Toon posts:

Volledig Windows 10 op Macbook (zonder Mac OS X)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over het draaien van Windows 10 op mijn MacBook (early 2014). Ik heb zojuist met Boot Camp succesvol een partitie van 40 GB vrijgemaakt waarop in inmiddels Windows 10 heb geïnstalleerd. Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om mijn MacBook volledig op Windows 10 te laten draaien en daarmee dus het OS X besturingssyteem te verwijderen. Zo ja, hoe kan ik dit bewerkstelligen? En bestaat er een mogelijkheid om ooit OS X weer op mijn MacBook te krijgen?

Ik weet niet of dit domme vragen zijn (omdat jullie behoorlijk wat expertise hebben die vermoedelijk een heel stuk verder gaat dan mijn vragen), maar toch stel ik de vragen aan jullie.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Ja het kan absoluut.
Ik zou het alleen niet adviseren. Als je bijvoorbeeld een firmware update of iets in die trant moet doen, word dat lastig. Ik zou je osx partitie zo klein mogelijk maken, en de windows partitie daarnaast houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met je eerste gedeelte "Als...lastig" (welke problemen jij precies voorziet). Kun je de partitieverdeling nog aanpassen nadat ik nu al een partitie heb aangemaakt of kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Het is misschien geen domme vraag, wel een heel domme aankoop van een macbook.

Iemand die heel graag Windows 10 *knip* wil draaien kan dit voor elkaar krijgen door bij de installatie via bootcamp de osx partitie te verwijderen en de gehele disk voor windows te gebruiken.

Nu zal er een recovery partitie blijven bestaan maar deze zul je niet meer kunnen gebruiken.
Recovery zal via internet moeten gaan. Tevens gaat je batterij van 10 uur naar 4 uur in gebruik.

De partitie kun je niet wijzigen na het aanmaken, dus je zult overnieuw moeten beginnen.
En zoals jctjepkema aangeeft, als er firmware updates komen, dan kun je deze alleen via OSX installeren.

Flamen is niet nodig. En je mening kun je wel iets genuanceerder uiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Hoedje op 14-09-2015 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 21:22
z1rconium schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:07:
Het is misschien geen domme vraag, wel een heel domme aankoop van een macbook.
Deze opmerking vind ik erg kort door de bocht.
Ook ik heb deze mogelijkheid overwogen, om een aantal voor mij goede redenen.
Ik be op zoek naar een notebook die stukken lichter is dan m'n huidige HP ProBook (2,5kg) en in z'n totaliteit blijft er dan weinig keuze over.
Kijk je puur naar het aanbod met native Windows dan mag je zomaar een vermogen neertellen voor zo'n notebook meen Mac is dan ineens niet meer zo heel duur.
Bovendien is het materiaal waar de notebook van gemaakt is dan stukken beter en een mooier design.
... als er firmware updates komen, dan kun je deze alleen via OSX installeren.
In boven geschetste situatie zou dit jammer zijn, maar uiteraard begrijpelijk vanuit Apple perspectief.

Relax. nothing is under control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Waarom overweeg je niet gewoon OSX te gebruiken en vmware/bootcamp voor de uitzonderingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

z1rconium schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 06:59:
Waarom overweeg je niet gewoon OSX te gebruiken en vmware/bootcamp voor de uitzonderingen ?
Omdat OSX hem duidelijk minder bevalt dan Windows, anders zou hij deze vraag natuurlijk ook niet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 07:02:
[...]

Omdat OSX hem duidelijk minder bevalt dan Windows, anders zou hij deze vraag natuurlijk ook niet stellen.
Nee dat is een assumptie, net als mijn assumptie: misschien heeft ie het nog helemaal niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel een redelijke assumptie. Dat iemand gaat klussen zonder het ook maar aangezien te hebben lijkt me dan weer minder waarschijnlijk, maar goed, het is inderdaad een optie.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 07:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik kijk naar tekstverwerking: er bestaat enkel Office voor Mac en hoe je het wendt of keert: telkens als ik overschakel naar een Office versie van Windows (zelfs als deze voor de Mac en Windows uit dezelfde jaartallen komen) dan verspringt de lay-out volledig. Vandaar dat ik ook Windows heb geïnstalleerd op mijn Mac, om Office te kunnen gebruiken, zodat ik bij gebruik van een desktop thuis, bibliotheken of hogescholen geen gezeik heb met een verspringende lay-out. Daarnaast was ik czoekende naar alternatieven voor applicaties die ik op Windows draaide, want ook bij SPSS en Atlast.TI merk ik dat de functionaliteiten op een Mac anders zijn dan op een Windows versie en dat ik daar hinder van ondervindt.

