Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High end laptop (mobile desktop) advies nodig?

Pagina: 1
Acties:

• paul23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06-2024
Hoi,

Ik gebruike momenteel een HP elitebook 8530w, en ben hier uitermate tevreden mee. - Waar andere laptops altijd problemen hebben met oververhitting na een jaar of 2 doet deze het nog goed 5+ jaar na aankoop. Echter helaas veranderd software in een rap tempo en moet ik toch weer op zoek naar een nieuwe laptop. Ik vind het echter extreem moeilijk om een laptop voor mijn eisen te vinden: de meeste laptops zeggen hoe lang ze mee kunnen op batterij/hoe ligt ze zijn. Dit is voor mij echter nauwelijks van belang.

Ik heb een high end laptop nodig voor de universiteit: de tudelft heeft ook al een advies gegeven de high end hier. Een korte samenvatting van de belangrijkste eisen

Price: 1035 EUR
Processor: Intel Core i7-4710MQ
RAM memory: 8GB
Video card: Nvidia Quadro K1100M 2GB
Hard drive: 256GB SSD (lager dan mijn huidige harde schijf!)
USB ports: 3 USB 3 (Again for me this is quite low).

Met name de prijs is voor mij aan de (zeer) hoge kant. En ik vroeg me af of er een vergelijkbaar iets is dat onder de duizend euro blijft. Laat ik even toelichten waar ik mijn laptop voor wil/moet gebruiken:

Gebruik
Ik wil de laptop echt als mobile workstation gebruiken. Dus niet per se in de trein op m'n schoot maar om een computer te habben die ik van projectzaal naar projectzaal kan slepen.
In mijn studie ben ik veel bezig met CAD software (CATIA/Solidworks), en moet ik ook regelmatig wat in (python) programeren. Buiten mijn studie om programeer ik ook als hobbie.
Games doe ik (natuurlijk ;P) ook graag, dus ik wil m'n laptop ook kunnen gebruiken om moderne games te kunnen spelen. - Hoewel het voor mij niet uit maakt of ik op minimal of maximum graphics speel.
Ik heb dus wel een degelijke graphische kaart nodig :P.

En dan last but not least: oververhitting: Van veel, veel mensen met een high end laptop hoor ik dat ze last hebben van oververhitting. Ik wil wel graag een laptop die ik echt kan gebruiken zonder daar bang voor te hoeven zijn. Mijn 8530w was erg fijn in dit opzicht: ik kon de fan makkelijk losschroeven zonder ergens anders bij te komen.

Advies?
Ik heb met name moeite om eigenlijk advies in te winnen. Als ik naar een winkel ga komt de verkoper elke keer weer terug op ofwel het standaard praatje, maar nooit wordt de demonteerbaarheid/hoe goed de laptop koelt beschreven.
Ook vindt ik het erg moeilijk om laptops te vinden met vergelijkbare graphische/CPU mogelijkheden. Met name omdat ik soms hoor dat I5 gelijkwaardig kan presteren als I7. Nog niet eens bezig over de graphische kaart Quadro, Geforce, Radeon.

Extra vraag
Bovenstaande laptop heeft erg weinig opslag (256), is het met moderne USB externe HDD mogelijk om daar je games te installeren?

• test_slang_776
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Zit er een servicecontract bij die laptop van de TU delft? Ik heb er een van de TUe, daar kan je letterlijk 15 keer bier overheen gooien in die 5 jaar en krijg je alles vergoed.. Dat vind ik als student top! Los van dat contract, ja - hij is overpriced. Ik zou je sowieso een 15 inch laptop aanraden, 256GB SSD (voor games, OS) en 1TB HD voor pure data. GFX kaart, 960M of 970M (laatste is zeker weten beste bang for buck). MSI 2QE of Clevo P650SE zijn laptops die ik aan zou raden, mits het servicecontract dat de TUD biedt je niet aanstaat.

Voor CAD zijn Quadro of FirePro kaarten wel optimaal, maar een GTX voldoet ook prima.

[ Voor 7% gewijzigd door test_slang_776 op 10-09-2015 15:47 ]

• paul23
Je hebt recht op service - maar niet gratis (wel altijd een replacement beschikbaar als hij in reparatie is).

De 2QE gebruikt een GT940? De clevo P650SE is met 1271 euro (volgens pricewatch) toch een 200 euro boven mijn budget.

