Toon posts:

Celeron II ombouwen naar P3 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Inspiratie: http://www.overclockers.com/articles117 /

Er schijnen "slechts" een paar weerstandjes te ontbreken die blijkbaar (?!) verantwoordelijk zijn voor de tweede helft van de cache. Een operatie zou erg tricky zijn want er moet door de printplaat heen contact gemaakt worden met de CPU.

Compleet belachelijk idee ? of kunnen we erop wachten dat een Japanner of Tweaker het doet ? :)

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 17:05
Niet vergeten dat dat ding wat zij hebben getest een pre-productie model is. Het lijkt me toch wel erg stug dat de Celeron wel net zoveel cache hééft als de p3, maar dat Intel het gewoon uitschakelt. Misschien dat ze dat hebben gedaan met die pre-productie dingen, maar de reden dat de Celly zoveel goedkoper is, is volgens mij omdat er minder cache geïntegreerd in de core hoefde te worden, wat dure cache scheelt, maar wat er volgens ook voor zorgt dat de core kleiner kan worden en dus goedkoper (meer cpu's uit evenveel materiaal). Ik kan me vergissen, maar het lijkt mij toch onzin dat de Celeron II de extra cache wel heeft maar dat deze gewoon uitgeschakeld is.

Correct me if I'm wrong :)

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

Ben ik het volledig mee eens

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij de celeron 1 zijn er geruchten geweest dat het vaak kreupele pentiums waren, waarvan de cache niet helemaal goed werkte, dus dat men daarom een deel uitschakelde, maar of dat allemaal waar is.....Er zijn zoveel geruchten :)

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:47
De 1e celly's waren geen kreupele pentiums want de celly's hadden toen al ondie cache wat de pentiums nog niet hadden.
Verder zou iemand dit kunnen checken door de die-size van beide cpu'tjes te meten. Die moeten dan exact gelijk zijn

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
De eerste celly's hadden helemaal geen cache, die is er pas opgekomen met de celly1-a ....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Voordeel van 2 CPU types uit een model is, dat je maar een productielijn nodig hebt, da's weer kostendrukkend...

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 22:36
Volgens mij zit het zo:
De 1e celerons hadden een eigen productielijn. Door tegenvallende prestaties door de ontbrekende L2 cache heeft Intel op deze productielijn 128KB L1 cache geintegreerd. De 2e generatie celeron (de celeronII, de celeronI met L2 cache is geen nieuwe generatie) is gebasseerd op de coppermine core. Hierdoor kon Intel de yields "verhogen" omdat pentiumIIIs met een brak L2 cache omgebouwd konden worden naar een celeronII. Dit is ook de reden dat een CeleronII SSE ondersteund en op een lager voltage werkt als de celeron1.

Ik denk dat het mogelijk is om een CeleronII om te bouwen naar een pentiumIII, maar de L2 cache is half brak, dus gaat het toch niet werken, of ontstaan er veel crashes.
Pagina: 1