Leessnelheid meerdere DVD-drives allemaal hetzelfde?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_taipan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2024
Omdat ik zelf programeer en het met een programma op probeer te lossen begin ik hier maar een topic.

Het probleem dat ik op wil lossen: Zo snel mogelijk zo veel mogelijk dvd's inlezen.

Daarvoor heb ik een robotje die het zware werk opknapt ->https://www.youtube.com/watch?v=fzYQTKSBwKg :)

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat er 4 dvd lezers in het system zitten en dat die altijd op ongeveer de zelfde snelheid de data lezen. Als er vervolgens een dvd een beetje beschadigt is loopt de snelheid van die drive al snel terug naar 150kb/s ipv 11 tot 20Mb/s en de snelheid van alle andere drives ook.

Voordat ik exotische maatregelen wil treffen (bv een rasberry py per dvd drive) wil ik graag eerst weten hoe het kan dat het werkt zoals het werkt en misschien is er wel een andere oplossing die wat eenvoudiger is.

Dingen waar ik aan gedacht heb:
  • De sata driver is single threaded (Er zit een xeon 5500 met 4 cores in het systeem)
  • De sata bus loopt vol met retry commands of command die niet terug komen. In andere woorden het traagste commando op de sata bus bepaald de snelheid
Met behulp van google is het nog niet gelukt om antwoord te krijgen.

De software die ik nu gebruik is:

-Fedora core 21 (Maar ook Ubuntu 14 geprobeerd)
-Voor het lezen gebrui ik readcd uit cdrtools-3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Je vermeld net het meest essentiële niet, welk mobo heb je en hoe zitten ze daarop aangesloten.

Want in principe zal het idd opgelost zijn met pi's omdat je dan gewoon 4 losse controllers hebt, maar wellicht dat het ook al kan door het net iets anders op je mobo aan te sluiten, of een losse controller kaart (maar ik vermoed dat deze duurder is dan een pi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-10 21:07

bomberboy

BOEM!

Je zou op het moment dat dit gebeurt eens moeten valideren in welke transfer mode je drives/bus staat UDMA of PIO (en welke snelheid juist). Ik weet het niet zeker, maar het zou me niet verwonderen dat in geval van veel failures readcd terugschakelt naart PIO mode (merkbaar trager) omdat er dan iets meer mogelijkheden zijn naar recovery/juist lezen van de data. Indien dat gebeurt zou het me niet verwonderen indien dat voor meerdere devices (of alle) op de bus zo is.

Iets anders om eens te bekijken op het moment dat dit gebeurt: het aantal interrupts, de cpu-load enz.
(bovenstaande is puur giswerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Gomez12 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:07:
Je vermeld net het meest essentiële niet, welk mobo heb je en hoe zitten ze daarop aangesloten.

Want in principe zal het idd opgelost zijn met pi's omdat je dan gewoon 4 losse controllers hebt, maar wellicht dat het ook al kan door het net iets anders op je mobo aan te sluiten, of een losse controller kaart (maar ik vermoed dat deze duurder is dan een pi)
Pi heeft geen sata poort :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_taipan
Gomez12 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:07:
Het moederbord wat ik gebruik is een Intel® Server Board S5500BC
Rmg schreef op woensdag 09 september 2015 @ 07:47:
[...]

Pi heeft geen sata poort :?
Of iets wat daar op lijkt bv een Banana Pi PRO

Aan de PIO mode had ik ook gedacht maar het effcet treed ook op als 1 dvd aan de binnenkant gelezen wordt en een andere dvd aan de buitenkant 8)7

Zo eerst maar een losse sata controller bestellen..

De sata controller is binnen! 21:20 besteld en 10:40 bezorgd voor € 4,94 _/-\o_ 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door mr_taipan op 10-09-2015 11:09 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mr_taipan schreef op woensdag 09 september 2015 @ 20:23:
[...]

De sata controller is binnen! 21:20 besteld en 10:40 bezorgd voor € 4,94 _/-\o_ 8)7
Ja voor dat geld zullen de prestaties vast een stuk beter zijn :')

• mr_taipan
Bigs schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:08:
[...]

Als de prestaties van die controller consequent slecht zijn en de rest zoemt door op 20Mb/s dan is het bewijs geleverd dat er een lossen controller nodig is en voor 5€ is dat een koopje }:O

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mr_taipan schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:32:
dan is het bewijs geleverd dat er een lossen controller nodig
Helemaal niet. Je hebt hooguit bewezen dat die ene losse controller crap is, niet dat een goede beter zal performen dan die op je mobo. Wellicht zit het probleem wel in de software.

[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 10-09-2015 17:49 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• mr_taipan
.oisyn schreef op donderdag 10 september 2015 @ 17:47:
[...]

Helemaal niet. Je hebt hooguit bewezen dat die ene losse controller crap is, niet dat een goede beter zal performen dan die op je mobo. Wellicht zit het probleem wel in de software.
Mijn probleem is dat alle optical drives op 1 sata controller even snel gaan....

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nee, je probleem is dat alle drives even snel gaan. Je hebt nog niet meerdere controllers getest. Als je test met een crappy controller waardoor die ene drive langzaam gaat en de rest niet, kan dat nog steeds een software issue zijn.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• mr_taipan
Bigs schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:08:
[...]

Goedkoop blijkt weer duurkoop te zijn. Er zijn geen linux drivers voor deze sweex meuk...

Is er ook iemand die nog een richting weet wat ik ook kan proberen?

De software bestaat uit het 4 keer starten van readcd.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_taipan op 10-09-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
SATA is geen bus maar een point-to-point verbinding. PATA was nog een bus, alhoewel klein (controller/master/slave, 3 devices totaal). Daar zal het niet aan liggen. De Linux SATA driver staat ook niet bekend om stupiditeit, en blocking reads op een single thread zouden daar wel aanleiding voor zijn. Je twee hypotheses zijn dus onaannemelijk.

Mijn gok is een domme controller die de SATA poorten round-robin checkt. De oplossing is inderdaad een additionele controller voor tenminste 3 poorten. Ik zou je Sweex niet meteen afschrijven. Die goedkope meuk is vaak simpelweg rebranded standaard spul, het is niet alsof Sweex in staat is om iets complexers dan een muismat te ontwerpen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_taipan
Ik heb nu een addonics ADSA4R5 die wel meteen werkt maar de snelheden lijken nog het zelfde...

Nu eerst maar een keer naar de software en de threads kijken.

==============

Na een test met dd lijkt het er op dat de drives in de basis onafhankelijk van elkaar kunnen werken :(

Zou het gebruik van SCSI Commando's vs /dev/sr0 er iets mee te maken kunnen hebben?

[ Voor 39% gewijzigd door mr_taipan op 23-09-2015 21:52 ]

Pagina: 1