Nieuw moederbord gezocht

Pagina: 1
Acties:

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Topicstarter
Ik zoek een?
Nieuw moederbord op socket 1151

Wat is je budget?
tot 250 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Elk merk is prima :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De bedoeling is dat er een i5 6600K of i7 6700K in komt te zitten, in combinatie met voorlopig twee maal een GTX680 4GB in SLI (2 sloten tussen beide videokaarten benodigd). Er moet plaats zijn voor 4 SSD's en 4 HDD's en 1 dvd drive op SATA (mag eventueel via PCI-E 1x kaartje) en er moet 1 legacy PCI slot op zitten dat niet tussen de videokaarten zit. Daarnaast uiteraard ATX of eATX formaat, minimaal plek voor 4 geheugenreepjes en een intel chip voor netwerkgerelateerde zaken. Erg fijn is extra ruimte achter de videokaarten, aangezien een videokaart upgrade er ook aan zit te komen.

Het grote probleem is dat als ik moederborden zoek met een z170 chipset, er meestal geen PCI slot op zit, of niet voldoende satapoortjes heeft, of beide. Wie weet de beste combinatie te pakken?

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 10-09-2015 14:48 ]

-_-

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
Dus atx/eatx
9 sata porte (mag eventueel via pci-e kaart)
1 pci non e slot.
En 2x pci-e 16x met minimaal 2 slots ruimte?

4 sloten hebben ze geloof ik allemaal. En moet het perse intel netwerk kaart zijn of is een realtech ook goed.?

pricewatch: ASRock Z170 Extreme7+

lijkt mij het beste. iets boven je budget. en mist de normale pci slot. maar dat is het dichts bij al je wensen denk ik.

[ Voor 64% gewijzigd door loki504 op 10-09-2015 15:02 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
loki504 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:52:
Dus atx/eatx
9 sata porte (mag eventueel via pci-e kaart)
1 pci non e slot.
En 2x pci-e 16x met minimaal 2 slots ruimte?

4 sloten hebben ze geloof ik allemaal. En moet het perse intel netwerk kaart zijn of is een realtech ook goed.?

pricewatch: ASRock Z170 Extreme7+

lijkt mij het beste. iets boven je budget. en mist de normale pci slot. maar dat is het dichts bij al je wensen denk ik.
die had ik inderdaad al gezien, maar volgens mij mist dat moederbord een PCI slot. Zonder PCI slot kan ik mijn geluidskaart niet kwijt en die wil ik eigenlijk niet missen...

-_-

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Normale PCI is behoorlijk zeldzaam geworden, dus de keuze is niet geheel reuze.

Puur kijkend naar 1151, SLI en PCI, kom ik op deze planken uit:
pricewatch: Gigabyte GA-Z170XP-SLI
pricewatch: MSI Z170A GAMING PRO
pricewatch: Asus Z170-A
pricewatch: MSI Z170A KRAIT GAMING
pricewatch: MSI Z170 KRAIT GAMING

Allemaal keurig in budget, en zo heel veel verschil in die planken is er niet. Allemaal dezelfde Intel netwerkchip, allemaal 6x SATA-600, een M2 slot en 1 Sata-Express slot, op de Gigabyte na, die heeft er 3.

Vervelende is dat ze allemaal best wel waardeloze plaatsen hebben voor de PCI slot. Alle MSI's hebben 'm direct onder de tweede x16 slot, dus die vallen af. Bij de Asus en Gigabyte is het de slot boven het tweede x16 slot, met nog een ander slot tussen de PCI en de eerste x16.

De Asus en de Gigabyte zijn nagenoeg gelijk, de Gigabyte heeft dual bios en 3x Sata-Express, de Asus single bios en maar 1 SE, qua I/O aan de achterkant maakt het niks uit zo snel gekeken, en de prijzen liggen ook dicht bij elkaar. De Gigabyte is qua uiterlijk wat anoniem vergeleken met de Asus, maar wat je mooier vindt, tja, daar ga ik niet over :+

En dan heb je nog meer dan genoeg geld over voor een uitbreidingskaartje.

People as things, that’s where it starts.

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
RobinHood schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:56:
Normale PCI is behoorlijk zeldzaam geworden, dus de keuze is niet geheel reuze.

Puur kijkend naar 1151, SLI en PCI, kom ik op deze planken uit:
pricewatch: Gigabyte GA-Z170XP-SLI
pricewatch: MSI Z170A GAMING PRO
pricewatch: Asus Z170-A
pricewatch: MSI Z170A KRAIT GAMING
pricewatch: MSI Z170 KRAIT GAMING

Allemaal keurig in budget, en zo heel veel verschil in die planken is er niet. Allemaal dezelfde Intel netwerkchip, allemaal 6x SATA-600, een M2 slot en 1 Sata-Express slot, op de Gigabyte na, die heeft er 3.

