Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IEEE802.3ab in een Powerline

Pagina: 1
Acties:

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Goedeavond medeTweakers,

Ik ben op zoek naar een netwerk oplossing voor een Chromecast op de zolder verdieping, er staat nu een Caiway modem/router met WiFi op de begane grond, bereik hiervan is minder dan eerder is geweest met de Ziggo router, of de kanalen zijn meer bezet dan eerder. Ik heb hier al naar gekeken.
Nu wil ik overgaan tot het aanschaffen van een Powerline setje en hier op de zolder verdieping een WiFi accespoint c.q. modem in bridge c.q. router met dhcp uit achter zetten. Zodat ik op de boven verdieping zowel goed de Chromecast kan bedienen als het kijken van films en series via o.a. Netflix via de Chromecast.
Nu ben ik aan het kijken naar dus de desbetreffende Powerline set die ik wil gaan aanschaffen. Het zal of een Powerline met stopcontact doorlus mogelijkheid worden of één zonder. Voordat de mod dit gelijk doorzet naar CAA(of een dergelijk aankoop advies subforum). Kom ik tot mijn vraag.
Na enig zoeken ga ik mijn waarschijnlijk kiezen tussen de TP-Link AV500 Mini of TP-Link AV500 Nano. -Dit omdat deze goedkoop zijn en ik goede ervaring heb met een TP-Link router-. Deze types zijn identiek aan elkaar het enige verschil volgens de specificaties (zie links onder de tabel) is dat de Nano ook IEEE802.3ab ondersteund, dit zou een ethernet protocol zijn wat alle vier de paren van een UTP kabel zou gebruiken. Waardoor 1000Mbit/s mogelijk zou worden. Gezien beide alleen maar een 10/100 Mbps Ethernet aansluiting hebben vraag ik me af wat ik over het hoofd zie?
Wat houdt dit protocol nu precies in en wat voor effect gaat dit hebben op de Powerline?

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V2)€ 27,05€ 27,05
1TP-Link AV500 Nano Powerline adapter Startset€ 34,04€ 34,04
1TP-Link AV500 Powerline adapter met geïntegreerd stopcontact Startset€ 35,34€ 35,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal 8)7

AV500 Nano

AV500 Mini

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Powerline gaat nooit 1Gbit halen. Ook niet als je 10Gbit poorten zou hebben. Het Powerline gedeelte kan gewoon niet zo hard, een paar honderd Mbit is het beste wat je kan verwachten met AV600 series. En dan heb je ook nog eens de MIMO versie nodig.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

802.3ab is inderdaad gigabit ethernet over twisted pair koper.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
johnkeates schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 18:56:
Powerline gaat nooit 1Gbit halen. Ook niet als je 10Gbit poorten zou hebben. Het Powerline gedeelte kan gewoon niet zo hard, een paar honderd Mbit is het beste wat je kan verwachten met AV600 series. En dan heb je ook nog eens de MIMO versie nodig.
Ja maar het gaat niet om wat ik kan halen maar wat het verschil nu is in theorie en praktijk tussen het wel en niet ondersteunen van dat protocol.
CyBeR schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 18:58:
802.3ab is inderdaad gigabit ethernet over twisted pair koper.
Dus eigenlijk (kort door de bocht) hetzelfde als zeggen dat deze Powerline adapters ook IEEE 802.11ac ondersteund maar omdat er überhaupt geen wifi chip in zit ga je er toch niets van merken?

Eigenlijk valse reclame dus?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik denk dat 't er per ongeluk in gezet is.

• johnkeates
True schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:01:
[...]

Eigenlijk valse reclame dus?
Nee, de support kan wel in de PHY zitten, 802.3ab is een standaard voor Gigabit Ethernet. Dat zegt niks over de rate aan de andere kant van het verhaal: de PowerLine transceiver.

