Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overstappen energieleverancier, negatief maandbedrag

Pagina: 1
Acties:

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:24

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik heb sinds juli dit jaar ook een 14 tal zonnepanelen op mijn dak liggen.
De opstelling is zo dat ik zo ongeveer evenveel terug lever als dat ik verbruik jaarlijks.

Ik mag weer overstappen van energieleverancier dus ik ben eens gaan rond kijken en nu kom ik via easyswitch.nl uit bij een actie van Nuon waar ik in theorie geld toe krijg om over te stappen.

Mijn verbruik voor volgend jaar schat is als volgt in.
0 kWh stroom
300m³ gas (Ik heb NOOIT de verwarming aan, mijn woonkamer is in de winter 14 a 16 graden)

Ik ga hierbij even uit van een ideaal scenario

De laagste prijs via easyswitch als ik 1 kWh invul is:
Nuon
€ -7,14 per jaar
€ -0,59 per maand
Dit is inclusief de €220 cashback aan het eind van het jaar als ik via deze site het contract afsluit.

Ga ik kijken op de Nuon website en vul ik in dat ik 3000kWh verbruik maar ook 3000 kWh teruglever dan krijg ik:
€ 18,58 p/mnd
(€ 222,97 p/jaar)

Niet helemaal hetzelfde maar als de cashback hier eraf zou gaan zou ik ook €2,97 betalen over een heel jaar.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel.

Too good to be true of komt dit puur door mijn gas verbruik van 300m³?

Alvast bedankt!

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gasverbruik maar ook je vastrechten leveringskosten. Dat zijn vaste bedragen op jaarbasis die je niet mag vergeten. Het enige waar je dus niet voor betaalt is het verbruik van je elektriciteit, de rest ben je wel verplicht om te betalen.

Het vastrecht is door de overheid vastgesteld en is daarom bij iedere leverancier gelijk. De leveringskosten kunnen wel verschillen.

Zorg bij een dergelijk laag gasverbruik ook goed dat je in het laagverbruik-tarief komt. Daar loopt een heel topic over hier. Energiebedrijven doen dat namelijk niet altijd vanzelf is gebleken. Aangezien je onder de 500m3 zit hoor je daar wel in te zitten. Dit scheelt geld.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wij toevallig gisteren overgestapt van de matige groen/grijze muis Eneco naar de "boeren" die vanDeBron.nl heten.
Op basis van ons huidige verbruik komen wij bij Eneco op € -0,17 per maand te "betalen" en bij vanDeBron.nl komen wij op ong. €2,= per maand uit.
Als wij de gasleiding er eind dit jaar of begin volgend jaar uit trappen, dan krijgen wij NETTO zo'n €100 terug en zal ons maandbedrag €-8,= worden. Dit zou bij Eneco weer iets meer zijn, maar wij kiezen toch liever voor 100% groen geproduceerd, dan de mix van Eneco.

Moraal van het verhaal;
Je kan netto geld terug krijgen, maar dan moet je wel heel weinig gebruiken :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
De vastrechten etc zijn meegenomen. Vanwege de vermindering energiebelasting kom ik zo laag uit.
Uiteraard betaal ik nu wel nog iedere maand aan mijn panelen af.

Hieronder de uitgebreide specificatie.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OLSYIRS.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door QinX op 10-09-2015 14:10 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afgelopen verbruiksjaar nog 103,25 euro gekregen van Essent bij 0 kWh en geen gasaansluiting.
En nog eens 32 euro "coulance-regeling" voor 400 kWh terugleverering.

Moest wel 340 euro afrekenen voor de gas te verwijderen aan Enexis. Maar dat verdient zich in 3 jaar terug.

