Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 23:46:
Je hebt voor vroegere 486's / 386's en / of 286's ISA insteekkaarten die specifiek LBA mogelijk maakte. Zo kon je op oudere hardware, toch schijven groter dan 2GB gebruiken met volgens mij een maximum van 120GB ofzo.
Ik heb ooit zo'n kaartje gehad in mijn oudere 386 (tig jaar geleden

) en was het mogelijk om grotere schijven te gebruiken. Je kunt vaak elke IDE schijf pakken, daar zit in 99.9% van de gevallen zo'n jumperswitch op. Alleen niet meer op de nieuwere schijven volgens mij.
Nostalgie

LBA is er in verschillende hoeveelheden bits. Het begon bij 22bit (max 504MB), later werd het 28bit (1994, max 8,4GB) oplopend tot 48bit op ATA6 (133Mbyte/sec ATA, max 128Petabyte) in 2003.
Gezien de 486 in 1994 nog op de markt was, is er een goede mogelijkheid dat je 28bit LBA hebt en dus 8,4GB aan kan spreken.
Echter, er is ook nog speciale software die tijdens boot gekke dingen doet met LBA, waardoor je alsnog meer dan die 8,4GB kan aanspreken. Bijvoorbeeld Ontrack Dynamic Drive Overlay (DDO).
Daarmee kon je via software vertaling laten doen zodat je tot 137,4GB kan aanspreken.
Edit:
Trouwens, je kan gewoon een willekeurige IDE disk er aan hangen. Je kan dan alleen niet meer zien en partitioneren dan wat de LBA toelaat.
Heb zelf heel lang een 10GB disk gedraaid die maar 8,4GB capaciteit bood ivm LBA. Misschien heb ik nog wel ergens n oude IDE disk trouwens... Doe me eventueel maar n DM.
[
Voor 11% gewijzigd door
McKaamos op 15-09-2015 00:02
]