PC wil soms niet aan

Pagina: 1
Acties:

• StijnBreton
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-10-2017
Sinds een aantal maanden heb ik een vreemd probeem. Als ik mijn PC aanzet licht de powerled aan de voorkant even op, en gaan de ventilator draaien, maar vervolgens valt de hele boel meteen weer uit. Het lukt dan helemaal niet de PC aan te krijgen, ook niet door de aanknop lang ingedrukt te houden. Het vreemde is echter dat als ik de stroomtoevoer naar de PC even afsnijdt (met de schakelaar op het stekkerblok) en weer aanzet, de PC in 100% van de gevallen probleemloos opstart. Het uitzetten van de voeding via de schakelaar op de achterkant lijkt niet hetzelfde effect te hebben, dan blijft het probleem bestaan.

Weet iemand waardoor dit veroorzaakt wordt? Is mijn voeding stuk aan het gaan?

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Misschien wordt het tijd om je voeding te vernieuwen. Als dat geen oplossing biedt is je moederbord toe aan vervanging.

Kan je geen voeding lenen van iemand en met deze eens testen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:16

D4NG3R

kiwi

:)

Waarschijnlijk moet je naar een andere energieleverancier.

Even zonder onzin: Waar bestaat je systeem uit? Is het systeem geaard aangesloten? Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd (want wat je nu gedaan hebt is ronduit mager)?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• StijnBreton
Het systeem is niet geaard aangesloten, want ik heb geen geaarde stopcontacten in mijn woonkamer. Ik ben niet zo ervaren in het sleutelen aan computers, dus zie er erg tegenop om zelf 'even' de voeding te vervangen door een leenexemplaar. Ik vind het sowieso lastig aan de specificaties te zien welke andere voeding ik zou kunnen gebruiken voor zo'n test. Er zit nu een Coolor Master Silent Pro 500 W Active PVC 80Plus in, die ruim 5 jaar oud is.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Heh, dit probleem komt me erg bekend voor :X Bij mij viel de computer echter niet uit, maar bleef die steken ergens in het bootproces, of deed die soms zelfs helemaal niets. Wat spelen met de aan-/uitschakelaar en het stopcontact in- en uittrekken deed soms wonderen.

Achteraf bleek dat het aan m'n voeding lag, dus ik gok dat dit bij jou ook wel zo zal zijn gezien je ook aangeeft dat je voeding al ruim 5 jaar is (dat was de mijne niet eens.. :/ ).

Heeft je computer hiervoor trouwens wel correct gewerkt? Of heeft er onlangs een hardwareverandering plaatsgevonden? Als je er niets aan veranderd hebt, kan het inderdaad de voeding zijn. Heb je nieuwe hardware toegevoegd, kan het zijn dat je voeding misschien niet genoeg vermogen levert voor de nieuwe component. Maar welke hardware steekt er momenteel eigenlijk in? Om nu maar iets te zeggen, een triple SLI GTX980-setup heeft nu eenmaal meer nodig dan een 500 watt voeding :+

