Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
Goedendag allemaal,

Ik heb een vraag inzake een lease auto.

Ik rij nu sinds 7 jaar een lease auto, deze staat in mijn contract genoemd als 650,- p/m excl brandstof.

De auto is nodig voor de werkzaamheden die ik doe.

Nu wilt de werkgever graag de leaseauto laten vervallen en dat ik zelf een auto regel.

Wat is nu redelijke vergoeding die ik kan vragen/voorstellen?

Hoe bepaal je zo'n vergoeding?

Bedankt alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door Olrac.Srednjim op 08-09-2015 15:09 ]

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB83
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 11:15
650 euro p/m bruto er bij lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:18

Theo

moederbord

19 cent per kilometer netto plus 650 euro bruto per maand. De kilometervergoeding voor zowel woon-werk als werk-werk verkeer.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
En de brandstof kan je ook uitrekenen op basis van je kilometers (of info tankpasmaatschappij).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Theo schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:52:
19 cent per kilometer netto plus 650 euro bruto per maand. De kilometervergoeding voor zowel woon-werk als werk-werk verkeer.
Precies dit antwoord wou ik ook geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat is de reden dat je baas de leaseauto wil laten vervallen?

Overigens een beetje afhankelijk van hoeveel zakelijke kilometers je rijdt, maar ik zou niet snel een privé-auto willen gebruiken voor het werk.

Dan eerder een auto van de zaak die je ook enkel voor je werk gebruikt: op dat moment blijft het risico bij de werkgever liggen. Als je je privé-auto gebruikt, ligt het risico bij jou.

Daarnaast vind ik het gewoon slecht werkgeverschap: hij moet jou de spullen ter beschikking stellen waarmee jij jouw werkzaamheden kunt uitvoeren.

Hou er ook rekening mee dat de meeste auto-verzekeringen geen zakelijike dekking bieden en dat je dus een bijzondere verzekering zult moeten gaan afsluiten.

Een vergoeding zou er dus idd uit moeten bestaan dat jij:
* kostenloos je privé-kilometers kan rijden (want dat kun je nu ook), en
* kostenloos je zakelijke kilometers kan rijden.

Ik denk dat het voor alle partijen duurder is om het privé te doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En de BTW dan? Moet dat niet bij het bruto bedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Die berekening slaat nergens op. Je wilt nu het leasebedrag (zijnde de kosten van zakelijk + prive rijden) en nog eens de kosten van zakelijk rijden.

De loonwaarde van een leaseauto is sterk persoonlijk. Hij hangt af van de auto, de hoeveelheid kilometers die je zakelijk rijdt, de hoeveelheid die je prive rijdt en nog wat meer factoren.

Het best ga je zo'n persoonlijke discussie met je werkgever uit de weg en zoek je naar een wat meer objectieve maat. Dan is de fiscale bijtelling een redelijke leidraad voor de loonwaarde.

Laat 650 euro per maand overeenkomen met een auto van 25k en 20% bijtelling. Dan is de loonwaarde pakweg 5000 euro per jaar. Dat is het voordeel uit het privegebruik, dus de loonwaarde van de privekilometers. Een kostendekkende vergoeding voor zakelijke kilometers komst daar bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16
http://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/autokosten

Daarnaast nog de maandelijkse km vergoeding voor woon-werk (0.19 cent per km)

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ardana schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:10:
Wat is de reden dat je baas de leaseauto wil laten vervallen?

Overigens een beetje afhankelijk van hoeveel zakelijke kilometers je rijdt, maar ik zou niet snel een privé-auto willen gebruiken voor het werk.

Dan eerder een auto van de zaak die je ook enkel voor je werk gebruikt: op dat moment blijft het risico bij de werkgever liggen. Als je je privé-auto gebruikt, ligt het risico bij jou.

Daarnaast vind ik het gewoon slecht werkgeverschap: hij moet jou de spullen ter beschikking stellen waarmee jij jouw werkzaamheden kunt uitvoeren.

Hou er ook rekening mee dat de meeste auto-verzekeringen geen zakelijike dekking bieden en dat je dus een bijzondere verzekering zult moeten gaan afsluiten.

Een vergoeding zou er dus idd uit moeten bestaan dat jij:
* kostenloos je privé-kilometers kan rijden (want dat kun je nu ook), en
* kostenloos je zakelijke kilometers kan rijden.

