Privacy en disclaimer pagina's website

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-10 23:35
Mijn werkgever is bezig met een nieuwe website te bouwen. Nu liepen we alleen tegen een onduidelijk iets aan wat ik niet terug kan vinden.

Ik werk namelijk voor een Duits bedrijf waardoor heel het beheer van de site dus ook in Duitsland bij de IT afdeling ligt. Deze hebben voor de Duitse site netjes alle regelgeving omtrent disclaimer en privacy op de site vermeld.
Bij het vertalen naar de Nederlandse versie met een .nl extensie zullen ze (neem ik aan) echter moeten voldoen aan de Nederlandse regelgeving.
Maar als ik de lokale netwerkbeheerder vraag hoe deze regels zitten krijg ik niet echt bepaald een duidelijke respons. (beter gezegd geen)

Dus de simpele vraag die ik heb is:

Wat moet vermeld worden mbt privacy van de gebruiker van de website? (enkel een melding van gebruik van cookies voldoende bv?)
Wat moet of mag er op de site staan mbt een disclaimer? (enkel bescherming van eigendom of nog ander info?)
Of waar kan ik hierover de regels terug vinden?
Mag volstaan worden met de Duitstalige privacy en disclaimer? (Was Duitsland sowieso niet een stuk strenger qua regelgeving hierover?)

De bronnen die ik kan terugvinden hierover hebben enkel betrekking op een melding van cookies:
https://www.rijksoverheid...wet-regels-en-richtlijnen

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Morelleth schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:41:
Maar als ik de lokale netwerkbeheerder vraag hoe deze regels zitten krijg ik niet echt bepaald een duidelijke respons. (beter gezegd geen)
Ik denk dat als je de lokale jurist vraagt hoe het staat met uitrol van IPv6 op het WAN, dat je ongeveer dezelfde respons krijgt :+

Oftewel: die vraag moet je niet aan een netwerkbeheerder stellen, maar aan iemand van legal, of evt. communicatie/marketing of zo. Als je die functies intern niet hebt, dan zal je het extern moeten zoeken.

Het is ook nogal lastig door ons te beantwoorden, aangezien een en ander nogal zal afhangen van wat precies het doel van de website is en welke data verwerkt wordt etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-10 23:35
Zoiets verwachte ik al.

Zijn er nog goede externen die aanbevolen (kunnen) worden?
Of het bedrijf de kosten ervoor wil maken, laat ik aan hun. De marketing/communicatie/IT van het bedrijf is nl enkel bekend met de Duitse wetgeving.
Dus dan kan ik in elk geval voorleggen met wie ze dit verder af kunnen stemmen zonder dat ik er tussen hoef te zitten :p

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is dan sowieso natuurlijk nogal een risico, je op de NL markt willen begeven, zonder bekend te zijn met de wet- en regelgeving. Nu zal dat allemaal niet schokkend verschillen (vaak is DE strenger dan NL op dit soort gebieden), maar handig is anders.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:20

samo

yo/wassup

Ik heb hier toevallig een heel relaas van ICTRecht over bijgewoond laatst. Kort gezegd: de regels over het verwerken van persoonsgegevens worden strenger. Je wilt dus alvast voldoen aan de nieuwe regels. Daar is het heel erg belangrijk dat je aangeeft welke persoonsgegevens je gaat verzamelen en wat je er mee doet. Vervolgens kom je in een web van regels waar juristen-taal en ict-jargon naadloos langs elkaar heen praat. Dus dit is iets dat je zeker wilt uitbesteden. Bovengenoemde partij is een van de grotere spelers daarin in Nederland.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:08

JJ93

Error 418

Ik heb hier laatst onderzoek naar moeten doen voor een vak.

Je moet rekening houden met:
- Wet Bescherming Persoonsgegevens
- Cookiewetgeving
- Privacy Enhancing Technologies

WBP:
Artikel 7
Artikel 9
Artikel 13
Artikel 43

Verder moet je de wetsartikelen dus ook opnemen in je beleid.
Dus:
- Waarom je persoonlijke gegevens verzameld
- Redenen en doelen om persoonsgegevens te verzamelen
- Hoe de persoonsgegevens beveiligd worden (PET-trap)
- Wanneer gegevens met derde partijen worden gedeeld
- Welke cookies je gebruikt (analytisch, functioneel, tracking)

Kortom: je moet met een heleboel wetten en regels rekening houden. Voor een hobby website valt dit wel mee, maar wanneer je persoonsgegevens gaat verzamelen en als er betalingen verricht kunnen worden moet je alles juridisch wel in orde hebben. Als ICT'er word je niet vrolijk hoe alles in het WBP omgeschreven staat dus zou ik zeker advies vragen van een externe partij.

[ Voor 34% gewijzigd door JJ93 op 11-09-2015 11:58 . Reden: Cookies al te vinden op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/internet/inhoud/bescherming-privacy-op-internet/cookiewet-regels-en-richtlijnen ]

Pagina: 1