Ik gebruik Windows nu een paar dagen als primair OS en ben gematigd tevreden: qua software geeft Windows mij zeer veel vrijheid, maar ik merk dat de Edge browser met regelmaat om onverklaarbare redenen vastloopt en dat mijn accuduur zwaar beperkt is geworden. Daarnaast is het natuurlijk absoluut niet ideaal dat de extreme goede functionaliteiten met de twee en drie vinger gestures nu niet toepasbaar zijn (Trackpad ++ werkt absoluut niet optimaal op Windows).

Verder heb ik deze laptop aangeschaft, omdat de accuduur fenomenaal is en omdat de accu tevens zeer snel oplaadbaar is. Ook is dit model uitermate geschikt om mee te nemen, vanwege het formaat en gewicht. Dat zijn aspecten waar ik zeker veel geld in wil investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:19
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:55:
Als ik kijk naar tekstverwerking: er bestaat enkel Office voor Mac en hoe je het wendt of keert: telkens als ik overschakel naar een Office versie van Windows (zelfs als deze voor de Mac en Windows uit dezelfde jaartallen komen) dan verspringt de lay-out volledig. Vandaar dat ik ook Windows heb geïnstalleerd op mijn Mac, om Office te kunnen gebruiken, zodat ik bij gebruik van een desktop thuis, bibliotheken of hogescholen geen gezeik heb met een verspringende lay-out.
Ik heb ergens gelezen, weet even niet waar, ik dacht hier op Tweakers. Ik had gelezen dat Office 2016 voor MAC wel alles goed kan uitwisselen met Office voor Windows.

Verwijderd

Topicstarter
dennis_rsb schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 12:24:
[...]

Ik heb ergens gelezen, weet even niet waar, ik dacht hier op Tweakers. Ik had gelezen dat Office 2016 voor MAC wel alles goed kan uitwisselen met Office voor Windows.
Dat zou voor mij echt een heel groot pluspunt zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:28
Dat kan ik bevestigen, ik gebruik inmiddels Office 2016 op mijn Mac en het werkt inmiddels nagenoeg hetzelfde als zijn Windows broertje :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zou je eigenlijk ook willen adviseren om OS X te proberen. Je wisselt sowieso naar een nieuw OS, of dat nou windows 10 is, of Mac OS X. Dat laatste is natuurlijk ietsje meer wennen, maar als je toch bezig bent...

Op zich doet de MacBook het prima als Windows laptop: http://www.zdnet.com/arti...uy-a-mac-or-maybe-a-dell/
Maar het werkt nog veel beter met het eigen OS. Office 2016 is inderdaad een reuze verbetering, voor de overige apps zijn meestal alternatieven te vinden. En via Parallels kan je anders alsnog Windows programma's draaien binnen OS X.

Welke MacBook heb je? Als je een 15" hebt met twee videokaarten zal je accuduur drastisch lager zijn op Windows aangezien deze alleen de tweede, sterkere videokaart gebruikt.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 07:02:
[...]

Omdat OSX hem duidelijk minder bevalt dan Windows
Aangezien dat helemaal nergens in de TS staat is dat compleet je eigen invulling ;)

[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 12-09-2015 12:47 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 12:44:
Ik zou je eigenlijk ook willen adviseren om OS X te proberen. Je wisselt sowieso naar een nieuw OS, of dat nou windows 10 is, of Mac OS X. Dat laatste is natuurlijk ietsje meer wennen, maar als je toch bezig bent...

Op zich doet de MacBook het prima als Windows laptop: http://www.zdnet.com/arti...uy-a-mac-or-maybe-a-dell/
Maar het werkt nog veel beter met het eigen OS. Office 2016 is inderdaad een reuze verbetering, voor de overige apps zijn meestal alternatieven te vinden. En via Parallels kan je anders alsnog Windows programma's draaien binnen OS X.

Welke MacBook heb je? Als je een 15" hebt met twee videokaarten zal je accuduur drastisch lager zijn op Windows aangezien deze alleen de tweede, sterkere videokaart gebruikt.

[...]

Aangezien dat helemaal nergens in de TS staat is dat compleet je eigen invulling ;)
Parallels is toch een emulator? Werkt dat met een pop-up achtig scherm binnen de OS X omgeving? (dat vind ik namelijk verre van ideaal).