Ik denk dat het voor alle partijen duurder is om het privé te doen.
Dit inderdaad. Als je je eigen auto alleen voor woon-werkverkeer gaat gebruiken is het allemaal niet zo ingewikkeld, maar als het meer dan dat wordt dan moet je toch even goed gaan nadenken of dit allemaal wel zo handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Mogelijk betaalt de baas alleen zakelijke kilometers (alles) en woon-werk-kilometers (de baas kan zelf bepalen hoeveel km's per enkele reis vergoed mag worden*).

*Dus als baas zegt tot max 30 km enkel, jij rijdt 60 km enkel, dan betaalt hij alleen 30 en de rest is voor je.

Idee:
- Is private lease niets voor je? kun je auto uitzoeken en dan zo bedrag per maand neerleggen bij je baas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier gaan de leasers er ook uit.

Mensen krijgen nu hun lease vergoeding (bv 650 euro) bruto uitgekeerd.
Daarnaast worden alle zakelijke kilometers hiervan netto uitgekeerd. (woon-werk is ook zakelijk)

Stel je maakt 2000 zakelijke kilometers per maand a 19 cent per km.
Dan krijg je 380 euro netto en 270 bruto..

Daarnaast vervalt je bijtelling (plm 100-150 euro netto).

Netto houd een medewerker hier ongeveer 650 euro aan over..
Hiervan moeten ze dus "alles van betalen". Met een niet al te dure auto of dmv private lease kun je redelijk quite spelen.
Maar de prive kilometers die je normaal van de baas krijgt werken in veel gevallen in je nadeel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In principe reken je in dit geval altijd vanuit de kosten van de werkgever en niet de kosten van jou persoonlijk. Dus simpel de brandstof + leasetarief van je huidige lease auto bruto uit laten keren. Vervolgens dien jij zelf je zakelijke kms bij te houden om per km 19 cent belastingvrij uit te laten keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Vraag 'm eens het volgende: wie is verantwoordelijk als je botst, en jij kan niet bij je klant gaan omdat er geen vervangwagen wordt voorzien? Wie dekt dan de kosten?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 21:10
Hier ook gehad, al een tijd geleden. Ik had een berekening gemaakt. Als ik een vergelijkbare auto kocht/persoonlijke lease, over 4 jaar/160000 KM plus daarbij reiskosten woon/werk vergoeding. Dit voorstel vond de werkgever goed onderbouwd en dit heb ik toen gekregen. Ik was er van uitgegaan dat ik € 0,00 spaargeld inlegde voor de aanschaf van de nieuwe auto. Ik kan helaas de berekening zo snel niet vinden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Blijft moeilijk....

Als ik de zelfde auto wil rijden als ik nu doe ben ik 725 euro netto kwijt excl. brandstof met private lease

Brandstof verbruik is op te vangen met de bijtelling die vervalt en km vergoeding.

Maar risico van het contract komt bij mij te liggen... bij werk geen probleem maar ben je werkeloos zijn dit wel erg veel centjes....

Daarnaast zou er in de private lease nog winterbanden en vervangend vervoer moeten komen, tel daar nog maar 50 euro per maand bij?

Mijn werkgever zou dus rond de 775 netto moeten uitbetalen om niet achteruit te gaan in salaris en luxe..

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:23
Waarbij opgemerkt moet worden dat omdat je door je werkgever min of meer gedwongen wordt je eigen auto te gebruiken, je werkgever aansprakelijk is/blijft voor schade tijdens zakelijke ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lekker makkelijk voor de werkgever.

Als je de auto echt nodig hebt voor het werk en daarom veel kilometers maakt, zou ik het er simpelweg niet mee eens zijn.

Ik heb zelf ook geen leaseauto, maar heb hem ook niet nodig (werk vrijwel altijd gewoon op mijn vaste werkplek). Maar stel je moet het halve land door en zelf een auto regelen. Dan slijt dat ding enorm en heb je er hoge onderhoudskosten aan. Plus dat je hem elke x jaar dan kunt gaan vervangen.