Net als Freemann zit ik bij vandebron. (zonnecollectief)
Dat wordt hetzelfde verhaaltje als bij essent, echter dan 10,5 ct teruglevering vergoeding.
Geen bonussen, doe ik niet aan. ;) En de ferraris mag blijven hangen. >:)
Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/v5bsxg.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2015 14:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Net bericht van vanDeBron gekregen dat ons voorschot voor 0m3 en 500kWh op €20 wordt gezet.
Dit voorschot is bepaald op basis van door mij aangegeven gegevens.
Naar mijn idee prima service en geen gezeur/gezeik en zo te zien wordt ik ook netjes in CapTar <500m3 ingedeeld :)

Straks heerlijk 100% zonnestroom :)

Dikke d:)b voor vanDeBron _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 10-09-2015 14:58 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
QinX schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:49:

0 kWh stroom
300m³ gas (Ik heb NOOIT de verwarming aan, mijn woonkamer is in de winter 14 a 16 graden)
Heb je dan geen last van condenserend vocht? Je zal immers wel koudebruggen hebben want als je woonkamer 14°C wordt heb je niet heel veel isolatie.

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 07:22
Engineer Stewie schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:31:
[...]
Heb je dan geen last van condenserend vocht? Je zal immers wel koudebruggen hebben want als je woonkamer 14°C wordt heb je niet heel veel isolatie.
Vind ik een vreemde conclusie. Als er totaal niet gestookt wordt een hele winter lang vind ik 14 graden best meevallen.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik heb een tussenwoning, dat scheelt al wat, mijn buurvrouw stook namelijk wel graag :)

Grappig om te zien dat het niet ongewoon is om zulke lage jaarbedragen te hebben.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
liquid_ice schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:43:
[...]

Vind ik een vreemde conclusie. Als er totaal niet gestookt wordt een hele winter lang vind ik 14 graden best meevallen.
14 graden valt toch tegen, zeker voor een tussenwoning. Een tussenwoning is al voor minstens de helft goed geïsoleerd. Gezien zijn buren wss 'warmer' leven heeft hij daar geen verlies.

Maar mijn vraag over vocht blijft, als je daarin leeft moet je bij 14 graden wel goed ventileren want anders zet het vocht zich af op koude plekken.
QinX schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:56:
Ik heb een tussenwoning, dat scheelt al wat, mijn buurvrouw stook namelijk wel graag :)

Grappig om te zien dat het niet ongewoon is om zulke lage jaarbedragen te hebben.
In België onmogelijk.
Je hebt het vast recht en minimum distributietarieven. Verder is er geen saldering mogelijk. Wek je teveel op (voor mij een 1000kWh/jaar) ben je dat kwijt.

Er is sinds een paar maanden zelfs een 'belasting' (omdat je het net belast) op zonnepanelen, per kWh vermogen van de omvormer betaal je 8cent distributiekosten, 4000kWh betekent 320€ per jaar. Samen met vastrecht is dat 345€/jaar.

Had ik het geweten toen ik ze bestelde had ik ervoor bedankt, met een energiekost van 600€/jaar (3000kWh/jaar) en een installatiekost van 7000€ voor de zonnepanelen is de tvt = (7000/(600-345)) = 27,5 jaar. Ik denk niet dat er nog veel mensen zonnepanelen gaan plaatsen in België...

Heb de zonnepanelen gelegd om aan de bijna energieneutraal norm te komen voor mijn huis en heb ze door de subsidies daarvoor gratis maar of ik ze met deze tarieven in de toekomst nog vervang is een 2de. Al kan het dan weer helemaal anders zijn...

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11 10:09
QinX schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:49:

Respect. ;) Volgende uitdaging, als je toch al wat gewend bent: koud douchen. Ik doe het al een tijd en houd het nog steeds 100% vol. Niet echt moeilijk als je het eenmaal gewend bent.

Gas kan er vervolgens helemaal uit: elektrisch koken en voor het restje warm water een (warmtepomp)boiler of doorstroomverwarmer...

There's nothing moister than an oyster.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Tja, ik ben van het type, waarom de hele woning opstoken als ik het met een paar sokken en een fleece deken ook warm heb?

Koud douchen zal niet snel gebeuren, eerder korter, ik douche toch al snel 25+ minuten, mijn manier van wakker worden helaas.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 15:35

BCM

Engineer Stewie schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:12:
[...]

14 graden valt toch tegen, zeker voor een tussenwoning. Een tussenwoning is al voor minstens de helft goed geïsoleerd. Gezien zijn buren wss 'warmer' leven heeft hij daar geen verlies.

