advies disk setup hyperv host

Pagina: 1
Acties:

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Beste mede tweakers
Ik heb hier een dell poweredge t320 met nu 2 1tb dell enterprise sata disks in.
Nu wil ik deze machine gaan inzetten als hyper-v host en wil wat uitbreidingen gaan doen.

Nu heb ik nog 3 500gb sas schijven liggen.

Is het verstandig om de 2 sata disks in mirror te zetten en hier de host op te installeren en de 3 sas schijven in raid 5 voor de cm'etjes zelf?

Of een extra 1 tb sas bij kopen en twee raid 5 sets en welke dan voor de host en welke voor de vm'etjes

Thanks

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Wat help je zelf al gevonden wat mogelijk het beste kan zijn?

Wat voor een workload moet de HyperV omgeving gaan hosten?
Wat voor een raid controller zit er in?
Welke Windows versie wil je gaan hosten?

Beetje magertjes start topic voor PNS...=> PNS Beleid

• Davy1982
Rolfie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 20:00:

Het beste is om de sata schijven beide te vervangen voor een 15k sas schijf. Echter is daar geen budget voor.

Weet zo ff niet welk type raid contoller erin zit. Volgens mij een standaard onboard controller welke wel raid 5 ondersteund.

De host gaat server 2012 r2 std draaien. Daarnaast komen er nog twee 2012r2std server als vm te draaien 1 als file/ad/dns/dhcp en sql 2014 met twee kleine databases beide in een aparte instance. De tweede server zal een terminal server worden met wat standaard applicaties office boekhouding crm etc en res workspace manager.

Vraag is dan eigenlijk is het beter de vm op de snellere raid 5 met sas schijven te zetten. En de host op de mirror met sata disks. Of een extra sata disk in raid 5 en daar de vm op en de host op de sas disks.

Kon niet zo snel iets vinden. Al helemaal niet met een combi van sas en sata schijven.

Thanks

Verwijderd

Onboard raid controller is per definitie fake raid. Dan kan je nog beter software raid gebruiken.

Vergeef me mijn onnozelheid, maar waarom zou je veel resources aan je host besteden? Daar is toch helemaal niets spannends aan? Als je een goede backup hebt van je config dan kan je bij het onderuitgaan van je host toch in no-time die host weer up krijgen als je wat spare parts hebt liggen. (of een volledige backup server)
Ik zou dan eerder voor een single SAS kiezen als host en je VM's lekker op een raid5 of liever raid6 volume, liefst met een degelijke hardware raid controller met BBU en geheugen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2015 20:54 ]

• Davy1982
Er zit voldoende geheugen in. Maar moet het doen met de schijven die ik nog heb liggen (2x 1tb sata 3x 500gb sas)

Ik denk het beste om de host op de sata disks te installeren en de vm'etjes op de sas?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Davy1982 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 07:39:
Er zit voldoende geheugen in. Maar moet het doen met de schijven die ik nog heb liggen (2x 1tb sata 3x 500gb sas)

Ik denk het beste om de host op de sata disks te installeren en de vm'etjes op de sas?
Wat is je definitie van "voldoende" geheugen.

Maar inderdaad heb je een FAKE raid, dus performance technisch waardeloos. SATA mirror kan je het beste gebruiken voor je OS en je virtuele machines op je SAS schijven. Maar neem geen RAID 5, dat is helemaal een drama op fake raid.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:26
Raid 5 heeft last van de write-gap, waardoor de schrijfsnelheid instort.

Je kan beter voor raid 10 of raid 1 gaan als je nog een beetje performance wil overhouden. Of anders een set disks per VM

• Davy1982
Thanks

Wordt het 2x een mirror

Sata mirror met host os
Sas mirror met vm'etjes

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou je setup even heroverwegen... SQL2014 op een DC is niet recommended door MS. Securitytechnisch niet, maar performancewise al helemaal niet...

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2032911

Begin nu eerst eens met het bepalen hoeveel disken van welke grootte, je voor welke VM nodig bent. En probeer te achterhalen hoeveel iops je nodig bent. Bij een bestaande omgeving kun je dat simpel meten, anders zul je het moeten benaderen... Pas als je de grootte en het benodigde aantal iops weet kun je pas kijken hoe je dit kunt gaan bereiken.

Met deze setup en beperkte hoeveelheid disken, zou ik zeker VSphere overwegen als Hypervisor. Die installeer je op een USB stick, dat scheelt weer wat diskruimte en performance op je disken...

[ Voor 15% gewijzigd door Question Mark op 10-09-2015 20:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OT

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1