Simpele vraag dus aan TS: hoeveel kilometers rij jij per jaar? (voor de zaak)

Ook kan hij je niet dwingen een dure auto te kopen, dus als jij een goedkoop barrel koopt en je komt langs de weg te staan dan moet hij ook niet gaan piepen als je niet op tijd bij de klant bent.

Een tussenoplossing is dat hij een auto regelt die puur voor de zaak is. Dus waar jij niet prive mee mag rijden. Dat is misschien onhandig soms, maar nog wel redelijk.
Olrac.Srednjim schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:29:
Mijn werkgever zou dus rond de 775 netto moeten uitbetalen om niet achteruit te gaan in salaris en luxe..
Als het de werkgever puur om het besparen gaat, zou ik nog liever een goedkopere leaseauto rijden dan zelf een auto regelen. Puur vanwege het feit dat je de auto blijkbaar nodig hebt voor het werk en inderdaad dat de kosten prive gewoon doorlopen als je zonder werk komt te zitten.

[ Voor 54% gewijzigd door Lethalis op 08-09-2015 15:51 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
En mogelijk kom je daarmee in een hogere belastingschijf in welk geval het bruto nog weer hoger oploopt. Daarnaast wordt het ook meegerekend voor je pensioen, dus ook de werkgeversbijdrage daarvan gaat omhoog. Al met al lijkt het me financiëel minder doordacht van je werkgever.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Olrac draagt ook een goed punt aan: als je voor private lease gaat, zit jíj vast aan het contract, niet je werkgever. Dat is ook een risico wat afgedekt (lees: betaald) moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Blijft moeilijk....

Als ik de zelfde auto wil rijden als ik nu doe ben ik 725 euro netto kwijt excl. brandstof met private lease

Brandstof verbruik is op te vangen met de bijtelling die vervalt en km vergoeding.

Maar risico van het contract komt bij mij te liggen... bij werk geen probleem maar ben je werkeloos zijn dit wel erg veel centjes....

Daarnaast zou er in de private lease nog winterbanden en vervangend vervoer moeten komen, tel daar nog maar 50 euro per maand bij?

Brandstof moet je gewoon meenemen in je berekening, evenals de bijtelling en kilometervergoeding. Anders wordt het alleen maar verwarrender. Gewoon alles optellen, dan heb je de meest eenvoudige vergelijking.

Stel dat je nu 35.000 km/jaar rijdt, waarvan 15.000 prive en 20.000 zakelijk. Ik reken met een auto van 25.000 euro en 20% bijtelling, die precies in je leasebudget (650 ex BTW) past. Qua brandstof gok ik op diesel en op een praktijkverbruik van 1:18. Inkomstenbelasting rond ik even af op 50% (de marginale belastingdruk in schijf 3 zit ergens tussen 44 en 48% en schijf 4 tussen 52 en 58%; 50 lijkt me een redelijke schatting). Vul je eigen getallen in waar deze afwijken.

Leasen kost je netto: bijtelling 210,-

Prive leasen kost je netto:
* lease 725
* vervangend vervoer: 15
* winterbanden: 15
* brandstof: 210
* kilometervergoeding zakelijke ritten: -315
Totaal: 650,-

Er moet dus een netto gat van 440 euro per maand gedicht worden. Dan kom ik op 880 * 12/13 = 810 bruto.

Het lijkt in dit geval of je beter blijft leasen. Goedkoper voor de baas, minder riskant voor jou. Het bedrag komt me wel wat hoog voor. Heb je geen eigen bijdrage op je auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freee!! schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:51:
[...]

En mogelijk kom je daarmee in een hogere belastingschijf in welk geval het bruto nog weer hoger oploopt. Daarnaast wordt het ook meegerekend voor je pensioen, dus ook de werkgeversbijdrage daarvan gaat omhoog. Al met al lijkt het me financiëel minder doordacht van je werkgever.
Dit is niet zo,
Als het uitgekeerd word als mobiliteitsvergoeding dan telt dit niet mee voor pensioen etc.
Zelfde dat overuren, km vergoeding etc niet meetellen.
Wel voor de hoogte van je inkomen en evt belastingschijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bijtelling telt eveneens mee voor je belastbaar inkomen en daarmee voor de belastingschijf.

