Werksysteem voor Vormgever

Pagina: 1
Acties:

• Sevenmine
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-02-2024
Beste Tweakers,
Voor een goede vriend ben ik bezig om een systeem in elkaar te zetten. Hij is zelf niet bekend hiermee en ik iets meer vandaar dat ik dacht ik doe eens een poging. Graag zou ik jullie mening willen over het systeem dat ik samen heb gesteld voor hem. Uitgaande van een effectief goed systeem waarbij prijs echt een grote rol speelt (helaas)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voornamelijk bedoeld voor beeld en video bewerkingen. Alle programma van Adobe zullen aan bod komen en eventuele experimenten met 3D software is wellicht een toekomst beeld. Weet niet hoezeer hij in het gamen is maar wellicht wordt hij ook gelukkig van 60 fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hetgeen hij mij melde, zo goedkoop mogelijk. Nou weet ik ook dat dat niet een heel goed uitgangspunt is, liever iets duurder en beter, maar zijn budget moet echt zo laag mogelijk blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb expres nog geen behuizing, monitor, toetsenbord, muis en extra geheugen toegevoegd. Dit voornamelijk om de prijs te drukken en volgens mij heeft hij nog wel iets qua scherm e.d. Zoniet moet ie die later maar toevoegen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Grafische kaart en werkgeheugen zijn nu het belangrijkste. Wellicht met een mogelijkheid tot uitbreiding, hierbij zal zijn laten behuizing keuze ook invloed op hebben. Voor nu gewoon een stevig systeem wat even vooruit kan

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, MSI, maar eigenlijk is dat nu niet echt van belang

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee niet specifiek, hij moet gewoon weer zijn werk kunnen doen. Hierbij dus kunnen genieten van een soepel, snel, sterk systeem dat voornamelijk wordt gebruikt voor animatie en vormgeving in 2D en (eventueel) 3D

Ga je overklokken?
Denk niet dat hij gaat overklokken, maar wellicht groeit zijn enthousiasme nadat hij een systeem heeft draaien.

Wat verwacht je van ons?
Wat vinden jullie van mijn keuze tot nu toe? Ben ik vergeten om heb ik domme dingen samengevoegd? Graag verbeteringen of gewoon goed advies

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 258,90€ 258,90
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 132,95€ 132,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 352,50€ 352,50
1Scythe Mugen 4€ 34,-€ 34,-
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 170,01€ 170,01
1Cooler Master GM G550M€ 63,50€ 63,50
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.094,81

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:57

br00ky

Moderator Harde Waren
De volgende keer kan je op die mooie "wijzig" knop rechtsboven je post klikken als je nog wat wil toevoegen, in plaats van een heel nieuw topic te openen... Ik heb die ander nu maar gesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 10-09-2015 13:50 ]

• Sevenmine
Ik kwam daar net ook achter, excuses, hoe verwijder ik de oude, waar ik zo slim was om vergeten het lijstje toe te voegen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderen kan je niet zonder moderatie-rechten. Ik heb hem voor je gesloten :).

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Als je een pc wilt maken voor dit doeleindt, moet je nooit willen besparen op kosten. Wie wil er namelijk nou een systeem wat plots vastloopt, omdat er te veel gevraagd word van het systeem.

Geen extra opslag geheugen, aangezien een enkele SSD van 250GB niet veel is. Je moet denken een beschikbare ruimte van ± 230 GB, hier moet nog een OS overheen. Vervolgens wil je foto's en video's bewerken, wat zeer veel opslag geheugen vereist.

Voor de rest is er niets mis met deze samen stelling voor het bewerken van foto's en video's

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

• Sevenmine
TheunG schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:02:
Als je een pc wilt maken voor dit doeleindt, moet je nooit willen besparen op kosten. Wie wil er namelijk nou een systeem wat plots vastloopt, omdat er te veel gevraagd word van het systeem.

Mee eens! Heb ik ook tegen hem gezegd, maar hij gaf aan eigenlijk snel een systeem te moeten hebben wat uitbreiding toelaat.

Geen extra opslag geheugen, aangezien een enkele SSD van 250GB niet veel is. Je moet denken een beschikbare ruimte van ± 230 GB, hier moet nog een OS overheen. Vervolgens wil je foto's en video's bewerken, wat zeer veel opslag geheugen vereist.

Ik weet dat hij sowieso extern geheugen heeft, waar hij nu ook mee werkt, grote onbekend maar zal wel 1 a 2 TB zijn. Daarbij dus nu echt op de kosten besparing gegokt. Wellicht SSD van 500 BG?

Voor de rest is er niets mis met deze samen stelling voor het bewerken van foto's en video's

Dank voor je reactie

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Sevenmine schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:07:
[TheunG schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:02:

Mee eens! Heb ik ook tegen hem gezegd, maar hij gaf aan eigenlijk snel een systeem te moeten hebben wat uitbreiding toelaat.

