[LBBG] Budgetlaptop oktober 2015

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Budgetlaptop oktober 2015

Op de eerste van oktober willen we weer een laptop best buy guide online zetten, waarin we onder andere op zoek gaan naar een budgetlaptop.

Het budget voor de budgetlaptop is vierhonderd euro, wat over het algemeen geen ruimte biedt voor gekkigheid als hoge schermresoluties of ssd's, maar wel genoeg is om een laptop te voorzien van hardware die snel genoeg is voor basic gebruik.
Kandidaten
Binnen de categorie tot vierhonderd euro lijkt het aanbod voor mijn gevoel wat terug te lopen. Het lijkt alsof de industrie een soort van tweedeling gemaakt heeft van écht goedkope laptops van 15", met een atom-processor voor 250 euro en de wat duurdere laptops van 15" die dan meteen een core i5-cpu hebben. Maar, niet getreurd er is nog genoeg over, zoals:

De winnaar van twee maanden terug, de pricewatch: Lenovo Essential B50-70 MCC2NMH is nog altijd voor net geen vierhonderd euro te krijgen. Specs: Ci3 4005U, 4GB, 500GB. Voordelen: uitbreidingsmogelijkheden en mat scherm, nadelen: slecht toetsenbord en slecht afgewerkte behuizing. (reviews: Laptop Best Buy Guide - Juni 2015)

De pricewatch: Asus F554LA-XX896H heeft een iets snellere cpu dan de Lenovo en een 1TB harde schijf. Kanttekening: is nog maar bij 3 shops te krijgen, dus is misschien een uitlopend model dat over een paar weken al niet meer te krijgen is.

Toshiba heeft voor minder dan vierhonderd euro deze: pricewatch: Toshiba Satellite Pro R50-B-10E Het is een Satellite PRO en dat pro-achtervoegsel klinkt niet alleen heel tof, maar geeft ook recht op Toshiba's 'reliability guarantee', waarbij je aankoopbedrag terugkrijgt en je laptop kosteloos gerepareerd wordt als 'ie binnen de garantietermijn kapot gaat. Ook bij deze laptop is het uitkijken of 'ie niet uitlopend is, hij staat namelijk wel bij paradigit, computerland, norrod en komplett, maar dat is allemaal dezelfde club, dus in totaal blijven er nog maar zeven winkels over.

Optie vier is de pricewatch: Acer Aspire E5-571-37CB die qua specificaties heel veel op de rest lijkt; Core i3-4005U, 4GB ram en een 500GB hdd en goed verkrijgbaar.

Wat mag het worden voor oktober? Aan jullie de keus!

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nou, ik ben eens door de PW wezen bladeren, en kom tot de volgende conclusie (zeer persoonlijk op sommige vlakken, power of deduction op sommige andere...)

Eerst alle laptops weggestreept die geen I serie waren van intel, Toen waren het er 20
Alles weggestreept wat geen Gb lan had, toen waren het er 5
Alles weggestreept wat geen HDMI had (dááág Dell (anders was het mijn favoriet geweest)), toen waren het er 4
Zeer slechte ervaringen met de build quality van Acer (persoonlijk, maar toch naar 3)
Wil je dan een glans scherm, dan blijft over: pricewatch: Lenovo IdeaPad G50-80 (80L0002XNX) € 369,-

Wil je een mat scherm, dan blijft over:
pricewatch: Lenovo Essential B50-70 MCC2NMH € 389,05
pricewatch: Toshiba Satellite Pro R50-B-10E €389,09

Wil je persé een DVD-R/W speler, dan één van de Lenovo's.

Ga je er veel mee op pad, of ben je thuis aangewezen op alleen Wi-Fi, dan valt de Lenovo Essential af, vanwege geen 5ghz ondersteuning.

Kijk je dan naar het totaalplaatje, dan komt in mijn ogen de pricewatch: Toshiba Satellite Pro R50-B-10E nipt op de eerste plaats, en dat is met name te danken aan de bouwkwaliteit die ik van ze gewend ben (geen ervaring met deze series), en de aanwezigheid van 2x USB3 ipv 1x, en (nogmaals persoonlijke voorkeur) het matte scherm.

Als je echter hecht aan het hebben van een optische drive intern, dan zou ik voor de lenovo ideapad gaan.

Qua specs zijn ze verder identiek.

