Klein vraagje mbt formateren hdd voor winsows/osx

Pagina: 1
Acties:

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Beste dames en heren met Macs,

Ik heb even een klein vraagje. Ik heb een bulk data van ongeveer 1TB die ik moet overdragen aan een persoon met een Mac echter heb ik zelf geen Mac.

Hoe kan ik de schijf het beste formateren?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

FAT32 of exFAT wordt altijd ondersteund.
Je zit dan alleen wel aan een max file size van 4GB per stuk en onder Windows (iig 7) max 32GB per partitie. Mac wil er wel een 2TB max size partitie van maken.

Voor Windows zijn er prima oplossingen om HFS+ te lezen/schrijven (Paragon software maakt een tool) en onder Linux kan je praktisch alles lezen en schrijven. Je zou b.v. de schijf in HFS+ kunnen formatteren en je data vanaf een gedeelde map van een Windows PC kunnen trekken via Samba onder Linux. Of je boot met een Ubuntu Live schijfje ofzo.
Mac kan wel NTFS lezen maar niet schrijven by default, tenzij op de terminal bezig gaat. Dus voor read-only kan je voor NTFS kiezen.

Ik verwacht trouwens dat n Mac ook prima EXT3/EXT4 partities van Linux leest/schrijft en onder Windows zijn er wel EXT* opensource tools om zo'n schijf te mounten.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 10-09-2015 23:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-10 15:24
exfat kan gelezen worden door windows en osx, volgensmij zijn er dan geen bestands limieten die je wel hebt bij fat32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:11
LessermoldX schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:53:
exfat kan gelezen worden door windows en osx, volgensmij zijn er dan geen bestands limieten die je wel hebt bij fat32
Dit klopt helemaal :)