Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-04 23:26
Hallo,

Ik wil een storage pool maken voor al mijn tv shows en movies en hiervoor wou ik graag een storage pool alleen ik vroeg me iets af.

Ik heb :
WD Red 4TB
4 oude schijven uit een HP server (1x500 3x250)

Maar als je een storage pool wil maken, mag je ook de schijf toevoegen waar Windows op draait? Want nu heb ik Windows op de WD red pro maar als dit het geval is kan het beter op 1 vd 250GB schijven

Sorry ben een noob met windows server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Je kan enkel ongebruikte schijven toevoegen aan Storage Spaces, de HDD's waarop het OS staat kan je dus zonder foefjes niet toevoegen.

Indien je dit wilt forceren kan je op de schijven waarop het OS staat één of meerdere virtuele schijven aanmaken en deze toevoegen aan Storage Spaces. Dit komt wel niet ten goede van de prestaties.

Concreet kan je met twee schijven een RAID1 aanmaken voor je OS en de andere schijven toevoegen aan storage spaces toevoegen.
Dit kan indien nodig versneld worden door 2 (of meerdere) SSD's toe te voegen als cache. Het geheel kan je laten werken als tiered storage: veelgebruikte blokken data blijven op SSD terwijl data die minder gebruikt word op HDD blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-04 23:26
Maar als ik bv later wil uitbreiden met mijn Plex server, dus nog 1x4TB drive. Hoe kan ik dat dan doen? Want ik kan de videos niet storen op 2 verschillende schijven. Maar waar ik nu mee zit, ik heb al mijn films op de 4TB schijf en zonder allemaal trucjes is het slimmer om het OS te installeren op de 250GB Hdd en de 4TB schijf leeg te maken om die vervolgens met de andere oude schijven in 1 pool te zetten (wat later ook handig is voor uitbreiding)

[ Voor 3% gewijzigd door Zero op 08-09-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-star
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-05 20:26
Ik gebruik zelf Stablebit Drivepool: http://stablebit.com/drivepool
Werkt veel beter en gemakkelijker dan Storage Pools.
Mocht er iets gebeuren met je server of disks, ze zijn dan nog altijd uitleesbaar op een andere pc.
De schijven blijven gewoon NTFS geformateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:20

TheVMaster

Moderator WOS
A-star schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:17:
Ik gebruik zelf Stablebit Drivepool: http://stablebit.com/drivepool
Werkt veel beter en gemakkelijker dan Storage Pools.
Mocht er iets gebeuren met je server of disks, ze zijn dan nog altijd uitleesbaar op een andere pc.
De schijven blijven gewoon NTFS geformateerd.
Bij het falen van een server kun je je Storage Pool ook gewoon aan een andere server hangen...nadeel van een Storage Pool vind ik wel dat je een defecte disk niet (altijd) eenvoudig kunt vervangen door een nieuwe, zoals dat kon bij Windows Home Server...en dus ook kan bij Stablebit Drivepool. Die partij is volgens mij begonnen toen die techniek niet meer door (vervanger van) de nieuwe versie van Windows Home Server.

Maar ehh....dit topic hoort natuurlijk niet thuis in Windows Clients, maar in de Server afdeling....

Thanks voor de tip trouwens A-Star, ben nu aan het overstappen van Storage Pool naar DrivePool van Stablebit.....moet nu alleen even 'tijdelijk' 10 TB aan store claimen ergens...

[ Voor 39% gewijzigd door TheVMaster op 14-09-2015 12:13 ]