Ik weet dat hij sowieso extern geheugen heeft, waar hij nu ook mee werkt, grote onbekend maar zal wel 1 a 2 TB zijn. Daarbij dus nu echt op de kosten besparing gegokt. Wellicht SSD van 500 BG?

Dank voor je reactie]
Persoonlijk zou ik hier niet meer opslagcapaciteit aan toevoegen. 250GB is genoeg om een OS te installeren en een aantal programma's om foto's / video's te bewerken. Mijn mededeling / mening ging meer over dat je aan een enkele SSD van 250GB niet genoeg had. Als hij zelf al een HDD van 1 of 2 TB heeft is dat wel genoeg, dus hoef je verder niet te denken aan een grotere SSD.

Geen probleem!

[ Voor 48% gewijzigd door TheunG op 10-09-2015 14:14 ]

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor een systeem waar gamen niet primair is, is 350 piek voor een gpu wel wat overkill niet?

En die 6600k zorgt voor een duur moederbord; een 4790k met goedkoop mobo is ook een optie en allround sneller.

specs

• Sevenmine
maratropa schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:56:
Voor een systeem waar gamen niet primair is, is 350 piek voor een gpu wel wat overkill niet?

En die 6600k zorgt voor een duur moederbord; een 4790k met goedkoop mobo is ook een optie en allround sneller.
Bedankt voor je voorstellen, zal er eens naar kijken, je hebt wel gelijk dat de gpu wellicht wat gekkig is nu maar wel goed voor in toekomst. Want ik kan haast niet geloven dat als de beste meneer dit systeem draaiend heeft hij games kan negeren :) Zal ook eens kijken naar die 4790k wellicht een betere optie Bedankt!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10 21:56
Om eerlijk te zijn zou ik heel de GPU weglaten of als je het echt wil, vervangen met eentje van rond de 100/150 euro. Bij die processor zit namelijk al een GPU die prima berekeningen van een boel Adobe software kan handelen. Mocht dit echt de bottleneck zijn in zijn prestaties dan kan hij nog altijd een GPU later kopen.

Vervolgens heb je een sli gaming bord wat ik dan ook zou weglaten. Zoals iemand voor me zegt zou je ook alles kunnen vervangen voor een i5 4790(k) met een goedkoper moederbord.

Misschien zou je nog kunnen zorgen voor 16gb werkgeheugen i.p.v. 8. en ook een 1 of 2TB schijf toevoegen. Heeft hij denk ik meer aan dan het andere.

Dus kort:
- GPU voorlopig weglaten totdat hij besluit te willen gamen of vervangen door iets in de 100/150 eu pricerange.
- Processor/moederbord vervangen zoals hierboven aangegeven.
- Reepje van 8GB toevoegen voor totaal van 16GB.
- 1 of 2 TB HDD toevoegen.

Denk dat je zo voor een euro of 700/800 een heel deftig systeempje voor een vormgever hebt. Heeft hij ook nog een leuk budget over voor een mooie kast, randapparatuur en monitor

[ Voor 5% gewijzigd door Jouel op 10-09-2015 15:52 ]

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Dat gaat je nog vies tegenvallen in 3D viewport zonder een gpu! geen idee wat premiere doet maar ook voor Ps is een Gpu zeker geen overbodige luxe. Tuurlijk hoef je geen 4GB of meer Vram. een 750 met 2GB is een heel aantrekkelijk geprijst kaartje voor dit systeem!

de 4790K is zeker een lekker hoog geklokte 4core 8thread cpu. Voor dit werk zou ik deze verkiezen boven een I5. 16GB is ook aan te raden.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor PS werk zou ik niet meteen naar een losse gpu grijpen, die zal met een beetje recente iGPU wel uit de voeten kunnen. Gpu accel. bij illustrator is expirimenteel. Indesign geen.
Voordeel van de Skylake cpu's is wel dat de gpu beter is.

Vooral voor Premiere Pro wil je een losse gpu, alsmede AE. en 3d apps. Met een 150 euro kaart kom je al een end idd.

specs

• Sevenmine
Top! Bedankt voor de reacties. Ik zal het hem doorgeven, zoals ik aangaf is het systeem niet voor mij, ben meer even op onderzoek gegaan naar wat de mogelijkheden waren en wat jullie hierover te zeggen hadden. Ik neem aan dat bij een goed systeem hij ook direct aan de haal wil met bijvoorbeeld Cinema 4D of Maya. Maar goed dat is allemaal aan hem. Ik neem het advies van de 150 euro kaart even mee, dat klinkt wellicht op dit moment als een betere keuze. Nogmaals dank voor de reacties!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
Zeker meer in CPU steken en minder in GPU. Een i7 4790 en een 750ti bijvoorbeeld.

Bekijk ook deze BBG: reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015
Pagina: 1