Toon posts:

Wat hulp bij beste airflow config opstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zoals ik al eerder om hulp gevraagd heb (en ik daar bovendien supergoed bij ben geholpen) vraag ik nu wederom om hulp!

Ik ben met volgend systeem bezig voor mijn vriendin en zou graag willen weten hoe ik het beste de fans kan richten. Nou zijn er natuurlijk wel standaard configuraties maar ik wil wat specifiekere antwoorden hebben die betrekking hebben op deze setup.

(Mocht dit alsnog niet goed genoeg zijn wil ik je vragen me niet af te kraken maar me topic simpelweg te sluiten :) )

Build:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Tray€ 0,-€ 0,-
1ASRock 970M Pro3€ 64,75€ 64,75
1Asus HD7770-DCT-1GD5€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Prodigy M Wit€ 71,95€ 71,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9€ 90,50€ 90,50
1EVGA SuperNOVA 550 GS (V2)€ 89,50€ 89,50
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,60

Hier wil ik het volgende aan toevoegen:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Shadow Wings PWM, 140mm€ 16,-€ 16,-
1BitFenix Spectre All Black, 230mm€ 10,78€ 10,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 26,78

In de huidige build bevinden zich voor de top al 2x 120mm als outlet.
De 230mm hierboven gaat onderin de case als inlet en de 140mm achterin als outlet.
Ik zat dus te denken aan onder in, boven en achter uit.

Mijn vraag is eigenlijk wat de beste opstelling voor de CPU koeler zou zijn (fan die lucht naar boven blaast of richting achteren?). Nou wordt natuurlijk altijd aangeraden om een top down (is dat de juiste term?) koeler voor kleinere builds te gebruiken maar het geld is er simpelweg op het moment niet en hier moet het dus mee gedaan worden.

Daar komt bij dat ik niet zeker ben hoe de videokaart zijn lucht kwijt raakt, iemand die deze kaart heeft en daar meer over weet?

Ik hoop op het beste. Bedankt :)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Geen idee wat de beste opstelling voor deze behuizing is, maar als je mee outtake dan intake opstelt zul je onderdruk gaan krijgen en dan ga je dus stof ed aanzuigen, overdruk heeft altijd de voorkeur, dus ik zou er nog een extra intake bijdoen.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Herby schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:10:
Geen idee wat de beste opstelling voor deze behuizing is, maar als je mee outtake dan intake opstelt zul je onderdruk gaan krijgen en dan ga je dus stof ed aanzuigen, overdruk heeft altijd de voorkeur, dus ik zou er nog een extra intake bijdoen.
Maakt het dan ook niet uit dat we het hebben over 1x 230mm vs. 2x 120mm & 1x 140mm?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:23
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:19:
[...]

Maakt het dan ook niet uit dat we het hebben over 1x 230mm vs. 2x 120mm & 1x 140mm?
Je moet luchtstomen met elkaar vergelijken. Maar de vraag is meer waarom extra fans? Temp problemen? Of wil je graag dat je pc extra geluid maakt. Want 2 fans op 20 db laten draaien produceert meer geluid als 1 op 20.

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:40:
[...]

Je moet luchtstomen met elkaar vergelijken. Maar de vraag is meer waarom extra fans? Temp problemen? Of wil je graag dat je pc extra geluid maakt. Want 2 fans op 20 db laten draaien produceert meer geluid als 1 op 20.
Hoezo extra fans, het lijkt mij als ik een 230mm intake heb, dat ik niet alleen 1x 140mm outtake kan hebben toch? Corrigeer me als ik het mis heb, maar er is geen luchtstroom die de lucht die van onder naar binnenkomt naar achter uitvoert en de warmte vanzelf stijgt....

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:47:
[...]

Hoezo extra fans, het lijkt mij als ik een 230mm intake heb, dat ik niet alleen 1x 140mm outtake kan hebben toch? Corrigeer me als ik het mis heb, maar er is geen luchtstroom die de lucht die van onder naar binnenkomt naar achter uitvoert en de warmte vanzelf stijgt....
Je wilt over het algemeen meer intake als outtake, zo creëer je overdruk en heb je minder last van stof.

Voorin intake, achterin outtake is de meest voorkomende setup.

hwbot; wiLLius

• loki504
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:47:
[...]

http://www.bitfenix.com/g...s/chassis/prodigy-m#specs

hier staat dat er standaard 1 120mm onder en 1 120mm aan de achterkant.

vandaar dat ik vraag naar de huidige temps. want luchtstroom is leuk en zal ook zeker een klein positief effect hebben op de tems. maar als je van 65G naar 62 graden gaat is het de moeite niet waard.

en je moet naar luchtstroom kijken. 120m fan op speed kan evenveel lucht verplaatsen als een 230mm fan die half licht te slapen.

[ Voor 8% gewijzigd door loki504 op 10-09-2015 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Willius schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:18:
[...]

Je wilt over het algemeen meer intake als outtake, zo creëer je overdruk en heb je minder last van stof.

