Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Vanwege het luxe probleem van een overschot aan PV gegenereerde stroom en afnemend stroomgebruik houden wij ongeveer 1100 kWh stroom over.

Om hier iets zinnigs ( :) ) mee te doen hebben we een lucht/lucht Daikin Warmtepomp aangechaft.
Uiteraard hier pas in verdiept nadat wij in januari een nieuwe Nefit CV ketel met Nefit Easy hadden
aangeschaft.

Nu lijkt het erop dat we de woonkamer (44m2 ± 110m3) uitstekend kunnen verwarmen.

Hoe kunnen we nu in de winter het meest effectief de bovenverdieping warm houden. Doe je dat door de radiatoren constant licht warm te houden of door 1 of 2 periodes per dag de radiatoren veel warmer te stoken. (Weet niet of ik het een beetje goed formuleer).
En heeft iemand al ervaring met de thermostaatfunctie openhaardfunctie van de Easy?

Bedoeling is om als de Daikin beneden goed bevalt later boven ook te gaan verwarmen met warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De openhaardfunctie werkt hetzelfde als een weersafhankelijke regeling.
Er word dus een aanvoer temperatuur gemaakt, afhankelijk van de buitentemperatuur.
De binnentemperatuur is dus niet meer van belang.

Het is wel verstandig om thermostaatknoppen op de radiatoren te hebben zodra je de functie gaat gebruiken.
Anders kan het onnodig warm worden in sommige vertrekken.

Ik gebruik de functie af en toe en het werkt prima.
De stooklijn voor de openhaardfunctie kun je instellen bij weersafhankelijke regeling in de app.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Kan je niet de thermostaat verplaatsen naar de bovenverdieping, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
@Oxellaar: kan ik niet radiatoren beneden dichtdraaien? Wil de temperatuur boven sowieso in principe redelijk laag houden. Tot nu toe slapen we alleen maar boven, in toekomst zal dochter (nu 2 1/2) wel huiswerk ed maken op haar kamertje, maar tegen die tijd hoop ik daar ook Daikins te hebben. :-)

@Rhaelak: in de winter, mocht het te koud worden voor de Daikin willen we toch graag de thermostaat beneden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je de openhaardfunctie gebruikt, moet je idd de kranen dicht zetten in de ruimte waar de Daikin hangt.

Wat ook een optie is....
Hang de Easy in een ruimte waar je niet met de Daikin kan verwarmen. Vervolgens hang je een 2e thermostaat in de woonkamer voor noodgevallen.
Die 2e thermostaat moet wel een aan uit thermostaat zijn, geen modulerende.

Ook zou je de verdiepingen waterzijdig kunnen scheiden, dmv een zoneklep.
Maar dat is niet altijd makkelijk te realiseren.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
@Oxellaar:
Sowieso bedankt voor het delen van al je kennis :)

We vinden de Easy in de woonkamer wel heel mooi. Wat zouden de nadelen zijn om op de bovenverdieping dan een 2e niet modulerende thermostaat te hangen ipv die in de woonkamer
en de Easy op de 2e verdieping?

Kun je ook uitleggen waarom die 2e thermostaat geen modulerende moet zijn.
(Ben absoluut niet thuis in die materie :-( )

Overigens gaat het om een Nefit Proline HRC30/CW5. Welke thermostaat zou dan geschikt zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door zonpaneel op 15-09-2015 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

waarom 2de thermostaat nefit easy heeft een app voor op tablet/gsm .. werkt super easy

Tja vanalles

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zonpaneel schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:14:

Kun je ook uitleggen waarom die 2e thermostaat geen modulerende moet zijn.
Er kan maar 1 modulerende thermostaat tegelijk communiceren met een cvketel.
Overigens kan het wel, maar dan met een wisselschakelaar die steeds 1 thermostaat met de cv verbindt.
Dat heb ik zelf gedaan zodat ik vlak bij de cvketel instellingen kan controleren die ik op het cv display aflees.
Veel cvketels hebben een aparte aansluiting voor modulerende en aan/uit thermostaten, dus dat zou wel tegelijk kunnen werken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1