om dat door te geven vanuit hen.
(omdat als je hun mails gaat vlaggen als spam je mogelijk ook rechtstreekse mails van werkgevers - waarin je wel interesse hebt - gaat mislopen omdat de spamfilter ze dan ook tegen gaat houden)

[ Voor 18% gewijzigd door soulrider op 13-09-2015 13:13 ]

Pagina: 1