Anoniem: 342764

Topicstarter
Beste mede tweakers

Op een een nieuwe laptop (Lenovo b50-30) wenste een clean install te doen op een SSD, ik raak er echter niet uit en hoop dat iemand nog een idee heeft.

Deze laptop is van de generatie waar de windows code in de bios zit en er dus geen sticker meer is, geen probleem even linux live stickje en dan volgend commando gebruikt ter referentie:

sudo xxd ls /sys/firmware/acpi/tables/MSDM

Mogelijk van toepassing, ik gebruik een usb stick om de installatie te doen en schrijf de ISO's met win32 disk imager naar de usb stick.

Ik starte de installatie met de iso die ik had gemaakt via de "create recovery media" tool die ik gedownload heb van de microsoft site (gedaan op de laptop zelf met de originele hdd):
http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media
Dit faalde, ondertussen weet ik de exacte error al niet meer.

Daarna maar een iso gebruikt die ik had staan in mijn collectie, was een official windows 8.1 iso ook van microsoft, deze heb ik kunnen downloaden door een key van een vroegere clean install in te geven op de microsoft site:
http://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows8
Hierbij kreeg ik de error dat de key niet geschikt was voor dit installatie medium

Ik geef niet snel op en dus ben ik gaan googelen, ik kwam uit op het PID.txt bestand met de key te plaatsen in de sources folder van de stick.
Nu krijg ik weer dezelfde melding dat de key niet geschikt is.

Dan maar verder googelen en heb ik het EI.cgf bestand gemaakt en ook in de sources folder gezet.
Nog steeds zelfde probleem.

Ook safe boot afgezet in de bios, legacy booting gedaan enz.
Altijd hetzelfde probleem.

Dan heb ik via het tweakers forum volgende ISO's ook nog gevonden:
en_windows_8_x64_dvd_915440.iso
nl_windows_8_x64_dvd_915440.iso
...zelfde probleem

Vervolgens heb ik in windows dan maar een recovery medium gemaakt en dat gaf de niet veel zeggende error, er is een probleem bij het herstellen naar fabrieksinstellingen of iets dergelijks.

Dus heb ik het op dit moment maar opgegeven en ben ik bezig met de migration assistant van samsung om de overschakeling naar de SSD te doen, en deze dan manueel op te schonen na de installatie :-(

Hebben jullie een oplossing?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
De key is dus niet geschikt. Misschien dat je dan het juiste medium moet downloaden waar de key wel bij past? :p

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39
Kun je de key niet overslaan tijdens de installatie?
Bij Win10 kan dit wel en wordt Win10 automatisch geactiveerd.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Probeer je wel de juiste versie van Windows 8.1 te installeren? Een key werkt maar voor een editie, Home of Professional. Als je de verkeerde editie wil installeren zal je key niet werken. Als de key uit de BIOS goed gezien wordt hoef je geeneens een key in te vullen.

Is de laptop ook standaard met Windows 8.1 geleverd? Als je laptop oorspronkelijk geleverd was met Windows 8 kan je niet met die code 8.1 activeren. Je zal dan 8 moeten installeren en via de store de 8.1 update moeten ophalen.

Let ook dat MSDN of Volume License ISO's niet gaan werken met de key die je hebt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb deze laptop ook. Het is de 8.1 Bing die erop staat, dacht ik. Heb die meteen geupped naar win10.

Ik denk dat jouw fout is geweest dat je meteen een upgrade versie van win10 wilde instaleren, en dat gaat niet. Een upgrade kan je alleen als upgrade van een bestaande windows uitvoeren, logisch.
Als de SSD leeg was, en de computer nooit een upgrade versie van win10 gehad heeft, dan zal deze niet willen activeren, en zal voor een geldige key gevraagd worden. En dergelijke key kost 100 euro..

edit. Ik jouw geval het handigst:
stop de hdd terug, maak een usb stick met win10 vanuit de win software, upgrade naar win10, doe binnen win10 een clean install, (en maak hiervan een clone voor de zekerheid),
stop de ssd erin, installeer win10 met de usb stick uit stap 1 die je nog hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Reepje op 10-09-2015 07:49 ]

Anoniem: 342764

Topicstarter
audiojunk schreef op donderdag 10 september 2015 @ 06:16:
Kun je de key niet overslaan tijdens de installatie?
Bij Win10 kan dit wel en wordt Win10 automatisch geactiveerd.
Jammer genoeg niet, hoopte hier ook op tijdens het proberen van allerhande oplossingen.

