CPU cooler advies.

Pagina: 1
Acties:

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-02 21:33
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
[i]CPU cooler voor op een 2500k in een ITX build]

Wat is je budget?
Get the job done

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

P8Z77-i Deluxe (ultiem z77 itx bordje)
i5-2500k
Saphire R9 290 Tri OC
Fractal Design Node 202 + SFX Integra

Omdat ik beperkt ben tot een maximale hoogt van 56mm voor een cpu cooler en ik persee er een 2500k op wil hebben zoek ik een burn proof cpu cooler.
Pricewatch geeft mij een aantal opties maar in de reviews kan ik niet echt terug vinden in hoeverre ze het gaan redden met mijn 2500k.
Watercooling zou nog een optie zijn als ik nog ergens ruimte weet te vinden voor een radiateur.

Hier zijn wat foto's van de kast om het probleem te illustreren: http://www.hardwareluxx.c...ign-node-202.html?start=3

Of wil ik teveel van het goede :) :)

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

In principe is elke low profile cooler (zelfs de stock cooler) voldoende voor een 2500K. Pas als je gaat overclocken en gaat spelen met (wat hogere) voltages is een zwaardere koeling nodig.

"Budget: Get the job done." Ik weet niet wat je hiermee bedoelt, maar als je bedoelt: "Doesn't matter, it needs to get the job done." dan raad ik deze cooler aan: pricewatch: Noctua NH-L9i Noctua heeft altijd goede koelers en stille koelers.

Als je echt flink wil gaan overclocken, zou ik een andere case kopen en een custom waterloop inbouwen ;)

Show me your moves.

• Chris96
Ik zoek een cooling solution en de prijs maakt dan niet zoveel uit,
Maar als er nog een beetje overclockbaarheid zou over blijven dan graag.

Andere case doe ik liever niet omdat ik deze al heb en omdat deze mooi bij mijn receiver past.
Als het niet anders zou zijn dan is een silverstone milo ml07 een optie.

Ik ben opzoek geweest naar de hoogte van de pomp/koelblok en radiateur van een corsair h60 maar die heb ik niet kunnen vinden.
in het deksel is ruimte voor een 1x 120mm fan met een beetje bijwerken.

Zie:
http://www.hardwareluxx.d...gn-node-202-8-898x700.jpg

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Overclocken gaat prima lukken met de koeler die ik in het vorige bericht heb genoemd. Zeker de 1x 120mm rad van de H60 gaat niet de prestaties enorm verbeteren tov de Noctua. Kijk maar naar deze temps: productreview: Noctua NH-L9i review door TERW_DAN dat zijn temperaturen die erg goed zijn voor de 2500K.

Show me your moves.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:22
Die 120mm fan op de deksel wil je vrij hebben. Zover ik kan zien is dat de gpu arena. En die zal best warm worden. Een rad daar hangen zal niet echt goed doen. Dus gewoon lekker een lucht koelertje nemen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
De dimensies van de H60 kan je vinden bij Corsair (http://www.corsair.com/en...ormance-liquid-cpu-cooler, zie tech specs), radiator is 27mm dik, de bijgeleverde ventilator 25mm, dat laat dus maar 4 mm voor het cpu blok, onmogelijk dus want die is 25-30mm hoog (afhankelijk van welke review je moet geloven, http://www.hardwaresecret...-h60-cpu-cooler-review/7/ of http://hexus.net/tech/rev...cpu-cooler-review/?page=3). In totaal heb je dus 82mm nodig zonder marge. Dat lijkt me echt niet haalbaar, je zou een dunnere ventilator van 12mm kunnen gebruiken (pricewatch: Scythe Slip Stream Slim 1600rpm, 120mm) maar het cpu blok bestaat er volgens mij niet echt dunner in AIO's en een radiator van 14mm is volgens mij ook niet te doen. Zelfs zonder fan (die zou je aan de buitenkant kunnen hangen ofzo, met een fanguard om vingers te beschermen) is die combinatie dan meer dan waar je plek voor hebt.

Ik zou eigenlijk ook gewoon de NH-L9i kiezen als je toch niet veel overklokt. Ik heb geen idee wat jij bedoelt met burn-proof koeler :p, de boxed koeler is ook voldoende om de cpu te koelen op stock instellingen.

Als je wel wat meer wilt overklokken zou ik die Node 202 terug doen, voor een Silverstone Milo ML07 of Raven RVZ01 is de keuze aan koelers wat groter, bv pricewatch: Silverstone NT06-PRO. Silverstone heeft zelfs een lijst met componenten voor een custom loop die in deze behuizing moet passen http://www.silverstonetek...d_water_cooling_parts.pdf.
loki504 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:35:
Die 120mm fan op de deksel wil je vrij hebben. Zover ik kan zien is dat de gpu arena. En die zal best warm worden. Een rad daar hangen zal niet echt goed doen. Dus gewoon lekker een lucht koelertje nemen.
Die 120mm op het deksel zit boven de CPU hoor. De GPU haalt lucht door de bodem, door dat 2x120mm rooster, moest die maar één 120mm rooster hebben was een R9 290 zeer af te raden.

• Chris96
Dan moet ik misschien mijn setup aanpassen.

Ik heb nu een Define R4 waar alles in zit op een atx asus p8p67 en ik wilde graag kleiner. naar een formaat 39-45 cm dat boven op mijn receiver past. Had een beetje gehoopt dat ik mijn bestaande cpu prestaties kon behouden.

Ik draai nu 4,5ghz cpu + 1,1ghz gpu.
Dat zal er waarschijnlijk niet in zitten met een Noctua NH-L9i

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:30
Ik denk het wel eerlijk gezegd.
Hangt er ook een beetje vanaf hoe warm de lucht boven de kast is (waar de cpu koeler zn lucht vandaan haalt), zit ie in een opgesloten TV meubel of iets dergelijks?
Misschien kun je in het TV meubel zelf ook wel 1 of 2 fans zetten.

