Snelheid en overklokpotentieel GTX 770 SLI, wat mis ik?

Pagina: 1
Acties:

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Afgelopen week heb ik de overstap gemaakt van Ivy Bridge naar Skylake, in dit geval van een i5 3570K naar een i7 6700K, gepaard met een upgrade van het interne geheugen van 8 GB 1600Mhz DDR3 naar 16GB 2133Mhz DDR4. M'n Gigabyte Z77 moederbord heb ik verwisseld voor een Asus met de Z170 chipset.

M'n videokaarten heb ik gehouden, twee MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming in SLI.

M'n voormalige i5 had ik op lucht overklokt van 3,4 naar 4,5 Mhz, waar ik over het algemeen altijd stabiel op heb kunnen gamen. M'n nieuwe i7 heb ik stabiel weten te overklokken van 4 Mhz naar 4,6Mhz. Niet super, maar van wat ik ervan lees in de verschillende artikelen is dat voor de retailversie van de 6700K een normaal resultaat met alleen luchtkoeling.

Vol verwachting startte ik de 3DMark Fire Strike Extreme benchmark op om te kijken wat het resultaat zou zijn in prestaties tussen m'n 3 jaar oude, en m'n splinternieuwe systeem (en ja, ik weet dat benchmarks vaak weinig zeggen over real world prestaties), maar kwam al snel tot de conclusie dat deze praktisch gelijk waren aan wat ik op m'n oude systeem haalde. M'n videokaarten waren weliswaar hetzelfde, maar ik had gehoopt dat de nieuwe hardware eromheen (CPU, geheugen) tot een hogere score zou leiden, en ook meer uit het potentieel van de kaarten zelf zou halen (als die er al was).

Na wat overklokken van de GTX'en kwam ik uit op een score van 6937 bij Fire Strike Extreme, dus zonder artifacts of freezes. Ik had de frequenties niet meer waarmee ik m'n maximale (en vergelijkbare) score op m'n oude systeem had gehaald, maar ik zat nu in ieder geval op een core clock van 1215 Mhz (zonder boost) en een memoryclock van 1753 Mhz (zonder boost). Als ik dit tegen de Fire Strike score bij de stock frequenties afzette kwam ik tot een magere verbetering van 7%. Dit alles bleek achteraf sowieso een wassen neus, want een duurtest met de Heaven benchmark liet snel zien dat dit in de praktijk alsnog tot freezes leidde, en ik waarschijnlijk maar iets van 5% of minder kan overklokken, wat niet de moeite waard is.

Lang verhaal kort, hoe kan het zijn dat de prestaties niet zijn toegenomen, en klopt het dat het overklokpotentieel van deze MSI kaarten gewoon niet hoog is (ook al lees ik in veel reviews anders)? Ik kan me voorstellen dat de upgrade van moederbord, geheugen en CPU niet echt worden meegewogen in de 3DMark benchmark, en deze alleen kijkt naar de prestaties van de GPU's (hoewel ik dan dus wel nog wat profijt van de nieuwe Z170 chipset had verwacht), maar als ik in de ranglijsten van 3DMark kijk naar welke score anderen met twee GTX 770 weten te halen (rond de 13.000 punten bij honderden unieke users) vraag ik me af of ik toch niet iets over het hoofd zie in de bios of andere instellingen.

De kaarten draaien op PCI 8x ipv 16x, maar dat bleek normaal te zijn volgens de handleiding van het moederbord. Bij één kaart draait deze wèl op 16x, bij twee kaarten slechts op 8x omdat ik maar één 16x slot heb op dit bord, en deze naar 8x gaat zodra er het 8x slot naast het 16x slot wordt gebruikt.

Dus, wat mis ik???

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 16:54
Firestrike is extreem zwaar voor de gpu's, cpu maakt hier niet zo veel uit, je was gpu limited, en dat ben je nog steeds.

Stel je had arma 3 getest was je wel sneller geweest met je nieuwe cpu.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als gamen je ding is had je natuurlijk geld in gpu's moeten stoppen? Nieuwe cpu's en extra ram voegt allround weinig toe de laatste jaren qua gamen. Terugsturen en een 980ti halen? ;)

specs

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De nieuwere 3dmark benchmarks zijn niet cpu limited, je zal dus weinig verschil in performance waarnemen. Alleen bij spellen die cpu limited zijn, om een voorbeeld te noemen World of Tanks zal je een waarneembare performance toename zien.

De performance van Intel cpu's staat de laatste paar jaren redelijk stil. Ze worden nauwelijks sneller per generatie, 3 generaties meer ga je niet merken.

Vergeet niet dat je kaarten maar 2gb geheugen hebben en sowieso nooit ontworpen zijn met "highend" in gedachten, dat zijn namelijk de 780 en 780 Ti etc.

PCI-E maakt niet veel uit dat die op 8x draait, het is PCI-E 3.0 dus je hebt meer dan genoeg bandbreedte.