Als bijtelling dus een realistische voorstelling van de loonwaarde is, dan maakt het voor de belasting niets uit of je een bruto vergoeding krijgt danwel een leaseauto met bijtelling hebt. Wanneer het wel uitmaakt, is als de bijtelling niet realistisch is. Bijvoorbeeld als je een leaseauto rijdt met laag bijtellingetarief <= 14%, dan is de bijtelling meestal lager dan de realistische loonwaarde. Of als je heel weinig of heel veel prive rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Beste T_captain,

Dus als ik het goed begrijp.

30.000 km (18.000/12.000) zakelijke/prive.
gem. verbruik 1:15 benzine.
Lexus CT 200H.
34000,- 14% bijtelling.

Leasen kost je netto: bijtelling 180,-

Prive leasen kost je netto:
* lease 725
* vervangend vervoer: 15
* winterbanden: 15
* brandstof: 250
* kilometervergoeding zakelijke ritten: -150

Totaal: 855,-

855 - 180 bijtelling = 675

Netto gat 675 euro per maand, hoe dit bruto berekend moet worden even daar gelaten.

Doe ik dit zo goed?

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Staat het arbeidsvoorwaardelijk in jouw arbeidscontract vermeld dat de werkgever een lease auto ter beschikking stelt?

Dat zou nogal wat uitmaken in termen van vergoeding voor het niet meer beschikbaar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
R3M1 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:12:
Staat het arbeidsvoorwaardelijk in jouw arbeidscontract vermeld dat de werkgever een lease auto ter beschikking stelt?

Dat zou nogal wat uitmaken in termen van vergoeding voor het niet meer beschikbaar stellen.
Is dat zo? Indien je een voorwaarde gedurende een lange tijd hebt mogen genieten kan men het niet opeens terugdraaien. In het geval van 7 jaar in het bezit van een leaseauto mag men niet zomaar even die beslissing terugdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je 18k per jaar zakelijk rijdt, is de netto reiskostenvergoeding 270 per maand bij 19ct/km. Verder lijkt je berekening wel te kloppen.

Paar puntjes:
- meestal zal een CT200h meer kosten dan 650 in de lease. Ik denk eerder aan 850. Is je leasebedrag excl brandstof of heb je een eigen bijdrage op je leaseauto?

- een CT200h telt slechts 14% bij. Dan is het fiscaal gunstiger om de auto zakelijk te rijden, want die 14% is doorgaans minder dan de werkelijke loonwaarde van het privegebruik. Een oplossing waarbij de auto prive wordt gereden, is onder de streep duurder door de hogere belasting.

- 1:15 is geen geweldig goed verbruik. De auto zou 1:23 moeten doen volgens het boekje, en leasemaatschappijen zullen waarschijnlijk rekenen met 1:17. Als je meer verbruikt dan gemiddeld, ben je beter af om de brandstofkosten uit handen te geven.

In jouw geval lijkt het dus veel gunstiger om zakelijk te blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
tip: mocht je voor eigen auto gaan, overweeg LPG. kost op dit moment met slim tanken 50-55ct per liter.
Nu gaat waarschijnlijk iedereen (die nog nooit LPG gereden heeft) roepen over hogere onderhoudskosten, maar dat valt zat mee. Even research doen welke blokjes geschikt zijn voor gas, en geen centje pijn.

Ik rij zelf al jaren "oude barrels" op gas, er is geen manier om goedkoper te rijden dan dat! Mijn auto levert mij elke maand netto geld op ivm (karige!!!) km vergoeding van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
De auto koste bij het afsluiten van het contract 650 euro er hoefde toen geen wegenbelasting betaald te worden dit is later denk ik toegevoegd.
Ik heb geen eigen bijdrage.
Ik rij tussen de 1:14,8 en de 1:17,2
Dus 1:17 kan gebruikt worden.

Als ik er niet op achteruit wilt gaan moet mijn baas dus met ca. 1300 euro bruto over de brug komen?

Ik geloof niet dat hij dit ziet zitten...

Volgende punt... Kan hij me verplicht om uberhaupt met een auto naar de zaak te komen? Woon namelijk op 25 minuten fietsen van de zaak. Bij afspraken zou ik met de auto komen heb je alleen een probleem met op de dag geplande afspraken?

Gr. Carlo

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hij kan je sowieso niet verplichten tot een bepaald vervoermiddel, net zo min als hij je kan verplichten om je eigen auto voor het werk te gebruiken. En al helemaal niet als dat niet tijdens je indiensttreding in je contract is vastgelegd.

