Mugen 4 constant op (bijna) max rpm in idle?

Pagina: 1
Acties:

• Furacao86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07-2023
Ha mensen,

Na net mijn eerste build in elkaar gezet te hebben loop ik tegen het volgend aan: na 2 dagen maakt mijn pc opeens een stuk meer geluid. Het lijkt te komen door de cpu fan (mugen 4) die volgens HWMonitor constant op 1300-1400 RPM draait. Als ik in de bios kijk zegt deze dat de Cpu fan op 700 draait, (geen verschil in geluid).

Hieronder de HWmonitor readout in idle.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eUDGUoPl.png

Daarnaast valt op dat een van de fans bij start halve seconde erg veel geluid maakt en daarna lijkt te kalmeren. Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen?

Enige grote verandering is dat ik tussendoor een nieuwe installatie van win 8.1 erop gezet heb.

Bedankt!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

Mijn pc heeft dat ook met het starten. Alles begint op 100%, en naar een paar seconde gaan ze veel rustiger draaien.

Als het een zelfbouw pc is, zou ik even kijken of de koelpasta goed verdeeld is over het koeloppervlak icm de koeler zelf.

13:37

• Furacao86
Zou foute koelpasta niet ook te zien moeten zijn in de temps?

Ik heb het idee dat HWmonitor niet helemaal lekker werkt met dit moederboard (GA-Z170XP-SLI). Speedfan geeft aan dat de temps van de cores rond de 5-6 graden liggen maar kan de RPM dan weer niet lezen...

Update:

Het lijkt toch niet aan de fan te liggen! De seagate HDD is om de een of andere nogal luid. Als die niet connected is dan hoor je de pc helemaal niet :)

[ Voor 23% gewijzigd door Furacao86 op 10-09-2015 10:46 . Reden: update, probleem gevonden! ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Furacao86 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:18:

Ik heb het idee dat HWmonitor niet helemaal lekker werkt met dit moederboard (GA-Z170XP-SLI). Speedfan geeft aan dat de temps van de cores rond de 5-6 graden liggen maar kan de RPM dan weer niet lezen...

Update:

Het lijkt toch niet aan de fan te liggen! De seagate HDD is om de een of andere nogal luid. Als die niet connected is dan hoor je de pc helemaal niet :)
daarom ook eerst even met de vinger op de fan drukken(wel uitkijken voor je vingers. loki is niet verantwoordelijk voor een tatou tatou ritje naar de spoedpost.) dan kan je stap voor stap nagaan welke fan/onderdeel een probleem vormt.

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
Furacao86 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:18:

Update:

pasta zal gezien de temps in orde zijn, sommige videokaarten/moederborden zetten de fans op max tijdens het booten, omdat er nog geen temperatuur gegevens beschikbaar zijn om alles op af te stellen, dus dan maar maximaal draaien just to be safe, zodra als de eerste gegevens de controller bereikt worden ze weer rustig.

Mijn oude videokaart (MSI 660TI's) kregen deze gegevens pas wanneer windows was opgestart.

Wat betreft hardeschijf en lawaai, als je hem hebt overgezet van je oude PC zou ik het advies willen geven om snel een back-up te maken, een hardeschijf die meer lawaai dan anders maakt kan er op duiden dat deze aan het einde van zijn leven is.

Is het een nieuwe hardeschijf heb je deze dan vast gezet met rubberen voetjes om trillingen te voorkomen? of zit deze rechtstreeks met schroeven vast?

• Furacao86
Azerion schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:37:
[...]

Is het een nieuwe hardeschijf heb je deze dan vast gezet met rubberen voetjes om trillingen te voorkomen? of zit deze rechtstreeks met schroeven vast?
Het is een nieuwe HDD Seagate 2tb, hij zit vastgeschroefd, met rubberen voetjes, maar ik voel de trilling als ik mijn hand op de kast zet. Ik bedenk me net dat ik ze mogelijk te strak heb aangedraaid. Eens kijken of dat wat doet.

Update: OPGELOST! De HDD zat inderdaad te strak aangeschroefd waardoor de rubbertjes samengeperst en hard waren, na een paar slagen terug en de rubbertjes te laten ontspannen is het zoem geluid weg.

Dank allen voor het meedenken!

[ Voor 18% gewijzigd door Furacao86 op 10-09-2015 13:26 ]

Pagina: 1