Ik was nog niet aan het windows 10 verhaal begonnen op deze machine maar nu ik de clone heb gemaakt naar de ssd ga ik dit wel doen voor de clean install, en vind persoonlijk windows 10 fijner dan 8.1

Blijf het bizar vinden dat juist deze machine zo lastig doet, vermoedelijk heb ik de juiste ISO's niet.
Bij andere machines zoals een thinkcentre en andere lenovo laptops had ik dit probleem nooit.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:13
Ik heb je een PM gestuurd met wat uitleg over de verschillende versies en een mogelijke oplossing.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 10:08
CMD-Snake schreef op donderdag 10 september 2015 @ 06:36:
Is de laptop ook standaard met Windows 8.1 geleverd? Als je laptop oorspronkelijk geleverd was met Windows 8 kan je niet met die code 8.1 activeren. Je zal dan 8 moeten installeren en via de store de 8.1 update moeten ophalen.
Je kunt ook een placeholder key gebruiken. Dan kun je 8.1 installeren, en later activeren met je 8.0 key.

Windows 8.1 fresh install with Windows 8 licence
Let ook dat MSDN of Volume License ISO's niet gaan werken met de key die je hebt.
Bestaan die edities uberhaupt nog?

Volgens mij zijn de MSDN iso's gewoon 'de' iso's die altijd werken, mits je de juiste editie selecteert en niet tegen het 8/8.1 euvel dat eerder noemt aanloopt.

• CMD-Snake
Thralas schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:31:
Je kunt ook een placeholder key gebruiken. Dan kun je 8.1 installeren, en later activeren met je 8.0 key.
Pas op dat het geen KMS keys zijn. Je zit dan vast met een volume license versie van Windows 8.1 (voor Pro of Enterprise) en die krijg je niet zomaar terug op een MAK key.
Bestaan die edities uberhaupt nog?

Volgens mij zijn de MSDN iso's gewoon 'de' iso's die altijd werken, mits je de juiste editie selecteert en niet tegen het 8/8.1 euvel dat eerder noemt aanloopt.
Nee, MSDN en VL zijn apart channels bij Microsoft. Een normale MSDN ISO zal bijvoorbeeld een OEM key niet zomaar slikken.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 10:08
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:58:
Pas op dat het geen KMS keys zijn. Je zit dan vast met een volume license versie van Windows 8.1 (voor Pro of Enterprise) en die krijg je niet zomaar terug op een MAK key.
Die twee die ik linkte zijn oke. En Windows 8.1 Core kun je niet KMS activeren, dus die key moet kloppen.
Nee, MSDN en VL zijn apart channels bij Microsoft. Een normale MSDN ISO zal bijvoorbeeld een OEM key niet zomaar slikken.
Ah, je hebt helemaal gelijk.

In mijn zoektocht naar info daarover kwam ik de volgende thread tegen, die suggereert dat je met een OEM key en MSDN/Retail iso altijd zult moeten installeren met de generic key, maar dat je hem vervolgens relatief gemakkelijk kan vervangen door je OEM key.

Clean install Windows 8.1 or Windows 8 from OEM key

In principe denk ik dat dit ook een oplossing voor TS is, tenzij dat 'with Bing' roet in het eten gooit.

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 12-09-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Thralas schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 15:20:
In principe denk ik dat dit ook een oplossing voor TS is, tenzij dat 'with Bing' roet in het eten gooit.
Het 'with Bing' is gewoon een normale Windows 8.1. Alleen de 'with Bing' versies hebben zoals de naam al zegt bij veel zoekopties Bing als default staan en moeten ook zo geleverd worden. Dit is een regeling van Microsoft met OEM's om heel goedkoop Windows 8.1 op kleinere of goedkopere devices te krijgen. Denk aan tablets, netbooks en soms goedkopere laptops.
Pagina: 1