Ik heb de 13.3 inch variant en merk een zwaar verminderde accuduur. Ik zie zeker ook een aantal grote pluspunten aan het OSX gebeuren overigens. Een fenomenaal iets vind ik het verwijderen van programma's (applicaties). Letterlijk met een muisklik kunnen programma's worden verwijderd, wat bij Windows een stuk omslachtiger gaat. Overigens zijn de programma's SPSS en Atlas.TI zeer specifieke programma's die echt voor mij een must zijn voor dagelijks gebruik (vandaar mijn voorkeur voor Windows op softwarematig gebied).

Ik heb trouwens ook het idee dat mijn ervaring met de software van Apple minder is geworden, nadat ik een update naar Yosemite heb gedaan. Regelmatig problemen met mijn cursor die niet reageert (of in ieder geval niet op het scherm te bekennen is), WiFi lijkt onregelmatig te werken, applicaties lijken sneller vast te lopen waardoor ik genoodzaakt ben de Macbook te rebooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yosemite heeft inderdaad last van de problemen die jij beschrijft. De opvolger El Capitan schijnt een hele grote verbetering te zijn volgens mensen die het al hebben geïnstalleerd. 30 September komt die versie uit.

Parallels is een stukje geavanceerder dan je misschien denkt. Hij kan gewoon de Windows booten die op je Bootcamp partitie staat, en heeft een functie genaamd Coherence Mode: YouTube: Parallels Desktop 8 for Mac: What is Coherence Mode?
Dan valt het eigenlijk niet meer op dat je een Windows programma virtueel draait.

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:50:
Yosemite heeft inderdaad last van de problemen die jij beschrijft. De opvolger El Capitan schijnt een hele grote verbetering te zijn volgens mensen die het al hebben geïnstalleerd. 30 September komt die versie uit.

Parallels is een stukje geavanceerder dan je misschien denkt. Hij kan gewoon de Windows booten die op je Bootcamp partitie staat, en heeft een functie genaamd Coherence Mode: YouTube: Parallels Desktop 8 for Mac: What is Coherence Mode?
Dan valt het eigenlijk niet meer op dat je een Windows programma virtueel draait.
Heel erg bedankt voor je info, zo leer ik mijn Mac en de mogelijkheden beter kennen :). Is het voor mij als Macbook gebruiker mogelijk om deze update gratis te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:03:
[...]

Heel erg bedankt voor je info, zo leer ik mijn Mac en de mogelijkheden beter kennen :). Is het voor mij als Macbook gebruiker mogelijk om deze update gratis te installeren?
Ja de updates van het OS zijn sinds een aantal jaren gratis idd :)

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:04:
[...]

Ja de updates van het OS zijn sinds een aantal jaren gratis idd :)
Misschien ben ik een ouderwetse lul, omdat ik nog USB-sticks gebruik maar wat ik echt een keiharde fail vind van het design van mijn Macbook is dat de USB aansluiting van mijn Mac zo onhandig is geplaatst dat ik niet in staat ben om zowel mijn Mac op te laden als de USB poort te gebruiken.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat is knap :p
Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetguy.com.au/cms/wp-content/uploads/apple-macbook-pro-15-retina-display-2012-review-13.jpg

Als je de MegSafe power-plug hebt die in een hoek van 90 graden loopt, die kan je ook andersom aansluiten waardoor de kabel niet langs de I/O poorten loopt:
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/06/apple-magsafe-to-magsafe-2-adapter.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 12-09-2015 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/29xslll.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/29kusef.jpg

Ze hebben die aansluitingen te dicht bij elkaar geplaatst...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 14:29:
[afbeelding]
[afbeelding]

Ze hebben die aansluitingen te dicht bij elkaar geplaatst...
Je hebt toch ook een USB-poort aan de andere kant van de computer?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik, maar ik gebruik met regelmaat twee poorten tegelijkertijd.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die Sandisk USB-stick is ook wel asociaal dik :p Als ze de usb poort verder naar voren hadden gehaald zou de laptop zijn geworden.

Maar misschien helpt een klein USB hubje of verlengkabeltje :)

[ Voor 26% gewijzigd door fsfikke op 12-09-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 12:44:
Hij geeft zelf heel helder aan waarom OSX continu gezeur oplevert met allerlei applicaties. Dan moet je dus en wennen en steeds vechten met applicaties die niet does wat je wilt dat ze doen.

Al zou coherence mode mogelijk een oplossing vormen. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen qua accuverbruik daarmee zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:58
Ik heb de titel van je topic iets aangepast om het verder te verduidelijken: "Volledig Windows 10 op Macbook (zonder Mac OS X)".

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1