230V naar 5V USB Printplaat kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 15:03
Hallo en bedankt voor het lezen alvast.

De reden, ik heb meerdere 230 naar USB liggen, hoofdzakelijk gebruik voor smartphones. Nu ben ik een beetje huiverig om een stukje tech van zoveel euro er aan te hangen.

De echte aanleiding is een vreemde geur uit één van deze laders. (een geur uit een lader is natuurlijk al vreemd)

Nu ben ik echter wel nieuwsgierig naar de oorzaak maar heb ik helaas geen voldoende kennis hiervoor. Hieronder wat afbeeldingen van de betreffende plaat.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/s/hm0eqw2wz31wlmw/2015-09-10%2023.12.44.jpg?dl=0

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/s/kkx6ql88ss1wzod/2015-09-10%2023.12.50.jpg?dl=0

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/s/bpho234o8233wbr/2015-09-10%2023.13.16.jpg?dl=0

Mijn vraag is dus, is dit een goede plaat? is hier wat mis mee? wat zijn herkenningspunten?

Alvast bedankt voor hulp/tips/suggesties!

[ Voor 5% gewijzigd door Generation Kill op 10-09-2015 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik kan je niet helpen aan waar de geur vandaan kwam, maar die lader ziet er wel ultiem cheap uit en mist volgens mij heeeeel veel beveiliging.

Zoek je een goedkope lader met fatsoenlijke power, haal dan een Koppla 3port USB adapter bij Ikea. Kost maar 8 euro en schijnt érg goed te zijn.

Voor n richtlijn wat goed is, kan je best even kijken naar wat fake vs real reviews van diverse merkproducten.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.righto.com/201...ipad-chargers-pricey.html

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 10-09-2015 23:56 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Wat een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend ontwerp zeg...tussen de primaire en secundaire zijde van de trafo zit maar een paar mm op z'n hoogst :X

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Ik zou dat ding direct wegpleuren.

Sowieso vertouw ik chinese elektronica die in het stopcontact gaat niet. Er wordt overal op bezuinigd, en het is al meerdere keren gebeurd dat er iemand is overleden door zo'n goedkoop ladertje.

Edit: mooie vergelijking tussen origineel en Chinees: http://www.righto.com/201...ipad-chargers-pricey.html

[ Voor 21% gewijzigd door Schlumpie op 11-09-2015 09:15 ]

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Ik zie een erg laag vermogen trafo'tje. een diode en een paar condensatoren.

Er zijn een paar problemen met dit ontwerp
1) Normaal gebruik je 4 diodes voor een gelijkrichterbrug. Met 1 gooi je de helft van je fase weg. Dat resulteert in een erg onstabiele spanning. Ze proberen dit te compenseren door een enorme condensator. Voor het laden van een accu werkt dit, maar niet voor iets dat echt 5V verwacht.
2) Het trafo'tje is erg klein. Dit kan goed gaan zolang je hem ook maar licht belast. Maar dat brengt ons bij 3.
3) Er zit geen enkele beveiliging of beperking van de stroom in. Als dat ding kortsluiting maakt vliegt hij in brand. Als je hem lang belast smelt hij.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een enkele gelijkrichting is normaal in hoogfrequent voedingen dus daar is niets verkeerds aan.
Na de 220v gelijkrichter zie ik wel een weerstand welke mogelijk als veiligheid of stroomsensor fungeert.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Oh ja, dat was me helemaal niet opgevallen.
Op de onderkant zitten allerlei weerstandjes. Genoeg om een maximum stroom in te stellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 15:03
Oke, troep dus. Bedankt voor de reacties, misschien tijd om te gaan hobbyen en een eigen te maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Je eigen voeding maken is ook een verschrikkelijk slecht idee. Het testen van een voeding gaat veel verder dan stekker erin steken en kijken of 'ie het doet, je kan troep leveren aan je telefoon, terug het stroomnet in of de lucht in. Als je toch wilt hobbyen, doe dit dan met een fatsoenlijke gecertificeerde voeding(module).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

memphis schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:42:
Een enkele gelijkrichting is normaal in hoogfrequent voedingen dus daar is niets verkeerds aan.
50 Hz is niet bepaald hoog-frequent.
[quote]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:17

Onbekend

...

Is het geen geschakelde voeding dan? ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44
Dit had ik laatst ook met een notebook adapter die ik besteld had uit China. De nieuwe woog de helft van de oude. Geeft alweer een slecht gevoel...

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06 22:26
Ik had ook eens zo'n oplader. 'Had', want na 10 minuten in het stopcontact knalde de zekering eruit en was de oplader vanbinnen verbrand.

Hier een foto van een goede oplader:
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/USB%20PS/01%20Nillkin%20ACAdapter%202.0A/DSC_6185.jpg
Let op de afstand tussen de twee delen.

[ Voor 39% gewijzigd door O88088 op 12-09-2015 12:14 ]

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Maakt niet uit hoe je er naar kijkt, het is een gevaarlijk en slecht ding en dient direct in de prullenbak te verdwijnen.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 19:56

Part

Helemaal niets.....

-Geen enkele terugkoppeling (opto) van de 5 volt naar de primaire zijde.
Die 5 volt kan nooit stabiel zijn.

-Clearance (afstand) tussen de sporen te klein, kans op overslag.

-Clearance primaire secondaire zijde te klein = gevaarlijk voor gebruiker.

-Condensator primaire zijde schuurt tegen condensator secondaire.

-EMC zal wel voldoende zijn om een radio station weg te drukken.

-Vlamdovers zijn waarschijnlijk ook ver te zoeken.

Pak een hamer en geef er een ferme klap op zodat het gedrocht niet in een kringloop winkel opduikt.
Dan inleveren als e-waste.

Anoniem: 454358

Part schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:29:
Pak een hamer en geef er een ferme klap op zodat het gedrocht niet in een kringloop winkel opduikt.
Dan inleveren als e-waste.
Zoals de meeste chineze meuk op 220v die je via aliexpress, banggood etc etc kan kopen en massaal europa in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:03
Overigens is het creepage, de kortste afstand over de print, maar dat terzijde.

Inderdaad, ik kom deze dingen in m'n werk vaak tegen, echte rommel. Hoewel de trafo meest nog wel voldoet is de rest van het circuit embarmelijk, op zowel EMC als electrisch veiligheidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Freee!! schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 23:02:
[...]

50 Hz is niet bepaald hoog-frequent.
Secundaire zijde ;) primaire zit een brug

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb een tijdje terug ook gezocht naar USB-laders die veilig waren, maar ondertussen ook nog betaalbaar waren. De Nillkin lader van Banggood (6 euro) lijkt volgens deze review veilig. Hij bevalt hier prima.

Zo'n ladertje als op jouw foto wordt door die reviewer gelijk afgeschoten, kansloos ladertje zoals al opgemerkt.

IKEA heeft trouwens ook een betaalbare, de KOPPLA (€7,99).
3 USB-poorten.
Spanning USB-poorten: 5Vdc
Stroom USB-poorten totaal: max. 3400mA
Stroom per USB-poort: max. 2400mA
Voor zelfbouwprojecten kun je een HLK-PM01 pakken: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=7832

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Pas bij de computerzaak een setje gehaald van autoadapter + 230v adapter voor 10€ van het merk Ewent. Dat is geen onbekend merk, al is er natuurlijk altijd nog een kleine kans dat ze de boel relabelen :P En dan ga ik voor die 2€ besparing echt geen Chinese rommel kopen. Want inderdaad, veel te veel kans op brand en andere narigheid.
Pagina: 1