Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Schade bij ongeval

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Ik heb afgelopen maandag een auto-ongeluk gehad in Amsterdam. Daar waren meerdere auto's bij betrokken. Helaas was ik de pechvogel, ik was de laatste in die rij. Een Belgische mannelijke bestuurder is met zijn Volkswagen Touran op mij ingereden. Ik ben met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Achteraf gezien was dit niet de beste optie, omdat ik mijn schadeformulier niet kon invullen. Mijn auto was een leaseauto. De leasemaatschappij geeft aan dat zij alleen de kosten van de auto vergoeden. Dus de spullen, waaronder een Apple macbook, telefoons die in de auto lagen worden niet vergoed. Ik heb helaas geen rechtsbijstand verzekering afgesloten. De man uit België is niet bereikbaar op zijn telefoon en ik weet ook niet wie zijn verzekeraar is. Bovendien zijn er nog meer kosten, die betaald dienen te worden, hierbij valt te denken aan de eigen risico van mijn zorgverzekering (Ritje met de ambulance naar het ziekenhuis was niet gratis) en ook nog de eigen risico van mijn auto, die ik van de leasemaatschappij heb gekregen worden in rekening gebracht. Kan iemand mij a.u.b. helpen, hoe ik dit moet aanpakken? En zouden jullie graag tips willen geven waar ik voornamelijk aan moet denken in zulke situaties.

Met vriendelijke groet,

Tom de Kort

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57

orf

Was het onder werktijd? Dan is de werkgever (mogelijk) aansprakelijk. De werkgever kan niet schermen met een eigen risico of niet verzekerde spullen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil je bedanken voor je snelle reactie. Inderdaad ik was onderweg naar mijn werk. Hoe kan ik de Belgische bestuurder aansprakelijk stellen. Hij heeft het ongeluk veroorzaakt.

Verwijderd

Was je onderweg naar je werk of was je voor je werk onderweg?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik was onderweg naar mijn werk.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik neem aan, omdat er een ambulance ter plaatse moest komen, dus aanrijding met letsel, er ook politie ter plaatse is geweest? Omdat jij met letsel bent afgevoerd dienen zij zorg te dragen voor alle verslaglegging, dus ook de juiste gegevens van de veroorzaker. Dat je hem niet te pakken kan krijgen is niet zo relevant; je stelt hem aansprakelijk voor alle geleden schade via zijn (auto)verzekering.

Ik neem aan dat je die gegevens wel hebt? Zo niet, dan is deze via de politie als nog te verkrijgen, die nazorg is men verplicht. Namen hoeven zij niet te geven, verzekeringsgegevens wel (maatschappij + polisnummer). Bij het aansprakelijk stellen een rapport van de politie bijvoegen en klaar, verzekeringen doen de rest :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:17

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Bij een ongeval met letsel zal de politie ook zijn betrokken. Hebben zij geen aanvullende contactgegevens?
De verzekering van de leasemaatschappij zal ook contact opnemen met de verzekering van de veroorzaker. Wellicht dat je daar direct contact mee op moet nemen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, de politie is namelijk bij het ongeval betrokken geweest. Volgens de politie hebben zij alleen de kenteken genoteerd. Raar maar waar?

Verwijderd

Topicstarter
Han schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:29:
Ik neem aan, omdat er een ambulance ter plaatse moest komen, dus aanrijding met letsel, er ook politie ter plaatse is geweest? Omdat jij met letsel bent afgevoerd dienen zij zorg te dragen voor alle verslaglegging, dus ook de juiste gegevens van de veroorzaker. Dat je hem niet te pakken kan krijgen is niet zo relevant; je stelt hem aansprakelijk voor alle geleden schade via zijn (auto)verzekering.

Ik neem aan dat je die gegevens wel hebt? Zo niet, dan is deze via de politie als nog te verkrijgen, die nazorg is men verplicht. Namen hoeven zij niet te geven, verzekeringsgegevens wel (maatschappij + polisnummer). Bij het aansprakelijk stellen een rapport van de politie bijvoegen en klaar, verzekeringen doen de rest :)
Klopt de politie is er inderdaad bij geweest. Het enige wat mij irriteert is dat de politie het volgende heeft gezegd, dat ik maar met de betrokkene contact moet opzoeken om mijn schadeformulieren in te vullen. Heel raar allemaal.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je hebt volgens mij niks te maken met die man. Je dient een schadeclaim in bij jouw verzekering, die gaat het dan wel verder uitvogelen waar ze hun geld vandaan moeten halen. Ik zou maar even goed met je eigen verzekering bellen.

