Ik heb de Air 2 even in gebruik genomen (helaas gaat ie weer retour, al de 2e wegens een blauwig tintje aan de linkerkant van het scherm, misschien miereneukerij, maar het scherm is een van de redenen dat ik een Apple koop).
De 2GB icm A8X is echt een beast. Heb het met iOS9.0 GM direct getest. Alles is érg vloeiend. Los dat apps iets sneller laden, laden ze ook gewoon vloeiender, kan je meerdere apps gebruiken zonder dat ze steeds opnieuw geladen moeten worden. En safari tabs die opnieuw geladen moeten worden is vrijwel weg (vrijwel omdat ik te kort heb kunnen testen om echt te zeggen dat het verleden tijd is).
Ik opende Safari met 3 tabbladen, waar ik ook een link opende binnen een van de tabbladen. Hierna Real Racing 3 opgestart en even gespeeld. De App Store even gepeopend beetje gebladerd en weer naar home. Real Racing weer gestart en de game was nog waar het gebleven was. Opende Safari en de tabbladen waren nog zoals ze waren, geen reload. Oh en had Spotify de hele tijd op achtergrond aan en opende die ook soms tussendoor.
Een hele verbetering vergeleken met de Air dus! Het begint gelijk te kriebelen om de Pro te halen met 4GB ram en A9X, maar dat is de nerd in mij. Praktisch gezien is de Pro gewoon te groot en te zwaar (daar heb ik gewoon een MBPR al voor).
Wil je een 9.7" tablet juist vanwege het formaat en portabiliteit, dan is de Air 2 (ook een jaar na release) echt een sterke keus. En hij is nóg wat lichter en dunner, ook dat merk je wel. Vorig jaar met iOS8 zag ik de meerwaarde niet in, maar nu met iOS9 zeker een sterke tablet, zo sterk dat de Air 3 prima een jaar later kan komen. Kan niet wachten tot developers hun apps met splitview updaten (Safari 3/4 en 1/4 Spotify wacht ik echt op)
(De nieuwe Samsung tablet, die exact dezelfde schermspecififaties heeft en €499 kost) scoort via benchmarks zelfs iets lager dan de inmiddels bijna 1-jaar oude Air 2...)
[
Voor 7% gewijzigd door
ASNNetworks op 14-09-2015 15:11
]