Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:29
Tijdens mijn vakantie heeft m'n Sony a55 (januari 2011) plotseling de geest gegeven... het laatste wat ik hoorde was een shutter geluid en daarna niets meer, ook niet na het opnieuw aanzetten of een andere batterij. Na het raadplegen van wat forums blijkt dit een enigszins gekend probleem te zijn... en zou Sony 250 euro vragen voor een reparatie (ook al gelezen dat het probleem terug komt) wat ik nog moet navragen bij m'n dealer.

Gezien dit toestel destijds zo'n 600 euro heeft gekost is de vraag of dit het (nog) waard is... en vooral wat het alternatief is (gezien ik een Sony 18-250 lens heb met een alpha mount dus).

De a65 wordt blijkbaar niet meer gemaakt, de a77II is meteen wat duurder (en ontbreekt GPS)... en de a58 weet ik niet meteen (blijkt trouwens ook geen GPS te hebben). Ik lees trouwens van alle drie dat ze het probleem ook hebben... al zijn die posts eerder uitzonderlijk (van andere merken lees je ook wel eens ellende).

Enig advies is dus welkom... mag ook van een ander merk zijn al hoeft het zeker geen pro/contra Sony discussie te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ik zou zeker even contact opnemen met Sony. Wie weet is er toch een of andere coulance-regeling, want het is natuurlijk niet fraai als een camera er na 4 jaar zomaar mee stopt. Helemaal als het een bekend probleem is.

Heb je alleen maar de 18-250 en geen andere lenzen? Dan zou je ook verder kunnen kijken inderdaad, naar andere merken en misschien ook systeemcamera's. Als je alles bij het oude wilt laten ligt een A58 het meest voor de hand. Ik weet niet hoe fanatiek je de gps gebruikte, maar met dat gemis valt te leven. Of een tweedehands A55 op Marktplaats scoren (al kan deze dus ook last krijgen van dit euvel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik heb ook nog een 18-55 maar dat is de kost niet en gebruik ik eerder zelden.

GPS vond ik enorm handig op vakantie bij het rondreizen om te weten waar de foto's waren genomen al kan dat eventueel via een externe GPS.

Ik ga eerstdaags eens contact opnemen met Sony al geven de postings weinig hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
r2504 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:41:
Ik heb ook nog een 18-55 maar dat is de kost niet en gebruik ik eerder zelden.

GPS vond ik enorm handig op vakantie bij het rondreizen om te weten waar de foto's waren genomen al kan dat eventueel via een externe GPS.

Ik ga eerstdaags eens contact opnemen met Sony al geven de postings weinig hoop.
Neem contact op met de winkel waar je hem hebt gekocht. Niet rechtstreeks met Sony. De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product en voor eventuele aanspraak op gratis reparatie moet je dan ook bij hem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Na meer dan 4 jaar denk ik dat je daar nog weinig recht op hebt... ook al is dit een verborgen gebrek.

Het zal in ieder geval de volgende stap zijn... een nieuwe camera zal wel even kunnen wachten (las ook ergens dat een a58 eigenlijk al end-of-live is, dus wie weet komt er een II versie of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Dat hangt er maar vanaf hoe je je camera hebt gebruikt en of het defect een gevolg is van normale slijtage of een ontwerpfout. Je geeft aan dat het vaker voorkomt bij dit type camera. Kun je omschrijven wat de oorzaak van het probleem is? Als je er met de verkoper niet uitkomt, kun je je probleem voorleggen aan een geschillencommissie, mits de verkoper is aangesloten. Is hij dat niet, dan kun je contact opnemen met consuwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik behandel al m'n toestellen steeds met de nodige zorg... net zoals de meeste andere posters met het probleem. Het gebruik ligt dus duidelijk niet aan de basis van het probleem... trouwens ook het aantal shutter bewegingen (op te halen uit de EXIF info) lijkt ver uit elkaar te liggen.

Ik ga niet vooruit lopen op m'n bezoekje aan de dealer al vrees ik dat je in Nederland wel wat verder staat wat betreft geschillen afhandelen en dergelijke.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een A58 fantastisch mooie foto's maakt, en een erg mooie en heldere zoeker heeft, veel beter dan die van de A55.

Wat je opgeeft is GPS, de handige Minolta flitsschoen (converterblokjes zijn verkrijgbaar) en een metalen lens mount.

Ik heb na ruim een jaar en duizenden foto's met geregeld lens wisselen nog geen slijtage in de lens mount kunnen ontdekken.