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 09-09-2015 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Natuurlijk kan hij je niet verplichten om je iegen auto zakelijk te grbuiken, helemaal niet als hij zelf de lease bak bij je weghaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aconitum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Punt blijft dat je bepaalde risico's welke nu bij de werkgever liggen moeilijk kan uitdrukken in geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Waarom die magische grens van 19 cent voor werk-werk? Hier doen ze 28 cent voor werk-werk, waarvan dus 19 cent onbelast en 9 cent belast.

Die 19 cent is geen grens waar je niet overheen mag; slechts over het deel daarboven betaal je belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nog wel een opmerking over de auto: een CT200h wordt veel in de lease gereden vanwege 14% bijtelling. Prive heb je dat voordeel niet. Er zijn gelijkwaardige auto's met een gewone benzine- of dieselmotor die 20% of 25% bijtellen. Zakelijk zijn die auto's vaak duurder vanwege de hogere bijtelling. Prive zijn ze vaak goedkoper. TS zou dus iets breder moeten kijken dan de Lexus (hoewel een sluitende kostenberekening van een prive-lease CT200h wel een goed argument jegens de werkgever is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Olrac.Srednjim schreef op woensdag 09 september 2015 @ 00:17:
De auto koste bij het afsluiten van het contract 650 euro er hoefde toen geen wegenbelasting betaald te worden dit is later denk ik toegevoegd.
Ik heb geen eigen bijdrage.
Ik rij tussen de 1:14,8 en de 1:17,2
Dus 1:17 kan gebruikt worden.

Als ik er niet op achteruit wilt gaan moet mijn baas dus met ca. 1300 euro bruto over de brug komen?

Ik geloof niet dat hij dit ziet zitten...

Volgende punt... Kan hij me verplicht om uberhaupt met een auto naar de zaak te komen? Woon namelijk op 25 minuten fietsen van de zaak. Bij afspraken zou ik met de auto komen heb je alleen een probleem met op de dag geplande afspraken?

Gr. Carlo
Tsja dat jouw werkgever dat niet ziet zitten.... Zie jij het zitten er 1300 euro op achteruit te gaan (aanname dat dat bedrag klopt).

Een leaseauto is meer dan het bruto leasebedrag. Je rijdt zorgeloos rond in een nieuwe auto. Dat bruto compenseren kost veel geld. Wellicht met een kleine 2de hands auto kan je wellicht proberen er niet op achteruit te gaan qua inkomen, maar qua arbeidsvoorwaarden is het een verslechtering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Private lease lijkt me ook op een andere manier een risico. Waarom trekken ze de auto in? Gaat het ineens zo slecht? Raakt TS dan niet paar maanden later ineens baan kwijt. Zit je nog jaren met flink contract en dan zonder vergoeding. Is het wegpestbeleid? Dan komt er wel wat anders en zou ik ook geen lange vaste lasten aangaan, want kan je het bedrijf vertrouwen. Contractueel waterdichte afspraken vervallen. bij een faillisement alsnog.
Of rijdt TS abnormaal veel schades maar is men verder heel tevreden? Dan ligt een deal voor de hand, baas meer loon laten betalen, is van de kosten af. Zelf luxe oude bak nemen en netto overhouden, beide blij.
TS hoeft natuurlijk het hier niet precies te vertellen, maar denk er eens over na.
Verhaal is in ieder geval gek, want het is geen slecht bakkie, baas had prima een goedkopere kunnen bieden.

Overigens zijn werkgevers niet altijd creatief en kiezen standaardoplossingen van leasebedrijven. Maar ze mogen ook gewoon zelf auto kopen en ik meen dat dat zonder BPM is en BTW verrekenbaar enzo . En het mag ook best een 4 jaar oude door de werknemer uitgekozen tweedehands dikke bak zijn, wellicht nog wat BPM terugvraagbaar dan.
Baas verzekering en onderhoudsbonnrn laten betalen en klaar. Als de baas vind dat het telkens duur is is het misschien idee om een budget te stellen of het secretariaat het onderhoud te laten regelen. Er zijn goedkopere zelfstandige garages en je kunt ipv de dealertabellen aan te houden ook op basis van daadwerkelijke veroudering aan onderhoud doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Private lease heb ik al van mijn lijstje geschrapt, ik wil niet aan een prive contract vastzitten van 750 euro p/m.

