Gezocht: Geschiedenis/guide smartphone/tablet SOC markt

Pagina: 1
Acties:

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-02 21:43
Ik ben op zoek naar de geschiedenis van de de ultra mobiele processor markt (smartphone en/of tablet). Voornamelijk de (introducties en vergelijking van) de verschillende ARM architectures (en indien mogelijk de Intel Atoms geschikt voor tablets en smartphones). Bijvoorbeeld vanaf eerste iPhone en het begin van de opmars van Android tot de huidige stand van zaken. Natuurlijk hoeft niet iedere chip/smartphone genoemd te worden, maar juist de innovatieve of degene die de markt veroverden. Tot dusver ben ik tot het volgende lijstje gekomen:

ARM:
• ARM11
• ARM Cortex-A8
• Qualcomm Scorpion
• ARM Cortex-A9 (1, 2, 4 cores)
• Qualcomm Krait (200, 300, 400, 450)
• ARM big.little introductie (Cortex-A7 + Cortex-A15)
• Apple A7 (eerste 64-bit ARM chip in massa productie)
• ARM Cortex-A53 + Cortex-A57

• ARM Cortex-A72 (announced)
• Qualcomm Kryo (announced, maar nog niet veel bekend over)

Intel Atom (x86/x64)
• Saltwell (x86 met HT) Z2400 serie (Medfield) en Z2700, Z2500 series (Clover Trail(+))
• Silvermont (x64 zonder HT) Z3000 serie (Merrifield, Moorefield en Bay Trail)
• Airmont (x64 zonder HT) x5/x7 8000 serie (Cherry Trail)

Natuurlijk ben ik zelf al een tijdje aan het zoeken geweest en ik heb dingen gevonden, maar het staat allemaal erg gefragmenteerd:

Op Wikipedia staat bijvoorbeeld wel een korte geschiedenis van de ARM architecture, maar die stopt helaas bij 1995: Wikipedia: ARM architecture

Het wiki artikel over Krait is bijvoorbeeld heel kort en heeft maar weinig diepgang: Wikipedia: Krait (CPU)

Het lijstje van top modellen smartphones (2007-2015) is wel aardig voor een globaal geschiedenis idee:
Wikipedia: Comparison of smartphones

Het lijstje van Intel Atom SOCs op wikipedia is niet onaardig, maar vergelijkt de onderliggende architectuur niet:
Wikipedia: List of Atom processors (system on chip)

AnandTech en ArsTechnica hebben soms wel eens artikelen met veel diepgang over smartphone SOCs. Recentelijk over de Samsung Exynos 7420 (in de Samsung Galaxy S6):
http://www.anandtech.com/show/9330/exynos-7420-deep-dive/

Of dit Youtube filmpje van van een presentatie tijdens Hot Chips 23.
YouTube: HC23-K1: ARM Processor Evolution (2011-august)

Al met al is er voldoende informatie te vinden, maar het staat allemaal erg verspreid. Hardware.info heeft een interessant artikel in 2011 gepubliceerd over de achtergrond van ARM, maar die stop helaas als het in mijn ogen echt interessant begint te worden bij de aankondiging van ARM Cortex-A9:
http://nl.hardware.info/r...arm-processor-technologie

Wat ik dus eigenlijk zoek is een soortgelijk artikel als die van Hardware.info (voorkeur iets technischer) in het Nederlands of Engels, over de ontwikkelingen op de smartphone/tablet SOC markt in de afgelopen ~5 jaar. Bij voorkeur in een soort achtergrond artikel over de evolutie of in een vergelijking setting. Mag natuurlijk ook een video zijn :).

Of als de redactie dit leest, misschien een leuk idee voor een mooi achtergrond artikel ;).

Ik wilde het eigenlijk in het mobile forum plaatsten, maar daar zou ik een OS moeten kiezen om het onder te plaatsten en dat leek mij ook niet helemaal passen.

Verwijderd

Kun je hier iets mee?

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-02 21:43
Ja, dat is alvast een mooi begin :). Niet helemaal up-to-date (2013), maar wel ongeveer wat ik zoek.