Om even advocaat van de duivel te zijn moet ik hierbij wel vermelden, dat voor € 50,- (€ 444,-) meer de pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59442525 imho de betere keus is met een 508GB SSHD (8GB SSD Cache), en een 1920*1080 scherm,

[ Voor 11% gewijzigd door zion op 13-09-2015 10:36 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
zion schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:20:
Alles weggestreept wat geen HDMI had (dááág Dell (anders was het mijn favoriet geweest)), toen waren het er 4

[...]

Ga je er veel mee op pad, of ben je thuis aangewezen op alleen Wi-Fi, dan valt de Lenovo Essential af, vanwege geen 5ghz ondersteuning.
Ik weet niet of ze in de Pricewatch staan, maar de Dell Inspiron 15 3000-serie heeft wel degelijk HDMI. En ze gaan al vanaf 349 euro, lijkt me vrij goed spul voor dat geld. Is verder 5GHz echt zo belangrijk op een low- of mid-end laptop? Ik zou er niet eens op letten. :P

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
JoepD schreef op donderdag 17 september 2015 @ 00:04:
[...]

Ik weet niet of ze in de Pricewatch staan, maar de Dell Inspiron 15 3000-serie heeft wel degelijk HDMI. En ze gaan al vanaf 349 euro, lijkt me vrij goed spul voor dat geld. Is verder 5GHz echt zo belangrijk op een low- of mid-end laptop? Ik zou er niet eens op letten. :P
Dat is nogal afhankelijk van de hoeveelheid wifi gebruikers om je locatie heen, als er teveel 2.4ghz gebruikers in je buurt zijn kan dat nogal een negatief effect hebben op je wifi connectie, dus als je (zoals ik) in een appartementen complex woont met meer dan 25 actieve wifi-points om je heen is 5ghz geen overbodige luxe.

Als die Dell idd wel HDMI heeft dan is dat zeker ook een interessante keuze.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:09

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ik moet zeggen dat het Toshiba voorstel mij positief verrast. De behuizing ziet er effectief en compact uit. Ook is ze compleet, Gigabit ethernet, optische drive, 2x x USB 3.0. geheugen maar 4GB echter uit te breiden. Duurdere laptops presteren op dit laatste punt minder.

Voor de doelgroep van deze basislaptop stel ik me mensen voor die het ding niet voor spielerei gebruiken maar een laptop nodig hebben omdat het moet, niet omdat het leuk is. Bij dit gebruik hoort een apparaat met het grootst mogelijke comfort. Naar mijn idee denk ik net als zion dat de voorkeur een mat scherm zou moeten zijn. Dus met de huidige selectie Lenovo of Toshiba.

In de regel ben ik wel erg tevreden met de Lenovo producten. Alles wat ik in de eerste alinea noem is ook in de Lenovo aanwezig. Het viel mij zelfs op hoe identiek beide configuraties zijn. Wat ik grappig vindt, is dat ik de Toshiba als veel compacter beoordeelde dan de Lenovo. Echter het gewicht van beide apparaten is identiek, en de Lenovo is slechts een haartje groter dan de Toshiba. Toshiba doet in haar ontwerp iets (in mijn ogen tenminste) heel goed dat het apparaat zo rank doet ogen.

Zoekende naar wat verschillen, textuur op de vlakken voor de polsondersteuning bij de Toshiba, Lenovo heeft fysieke knoppen onder de touchpad, niet altijd een voordeel omdat het de oppervlakte van de touchpad verkleint. Ook weten we dat die knoppen niet echt overtuigen. Met de accu capaciteit heeft de Lenovo een minpuntje. Haar accu is maar 32 Wh, terwijl de Toshiba 45 Wh levert.

Techradar is echter niet onder de indruk van het Toshiba scherm. Slechte zwart waardes, 1.01cd/m2, en daardoor een laag contrast ratio (231:1). De Lenovo Notebookcheck is met zwart waardes van 0.77 cd/m² en een contrast ratio van 266:1 iets beter. De helderheid van het Toshiba scherm is met 233 cd/m2 hoger dan dat van de Lenovo (189.8 cd/m²). De kleurafwijking van de Toshiba is een tikje minder slecht dan die van de Lenovo, maar beide displays zijn te koud met een overmaat aan blauw, althans, volgens genoemde reviews. Samenvattend beide schermen zijn ongeveer even matig.