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:36:
Je hebt volgens mij niks te maken met die man. Je dient een schadeclaim in bij jouw verzekering, die gaat het dan wel verder uitvogelen waar ze hun geld vandaan moeten halen. Ik zou maar even goed met je eigen verzekering bellen.
Ik heb alleen een aansprakelijkheidsverzekering bij Meeus, die zeiden heel kort dat ze niets voor mij konden betekenen en dat ik maar contact op moest nemen met de verzekering van die meneer.

• Han
  • Niet online

Han

Dan gewoon de politie aansprakelijk stellen voor de geleden schade... ;)

Die zijn namelijk behoorlijk in gebreke gebleven door alleen het kenteken te noteren... wat als je er blijvende lichamelijke schade aan over had gehouden? Zou dan enkel een kenteken voldoende zijn? En voor wat betreft jouw verzekering; stelletje rukkers... dat is wel heel makkelijk. Ik neem toch aan dat zij de schade aan de auto ook bij die Belgische tegenpartij verhalen? Hoe jij verzekerd bent doet er in dit geval niet toe, jouw gehele schade dient verhaalt te kunnen worden op de tegenpartij, hetzij via zijn verzekering, hetzij via hem als persoonlijk aansprakelijk.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Han schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:43:
Dan gewoon de politie aansprakelijk stellen voor de geleden schade... ;)

Die zijn namelijk behoorlijk in gebreke gebleven door alleen het kenteken te noteren... wat als je er blijvende lichamelijke schade aan over had gehouden? Zou dan enkel een kenteken voldoende zijn? En voor wat betreft jouw verzekering; stelletje rukkers... dat is wel heel makkelijk. Ik neem toch aan dat zij de schade aan de auto ook bij die Belgische tegenpartij verhalen? Hoe jij verzekerd bent doet er in dit geval niet toe, jouw gehele schade dient verhaalt te kunnen worden op de tegenpartij, hetzij via zijn verzekering, hetzij via hem als persoonlijk aansprakelijk.
Om heel eerlijk te zijn ben ik zeer teleurgesteld. Ik heb nog lichamelijke klachten en de naweeën van de botsing zitten nog op mijn netvlies. In plaats van dat ik kan revalideren, moet ik weer achter dit gedoe aanrennen. Ik weet nu al hoe dit gaat lopen. Eind 2015 zal mijn zorgverzekering wel de gehele eigen risico opeisen. En tja dan kan ik weer voor dat bedrag gaan draaien. Heeft er iemand nog tips hoe ik maximale schadevergoeding kan krijgen. Ik ben bang dat ze straks alleen een deel uitkeren en dat ik dan met onvoorziene kosten blijf.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik neem aan dat de politie de eigenaar van de auto wel op kan vragen bij hun collega's in Belgie. In Belgie staan kentekens op de persoon ipv op het voertuig maar het gaat hier ook om de persoon.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:56:
Ik neem aan dat de politie de eigenaar van de auto wel op kan vragen bij hun collega's in Belgie. In Belgie staan kentekens op de persoon ipv op het voertuig maar het gaat hier ook om de persoon.
Ja, het probleem is dat je nu alleen doormiddel van een telefoon met de politie communiceert. Ik mag namelijk niet lopen. Tja, dan proberen ze jou van de ene kast naar de andere kast toe te sturen. Misschien is het wel handig om morgen langs de politiebureau te gaan. Anders krijg je namelijk geen info. Wat heel jammer is. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik de politie dit wel kon toevertrouwen aangezien ik op dat moment onder behandeling was.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Meeste topics over verkeersongevallen zitten in VV, dus move naar Vervoer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:48:
[...]

Om heel eerlijk te zijn ben ik zeer teleurgesteld. Ik heb nog lichamelijke klachten en de naweeën van de botsing zitten nog op mijn netvlies. In plaats van dat ik kan revalideren, moet ik weer achter dit gedoe aanrennen. Ik weet nu al hoe dit gaat lopen. Eind 2015 zal mijn zorgverzekering wel de gehele eigen risico opeisen. En tja dan kan ik weer voor dat bedrag gaan draaien. Heeft er iemand nog tips hoe ik maximale schadevergoeding kan krijgen. Ik ben bang dat ze straks alleen een deel uitkeren en dat ik dan met onvoorziene kosten blijf.
Je eigen risico moet je sowieso betalen, deze wordt namelijk aan het einde van het jaar automatisch afgeschreven
Je zorgverzekering maakt dan na deze afschrijving het geld weer naar je over

De politie moet inderdaad aantekeningen maken, en de gegevens uitwisselen wanneer er sprake is van letsel
Hierbij zorgen zij ook meteen voor een getuigenverklaring indien mogelijk
Gewoon het verhaal bij de politie neerleggen, ze mogen dan wel steeds overal mee staken, maar ze moeten hun werk toch wel goed blijven uitvoeren

