Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemlukaart
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Beste Tweakers,

Ik heb sinds begin deze week problemen met mijn monitor(en). Ik gebruik een Iiyama Prolite GB2488HSU. Heb sinds 2 maanden zelf een desktop gebouwd en nooit problemen met desktop zelf, of de monitor gehad. Begin deze week kwamen er echt roze/grijze strepen verticaal over mijn scherm na het opstarten van mijn computer. Ik heb de kabels verwisseld, DVI ipv HDMI geprobeerd en ook mijn laptop aangesloten aan de monitor (had hierbij dezelfde strepen over mijn scherm). Ik heb dit gemeld bij Iiyama en heb vandaag een vervangend beeldscherm gekregen. Nu liep ik helaas weer tegen een ander probleem aan. Het beeldscherm valt 'uit' na enkele minuten. Dat wilt zeggen; het beeld wordt zwart alsof hij op standby gaat. Het blauwe LED lampje op de monitor (wat aangeeft dat de monitor aanstaat) blijft blauw en mijn computer blijft gewoon aan (ik hoor nog steeds muziek etc.). Ik kan daarnaast ook niet via mijn monitor in het menu van de monitor zelf komen. Ik heb hetzelfde probleem als ik mijn laptop aansluit!
Voordat ik weer bij Iiyama ga aankloppen (het lijkt mij sterk dat ze een kapot beeldscherm hebben opgestuurd), leek het mij een goed idee om te kijken of iemand van jullie misschien mij kan helpen met dit probleem. Ik heb in windows de slaap- en sluimerstand etc. al uitgezet..

Groetjes,

Jochem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-08 11:12

HetGezegde

Yes, you can!

Probeer eens de nieuwste drivers van de website van AMD of NVIDIA te halen en een aangepaste (en daarme de keuze voor schone/clean) installatie uit te voeren.

Je scherm blijft enkele minuten ingeschakeld, kun je op dat moment niet in het menu van je scherm middels de knopjes (meestal onderaan je scherm)?

Hier zou iets moeten staan over "stand-by" o.i.d. - ben ondertussen aan 't googlen voor je.

-- edit --
als je hetzelfde probleem ook op je laptop hebt, ligt het vrij waarschijnlijk aan je monitor zelf. Dat ze een kapotte hebben opgestuurd, kan (uiteraard - niet expres natuurlijk), maar daar gaan we eerst maar niet van uit.

Ik heb ooit eens zo'n probleem gehad met een monitor (weet niet welk merk). Via het menu van het scherm zelf kon ik iets uitschakelen qua standby, maar ik weet de term niet meer... Een kort 3 letter woord (afkorting) meen ik. - ik ga weer verder googlen :)

[ Voor 38% gewijzigd door HetGezegde op 09-09-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemlukaart
Bedankt voor je reactie!
Ik heb op dit moment geen videokaart in mijn pc zitten. Ik heb inderdaad op het moment dat het scherm werkt al in het menu zitten bladeren. Hier staat echter niets over stand-by functie ofzo iets dergelijks. Heb ook de handleiding er bij gepakt maar hier staat natuurlijk niets over dit specifieke probleem. Het feit dat hetzelfde gebeurd als ik mijn laptop op de monitor aansluit laat mij toch denken dat het aan de monitor zelf ligt en niet aan mijn pc of mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Je kunt natuurlijk altijd iiyama een berichtje sturen. Ze zullen wel weten waar deze instelling zich bevindt.

-- edit --
heb je er nogmaal wel een (extra) videokaart in zitten? Want een videokaart is natuurlijk altijd aanwezig in je PC; dus deze is gewoon te updaten via de website van je CPU fabrikant (Intel of AMD).

En heb je andere aansluitingen beschikbaar? Want misschien valt de monitor uit op HDMI, maar blijft hij op DVI of VGA wel gewoon werken? - even om uit te sluiten dat het echt niet aan je PC ligt (en je dus bij iiyama aan kunt kloppen met je probleem, mocht het hier niet opgelost worden).

[ Voor 69% gewijzigd door HetGezegde op 09-09-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemlukaart
Haha ja net gebeld, of ik even een mailtje kon sturen met het probleem.. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemlukaart
Ja ik heb ingebouwde gpu in mijn processor (i7 4790K). Heb de drivers ge-update. En inderdaad ook DVI ipv HDMI etc geprobeerd. Ga het berichtje van Iiyama dan maar afwachten. In ieder geval super bedankt voor de hulp zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

En toch zit het in een van de menu's in je scherm zelf; ik weet het zeker! - maar waar? Hopen dat iiyama je snel een reactie bezorgt. Waarschijnlijk een simpele instelling.

• Jochemlukaart
Het probleem lijkt opgelost. Ik heb heel wanhopig een nieuwe netstroomkabel voor mijn monitor gekocht en hij blijft voorlopig aan staan! Lag dus niet aan de monitor maar aan de oude kabel die dus blijkbaar niet helemaal meer goed functioneerde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Apart? Dat lijkt me gewoon een 3 polige PC kabel? Nouja, mooi dat het is opgelost (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemlukaart
Ja, te vroeg gejuicht helaas. Na een aantal uur viel het scherm weer 'uit'. Nu valt het beeld na 15 minuten weer telkens weg. Weer hetzelfde probleem dus. Leek me ook een beetje apart dat het inderdaad puur aan een netstroomkabel zou liggen. Jammer dat Iiyama niet echt haast heeft met het reageren op mijn bericht. :/

Update.
Ik hoor ook een licht gepiep/geluid wat uit mijn monitor komt. Het geluid lijkt afkomstig te zijn van de plek waar mijn netstroom kabel contact maakt met mijn monitor. Iemand die misschien weet wat dit kan betekenen? Na het piepen crashte de monitor.

[ Voor 29% gewijzigd door Jochemlukaart op 14-09-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramStam
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-01-2023
Op het moment heb ik ook dit probleem met hetzelfde scherm. Ik dacht ook eerst even googlen en kwam op jouw post. Heb je toevallig een oplossing gevonden. Ik krijg ook niks te horen van de helpdesk van Iiyama.
Pagina: 1