Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vlan doorzetten naar 2 router via wan

Pagina: 1
Acties:

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
Hoi,

Ik heb thuis een mikrotik staan waar vlan4 op staat .
Nu wil ik vlan 4 doorzetten naar een andere mikrotik op een andere locatie dus via wan.

Nu heb ik bergrepen dat het via eoip kan.
Kan iemand uitleg geven ?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
simonj schreef op woensdag 09 september 2015 @ 21:51:
Nu heb ik bergrepen dat het via eoip kan.
Yes, dat is een vrij simpele oplossing als je aan beide kanten met MikroTik werkt. Anders wordt 't lastiger (EoIP is geen standaard).
Kan iemand uitleg geven ?
Manual:Interface/EoIP

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10 14:35
Geen documentatie bij? Zoekmachine defect?

Als wij nu iets roepen, dan zeg jij dat heb ik gedaan of daar heb ik gekeken. Dus een beetje meer zelf doen zal je sieren.
Eerste hit op een zoekmachine: http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Interface/EoIP

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04
Je informatie is erg schaars.

Als je een VPN opzet, en je hebt aan beide kanten VLAN 4 draaien, werkt dat gewoon over je VPN heen.

Als het een routed subnet is moet je gewoon je routeringen correct hebben. Ik weet niet wat mikrotik voor iets is, maar zo werkt het universeel, dus bij mikrotik ook gok ik zomaar.

• simonj
Vlan zit aan 1 kant , die wil ik dus doorzetten naar router (mikrotik) 2.

• simonj
Bij local adres je eigen wan ip
Bij remote ip van 2 router wan ip

Dit doe je ook bij de 2 mikrotik dan andersom.
verder de vlan in bridge zetten ,

[ Voor 122% gewijzigd door simonj op 11-09-2015 21:08 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Heel goed.

Was dat nu zo moeilijk? EoIP kent enkel een local, remote address en een identifier voor het geval je meerdere tunnels wilt leggen, verder hoef je niets in te stellen.

Let er wel op dat het enkel tunneling betreft, verder geen encryptie. Daarnaast vindt je provider het vast ook minder tof dat je het IPTV-VLAN het internet op tunnelt, maargoed, laten we het bij de technische discussie houden.

Als we het beestje toch bij naam noemen, realiseer je wel dat de meest voor de hand liggende manier om het geheel aan elkaar te knopen (VLAN 2 uplink & EoIP-iface bridgen) tot gevolg heeft dat je alle streams die actief zijn op je lokale netwerk ook de tunnel doorduwt (want MikroTik doet geen IGMP snooping).

Oplossing daarvoor is niet bridgen maar routen met een IGMP proxy op de EoIP interface (of een geheel ander tunneltype als je toch op L3 werkt).

Verwijderd

Let er wel op dat het enkel tunneling betreft, verder geen encryptie. Daarnaast vindt je provider het vast ook minder tof dat je het IPTV-VLAN het internet op tunnelt, maargoed, laten we het bij de technische discussie houden.
Hmmzzz dat zou betekenen dat je bijvoorbeeld .nl TV zenders naar .be (of verweggistan, whatever) kan tunnelen... :9

• simonj
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 19:29:
[...]

Hmmzzz dat zou betekenen dat je bijvoorbeeld .nl TV zenders naar .be (of verweggistan, whatever) kan tunnelen... :9
Klopt

Het beste gaat met mikrotik

[ Voor 5% gewijzigd door simonj op 11-09-2015 19:31 ]

Pagina: 1