Een switch aansluiten op een modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-05 21:24
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje met een idee, echter kom ik er maar niet uit. Het zit namelijk zo: ik heb een modem met 1 ethernet poort (zoals de meesten zullen hebben), deze is aangesloten op een router. De router verzorgd de rest van de verbindingen naar het internet. Echter staan de router en de modem niet op dezelfde verdieping. Nu heb ik een PS4 op dezelfde verdieping als de modem en de PS4 wil ik graag aansluiten via een utp kabel, dus niet draadloos. Echter kan ik mijn PS4 niet aansluiten op de modem, omdat die geen LAN ingangspoorten heeft. Nu dacht ik dat een switch toevoegen een optie zou zijn. Dat zou ik op deze manier doen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zdwgVtS.png

Kan dat zo? Ik zit echter met een vraag. De modem gedraagt zich niet als een router. De modem zend geen wifi signaal uit. Dat komt omdat hij destijds is uitgeschakeld door Ziggo; de Asus router is nu de enige router in huis. Als ik het goed begrijp heeft de modem dan geen IP-adres, klopt dat? (Dit wordt ook wel Bridge mode genoemd?) Kan dat problemen opleveren met de switch, wat dus zou betekenen dat ik de switch alleen op de Asus router kan aansluiten en niet op de Cisco modem? Zo niet, wat is dan de beste oplossing om een extra aansluiting bij de modem toe te voegen? Het enige wat ik kan bedenken is om hele lange kabels aan te schaffen die lopen van de router naar de 1e etage. Wat ook een optie is, is de router verplaatsen. Echter doe ik dat liever niet, omdat het bereik op de 3e etage slechter wordt en alle vastgemaakt kabels weer los moeten worden gehaald. Ik hoor graag jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:59

Matszs

><>

Makkelijkste zou zijn om de Router en de Switch in je afbeelding om te draaien, dat kan wel. Dan zou je nog kunnen besluiten om het Wi-Fi probleem op te lossen door een accesspoint aan je switch te hangen.

Iets meer moeite is misschien om op de plaats van je Switch de router neer te zetten en op de plaats van je router een andere router welke je zo instelt als een accesspoint. Voordeel hiervan is dat er alsnog Wi-Fi beschikbaar blijft en de netwerk poorten van die router dienen dan als switch. Als je voor deze situatie kiest moet je wel zorgen dat de router die achter de router hangt zelf de DHCP-server uit staat en dat je die aansluit op een LAN poort ipv WAN

[ Voor 14% gewijzigd door Matszs op 08-09-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gaat niet zomaar werken. Je hebt over 't algemeen onmiddelijk achter je modem een device nodig die voor router speelt (tenzij je modem toevallig een routed subnet uitdeelt, maar dat lijkt me niet).

Enige manier waarop dit, denk ik, kan werken is als je (eventueel toekomstige) switch VLAN's ondersteunt..

Dan zou je de PS4 en je modem in je (eventueel toekomstige) switch in een apart (untagged) VLAN kunnen pleuren en de poort richting je Asus router in beide VLAN's stoppen..

Ik zou me voor kunnen stellen dat zoiets zou werken, máár ik moet erbij zeggen: ik ben verre van een expert op VLAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Cisco, switch en PS 4 zitten in een eigen subnet en router, PC en draadloze apparaten zitten in eugen subnet.

De apparaten van de verschillende subnets kunnen elkaar niet zien of vinden en je gaat een dubbele nat creëeren waardoor je allerlei storingen kunt krijgen.

Draai de switch en router om, hiermee zorg je dat in ieder geval de apparaten in hetzelfde subnet zitten of zet DHCP uit op je router waardoor je deze als switch gebruikt en maar 1 subnet krijgt (of bridge mode op je modem)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat ook een optie is, is de router verplaatsen. Echter doe ik dat liever niet, omdat het bereik op de 3e etage slechter wordt en alle vastgemaakt kabels weer los moeten worden gehaald. Ik hoor graag jullie mening!
Mening: maak onderscheid tussen router (iets wat twee netwerken verbindt, en dus aan de buitenkant van je netwerk moet staan) en een access point (AP, iets wat WiFi levert vanaf een bedrade verbinding).