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
FabianGTI schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 08:39:
[...]
De politie moet inderdaad aantekeningen maken, en de gegevens uitwisselen wanneer er sprake is van letsel
Hierbij zorgen zij ook meteen voor een getuigenverklaring indien mogelijk
Gewoon het verhaal bij de politie neerleggen, ze mogen dan wel steeds overal mee staken, maar ze moeten hun werk toch wel goed blijven uitvoeren
Grote kans dat de politie in dit geval niet heeft gewerkt volgens de procedures. Het is van belang om zo snel mogelijk de betreffende BOA's te vinden om ze zo ver te krijgen de processen-verbaal alsnog te maken. Vanmiddag dus nog naar het bureau gaan, voordat de BOA's alweer zijn vergeten wat ze hebben gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 11-09-2015 08:53 ]

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Megamind schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:36:
Niet helemaal waar. De schade aan de auto en de letselschade dienen te worden vergoed door de WA-verzekering van de schuldige partij. Voor de schade aan goederen zoals de Macbook zul je wel degelijk de bestuurder van de auto (indien schuldig) aansprakelijk moeten stellen. Je hebt er dus wel degelijk iets mee te maken.

Succes met de afwikkeling

Hier staat overigens nog wel wat nuttige informatie:
http://www.verkeersschade.nl/folder.htm

[ Voor 6% gewijzigd door BillSpaarbank op 11-09-2015 10:03 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:38:
[...]

Ik heb alleen een aansprakelijkheidsverzekering bij Meeus, die zeiden heel kort dat ze niets voor mij konden betekenen en dat ik maar contact op moest nemen met de verzekering van die meneer.
Het gaat met name om de verzekering van je auto (even afgezien van de schade aan macbook etc.). Die loopt via je leasemaatschappij of via je werkgever, maar zij zijn degenen die die schade zouden moeten gaan verhalen (net als wanneer het jouw eigen autoverzekering was geweest).

Niemand bij je werkgever (HR, beheerder van het lease gebeuren, etc.) die je hierbij kunnen ondersteunen? Zeker omdat het woon-werk verkeer was en ik gok dat een aantal van de beschadigde apparaten ook van de werkgever waren?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Han
  • Niet online

Han

Alle schade voorvloeiend uit het ongeval kan worden verhaald op de tegenpartij, dus ook de schade aan de goederen die ten tijde in de auto aanwezig waren en beschadigd zijn geraakt. Via jouw werkgever kun je bij de autoverzekeraar achterhalen bij welke verzekeringsmaatschappij de tegenpartij is verzekerd en wat het dossiernummer is. Vervolgens dien je zelf actie te ondernemen; je zal schriftelijk de tegenpartij aansprakelijk moeten stellen voor de geleden schade buiten het voertuig zelf. Hiervoor dien je bijvoorbeeld de schade aan de Mac Books en telefoon te laten taxeren en de veroorzaakte schade op te sommen in een overzicht. Dat overzicht doe je bij een aangetekende brief aan de verzekeraar van de tegenpartij waarbij jij hun aansprakelijk stelt... Je zal dus helaas zelf deze zaken moeten regelen. Tenzij de spullen van jouw werkgever zijn :)

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Dingen zoals de Macbook moet je inderdaad gewoon aangeven bij jou verzekering en bij de tegenpartij
Indien de Macbook van je werk is, moet je werkgever dit voor jou doen, dan is het namelijk zijn eigendom

• Han
  • Niet online

Han

Probeer anders contact te leggen met de verzekeringsmaatschappij van jouw leasemaatschappij, jouw werkgever heeft deze gegevens. Leg het aan hun voor. Grote kans dat zij de geleden schade vergoeden aan jou en deze op hun beurt gaan verhalen op de tegenpartij. Als dat lukt is dat voor jou de weg met de minste weerstand...

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor jullie reacties. Ik ben er op dit moment hard mee bezig. Heb op dit moment een advocaat onder de hand genomen, die het voor mij is gaan uitzoeken. Zijn eerste verbazing is dat de politie minimale werk heeft gedaan aan dit ongeval. Dus het wordt nog spannend.

• Han
  • Niet online

Han

Heel cru gezegd is de politie ook geen partij in deze... de politie is er voor de hulpverlening, handhaving van de openbare orde en opsporing van strafbare feiten. Zij zullen ter plekke hulp verlenen aan diegene die dat behoeven, zorg dragen voor het voorkomen van gevaarlijke situaties die ontstaan na de aanrijding en, bij aantoonbaar grove nalatigheid met een ongeluk ten gevolge, het horen van eventuele verdachten en getuigen. De (im)materiële schade en de afhandeling in deze is tussen burgers onderling. Het opmaken van een ongevalsrapport hoort ook bij de taken van de politie wanneer deze aanwezig is geweest, maar kan vrij summier worden afgedaan.

