Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Meedenkers gezocht voor Nieuw Netwerkproject

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik wil graag een nieuw netwerk opzetten voor de kleine agrarische onderneming van mijn vader.
In de loop van de jaren is het netwerk langzaam uitgegroeid door elke keer maar weer een nieuwe budget router aan het netwerk toe te voegen. Momenteel crëeert elke router zijn eigen netwerk en is ook op elke router de DHCP-server actief.
Dit is zacht uitgedrukt een zeer ongewenste situatie waar ik eindelijk eens verandering in wil gaan brengen.
In de onderstaande foto is de huidige situatie te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/28jvgoi.jpg
(De cirkels geven ruwweg het bereik van de router aan)

Huidig:
1. BOGAARD -> 1a BARTS HOTSPOT
2. Boerderij Jerrycan
3. Boerderij Huisje
4. Boerderij Stal -> 4a Boerderij Stal (repeater)

Omdat aan router 4 en 4a enkele IP Camera's zijn verbonden (om de koetjes in de gaten te houden }:O ) zou het onder andere de prestaties van deze camera's flink verbeteren als er één DHCP-server op het netwerk actief zou zijn.

Als het mogelijk is zou ik straks 3 virtuele netwerken willen hebben:

Uiteindelijk:
A. Netwerk Thuis (router 1+1a)
B. Netwerk Stal/Bedrijf (router 4+4a)
C. Netwerk Huurders (2+3)

Omdat wij ook twee chaletjes verhuren zou ik graag een apart netwerk willen hebben voor deze huurders. In dit netwerk moet eigenlijk onmogelijk zijn dat verschillende huurders per ongeluk in dezelfde thuisgroep terecht komen en zo bijvoorbeeld hun printer over het netwerk delen. Ook zouden zij geen toegang moeten hebben tot het thuis netwerk ( A ) en het bedrijfsnetwerk ( B ).

Omdat ik zelf een leek ben op het gebied van networking vraag ik jullie om adviezen of dingen die jullie opvallen. Zelf weet ik ongeveer wat ik wil maar weet ik niet waar te beginnen en welke hardware het meeste geschikt is.
Als er interesse voor dit project is zal ik nog een post plaatsen met meer informatie over de huidige routers en netwerksituatie.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:59:
Momenteel crëeert elke router zijn eigen netwerk en is ook op elke router de DHCP-server actief.
Dit is zacht uitgedrukt een zeer ongewenste situatie waar ik eindelijk eens verandering in wil gaan brengen.
...
Als het mogelijk is zou ik straks 3 virtuele netwerken willen hebben:
Wat is er nu exact ongewenst aan dat iedere router zijn eigen netwerk + DHCP heeft?
Want je lijkt het toch te willen hebben?
Omdat aan router 4 en 4a enkele IP Camera's zijn verbonden (om de koetjes in de gaten te houden }:O ) zou het onder andere de prestaties van deze camera's flink verbeteren als er één DHCP-server op het netwerk actief zou zijn.
Hoezo zou het de prestaties van de camera's verbeteren om 1 dhcp-server te hebben? Die zie ik even totaal niet, denk je dat dit zo is, of heb je het gemeten en weet je het?

Maar bovenal lijkt mij de vraag : Wat is het budget? Want in het verleden was dat blijkbaar niet zo ruim, is dat nu wel ruim genoeg om alles te vernieuwen met pro-spul, of mag het vernieuwd worden maar moet het op sweex-nivo werken, of mag het niet vernieuwd worden?

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Ik neem aan dat je met router een WIFI router bedoeld...

Als router nummer 1 aan gesloten is op het internet, is dit je hoofd router.
Dan kun je alle DHCP servers van je overige routers uitzetten ! Nu heb je 1 netwerk, en het kost niks!
(Het kan wel zijn dat je alle kabels die in de WAN poorten zitten, over moet prikken naar de LAN poorten. (behalve op router nummer 1, Internet moet wel op de WAN blijven))
Je kan deze routers nog benaderen, maar dan moet je maar even in de handleiding, kijken wat je moet instellen als je DHCP uitzet.

edit: Je IP range van router 1 moet wel groot genoeg zijn!!!

Prestatie van de Camera's gaan 99% zeker niet vooruit, je kan alleen je camera's makkelijker terug vinden in je netwerk op de locaties 1, 1a, 2 & 3.