Als reparatie van de A55 je 250 euro kost, dan moet je niet nadenken, en gewoon de A58 kopen als je zonder GPS kunt leven. Of koop er eventueel een losse travel logger bij.

GPS in camera's lijkt z'n beste tijd te hebben gehad, dat is ook al in de A77-II gesneuveld.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 18:10
Helaas heb ik hetzelfde, balen, balen ,balen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

Wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb een soortgelijk probleem met mijn A55 gehad.

Camera sloeg vast en toen ik de lens eraf haalde zag ik geen sensor maar een dichte sluiter. Andere accu (een el-cheapo noname) erin en de camera werkte weer. De orginele Sony accu erin en de camera deed niks meer.

Eerst dacht ik dat ik vergeten was de accu op te laden, maar toen in de Sony accu in de lader stopte, ging de laadindicator al vrij snel uit.

MIjn conclusie was eerst dat de accu na 4 jaar niet meer goed werkte. Dus een Jupio accu gekocht. Met deze accu, en de noname werkt de camera nog steeds. De orginele Sony accu werkte ( na wekenlang niet gebruikt te hebben) op een gegeven moment weer, maar is kort daarna toch overleden.

Na het eea gelezen te hebben op het internet (fora op dpreview, flickr etc.) lijkt het erop dat een imitatieaccu het beter doet dan een orginele accu. Door slijtage van de sluiter gaat de camera meer stroom gebruiken bij het maken van de foto. De orginele accu is kritischer dan een imitatieaccu en gaat uit. De eindconclusie van gebruikers was dan ook: gebruik een imitatie accu, dan kan de camera nog een hele tijd mee.

Mijn A55 werkt nog steeds, stamt uit december 2010 en heeft ondertussen een shutter counter rond de 45000.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 14-10-2015 11:18 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik heb de diverse opmerkingen over de imitatie accu's ook gelezen... maar beschik er niet over. Wel is het zo dat ik enkel leven in m'n camera krijg als ik de originele accu in de lader stop tot hij volledig opgeladen is... zodra dit een feit is kan ik m'n camera enkele keren tot leven wekken (al krijg ik louter "camera error" te zien) maar daarna is het gedaan (alsof de camera de batterij zo snel kan leeg trekken al is ze zeker niet leeg wat de lader geeft binnen enkele minuten al weer aan dat ze vol is).

Ik had trouwens een nieuwe originele batterij aangekocht voor m'n verlof... maar deze reageert dus identiek hetzelfde.

Spijtig heb ik nog geen tijd gehad voor een bezoekje aan de winkel (andere prioriteiten/zorgen)... maar ik ga de batterij theorie zeker nogmaals met hen bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het probleem ligt niet in het snel leegtrekken van de accu, maar het feit dat de orginele accu boven een bepaalde stroomsterkte afschakelt. Waarschijnlijk een soort van overstroom beveiliging.

Normaliter vraagt de camera nooit zoveel stroom, maar door sluiter slijtage gaat camera wel net over de grens. De orginele accu schakelt dan af. Immitatie accu's zijn niet zo kritisch en hebben meer marge mbt de stroomsterkte.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ondertussen van iemand een no-name batterij kunnen lenen en inderdaad... toestel werkt terug prima _/-\o_

Daarna terug de originele Sony batterij geplaatst en bij het nemen van de eerste foto terug hetzelfde probleem 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Fijn om te lezen. :)

Dus gewoon een immitatie accu kopen. Heb zelf een Jupio en een el-cheapo no-name van 14 euro. Die laatste doet het wel, maar heeft veel meer last van zelfontlading dan de Jupio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik was al bijna aan het kijken naar de a68... maar is toch ook niet wat ik ervan verwachte :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 21:46
Zelfde probleem gehad, ook imitatie gekocht en werkte weer perfect voor een jaar. Nu helaas echt dood, zelfs nieuwe imitatie accu gekocht maar de sluiter zit echt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dan is de sluiter overleden. De truuk met de imititatieaccu is dan ook alleen maar uitstel van executie. Mijn A55 werkt nog steeds, maar voor hoelang nog is ongewis.

Overigens zijn er op youtube filmpjes te vinden hoe het sluitermechaniek zelf te vervangen is. Echt veel geld schijnt het mechaniek niet te kosten.

Zie bv hier:

[ Voor 15% gewijzigd door EXX op 04-05-2021 19:07 ]

Pagina: 1