• loki504
Vergeet niet dat je receiver ook warmte levert.(waarbij ze officieel ook rondom de receiver vrije ruimte nodig is) een pc boven op de receiver zal ik niet aanraden.

• Chris96
Hij komt er daarom ook naast. En er is redelijk wat ruimte nog om heen.
Er staat nu een Dune BD prime die vervangen gaat worden door een HTPC.
En dan kan de desktop Define R4 ook weg dat ruimt een stuk op.

Maar ik bedacht me net dat de nieuwe R9 fury nano 15cm lang is. Wat nog ruimte overlaat voor een 12x12cm radiateur. Ik geef nog niet op :)

• loki504
240 is prima voor een cpu only loop. Maar ook al eens naar de coole master resenator(of zoiets). Gewoon passief gekoelt. Alleen zit je met een toren die je misschien niet lekker kwijt kan.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
waarom perse watergekoelt? met pomp er bij geteld ben je meestal niet met minder geluid uit dan een air fan, en of je processor nou 40 of 50 graden onder load word, dan kies ik voor 50 met minder geluid.

• mitsumark
Hij blijft geen 50 graden met een NH-L9i en 4,5GHz, eerder 80-90 (maar dat hoeft nog niet gelijk een probleem te zijn).

• legendareN
Nouja klok em dan op 4ghz. Ik merk ij praktijk vrij weinig tussen 4 en 4.4 met mn 2500k.

Benchmarks maybe.

Maar goed ieder mag het zelf weten natuurlijk, maar geluid vind ik net zo belangrijk als temperatuur als het om een pc gaat die in mn huiskamer staat.

[ Voor 41% gewijzigd door legendareN op 09-09-2015 22:12 ]

• mitsumark
Helemaal mee eens, echter op het moment dat ie stil moet zijn staat ie meestal niet in load, dus dan is hij sowieso wel stil.
Ikzelf heb meer last van het ratelen van mn HDD (multitasken) dan van de cpu fan in load (zelfs met stock A8-6600k koeler).

• Chris96
80 graden onder load is teveel. Ik hoef niet persee waterkoeling maar 70 graden is wel mijn limiet. Het is toch lastiger dan ik dacht om een game waardige itx build te maken.

3.7 gezien zal ook wel voldoen. Blijft toch compromissen sluiten bij itx

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02 21:05
draai zelf in mijn itx kast met een corsair h60 op mijn i7 4790k op 4.8ghz dus het kan makkelijk normale temps (op stock 36-38 graden, op oc 53 graden idle)! Goede cooler voor goede prijs!

• mitsumark
Ja, maar jouw 'mini' kast is wel bijna 2x zo groot en is een tower model.
http://tweakers.net/price.../448649;311309/categorie/

Je idle temps vind ik overigens best wel hoog, wat doet dat onder load?

• Chris96
Idle temperaturen zeggen me niet zoveel.
Ik draai nu met coolermaster 240m 71 graden onder prime95 @ 4,5ggz 1,37v

Waarschijnlijk als ik hem terug zet naar 4ghz moet ik onder de 1,28v kunnen blijven en dan hoop ik met de NH-L9i onder de 75 te blijven.

• legendareN
prime95 is ook wel worst case scenario.. dat geeft toch helemaal niks af aan de dagelijkse werkzaamheden van de processor?

Verwijderd

legendareN schreef op donderdag 10 september 2015 @ 08:15:
prime95 is ook wel worst case scenario.. dat geeft toch helemaal niks af aan de dagelijkse werkzaamheden van de processor?
Nee.

Maar een spelletje spelen waarbij een videokaart mischien wel 150W of meer aan warmte de kast injaagt kan leiden tot hogere temperatuur. Primen is inderdaad worst case en wordt in 95% van alle gevallen waar je een PC voor gebruikt niet gehaald.

• loki504
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 08:17:
[...]

Nee.

Maar een spelletje spelen waarbij een videokaart mischien wel 150W of meer aan warmte de kast injaagt kan leiden tot hogere temperatuur. Primen is inderdaad worst case en wordt in 95% van alle gevallen waar je een PC voor gebruikt niet gehaald.
draai dan gewoon https://unigine.com/en/products/benchmarks/heaven/

die belast zowel je gpu als cpu als een game dat ook zou doen.

prime95 gebruik je als je wil gaan OC en kijken of hij stabiel is. meer niet.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 10-09-2015 08:20 ]

• legendareN
Nouja was meer een retorische vraag haha :p

Maar ik kan je wel vertellen dat met een 2500k @ 4.4 en een h60 (wat ik heb, waar TS het eerder over had) boven de 80 uit kom met prime. En dat in een kast met goede airflow.

Met games niet boven de 60.

Je moet gewoon wat inleveren in een itx build. In ieder geval het formaat waar jij in zit.

Ik denk dat zodra je de 70 graden niet overschrijdt met je CPU onder load (realistische load) je tevreden moet zijn.

Je kan je eerder druk maken om je GPU, die ondanks goede aftermarket koeler in een kleine case misschien toch een custom fancurve moet hebben.

[ Voor 75% gewijzigd door legendareN op 10-09-2015 08:25 ]

• Chris96
Onder normale omstandigheden kom ik nooit boven de 60 uit.
Tijdens GTA 5 of Heaven benchmark draait de cpu 55 en de gpu 72 met custom fancurve.
Ik denk dat het gewoon uit proberen is wat haalbaar is.

Ik ga uit eindelijk toch voor een r9 nano als die normaal leverbaar is.
Pagina: 1