Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

eentje uit de oude doos.

Pagina: 1
Acties:

• FluoDude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01-2023
Ben op zoek naar wat kennis uit de oude doos, probeer een oude 486DX33 aan de praat te krijgen maar de hard disk is eraan. Enig idee hoe ik kan uitvogelen welke size IDE schijf daar nog mee werkt.
Of kan ik via een jumper een grotere schijf gebruiken. Alle advies welkom.

Mercikes.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Onze eerste computer was een 486DX2 en daar hing uiteindelijk een 2,1 GB harde schijf aan. Kleiner zal hoe dan ook werken, maar groter is twijfelachtig. Je zit tenslotte met de beperking van adressering van het systeem.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:21
Ik sta op het punt een oude vergeelde PC weg te flikkeren. Effe voor je kijken wat voor een harde schijf daarin zit? Als donor ding dan.

Staat nog net geen Tulp op de voorkant dus qua tijdperk kan dat wel overeen komen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hero of Time schreef op woensdag 09 september 2015 @ 19:00:
Onze eerste computer was een 486DX2 en daar hing uiteindelijk een 2,1 GB harde schijf aan. Kleiner zal hoe dan ook werken, maar groter is twijfelachtig. Je zit tenslotte met de beperking van adressering van het systeem.
Veel IDE harddisken hebben (of hadden) een jumper om de grootte te limiteren tot 2 of 8 GB (uit mijn hoofd), juist voor dit probleem.

Even een voorbeeldje van internet, let op de jumper "cap limit"

Afbeeldingslocatie: http://pc-level.com/wp-content/uploads/2009/03/hard-drive-jumper-settings.bmp

Zie hier ook nog wat achtergrondtheorie over de technische achtergrond:

http://www.deinmeister.de/e_over8mb.htm

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met de inhoud van die oude doos deftig te omschrijven. Ook 80486-CPUs zaten op moederborden. Welke? Bij de recentere zat de IDE-controller op het moederbord, bij wat oudere zat het op een losse I/O controller board. Ook hier: welke?

Die twee samen bepalen je antwoord.

Oslik blyat! Oslik!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:21
__R__ schreef op woensdag 09 september 2015 @ 19:04:
Ik sta op het punt een oude vergeelde PC weg te flikkeren. Effe voor je kijken wat voor een harde schijf daarin zit? Als donor ding dan.

Staat nog net geen Tulp op de voorkant dus qua tijdperk kan dat wel overeen komen.
Inmiddels weg. En bedankt dat je de moeite neemt om nog effe te reageren in je eigen topic. :(

Verwijderd

Je hebt voor vroegere 486's / 386's en / of 286's ISA insteekkaarten die specifiek LBA mogelijk maakte. Zo kon je op oudere hardware, toch schijven groter dan 2GB gebruiken met volgens mij een maximum van 120GB ofzo.

Ik heb ooit zo'n kaartje gehad in mijn oudere 386 (tig jaar geleden :P ) en was het mogelijk om grotere schijven te gebruiken. Je kunt vaak elke IDE schijf pakken, daar zit in 99.9% van de gevallen zo'n jumperswitch op. Alleen niet meer op de nieuwere schijven volgens mij.

Nostalgie O+

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 23:46:
Je hebt voor vroegere 486's / 386's en / of 286's ISA insteekkaarten die specifiek LBA mogelijk maakte. Zo kon je op oudere hardware, toch schijven groter dan 2GB gebruiken met volgens mij een maximum van 120GB ofzo.

Ik heb ooit zo'n kaartje gehad in mijn oudere 386 (tig jaar geleden :P ) en was het mogelijk om grotere schijven te gebruiken. Je kunt vaak elke IDE schijf pakken, daar zit in 99.9% van de gevallen zo'n jumperswitch op. Alleen niet meer op de nieuwere schijven volgens mij.

Nostalgie O+
LBA is er in verschillende hoeveelheden bits. Het begon bij 22bit (max 504MB), later werd het 28bit (1994, max 8,4GB) oplopend tot 48bit op ATA6 (133Mbyte/sec ATA, max 128Petabyte) in 2003.