Door de iets grotere accu, de grotere touchpad en betere behuizing gaat mijn voorkeur uit naar de Toshiba.

Nog even over de Dell. De Pentium N3540 processor heeft toch echt een tikje minder performance. Met een kloksnelheid van 1333MHz is haar single core performance niet echt concurrerend met de 1.7 GHz i3's van de andere opties.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 19-09-2015 19:54 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
teacup schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:47:
Zoekende naar wat verschillen, textuur op de vlakken voor de polsondersteuning bij de Toshiba, Lenovo heeft fysieke knoppen onder de touchpad, niet altijd een voordeel omdat het de oppervlakte van de touchpad verkleint.
Ik vind fysieke knoppen onder het touchpad juist een pluspunt. Mijn moeder heeft sinds een jaar een laptop waarbij je de touchpad zelf moet indrukken (knop zit er letterlijk onder) maar ik vind dat maar vervelend werken omdat hij dan toch ook vaak een lichte verplaatsing registreert en de klik daardoor wordt opgevat als klikken-en-slepen. Bovendien vat hij klikken-en-slepen (waarbij ik met mijn linker wijsvinger de 'knop' ingedrukt houd en met mijn rechter wijsvinger over het midden van de touchpad veeg) juist met enige regelmaat op als een 'knijpen' gesture (in/uitzoomen). Met de fysieke muisknoppen op mijn eigen laptop zijn dat soort interpretatieproblemen onmogelijk.

Ik ben het trouwens eens met hierboven dat de Toshiba (hoewel niet perfect) een erg goede kandidaat is.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jerrythafast schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:58:
Ik vind fysieke knoppen onder het touchpad juist een pluspunt. Mijn moeder heeft sinds een jaar een laptop waarbij je de touchpad zelf moet indrukken (knop zit er letterlijk onder) maar ik vind dat maar vervelend werken omdat hij dan toch ook vaak een lichte verplaatsing registreert en de klik daardoor wordt opgevat als klikken-en-slepen.
Ben ik ook wel met je eens hoor. De statement in mijn reactie is meer hoe in het algemeen de opinie over touchpads is momenteel. Dit is niet per se mijn mening. Zelf vind ik ook fysieke knoppen erg fijn. Hecht wat minder aan multi touch op een touchpad omdat ik dat vaak toch net te onnauwkeurg vind om handig te zijn. Maar misschien ben ik gewoon onhandig :|. Voor multi touch is een grote touchpad vaak het prettigst. fysieke knoppen kosten ruimte en ruimte in de diepte richting van het toetsenbord hebben de huidige laptops vaak niet door de restrictie van de beperkte hoogte van het 1080p scherm. Om die reden integreren laptop fabrikanten de knoppen vaak in de touchpad, zodat het oppervlak van de touchpad wat meer diepte kan hebben.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
All right, de Toshiba dus, met nipte voorsprong op de Lenovo. Ik zal Toshiba zo bellen en ook checken of het geen uitlopend model is, anders is 'ie een beetje nutteloos voor de bbg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Zal wel een leuk gesprek worden. LBBG in 2 van de 3 categorieën. Zal vast ook wel wat kritische reacties uitlokken straks op 1 oktober :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Toshiba gesproken, de L50-C (mainstreamlaptop van oktober) komt onze kant op, maar de R50 is helaas een uitlopend model, voorraad is ook op, dus het enige dat er nog is, is eigen voorraad van de winkels. Daarmee lopen we het risico dat we op 1 oktober de bbg online gooien en dat ding al niet meer te krijgen is. Geen goed plan dus. Ik werd overigens wel op de opvolger geattendeerd; de satellite pro a50, waarvan de goedkoopste uitvoering 683 euro kost :+

Terug naar de tekentafel dus: ben bang dat we weer bij Lenovo uitkomen, helaas dezelfde als in de bbg van juni, de B50-70, want dat spiegelscherm van de G50-80 lijkt me niks, net als de bay trail-cpu in de dell :)

Edit: Brainwave: Dell heeft natuurlijk zo'n fijne tweedeling op z'n site met consumenten en zakelijk spul gescheiden, maar bij die zakelijke afdeling staan soms ook wel leuke dingen, zoals deze: http://www.dell.com/nl/be...-3558-laptop/pd?ref=PD_OC Dell Vostro 15 3000, Celeron 3205U (geen bay trail, maar dualcore Broadwell), 4GB ram, 500GB hdd en een 1366-scherm met 'antireflectiecoating', wat (hoop ik) marketingtaal is voor een mat scherm. Te koop voor 309 ex. btw (=373incl.), maar normaal gesproken 349 ex. (=420 incl.) Oja, hij staat ook voor 380 in de PW (bij een shop die atm niet kan leveren) pricewatch: Dell Vostro 3549-5792 Ziet er op zich wel uit als een stevig stuk plastic. Thoughts?