Vervelende is dat ze allemaal best wel waardeloze plaatsen hebben voor de PCI slot. Alle MSI's hebben 'm direct onder de tweede x16 slot, dus die vallen af. Bij de Asus en Gigabyte is het de slot boven het tweede x16 slot, met nog een ander slot tussen de PCI en de eerste x16.

De Asus en de Gigabyte zijn nagenoeg gelijk, de Gigabyte heeft dual bios en 3x Sata-Express, de Asus single bios en maar 1 SE, qua I/O aan de achterkant maakt het niks uit zo snel gekeken, en de prijzen liggen ook dicht bij elkaar. De Gigabyte is qua uiterlijk wat anoniem vergeleken met de Asus, maar wat je mooier vindt, tja, daar ga ik niet over :+

En dan heb je nog meer dan genoeg geld over voor een uitbreidingskaartje.
Ik had inderdaad al verwacht dat er niet veel keuze zou zijn, maar dat PCI slot is eigenlijk wel cruciaal. De reden daarvoor is dat het een full size kaart is en mijn videokaarten watergekoeld zijn, waarbij de buizen waarschijnlijk flink in de weg zitten als de videokaarten te dicht bij de geluidskaart zitten. In mijn huidige moederbord zit er een slot tussen de onderste videokaart en de geluidskaart.

Ik dank je in ieder geval voor de verschillende opties, ik heb tenminste opties :), en ik ga kijken of ik ergens een flexibele PCI riser kan vinden, waarmee ik het PCI slot kan verplaatsen. PCI-E naar PCI converters had ik namelijk al getest, maar die werken niet met de geluidskaart :(. Voor de harde schijven, daar gebruik ik wel een SATA multiplier kaartje voor, of ik pak een SATA kaartje. Minder hoge prio in ieder geval en voldoende oplossingen.

Wat betreft de netwerkaansluiting, ik heb nogal slechte ervaringen met realtek chippies (voornamelijk de drivers van die realtek chippies eigenlijk) en zeer goede ervaringen met intel chips. Vandaar de voorkeur voor intel chippies :)

-_-

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij die Asus en GB zit dus ook nog een slot tussen de bovenste videokaart en de geluidskaart. krijg je dus als

<SATA-kaartje in PCI-e x1 slot>
<videokaart 1 in x16 slot>
<lege PCI-e x1 slot>
<geluiidskaart in PCI>
<videokaart 2 in x8 slot>
<leeg PCI slot> [bij de Asus is dit ook een PCI-e x1 slot]
<leeg pci-e x4 slot>

Dus, als het nu werkt met een slot ertussen, moet het met een nieuw mobo ook werken denk ik.

People as things, that’s where it starts.

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
RobinHood schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:40:
Bij die Asus en GB zit dus ook nog een slot tussen de bovenste videokaart en de geluidskaart. krijg je dus als

<lege PCI-e x1 slot>
<geluiidskaart in PCI>
<leeg PCI slot> [bij de Asus is dit ook een PCI-e x1 slot]
<leeg pci-e x4 slot>

Dus, als het nu werkt met een slot ertussen, moet het met een nieuw mobo ook werken denk ik.
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Er loopt 1 waterleiding van videokaart 1 direct naar videokaart 2. Dit maakt het lastig nog een extra insteekkaart tussen de twee videokaarten in te plaatsen. Gelukkig zijn de videokaarten single slot geworden door het waterblok, maar het liefste had ik natuurlijk de volgende opstelling gezien:

<lege PCI-e x1 slot>
<leeg PCI(e) slot>
<leeg PCI(e) slot> [bij de Asus is dit ook een PCI-e x1 slot]
<geluidskaart>

-_-

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 16:35
Een andere optie is je geluidskaart te heroverwegen. Geluidschips op moderne moederborden zijn tegenwoordig zo goed dat je een heel goede installatie moet hebben om qua geluidskwaliteit nog een verschil te horen. In de meeste nieuwe builts wordt een geluidskaart ook afgeraden omdat het geen meerwaarde heeft.

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Philpend schreef op donderdag 10 september 2015 @ 17:27:
Een andere optie is je geluidskaart te heroverwegen. Geluidschips op moderne moederborden zijn tegenwoordig zo goed dat je een heel goede installatie moet hebben om qua geluidskwaliteit nog een verschil te horen. In de meeste nieuwe builts wordt een geluidskaart ook afgeraden omdat het geen meerwaarde heeft.
het voordeel van deze geluidskaart is dat ik een MIDI input en 1 output heb, mijn hoofdtelefoon een aparte versterker in een 5.25" box zit (dus niet afhankelijk is van de windows volumeknop), optische output, analoge output en meerdere microfoon ingangen. Er zijn maar weinig onboard geluidschippies die dat allemaal hebben en kunnen.

Nieuwe kaarten met een 5.25" box hebben vaak geen headphone uitgang en als die er al is, is die aan de windows master volumeknop geknoopt. 1 verkeerd stukje software en mijn oren worden opgeblazen, als dat stukje software besluit het mastervolume op 100% te zetten...

-_-

Pagina: 1