Je router moet als eerste op modem aangesloten zijn, maar je wilt boven een AP hebben. Router heb je al, dus ipv switch wil je een AP kopen. Als je zorgt dat je eentje neemt met meerdere UTP-poorten (evt een router die je als AP instelt, zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point ) heb je alvast geen losse switch meer nodig :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
Wat ook nog kan is de huidige router als AP instellen, het modem weer terug in routingmodus laten zetten en een simpele switch kopen.

Maar met de oplossing boven mij heb je een extra AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat heb je met jouw oplossing ook. Kost je inderdaad niet meer dan een telefoontje. Allicht verstandigste optie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Breezers schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 21:11:
Cisco, switch en PS 4 zitten in een eigen subnet en router, PC en draadloze apparaten zitten in eugen subnet.

De apparaten van de verschillende subnets kunnen elkaar niet zien of vinden en je gaat een dubbele nat creëeren waardoor je allerlei storingen kunt krijgen.

Draai de switch en router om, hiermee zorg je dat in ieder geval de apparaten in hetzelfde subnet zitten of zet DHCP uit op je router waardoor je deze als switch gebruikt en maar 1 subnet krijgt (of bridge mode op je modem)
Euh, z'n modem ís een bridge zegt de TS ;) "Gedraagt zich niet als router."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-05 21:24
Breezers schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 21:11:

Matszs schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 21:07:
Makkelijkste zou zijn om de Router en de Switch in je afbeelding om te draaien, dat kan wel. Dan zou je nog kunnen besluiten om het Wi-Fi probleem op te lossen door een accesspoint aan je switch te hangen.

Iets meer moeite is misschien om op de plaats van je Switch de router neer te zetten en op de plaats van je router een andere router welke je zo instelt als een accesspoint. Voordeel hiervan is dat er alsnog Wi-Fi beschikbaar blijft en de netwerk poorten van die router dienen dan als switch. Als je voor deze situatie kiest moet je wel zorgen dat de router die achter de router hangt zelf de DHCP-server uit staat en dat je die aansluit op een LAN poort ipv WAN
Bedankt voor jullie reacties. Dus als ik het goed begrijp, hoef ik alleen de router en de switch om te draaien en klaar is kees? Verder hoef ik geen instellingen aan te passen? Dan zou dat de meest ideale oplossing zijn, want dat kost het minste werk :) Het enige nadeel is dat de WiFi dan wat slechter is boven, maar ik moet nog testen hoeveel dat scheelt. Het zou dan alleen gaan voor verbindingen via een mobiele telefoon, dus dat valt hopelijk mee. Wat voor switch zouden jullie aanraden? Ik neem aan dat de TP-Link TL-SG1005D voldoende zou zijn? Wat zou eventueel het verlies in snelheid en latency zijn? Ik heb een Asus N66U, dus ik neem aan dat dat (bedraad) nihil zal zijn?

De rest zegt eigenlijk dat een Access Point een ideale oplossing is. Dat betekent dus meer poorten op de 1e etage en een goede verbinding op hogere verdieping. Dat is ook zeker iets waar ik naar wil kijken. Het inschakelen van de router-functie op de modem is het meest voordelig, echter levert Ziggo hier geen internet meer waardoor we geforceerd zijn overgestapt op Caiway. Ik vraag me af hoeveel problemen dat kan opleveren :P In ieder geval super bedankt voor jullie reacties. Ik ben er in ieder geval achter gekomen wat wel en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Een paar jaar terug gaf Zeelandnet gewoon een extra ip-adres (3 stuks in totaal). Daar kwam ik pas na schade en schande achter, omdat het vierde device steeds er voor zorgde dat het eerste device geen internet meer had. Bleek het modem ook geen routerfunctie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-05 17:14
Ik zou de cisco mode uit de bridge halen. Die laat je het routeren doen. je kunt dan eventueel ze allebij Wi-Fi laten uitzenden. Zo heb je een nog beter bereik. Daarnaast kan je opstelling dan wel. Is zoals al aangegeven meestal met 1 telefoontje geregeld.
Pagina: 1