Maar het is wel het bedrag dat ik kwijt ben als we het bestaande contract omzetten naar een nieuw contract zonder lease auto.

De reden dat de werkgever dit wilt is mij een raadsel al heb ik wel een idee, iets met leeftijd en stoppen met werken. Het is een klein bedrijf 5 man.

Huidige lease contract loopt volgend jaar af en een nieuw contract wil hij niet gaan afsluiten.

Aan mijn collega's is hetzelfde gevraagd, wij moeten een voorstel doen een gesprek volgt binnenkort.

Mijn voorstel.... huidige contract is niets mis mee handhaven.

Als hij het contract veranderen wilt kost dat geld en dat zou rond de 1200 euro zijn.

Financieel zijn we een gezond bedrijf.

[ Voor 5% gewijzigd door Olrac.Srednjim op 09-09-2015 10:15 ]

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vind prive-lease van dezelfde auto wel een sterk argument voor de onderhandelingen. Meestal zul je prive niet zo'n dure auto gaan rijden, maar voor het vergelijk is het wel goed.

Huidige kosten netto: (bijtelling) 200.

Kosten prive-lease: (lease) 750, (benzine) 250 = 1000
Vergoeding zakelijke ritten a 19 cent/km netto: -285

Netto gevolg: 515 euro. Met een loonsverhoging van 1000 euro bruto + reiskostenvergoeding zou je quitte spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Tot zover bedankt. d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door Olrac.Srednjim op 09-09-2015 12:09 ]

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aconitum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Olrac.Srednjim schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:13:
Private lease heb ik al van mijn lijstje geschrapt, ik wil niet aan een prive contract vastzitten van 750 euro p/m.

Maar het is wel het bedrag dat ik kwijt ben als we het bestaande contract omzetten naar een nieuw contract zonder lease auto.

De reden dat de werkgever dit wilt is mij een raadsel al heb ik wel een idee, iets met leeftijd en stoppen met werken. Het is een klein bedrijf 5 man.

Huidige lease contract loopt volgend jaar af en een nieuw contract wil hij niet gaan afsluiten.

Aan mijn collega's is hetzelfde gevraagd, wij moeten een voorstel doen een gesprek volgt binnenkort.

Als hij het contract veranderen wilt kost dat geld en dat zou rond de 1200 euro zijn.

Je baas is waarschijnlijk bang dat hij zo meteen met een auto in zijn wagenpark zit welk niet benut zal worden wanneer jij stopt met werken ?

Waarom geen short lease auto in dat geval ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 15-09 11:25
Voorstel B, jullie nemen het bedrijf over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind

Hij kan ook de auto's van de lease maatschappij overnemen en ze in eigen beheer houden. Als hij het bedrijf dan doorverkoopt staat het op de balans. (Ik ga er vanuit dat het over de leeftijd van je baas gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alwind schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:51:
[...]

Hij kan ook de auto's van de lease maatschappij overnemen en ze in eigen beheer houden. Als hij het bedrijf dan doorverkoopt staat het op de balans. (Ik ga er vanuit dat het over de leeftijd van je baas gaat)
Met dan natuurlijk het nadeel voor de werknemer dat je bijbetalling betaalt over de gehele cataloguswaarde van een nieuwe, ook al rijd je in een barrel van 10 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:55
Of helpt dit bij de verkoopopbrengst van zijn bedrijf, doordat hij het bedrijf met een zo groot mogelijke 'vrije' kasstroom (=niet vastgeklonken aan contracten met toeleveranciers) wil kunnen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:56:
[...]

Met dan natuurlijk het nadeel voor de werknemer dat je bijbetalling betaalt over de gehele cataloguswaarde van een nieuwe, ook al rijd je in een barrel van 10 jaar oud.
Gewoon alleen zakelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:56:
[...]

10 jaar oud is fiscaal erg oninteressant. De waarde van het privegebruik ligt een eind lager dan van een nieuwe auto (loonwaarde: besparing omdat je zelf geen autokosten hebt; bij een goedkope tweedehands is die besparing natuurlijk veel kleiner). Maar je telt wel de volle mep bij. Sterker nog, 10 jaar oud betekent vrijwel altijd 25%.