Via de pricewatch kom ik bij de volgende uit:

MSI Gaming Series GP60 2QF-1056NL (GTX950m graphics, 1TB 5400 RPM HDD)
MSI GP60 2QE-855NL (Leopard) (GT940m graphics, 1TB 7200 RPM HDD)
Asus N551JB-CN021H (GT940m graphics, 750 GP 7200 RPM HDD)
ASUS A555LB-DM348H (GT940m graphics, 256 SSD)

Eerste twee vraag ik me af: wat is nuttiger de graphische kaart over de extra rotatie snelheid van de HDD? En bij de allerlaatste: hoe makkelijk (& duur) is het om een extra harde schijf in te (laten) bouwen - kan dat zonder garantie verval? En is er een belangrijk verschil tussen ASUS en MSI qua extra eigenschappen (cooling, val protectie)?

[ Voor 62% gewijzigd door paul23 op 10-09-2015 16:42 ]

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
test_slang_776 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:46:
Zit er een servicecontract bij die laptop van de TU delft? Ik heb er een van de TUe, daar kan je letterlijk 15 keer bier overheen gooien in die 5 jaar en krijg je alles vergoed.. Dat vind ik als student top! Los van dat contract, ja - hij is overpriced. Ik zou je sowieso een 15 inch laptop aanraden, 256GB SSD (voor games, OS) en 1TB HD voor pure data. GFX kaart, 960M of 970M (laatste is zeker weten beste bang for buck). MSI 2QE of Clevo P650SE zijn laptops die ik aan zou raden, mits het servicecontract dat de TUD biedt je niet aanstaat.

Voor CAD zijn Quadro of FirePro kaarten wel optimaal, maar een GTX voldoet ook prima.
Zo overpriced is die laptop niet hoor. Zeker niet als je een vervangend systeem krijgt mocht deze gerepareerd moeten worden. Probeer in de PW maar eens iets me een Quadro K1100M te vinden, komt ook pas boven de 1000 binnen. De goedkoopste 960M komt ook pas op 999 binnen.

Als dat servicecontract een beetje goed in elkaar steekt zou ik gewoon lekker voor het systeem van de universiteit gaan. Heb je in ieder geval altijd een werkend systeem tot je beschikking, en dat voor misschien 2-3 tientjes extra.

• paul23
@kgd92: maar ik lees dat die quadro K1100M qua prestaties vergelijkbaar is met de GT840. Behalve de floating point precision die welk correct is en de fixed pipe. (Maar moderne graphische programma's gebruiken toch allemaal shaders, dus de programable pipe is veel belangrijker).

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Dat ou best kunnen, heb alleen gezocht op vergelijkbare laptops met die in OP ;) Ben verder niet goed genoeg thuis in de Quadro en FirePro kaarten om iets zinnigs over de prestaties te kunnen zeggen ;)

• paul23
Ok, doorzoeken richt me toch (future awareness) op de higher end models:

pricewatch: MSI Gaming Series GP60 2QF-1094NL
en:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-59444967

Prijs is "hetzelfde" voor mij (ik zou die lenovo wel met een 5GHz wireless kaart willen uitrusten).

Komt eigenlijk op neer of ik een 128 GB SSD "extra" wil hebben. Versus een upgrade van de GTX950m naar GTX960m.

Ook heb ik in review gelezen dat die lenovo slecht geplaatste fans heeft die de graphische kaart slecht koelen. - Maar de MSI daarentegen heeft een slechte plastic casing die niet tegen pressure kan. Geen reviews op tweakers.net, maar kan ik er vanuit gaan dat het goede modellen zijn?
Kan ik bij die lenovo ook nog een extra SSD bij zetten? Of heeft die slechts ruimte voor 1 harde schijf?

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-11 17:29
Die Lenovo heeft maar 1 HDD slot dus als je een SSD wilt zal je de SSHD moeten vervangen.

Momenteel is die Lenovo de snelste laptop die je momenteel kan kopen voor €1000 aangezien je een GTX960M hebt zitten terwijl de meeste maar net een GTX950M hebben op dit prijspunt.

Dat gezegd zijnde, moet je wel rekening houden dat de Lenovo even duur zal uitvallen als de MSI aangezien je nog een netwerkkaart + SSD zal willen bijkopen (zo'n laptop wil je niet zonder SSD).

Beide zullen voldoen aan jouw eisen, het hangt voornamelijk af van jouw persoonlijke voorkeur.
Pagina: 1