Standby geheugen i.c.m. OOM waarschuwingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkerens
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-07 21:58
Goedendag!

Ik weet zo niet of dit in het correcte board is, maar dit lijkt me goed.
Mijn excuses voor het niet gebruiken van blokhaken in de titel, ik kan mijn titel niet aanpassen. Het gaat om Windows 10.

Sinds kort heb ik op mijn PC (momenteel 1 ram kit) veel problemen met geheugen.
Windows blijft veel (vooral bij het gamen) zeuren dat mijn geheugen laag is en dat ik applicaties moet afsluiten (vaak het spel dat ik aan het spelen ben).

Als ik op zo'n moment in mijn taskmgr kijk, zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zpJeLeF.jpg

7.5gb aan standby geheugen? Als ik hier en daar wat rondkijk, dan zou het zo moeten zijn dat op het moment dat een applicatie geheugen opvraagt, dit standby geheugen als eerste gedealloceert moeten worden daarvoor.

Na afsluiten van het specifieke spel (GTA5) lijkt dit standby geheugen nog steeds te staan.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oF5FgTb.jpg

Is het normaal dat windows eerst deze waarschuwing geeft voordat hij standby geheugen gaat opofferen? Waarom gebruikt windows überhaupt zoveel geheugen?
De enige achtergrondapplicatie waarvan ik weet dat deze veel ram gebruikt is de RAPID mode van mijn Samsung SSD, maar naar mijn weten markeert deze dat als "actief gebruikt" geheugen, niet standby.

Alvast bedankt!

M.v.g.
Rens Rikkerink

[ Voor 5% gewijzigd door Ikkerens op 11-09-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ikkerens schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:31:
...Windows blijft veel (vooral bij het gamen) zeuren dat mijn geheugen laag is...
Is het ècht Windows die zeurt, of is het de applicatie?
Oudere games kijken vaak naar free memory ipv available memory en raken dan in paniek

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkerens
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:17:
[...]

Is het ècht Windows die zeurt, of is het de applicatie?
Oudere games kijken vaak naar free memory ipv available memory en raken dan in paniek
Ik ben momenteel zelf niet bij mijn pc, dus ik heb even snel een voorbeeld opgezocht.
Ik krijg onderstaand dialoog:
Afbeeldingslocatie: https://extranet.mm-software.com/FDT-Platform/FDTBlog/Lists/Photos/_w/Additional%20Out-of-memory%20warning_png.jpg
(Maar dan met Grand Theft Auto V) in als voorstel om af te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ikkerens op 11-09-2015 12:19 ]

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:36
In je screenshot zie je onderaan de optie "open resource monitor".
Hier kun je in detail inzoomen op welke applicatie het geheugen nodig heeft.
Misschien kun je zo achterhalen wat de oorzaak is.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Bovenstaande. En dan specifiek even sorteren op commit size.
Ikkerens schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:31:
7.5gb aan standby geheugen? Als ik hier en daar wat rondkijk, dan zou het zo moeten zijn dat op het moment dat een applicatie geheugen opvraagt, dit standby geheugen als eerste gedealloceert moeten worden daarvoor.
Klopt.
Is het normaal dat windows eerst deze waarschuwing geeft voordat hij standby geheugen gaat opofferen?
Nee. De waarschuwing is dan ook ongerelateerd aan standby memory.

Je hebt in je eerste screenshot echter een commit van 20 GB, terwijl je systeem maar werkelijk 8.4 GB gebruikt.

Met andere woorden: er is een proces dat een boel geheugen alloceert maar er vooralsnog weinig mee doet. Dan zie je het niet terug in gebruikt fysiek geheugen, maar Windows garandeert wel dat hij al dat geheugen kwijt kan in een combinatie van fysiek geheugen en page file ('commit').
Waarom gebruikt windows überhaupt zoveel geheugen?
Het eeuwenoude riedeltje: efficientie. Geheugen dat niet nuttiger gebruikt kan worden wordt gebruikt voor caching. Al je geheugen is in gebruik als je je computer maar lang genoeg achtereen gebruikt (caches lopen langzaam vol).

Maar nogmaals, je probleem zit waarschijnlijk in de commit charge, de melding die je krijgt impliceert dat Windows de commit limit niet kan verhogen (bijvoorbeeld door de page file te vergroten), en dan breekt er paniek uit.

Ten aanzien van die pagefile; je hebt daar niets mee gedaan? Ik weet helaas niet meer zo 1-2-3 hoe Windows z'n page file limits hanteert tegenwoordig, maar ik zou verwachten dat hij op z'n minst wel tot 1x RAM zou groeien... (dan heb je een commit limit van 16 GB RAM + 16 GB page file = 32 GB).
De enige achtergrondapplicatie waarvan ik weet dat deze veel ram gebruikt is de RAPID mode van mijn Samsung SSD, maar naar mijn weten markeert deze dat als "actief gebruikt" geheugen, niet standby.
Zou toch zomaar kunnen dat dit de boosdoener is. Maar Resource Monitor zou gemakkelijk uitsluitsel moeten geven.

• Ikkerens
Mijn dank voor jullie reacties.

Na wat onderzoek in de resource monitor zie ik dat GTA5 (net zoals enkele andere spellen) blijkbaar veel geheugen commit.
Na wat rondspelen blijkt GTA5 14GB aan commit size heeft.

Tevens heb ik mijn pagefile onderzocht, het bleek dat Windows bij mij (zonder er ooit aan gezeten te hebben / system managed) "maar" 3GB aan pagefile gebruikte.
Deze heb ik op handmatig gezet, system managed naar een andere partitie verplaatst (hij zat op een zeer kleine partitie).
Hij kwam nu uit op 10GB.

Tot nu toe heb ik nog geen memory warnings gekregen / applicaties die aan het klagen waren (chrome begon dit veel te doen).
Mocht er iets veranderen dan laat ik het weten, maar voor nu, mijn dank is groot!
Pagina: 1