Bij 15 jaar wordt het wel weer interessant, vooral als je een auto rijdt met hoge kilometerkosten. Je telt 35% van de dagwaarde bij, en de torenhoge brendstof- en onderhoudskosten gaan lekker op de zaak. 7-serie anyone? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Qwerty-273

Meukposter

Wat zou er gebeuren als je berekening voor dezelfde wagen/opties/vervanging/risico's wordt goedkeurd door de werkgever en je x bedrag per maand er bij krijgt? En vervolgens een oud / niet represatief barrel koopt en daar bij de klant mee aankomt?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niks. Hij wil de leaseregeling uit de contracten afkopen. Dat betekent dat geld omgezet wordt in inkomen en dus de vrijheid om ermee te doen wat ie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik denk ook dat er daarom niet een grote financiële handreiking wordt gedaan en dat TS terug zal keren hier met een verhaal dat over een belachelijk voorstel gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Deze zaken gaan maar om 1 ding en dat is kostenbesparing. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat je meer krijgt dan de maandelijkse leaseprijs. Dan heeft deze hele exercitie geen enkele zin.

Daarom is het zaak om vooral een goede onderbouwing te maken en te onderhandelen.

Of nagaan waarom dit gebeurt en kijken of je werkgever financieel nog wel gezond is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor een extra bijdrage kan je bij ontslag je auto inleveren. Kijk maar is bij justlease.nl wat vergelijkbare auto jou privé zou kosten en leg dit voor aan je werkgever. Geef hierbij aan dat je er niet financieel op achteruit wilt gaan en dat je geen verhoogd risico wil lopen (pechhulp, vervangend vervoer, verzekering, risico om met auto te blijven zitten).

Niet meer dan redelijk imo. De werkgever zal zich dan snel realiseren dat die lease auto best goedkoop is (daarom zijn ze ook zo populair in Nederland!).

Basis blijft wel dat jij er op zowel kosten als risico niet op achteruit gaat! Die auto is gewoon onderdeel van je arbeidsovereenkomst. Zelf kan je wel tegemoet met bijv. dat je lagere kosten (dus lagere vergoeding) maakt wanneer je op de fiets komt wanneer er geen afspraken buiten de deur gepland staan en de werkgever verantwoordelijk is voor vervoer in het geval het wel nodig is (geen idee wat je werkzaamheden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
KillerAce_NL schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:14:
Ik denk ook dat er daarom niet een grote financiële handreiking wordt gedaan en dat TS terug zal keren hier met een verhaal dat over een belachelijk voorstel gaat ;)
Vrees ik ook. Dan krijg je zo'n gesprek van werknemer die inzet op
+1000 (met onderbouwing) en werkgever die heel trots gaat melden dat hij reiskosten wil gaan vergoeden en voor de privekilometers een "mooi extratje" van 150 bruto wil aanbieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Werkgever kan ook leasecontracten van 1-2 jaar aangaan i.p.v. 4 jaar. Afhankelijk van merk/type en de lopende acties hoeft dat niet eens zoveel duurder te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Klop Sjon... iets aan zijn verhaal klopt niet en daar komen we binnenkort achter :-)....
Zoeken ze bij jullie nog mensen? ahahha

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Staat die auto in je arbeidsovereenkomst, of slechts in een personeelsregelement (waar eventueel ook een clausule eenzijdige wijziging in staat)? In het eerste geval is het makkelijk om je werkgever aan zijn verplichtingen te houden. In het tweede geval wordt het een stuk moeilijker en moet je de jurispudentie van Heineken opzoeken.

• Olrac.Srednjim
t_captain, arbeidsovereenkomst.

Dell XPS 15 9550 FHD

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan zal hij met een gelijkwaardig alternatief moeten komen. Zijn leaseovereenkomst heeft niks met zijn overeenkomst met jou te maken.

• t_captain
Doe een eerlijk gemotiveerd voorstel o.b.v. privelease van dezelfde auto. Je baas zal schrikken van het bedrag. Bij weerstand aangeven dat je dan liever alles bij het oude houdt.