Maar mijn vraag over vocht blijft, als je daarin leeft moet je bij 14 graden wel goed ventileren want anders zet het vocht zich af op koude plekken.

[...]

In België onmogelijk.
Je hebt het vast recht en minimum distributietarieven. Verder is er geen saldering mogelijk. Wek je teveel op (voor mij een 1000kWh/jaar) ben je dat kwijt.

Er is sinds een paar maanden zelfs een 'belasting' (omdat je het net belast) op zonnepanelen, per kWh vermogen van de omvormer betaal je 8cent distributiekosten, 4000kWh betekent 320€ per jaar. Samen met vastrecht is dat 345€/jaar.

Had ik het geweten toen ik ze bestelde had ik ervoor bedankt, met een energiekost van 600€/jaar (3000kWh/jaar) en een installatiekost van 7000€ voor de zonnepanelen is de tvt = (7000/(600-345)) = 27,5 jaar. Ik denk niet dat er nog veel mensen zonnepanelen gaan plaatsen in België...

Heb de zonnepanelen gelegd om aan de bijna energieneutraal norm te komen voor mijn huis en heb ze door de subsidies daarvoor gratis maar of ik ze met deze tarieven in de toekomst nog vervang is een 2de. Al kan het dan weer helemaal anders zijn...
Met gescheiden telwerken, separate meting van teruglevering, kan je ontkomen aan het prosumenten tarief.
Wel betaal je dan meer distributie kosten maar door actieve sturing op meer eigen verbruik zou je toch op lagere kosten kunnen komen.

Cedo Nulli

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:23:
Afgelopen verbruiksjaar nog 103,25 euro gekregen van Essent bij 0 kWh en geen gasaansluiting.
En nog eens 32 euro "coulance-regeling" voor 400 kWh terugleverering.

Moest wel 340 euro afrekenen voor de gas te verwijderen aan Enexis. Maar dat verdient zich in 3 jaar terug.

[knip]
Slotje op je gasmeter / aansluiting had je 60,18 euro gekost en opnieuw aansluiten is dan ook voordeliger i.p.v. het geheel verwijderen van de gasmeter. Voordeel, je hebt meer ruimte in je meterkast.. En er zijn netwerkbeheerders die doen afsluiten / verwijderen voor niks!! moet je niet bij Enexis aankloppen. :(

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
BenEco schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:27:
[...]
En er zijn netwerkbeheerders die doen afsluiten / verwijderen voor niks!! moet je niet bij Enexis aankloppen. :(
Heb helaas geen keuze in mijn netbeheerder, dus kost het geld bij Enexis.
Met een slotje betaal je toch nog steeds vastrecht voor het instand houden van de aansluiting ook al maak je er geen gebruik van?

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2015 20:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:11:
[...]

Heb helaas geen keuze in mijn netbeheerder, dus kost het geld bij Enexis.
Met een slotje betaal je toch nog steeds vastrecht voor het instand houden van de aansluiting ook al maak je er geen gebruik van?
Nee, geen vastrecht meer. (bellen voor het beste resultaat want op hun site is het niet altijd even duidelijk omschreven. recent is dit aangepast heb ik vernomen. :) )

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:23:
En de ferraris mag blijven hangen. >:)
Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken.

[afbeelding]
das gek ik ben net in een ander topic afgebrand dat dit niet kan.
gelukkig weet ik beter.
mooie afrekening !

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:19:
[...]

das gek ik ben net in een ander topic afgebrand dat dit niet kan.
gelukkig weet ik beter.
mooie afrekening !
Niet waar, dit kan prima maar is alleen elektriciteit, met een gasaansluiting er bij met 0 verbruik kan dat niet nee.
Hier ook, -120,- elektriciteit, maar gasaansluiting is bijna 200,- en dan nog het verbruik.
Dan kan je slecht op -24,- uit komen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

oh kijk daar zijn we weer, holland op zijn smalst.
ik betaal 1,04 euro per maand voor gas nu bij 0 verbruik, gewoon bij greenchoice.
wegdoen is dan erg duur, het kan allemaal, dus ik doe het zo tot 1-4-2016