802.3ab klinkt vooral cool, dus misschien dat het daarom op de doos staat, en als je het objectief bekijkt wordt het daadwerkelijk ondersteund, maar of een IEEE standaard wel of niet ondersteund wordt zegt dus eigenlijk vrij weinig over wat je in de situatie gaat krijgen qua rates.

Dat 802.3ab er in zit is vooral leuk voor mensen die naar hun switch of Ethernet kaart kijken en daar dan '1Gbps' zien staan.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

johnkeates schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:05:
[...]

Nee, de support kan wel in de PHY zitten, 802.3ab is een standaard voor Gigabit Ethernet. Dat zegt niks over de rate aan de andere kant van het verhaal: de PowerLine transceiver.
Aangezien er een 10/100 poort op zit, zit er ofwel geen PHY in die 't ondersteunt ofwel hebben ze 't uit gezet ofzo. Het powerline deel heeft hier niks mee van doen.

• johnkeates
CyBeR schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:08:
[...]

Aangezien er een 10/100 poort op zit, zit er ofwel geen PHY in die 't ondersteunt ofwel hebben ze 't uit gezet ofzo. Het powerline deel heeft hier niks mee van doen.
Het powerline deel heeft er wat marketing betreft wel wat mee te maken: als een IEEE standaard gebruikt wordt om gigabit snelheden te adverteren terwijl het een adapter is tussen ethernet en homeplug die die geadverteerde snelheid niet gaat halen, dan is het vrij vals adverteren.

Verder is die standaard natuurlijk sowieso niet relevant als het ding een 100Mbit poort heeft. Ook al kan de PHY het maar is die zo geconfigureerd dat ie dat niet gaat doen.

Het komt er uiteindelijk op neer dat het geen zak uitmaakt om dat je heel blij mag zijn als je 60Mbit/s haalt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

johnkeates schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:16:
[...]

Het powerline deel heeft er wat marketing betreft wel wat mee te maken: als een IEEE standaard gebruikt wordt om gigabit snelheden te adverteren terwijl het een adapter is tussen ethernet en homeplug die die geadverteerde snelheid niet gaat halen, dan is het vrij vals adverteren.
Ja, of ze hebben een lijstje shit gekopieerd van een ander product en omdat bijna niemand weet dat 802.3ab == gigabit ethernet over twisted pair is dat niemand opgevallen. Verder staat er vrij duidelijk bij 10/100 namelijk.

We weten 't niet maar laten we uit gaan van 't beste.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 08-09-2015 21:03 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Heb nu de Mini maar besteld, gezien de Nano dus duidelijk duurder is zonder enige voordelen.
Bedankt voor de informatie in ieder geval!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

True schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:32:
Heb nu de Mini maar besteld, gezien de Nano dus duidelijk duurder is zonder enige voordelen.
Bedankt voor de informatie in ieder geval!
Voordeel van de Nano is dat het bij typische NL dubbele stekkerdozen niet de stekkerdoos ernaast blokkeert.

Maar het blijft allemaal low-end last-gen spul, dus ik verbaas me erover dat je het overweegt als je het verschil 100Mbps vs 1GbE relevant vindt :o

Oslik blyat! Oslik!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:52:
[...]

Voordeel van de Nano is dat het bij typische NL dubbele stekkerdozen niet de stekkerdoos ernaast blokkeert.

Maar het blijft allemaal low-end last-gen spul, dus ik verbaas me erover dat je het overweegt als je het verschil 100Mbps vs 1GbE relevant vindt :o
Dat zou niet moeten uitmaken, de specificaties(inclusief afmetingen) zijn exact gelijk, alleen heeft de Nano net iets 'zuinigere' Wattage spec's hoewel die niet echt zo uitgebreid zijn als die van de Mini wat betreft, min / average / max gebruik.

offtopic:
Het is ook deels dat ik net met CCNA op school wat andere protocollen voorbij zag vliegen en me dit protocol wel vreemd leek om toe te passen bij een 100Mbit ethernet poort.

Pagina: 1