Edit:
Nog als tip, gewoon lekker bij deze kaarten blijven en pas in 2016 met de nieuwe generaties een nieuwe kaart halen. Het is nu geen goed moment om een kaart te kopen omdat we nog steeds op 28nm vastzitten. Ga er maar van uit dat de komende generatie van Nvidia/AMD een stuk sneller worden omdat deze op 14/16nm zitten (vergelijkbaar met 20nm Intel). De kaarten zullen dan waarschijnlijk ook weer meer DX12 features ondersteunen, op het moment missen zowel AMD als Nvidia DX12 features. Waar AMD het voordeel heeft van features omdat deze van de consoles kunnen worden geport (Async Compute).

[ Voor 31% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 10-09-2015 23:26 ]

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Ik begrijp wat jullie schrijven, en dacht zelf ook al in die richting, maar dat verklaart niet waarom ik maar de helft scoor ten opzichte van ogenschijnlijk vééééle andere gebruikers met dezelfde GTX770's bij dezelfde benchmark.

Er zullen een paar unieke gevallen bij zitten die de GPU's met water koelen ed., maar het ging hier over letterlijk honderden andere gebruikers waarbij mijn scores abnormaal laag (de helft) lijken te zijn.

Ik heb ook naar een GPU update gekeken inderdaad, maar ten opzichte van de 770 zijn deze ook niet echt enorm gestegen in prestaties, tenzij je bedragen tegen de 1000 euro gaat neertellen voor twee titans ofzo.

Vraag blijft dus waar het verschil met de rest van de scores vandaan komt?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Weemism schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:26:
Ik begrijp wat jullie schrijven, en dacht zelf ook al in die richting, maar dat verklaart niet waarom ik maar de helft scoor ten opzichte van ogenschijnlijk vééééle andere gebruikers met dezelfde GTX770's bij dezelfde benchmark.

Er zullen een paar unieke gevallen bij zitten die de GPU's met water koelen, maar het ging hier over letterlijk honderden andere gebruikers waarbij mijn scores abnormaal laag (de helft) lijken te zijn.

Ik heb ook naar een GPU update gekeken inderdaad, maar ten opzichte van de 770 zijn deze ook niet echt enorm gestegen in prestaties, tenzij je bedragen tegen de 1000 euro gaat neertellen voor twee titans ofzo.

Vraag blijft dus waar het verschil met de rest van de scores vandaan komt?
Een score van haast 7000 is prima in Firestrike extreme.
http://www.legitreviews.c...nd-nvidia-surround_2210/9
http://www.xbitlabs.com/a...-amp-edition_8.html#sect1

Hier halen ze lager.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 10-09-2015 23:31 ]

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:23:
[...]
Edit:
Nog als tip, gewoon lekker bij deze kaarten blijven en pas in 2016 met de nieuwe generaties een nieuwe kaart halen. Het is nu geen goed moment om een kaart te kopen omdat we nog steeds op 28nm vastzitten. Ga er maar van uit dat de komende generatie van Nvidia/AMD een stuk sneller worden omdat deze op 14/16nm zitten (vergelijkbaar met 20nm Intel). De kaarten zullen dan waarschijnlijk ook weer meer DX12 features ondersteunen, op het moment missen zowel AMD als Nvidia DX12 features. Waar AMD het voordeel heeft van features omdat deze van de consoles kunnen worden geport (Async Compute).
Dank voor de tip, ga ik zeker op wachten dan. Om dezelfde reden ook de vorige generaties Intel CPU's overgeslagen, en met Skylake de overstap gemaakt.
Ik heb zojuist ook nog een keer gekeken naar de ranglijsten bij 3DMark, en ik moet concluderen dat ik een enorme sufferd ben. Standaard stond de verkeerde benchmark (de normale Fire Strike) geselecteerd. Als ik kijk bij de Extreme benchmark zijn de scores idd aanzienlijk lager, en sta ik met m'n maximale score van 7024 (met artifacts, maar wel validated) op de 325e plek (met daarin veel doublures van mensen die meerdere runs hebben gedraaid).

Het blijkt dus dat het dus helemaal niet zo slecht gesteld was met m'n score inderdaad, phew!

Dank voor jullie reacties in ieder geval!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mooi dat het in orde is ;).

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Weemism schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:38:
[...]
...en sta ik met m'n maximale score van 7024 (met artifacts, maar wel validated) op de 325e plek (met daarin veel doublures van mensen die meerdere runs hebben gedraaid).
[...]
*kuch*, goed kijken is ook een vak. Als ik uitsluitend de resultaten met 2 kaarten selecteer sta ik zelfs 88e (inclusief vele doublures van andere gebruikers erboven).

Hoe dan ook een geruststelling dat er dan dus niks mis is met m'n systeemconfiguratie :) .

Dank allen.
Pagina: 1