[ Voor 34% gewijzigd door PiweD op 21-09-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ik leef met je mee. Volgens mij bevinden zich in dit segment veel uitloopmodellen, had je zelf ook al aangegeven. Het signaal dat je geeft over de vervanging van onze uitloopsatellite (niet biologisch) zegt wat dat betreft genoeg. Het toont (tussen neus en lippen gezegt) dat een prjsniveau als hoofdcriterium wat gevoelig is voor veroudering. Je observatie over de tweedeling in de markt is wat mij betreft een correcte. Andere discussie.

De Lenovo B50 heeft weinig concurrentie. HP heeft de AMD Ex processoren omarmd, of komt met Celerons of Atoms voor een prijspunt van 100 Euro minder. Geen optie wat mij betreft. Verder veel Intel Bay Trail aanbod en glanzende schermen.

De Vostro is een mooi ogende laptop, strak, neutraal. Voeding 40 Wh (tegenover 32 Wh voor de Lenovo). Geen echt serieuze reviews gevonden. Deze over de behuizing. Een Vostro wordt niet warm, en is ook net luidruchtig. toetsenbord en touchpad zijn zonder meer oké voor de prijs. Maar ja, die Celeron. Het is wel veel stapjes terug ten opzichte van de i3 in de concurrentie.

Echt een ander alternatief dan wat al is genoemd zie ik niet. Heb nog even naar de Acer gekeken. Behuizing heeft voor mij weing appeal, maar is wel functioneel en voelt prettig aan (notebookcheck) poorten blijven wat achter (VGA 1xUSB3.0), Wifi matig. Toetsenbord stabiel maar ietwat sponsig, touchpad prima. De Acer is koel en stil. Op zich een verdienstelijke laptop.

Tegenover de Vostro en de Acer gaat mijn voorkeur toch maar uit naar de Lenovo. Redenen om de Vostro te kiezen zouden accu/vermoed lage energiegebruik zijn en "beter" toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 07:21
Ik heb de lenovo (B50-70) gekocht bij wehkamp voor 369 incl bezorgen en bevalt goed. Maar wat komt dat ding met een berg ellende pre-installed. Je bent er wel even zoet mee om windows 10 er schoon op te krijgen: eerst alle updates op win 8.1 installeren (anders krijg je geen optie tot installen win 10), vervolgens upgrade naar windows 10, (toen heb ik een SSD geplaatst) en toen weer windows 10 opnieuw installeren. Maar ik vrees dat dit de route voor de meeste laptops in het budgetsegment zal zijn komende tijd.

De 5Ghz wifi boeit mij niet zo. De bouwkwaliteit vind ik prima. Alleen zoals al in de review van tweakers gemeld wordt is het toetsenbord aan linkerkant niet erg stevig.

Zal binnenkort nog even een review schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Je kunt met dit programma van Microsoft buiten Windows Update om de Windows 10 installatie downloaden. Wat ik heb gedaan: Windows downloaden als ISO (is optie in het programma) en dat image op een USB-stick gezet. Vervolgens op de stick Setup.exe aangeklikt. De Setup downloadt dan nog wat 'essentiële updates' (maar gelukkig niet meer dan dat) en kopieert daarna de benodigde bestanden naar je HDD. De laptop herstart vervolgens een aantal keer om de setup te doorlopen. (Na de eerste keer herstarten kan je USB-stick er al uit. Hij doet al het werk vanaf de harde schijf.)

Als de upgrade naar Windows 10 voltooid is heb je nog steeds een laptop vol met bloatware. Check even of Windows is geactiveerd. Zodra dat het geval is steek je je USB-stick er weer in en start je de laptop deze keer op vanaf de stick. Hij boot dan in de Windows 10 setup omgeving waarin je een volledig schone installatie kunt uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Is er ook rekening gehouden met opnieuw een schandaal bij Lenovo?

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1