Gezien de 486 in 1994 nog op de markt was, is er een goede mogelijkheid dat je 28bit LBA hebt en dus 8,4GB aan kan spreken.

Echter, er is ook nog speciale software die tijdens boot gekke dingen doet met LBA, waardoor je alsnog meer dan die 8,4GB kan aanspreken. Bijvoorbeeld Ontrack Dynamic Drive Overlay (DDO).
Daarmee kon je via software vertaling laten doen zodat je tot 137,4GB kan aanspreken.

Edit:
Trouwens, je kan gewoon een willekeurige IDE disk er aan hangen. Je kan dan alleen niet meer zien en partitioneren dan wat de LBA toelaat.
Heb zelf heel lang een 10GB disk gedraaid die maar 8,4GB capaciteit bood ivm LBA. Misschien heb ik nog wel ergens n oude IDE disk trouwens... Doe me eventueel maar n DM.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 15-09-2015 00:02 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik heb zo'n kaart ooit gekocht voor 25 gulden, bij de lokale computerwinkel. Dat kaartje bracht LBA aan de onboard controller met ondersteuning tot 120GB per IDE-schijf.

Ik kan er geen foto meer van vinden, maar het was vrij simpel allemaal. Een heel klein insteekkaartje met daarop een bios-chip en een ISA slot. Dat was het. En toch kon het schijven groter dan 8GB aansturen, beste uitvinding voor PC's destijds :P

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:34
Ik heb foto's gemaakt van 2 kaarten die ik nog in 2 oude 386 pc's had zitten.
Jism bedoeld deze kaartjes :

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/dmxsfp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ibl3qo.jpg

Verwijderd

Beide lijken met controllers. Kaartje dat ik had was alleen met een bios chip.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:34
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:33:
Beide lijken met controllers. Kaartje dat ik had was alleen met een bios chip.
Alleen met een bios chip?
:?

Verwijderd

Jup, als aanvulling op bestaande controller in moederbord zelf.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10 19:25
Je had daar ook softwareoplossingen voor, MaxBlast, Western Digital Lifeguard Tools en ik meen SeaTools. Die installeerden een MBR of een device driver welke LBA translation deden zodat eea gewoon werkt met grotere schijven.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:09

pistole

Frutter

Hell-Slave schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:31:
Ik heb foto's gemaakt van 2 kaarten die ik nog in 2 oude 386 pc's had zitten.
Jism bedoeld deze kaartjes :

[afbeelding]

[afbeelding]
Multi-IO kaarten!!! Retro ftw <3 .

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2qdzntd.jpg

Zoiets dus. :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A2nY6.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2015 21:05 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
FluoDude schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:12:
Ben op zoek naar wat kennis uit de oude doos, probeer een oude 486DX33 aan de praat te krijgen maar de hard disk is eraan. Enig idee hoe ik kan uitvogelen welke size IDE schijf daar nog mee werkt.
Of kan ik via een jumper een grotere schijf gebruiken. Alle advies welkom.

Mercikes.
IDE-SD of IDE-CF converter eraan hangen. Er zijn meer 2 GB SD/CF kaarten te koop dan 2 GB harde schijven. Of je moet een Quantum Bigfoot uit een museum halen. De limieten destijds waren 8,4 GB of 540 MB.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooie nostalgie-trip. Maar waar is TS heen? :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:19:
Mooie nostalgie-trip. Maar waar is TS heen? :o
Maakt dat nou uit :+

Hoe verwonderlijk de eerste gedachte niet was met HET WERKT! op het moment dat je een 20GB schijf in je 386 hangen had :P Deze hardwarematige oplossing was beter dan die van een software-oplossing om LBA te kunnen gebruiken op EIDE-controllers B)

Om zo'n schijf lekker rap te houden was het na elke shutdown van MS-dos met defrag.exe /f om zo de bestanden lekker georganiseerd te houden. :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Persoonlijk zou ik veel eerder naar SCSI kijken om oude bakken van opslag te voorzien; geen gezeik en (muv HVD) allemaal backwards compatible. Zolang je maar juiste verloopje had kon je zonder gedoe een 73GB Ultra-320 schijf hangen aan een 8b SCSI-1 kaart in een XT als je dat per se wilde.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1