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 21:37 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:32:
oh kijk daar zijn we weer, holland op zijn smalst.
ik betaal 1,04 euro per maand voor gas nu bij 0 verbruik, gewoon bij greenchoice.
wegdoen is dan erg duur, het kan allemaal, dus ik doe het zo tot 1-4-2016
Ik zou zeggen, leg dat eens uit, ik denk dat er voldoende forummers zijn die dat ook willen. :)

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/4a8d9059a1c1bbd19734c29e83772786.jpg

Verwijderd

waarom betaal jij 45 cent per maand, en ik 27 cent per maand netbeheer ?
greenchoice compenseert mij voor 1 jaar foutief captar/sjv als ik dat laat rusten.
mijn vaste levering is 0,06 cent; en 1 m3 betaalde ik 52 cent voor, dus ik gaf er maar erg weinig door,
de afrekening is ongeveer dezelfde periode.
deze afrekening lijkt op mijn 2013/2014, maar het duurde een jaar voordat ik doorhad waar de catch zat.
zomaar wat quotes uit mijn mailbox :
verbruik is vanaf september 2013 onder de 500 m3. Dit is aan te tonen aan de hand van uw meterstanden.

Bericht naar de netbeheerder
Op 15 oktober heb ik een e-mail gestuurd naar Liander met het verzoek uw standaard jaarverbruik aan te passen vanaf september 2013 in plaats van juli 2014. Het is namelijk duidelijk dat er in de hele periode een lager verbruik heeft plaatsgevonden. U heeft aangegeven dat er een monteur langs mag komen om de meterstand op te nemen als er twijfel is aan de juistheid van de stand. Ook dit heb ik vermeld.
Reactie van de netbeheerder
Inmiddels heb ik een reactie ontvangen, waarin de netbeheerder aangeeft geen aanpassingen te verrichten. Ze geven aan dat het aanpassen van het jaarverbruik pas wordt gedaan als een huidige meterstand bekend is. Daarnaast vermelden ze het volgende:
Naar aanleiding van ons telefonisch contact van vandaag informeer ik u verder.
Uit navraag blijkt dat ik u eerder verkeerd heb geïnformeerd.
oehlala als leverancier en netbeheerder het zelf al niet meer snappen... wat is dan nog de wet ?
mij pakken ze niet en ik ga hierin heel ver.
vergelijkingssites vind ik maar erg eng.
alsof 23% btw op een krentebol normaal is.
het is een mistige bende geworden die tariefjes.

overigens ben ik nu weer ingeschat door de netbeheerder op 700m3......... go figure.
ik had overigens zelf gesaldeert en 200m3 niet doorgegeven, jouw afrekening bezien, en daarnaartoe gewerkt komend jaar.
inschatten heet dat geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 22:06 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Omdat ik in het 1e jaar zit, volgend jaar ben ik niet meer zo lief en wil ik naar het lage tarief. Dan zit ik waarschijnlijk ook op de 98,- (364x0,27) van jou.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/r8f9xl.png

• Rol-Co

Rol-Co

Ja dre bonus
Maar wil eigenlijk niet overstappen, zit prima bij GC, gaat goed en weinig gezeur. Ik heb geen zin of tijd om elk jaar uit te zoeken waar ik heen moet met mijn energie, zorgverzekering, overige verzekeringen, enz enz.
Ik heb wel wat anders te doen, gewoon een normale prijs en klaar...

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Iedereen z'n ding inderdaad. eric-pvt zit op hetzelfde verbruik en betaald € 174,23 per jaar meer. Qua "tijd" verdien ik het niet zo snel per uur. En qua "zin" begrijp ik je helemaal; blijven zitten is makkelijker. Het vervangen van jouw huishoudelijke apparatuur naar A++++ is dan wat meer Tweaker waardig dan deze administratieve stap :) Beide stappen zorgen voor lagere maandlasten.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 11-09-2015 19:19 ]

Verwijderd

ik ga het niet weerspreken dre, dat ben ik voorbij.
maar geniet van mijn afrekening.
easyswitch/gaslicht enzo is namelijk echt geen referentie voor me, gc is dat duidelijk wel,
maar soms is dat moeilijk te begrijpen, en voegt aan het topic niets toe

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 21:10 . Reden: ik ga voor maatwerk ]

Pagina: 1