Voorin intake, achterin outtake is de meest voorkomende setup.
Dat was me gelukkig al bewust. Probleem met deze case is dat voorin geen intake mogelijk is.
loki504 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:19:
[...]

http://www.bitfenix.com/g...s/chassis/prodigy-m#specs

hier staat dat er standaard 1 120mm onder en 1 120mm aan de achterkant.

vandaar dat ik vraag naar de huidige temps. want luchtstroom is leuk en zal ook zeker een klein positief effect hebben op de tems. maar als je van 65G naar 62 graden gaat is het de moeite niet waard.

en je moet naar luchtstroom kijken. 120m fan op speed kan evenveel lucht verplaatsen als een 230mm fan die half licht te slapen.
Zal het eerst maar eens in elkaar zetten. Heb eigenlijk geen zin om te kloten met de CPU erop zetten om het vervolgens 90 graden te moeten kantelen. :)

De twee fans die erbij zitten heb ik nu bovenin zitten. De 230mm en 140mm zijn besteld dus gaan er sowieso in.

thanks voor de feedback. Ik ga aan de slag.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2015 13:33 ]

• loki504
cpu koeler in 2 kanten op. van voor naar acher(fan gewijs). zal de beste temps voor je cpy geven. je cpu koeler van boven naar beneden geeft je iets slechtere temps op je cpu. maar beter op je gpu.

maar het verschil is over het algemeen minimaal.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog even verder gezocht en zal eerst maar eens de bovenste twee op intake zetten ivm de gpu.
Achter outtake, maar nog niet helemaal zeker of de 230mm onderin op in of out zal zetten....aan de ene kant wil ik natuurlijk op advies van jullie meer in dan uit creëren. Ik vrees echter als ik onder in en boven in doe dit in het midden blijft hangen en uiteindelijk niets uithaalt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
warmte gaat naar boven. maar betekent niet dat het niet naar beneden kan gaan.

Maar waarom wil je perse extra fans? je weet niet eens wat de temps zijn. dus nu al zorgen maken om extra fans in zinloos. en als je echt het best wil zal je zelf aan de slag moeten en kijken wat de temps doen. wil je die moeite niet doen. dan gewoon lekker de stock fans gebruiken. extra/andere fans toevoegen doe je als de huidige teveel herrie maken. of onvoldoende koelen. maar gezien je de temps niet weet zou ik mij daar echt nog niet druk om maken. je stopt immers geen 1000w in je systeem. je zit meer op de 250/300w. en 9/10 keer is de stock fan oplossing voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:40
Zo aan je systeem te zien heb je echt wel meer dan voldoende aan bijvoorbeeld 2 intake fans en 1 outtake fan. Mocht je echt willen kun je aan de bovenkant nog een outtake fan plaatsen, maar mijn inziens is dat bij deze specs behoorlijk overkill. Cpu fan zou ik uiteraard op push van de voorkant naar de achterkant van de kast zetten. De outtake fan aan de achterkant van de kast helpt dan ook nog een beetje als pull voor de cpu koeler, mits ze dicht genoeg op elkaar zitten. Zo heb ik het iig in mijn systeem. (i5 4460, gtx660)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Systeem is afgelopen zaterdag in elkaar gezet en werkt goed.

Onder in, boven in, achter uit. CPU fan als push.

ODD kon er helaas niet in en monteren van SSD/HDD was vrij moeilijk, maar ziet er allemaal in orde uit.

Temperaturen kwamen uit op:

CPU IDLE: 34°c
VGA IDLE: 45°c

CPU LOAD: 55°c
VGA LOAD: 65°c

Lijkt me toch dik in orde temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:40
Zoals al eerder gezegd is een fan bovenin je kast als intake niet erg gebruikelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:57

HugoBoss1985

Xenotech

Dit is ook een handig kabeltje/verloopje om je fans op aan te sluiten.

pricewatch: Zalman ZM-MC1

Je hebt dan ook de mogelijkheid om fans op 5v en 12v te laten draaien, dus kun je spelen met de airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cordonbleu schreef op maandag 14 september 2015 @ 16:45:
Zoals al eerder gezegd is een fan bovenin je kast als intake niet erg gebruikelijk...
Ach...soms moet je een beetje de rebel uithangen ;-)

Het werkt voor nu, maar gaat het voor problemen zorgen dan zal er zeker wat aan gedaan worden, ik wil alleen niet een tegenstellige airflow creëren door lucht boven eruit te trekken en via de fan op de GPU lucht er proberen in te trekken.

Het werkt voor nu. Zien we stof of temperatuurproblemen gaat er aan geknutseld worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 20:10
Ik heb zelf gisteren een Bitfnix Phenom inelkaar gezet. Alleen ben er ook nog niet helemaal uit wat te doen. Onder sws als intake, cpu cooler als outake en daar vlak achter een 140mm als outake, kan dat? De videokaart ligt in deze opstelling op zijn kop natuurlijk. Maar de fans wijzen naar boven (R9 380) zuigen die nou lucht aan of blazen ze de warme lucht naar boven? Dan kom ik gelijk op het laatste uit, bovenin zitten er 2, 120mm fans. Als ik die als intake laat fungeren en mijn videokaart blaast naar boven dan heb ik er toch niks aan? En kan ik ze beter laten zuigen toch?(

Ben benieuwd wat nou precies goed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Onder in mijn phanteks entoo luxe heb ik 2x noctua's 140mm (front) zitten, als exhaust 1x noctua 140 aan de achterkant, en 2x noiseblocker eloop 120mm op mijn nepton 240 blazen de warme lucht naar boven mijn kast uit.
Koelt als de beste, en stof zie ik niet maar dat komt mede ook door de aanwezigheid van goeie stoffilters.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Pagina: 1