Ik heb thuis 2 IP ranges(netwerken), 1 voor Internet en 1 voor IP Cams en Mediaspelers.
Bij mij thuis kunnen deze 2 netwerken elkaar wel benaderen, maar dit zal je vast wel kunnen blokkeren...
Ik gebruik een PC als router met daarop geïnstalleerd ClearOS.

[ Voor 10% gewijzigd door kmichael op 10-09-2015 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een van de grote nadelen van de huidige situatie is dat al het verkeer vanaf router 4a bij elke router 'een tussenstop' maakt en weer een nieuw vervolgadres moet opvragen. Ik neem aan dat dit ten koste gaat van de ping snelheid. Ook is het nadelig als enkele poorten geforward moeten worden, dit moet nu bij elke router ingesteld worden.

Er is geen heel strak afgesproken budget maar 'het moet niet te veel kosten'. Ik ga uit van een budget rond de €300,-. Als meer investeren een duidelijk toegevoegde waarde heeft mag het natuurlijk wel iets meer kosten.

Verwijderd

Topicstarter
kmichael schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:07:
Ik heb thuis 2 IP ranges(netwerken), 1 voor Internet en 1 voor IP Cams en Mediaspelers.
Bij mij thuis kunnen deze 2 netwerken elkaar wel benaderen, maar dit zal je vast wel kunnen blokkeren...
Ik gebruik een PC als router met daarop geïnstalleerd ClearOS.
Bedankt voor je antwoord. Router 1 is een Fritz!Box 7360 van de provider, welke router zou je aanraden die meerdere ranges kan managen?

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:17:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Router 1 is een Fritz!Box 7360 van de provider, welke router zou je aanraden die meerdere ranges kan managen?
Gewoon die Fritz!box eerst even proberen.
Om hoeveel apparaten gaat het maximaal?
Hoeveel camera's heb je aangesloten?
Hebben je huidige Routers gigabit LAN poorten ?

Verwijderd

Je laat die FritzBox puur als modem fungeren. Dus DHCP UIT zetten. Daarachter een goede configureerbare router (bv. Mikrotik), en je kan heel wat leuke dingen doen. Met DHCP ranges spelen, VLAN's, poorten op bepaalde tijden aan / uitzetten ... noem maar op....

Je kan bijvoorbeeld volgende doen:

A. Netwerk Thuis (router 1+1a) Range: 10.0.0.xxx
B. Netwerk Stal/Bedrijf (router 4+4a) 172.0.0.xxx
C. Netwerk Huurders (2+3) 10.10.0.xxx

Modem: 192.168.1.254.

Dit kan allemaal op de Mikrotik gedefinieerd worden. Wat route tabellen en firewall regels en niemand kan bij niemand "afkijken"... Iedereen heeft vrolijk internet, maar stoort elkaar niet.

Ik heb zoiets in een kerk gedaan. Pulieke WiFi over één subnet, LAN (voor bibliotheek, priesters PC etc...) over subnet 2, en gateway zit in subnet drie. Niemand kan in de modem, behalve ik (MAC based firewall rule). Iedereen krijgt ook een andere gateway, die zelfs buiten hun scope ligt.

Er zijn ook nog andere methodes en regels om dat te scheiden, maar dit is het makkelijkst.

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 23:35
Fritzbox 7360 ondersteund standaard al guest netwerk.
ik zou kiezen voor managed switch's met vlan's in elk gebouw.
en daar aan in de gebouwen waar guest netwerk vereist is een wifi voor guest
en in de andere gebouwen gewoon jullie eigen wifi/netwerk

vragen stuur me even pm.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:11

JT

VETAK y0

Repeaters eruit, fatsoenlijke accesspoints neerzetten/ophangen. Pak je Ubiquiti, heb je met n accesspoints 1 groot netwerk. Die Ubiquiti AP's ondersteunen 4 VLAN's en ondersteunen ook daisychaining, kun je af met 1 apparaat op elke AP locatie. Als router kun je eventueel pfSense overwegen. Werkt erg goed bij mij op vrijwilligerswerk. Volgens mij kun je daar bijvoorbeeld 1 DHCP server actief laten zijn per VLAN.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 19-09-2015 22:39 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1