Het delen van het ongevalsrapport wordt per regio anders gedaan, met name in de regio Amsterdam zijn ze er bijvoorbeeld niet scheutig mee in verband met de wet op privacy.

In jouw geval is er geen sprake van nalatigheid qua verplichtingen vanuit de politie; de gegevens van de tegenpartij zijn bekend bij de verzekeringsmaatschappij van het door jou bereden voertuig. Ten minste, dat mag ik toch aannemen? Dan is dat voldoende voor het afwikkelen van de schade aan de voertuigen en jouw lichamelijke letsel(s).

Mocht er naast een telefoonnummer niks anders bekend zijn van de tegenpartij (niet bij jou of bij de verzekering) dan kun je aangifte doen van een misdrijf; verlaten van plaats ongeval. Dan gaat de politionele molen draaien en zal de veroorzaker van de schade worden opgespoord middels een rechtsbijstand verzoek richting België.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43
Even iets wat los staat van de Belgische meneer. Het eigen risico van de leaseauto verhalen op jou kan niet, dit gedeelte is voor de werkgever. Zie onder andere http://www.hbk.eu/nieuws/...uto--wie-gaat-dat-betalen

Dit betekent ook dat de werkgever het mag uitzoeken met de tegenpartij als ze iets terug willen zien van het eigen risico.

[ Voor 25% gewijzigd door Makkelijk op 11-09-2015 13:52 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:45

servies

Veni Vidi Servici

Han schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:19:
Heel cru gezegd is de politie ook geen partij in deze... de politie is er voor de hulpverlening, handhaving van de openbare orde en opsporing van strafbare feiten. Zij zullen ter plekke hulp verlenen aan diegene die dat behoeven, zorg dragen voor het voorkomen van gevaarlijke situaties die ontstaan na de aanrijding en, bij aantoonbaar grove nalatigheid met een ongeluk ten gevolge, het horen van eventuele verdachten en getuigen. De (im)materiële schade en de afhandeling in deze is tussen burgers onderling. Het opmaken van een ongevalsrapport hoort ook bij de taken van de politie wanneer deze aanwezig is geweest, maar kan vrij summier worden afgedaan.

Het delen van het ongevalsrapport wordt per regio anders gedaan, met name in de regio Amsterdam zijn ze er bijvoorbeeld niet scheutig mee in verband met de wet op privacy.
Wat een rotsmoes. Als betrokkene/slachtoffer heb jij gewoon recht op dit rapport. Klinkt mij meer als 'we voeren geen flikker uit, en daarom proberen we dit onder de pet te houden...'
In jouw geval is er geen sprake van nalatigheid qua verplichtingen vanuit de politie; de gegevens van de tegenpartij zijn bekend bij de verzekeringsmaatschappij van het door jou bereden voertuig. Ten minste, dat mag ik toch aannemen? Dan is dat voldoende voor het afwikkelen van de schade aan de voertuigen en jouw lichamelijke letsel(s).

...
Was het niet zo dat wanneer er sprake is van lichamelijk letsel bij een van de betrokkenen, de politie procesverbaal moet opmaken?

• Han
  • Niet online

Han

servies schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:14:
Wat een rotsmoes. Als betrokkene/slachtoffer heb jij gewoon recht op dit rapport. Klinkt mij meer als 'we voeren geen flikker uit, en daarom proberen we dit onder de pet te houden...'
Die 'rotsmoes' heeft de WPG (Wet Politie Gegevens). Die is er onder andere voor om de identiteit van jouw als persoon te beschermen. Dat betekend dat alle rapporten, registers c.q. verbalen waarin persoonlijke gegevens staan van iemand, zoals slachtoffers, daders en getuigen, niet zo maar aan derden kan worden gegeven. Die 'rotsmoes' is een wetgeving waarvoor we met z'n allen hebben gekozen en waar we eigenlijk erg blij mee moeten zijn. Dat het ook soms tot frustraties kan lijden, tja, dat is onoverkomelijk. Maar stel je eens voor dat jij als getuige in zo'n rapport staat en deze wordt gegeven aan de betrokkenen van een ongeval; dat kan het zo maar in eens zijn dat er iemand op jouw stoep staat en verhaal komt halen omdat deze persoon het niet eens is met jouw verklaring... ;)
Was het niet zo dat wanneer er sprake is van lichamelijk letsel bij een van de betrokkenen, de politie procesverbaal moet opmaken?
Nee, een rapport van ongeval. Bijna het zelfde, maar niet geheel :)

Pagina: 1