• StijnBreton
Ik heb onlangs wat geheugen en een harddisk bijgeplaatst, maar verder niets aan de hardware veranderd. Dat zou qua stroomverbruik amper moeten schelen. Er zit een Asus EN9600GT Silent videokaart en i5 processor in (sinds het begin) en dat zou die voeding prima aan moeten kunnen.
De voeding vervangen zou nog wel de moeite zijn (de computer voldoet verder nog prima voor mijn gebruik), maar een nieuw moederboard zou een kostbare grap worden omdat mijn processor een s1156 socket heeft, dus er worden geen moederborden meer gemaakt waar die in past.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Heb je toevallig een bios-update gedaan ?
ik heb dit probleem namelijk ook gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnBreton
Het bios is inderdaad een tijdje terug geupdate naar de nieuwste versie. Ik denk dat het probleem daarvoor ook al bestond, maar weet dat niet zeker omdat ik de gewoonte heb het stekkerblok uit te zetten nadat ik de computer heb uitgeschakeld, zodat de monitor, printer etc. ook meteen uit gaan. Als ik dat doe, doet het probleem zich vreemd genoeg nooit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je geeft al aan dat je het niet ziet zitten om de voeding zelf te vervangen. De beste oplossing in mijn ogen is je pc kast meenemen naar een computer winkel waar ze er geen probleem van maken je pc te troublshooten. Het beste kan je ze dit eerst even telefonisch vragen. Het zal je moederbord of voeding zijn. Wat je wel zelf kunt proberen is je moederbord en voeding schoon blazen met een spuitbus perslucht, dit wil ook nog wel eens wonderen verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lijkt op rotte condensator in de voeding die voor cold-boot probleem zorgt. Die houdt blijkbaar niet geneog voltage vast voor de piek bij startup. Als je de stroom eraan zet, dan is ie leeg en wordt ie volgestouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad en was de voeding die er op een gegeven moment helemaal mee stopte. Ik wil je adviseren daar NIET op te wachten. Een voeding die de geest gaat geven kan echt schade aanrichten aan andere hardware. Vervang deze tijdig zodat je niet met meer problemen en schade komt te zitten.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:48:
Lijkt op rotte condensator in de voeding die voor cold-boot probleem zorgt.
Het lijkt er misschien op maar is het hoogstwaarschijnlijk niet.
Die houdt blijkbaar niet geneog voltage vast voor de piek bij startup. Als je de stroom eraan zet, dan is ie leeg en wordt ie volgestouwt.
Nou dat slaat nergens op. :p
StijnBreton schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:22:
Ik ben niet zo ervaren in het sleutelen aan computers, dus zie er erg tegenop om zelf 'even' de voeding te vervangen door een leenexemplaar.
Even een andere voeding testen, kan in principe iedereen die een beetje logisch kan nadenken en twee handen heeft, zelfs al zijn het twee linkerhanden. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Roep dat niet te hard, er was van de week iemand die de pci powerplugs in zijn 8pins atx aansluiting douwde...

• -The_Mask-
  • Niet online
Daarom moet je wel logisch kunnen nadenken. Iemand die logisch kan nadenken ziet al dat de aansluitingen totaal anders zijn en fysiek ook niet passen. Als je ze er wel in krijgt dan moet je ze er echt in rammen. Je kan dan het moederbord zelfs wel breken door de kracht die daarvoor nodig is.

AMD Nieuwsdiscussie

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Enne niet te gauw roepen dat mij theorie onzin is, vaak genoeg meegemaakt dat de condensator rot is en alleen bij harde poweron genoeg voltage gaf voor cold boot.
Wikipedia: Pre-charge

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zeg ook niet dat het niet kan. Een 5Vsb elco die niet meer goed is, zorgt er voor dat een voeding vaak niet of met moeite start. Maar als die dan eenmaal aan is dan is er vaak geen probleem meer.

Ik zei alleen dat de beschrijving die je doet nogal vreemd is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnBreton
Bedankt voor alle reacties. Gisteren ging de voeding ook opeens lawaai maken (een soort zoemend geluid). Het lijkt er dus sterk op dat hij het aan het begeven is. Ik ga hem daarom maar preventief vervangen, om te voorkomen dat hij de rest van de computer beschadigt op het moment dat hij echt de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:33
Gewoon zelf doen Stijn. Je koopt een vervangende voeding (wel een goede kopen, check pricewatch) en gewoon de stekkers hetzelfde aansluiten als de oude. Makkelijker kan echt niet. Bijna hetzelfde als een lamp vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

StijnBreton schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:32:
Bedankt voor alle reacties. Gisteren ging de voeding ook opeens lawaai maken (een soort zoemend geluid). Het lijkt er dus sterk op dat hij het aan het begeven is. Ik ga hem daarom maar preventief vervangen, om te voorkomen dat hij de rest van de computer beschadigt op het moment dat hij echt de geest geeft.
Dat is inderdaad een heel goed idee. Neem gewoon je tijd. Alle stekkertjes passen altijd maar precies op 1 plek op 1 manier. Als het niet gaat, dan is het de verkeerde aansluiting,
Maak desnoods even een paar foto's hoe de oude voeding aangesloten is als je toch nog twijfelt.

Dan is het echt een eenvoudig klusje en ben jij een ervaring rijker.
Pagina: 1