Voor jezelf is het goed om ook een berekening te maken met een gelijkwaardige auto, een Golf TDI DSG ofzo. Waarschijnlijk is die wat gunstiger in de privelease dan de Lexus (lagere catalogusprijs, terwijl het voordeel van 14% niet van toepassing is). Als je n.a.v. je eerste voorstel in een onderhandeling terecht komt, dan weet je wat je echt moet hebben.

• Olrac.Srednjim
Dat is ook mijn idee... alleen dan een eigen auto i.p.v. private lease wagen.

Dell XPS 15 9550 FHD

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

Ik begrijp de afweging van de werkgever. Mijn vorige werkgever had speciaal voor mensen die dicht tegen pensioenleeftijd aanzaten een clausule dat een poolauto beschikbaar zou worden gemaakt.

Dit is een klein bedrijf dus zo'n optie werkt niet. Wat hij wel zou kunnen doen is een leaseconstructie met een beperkte looptijd. Dan heb jij toch je auto (conform arbeidsvoorwaarde) en hij kan de looptijd matchen op jouw pensioendatum

• Señor Sjon
Het gaat om pensionering werkgever, niet werknemer. Anders wordt het wel een erg lange looptijd.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Olrac.Srednjim schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:02:
Dat is ook mijn idee... alleen dan een eigen auto i.p.v. private lease wagen.
Het probleem met lease vs niet lease is dat je opeens allerlei "verborgen" kosten moet gaan inschatten als leek.

Stel dat morgen de motor van je auto het begeeft (sorry, ben niet zo auto-technisch :) ).
Dan heb je met lease :
- Geen extra kosten voor reparatie
- Geen extra kosten voor direct vervangend vervoer
- Geen eigen tijdskosten om van alles en nog wat te regelen

Eigen auto :
- Reparatie zelf te betalen
- Vervangend vervoer zelf te betalen
- Vrije dag / dagen om alles te regelen en rond te krijgen

Een lease-maatschappij heeft 10.000'en auto's en rekenmodellen waardoor die de kosten kunnen inschatten voor exact dit soort dingen en hoevaak die voorkomen bij een bepaald type auto.
Die data heb jij vermoedelijk niet... Maar eigenlijk heb je het wel nodig om een eerlijke inschatting te maken.
Want anders kan je ergens onder aan de streep na 3 jaar opeens een verlies of winst van 4000 euro hebben en dat is voor beide partijen niet gewenst lijkt me.

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

HuHu schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:27:
[...]

Waarom die magische grens van 19 cent voor werk-werk? Hier doen ze 28 cent voor werk-werk, waarvan dus 19 cent onbelast en 9 cent belast.

Die 19 cent is geen grens waar je niet overheen mag; slechts over het deel daarboven betaal je belasting.
Sterker nog 28 cent werk-werk is ook onbelast. Hier krijgen we ook 27 cent.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Gomez12 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:28:
[...]

Het probleem met lease vs niet lease is dat je opeens allerlei "verborgen" kosten moet gaan inschatten als leek.

Stel dat morgen de motor van je auto het begeeft (sorry, ben niet zo auto-technisch :) ).
Dan heb je met lease :
- Geen extra kosten voor reparatie
- Geen extra kosten voor direct vervangend vervoer
- Geen eigen tijdskosten om van alles en nog wat te regelen

Eigen auto :
- Reparatie zelf te betalen
- Vervangend vervoer zelf te betalen
- Vrije dag / dagen om alles te regelen en rond te krijgen

Een lease-maatschappij heeft 10.000'en auto's en rekenmodellen waardoor die de kosten kunnen inschatten voor exact dit soort dingen en hoevaak die voorkomen bij een bepaald type auto.
Die data heb jij vermoedelijk niet... Maar eigenlijk heb je het wel nodig om een eerlijke inschatting te maken.
Want anders kan je ergens onder aan de streep na 3 jaar opeens een verlies of winst van 4000 euro hebben en dat is voor beide partijen niet gewenst lijkt me.
De werkgever zou dan pech hebben in mijn geval. Zelfde als dat ik de kosten van een eventuele werkeloosheidsverzekering ook op hem afwentel.

Maar goed makkelijk praten ik woon op 10min van het werk :+ .

• t_captain
icecreamfarmer schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:49:
[...]

Sterker nog 28 cent werk-werk is ook onbelast. Hier krijgen we ook 27 cent.
Nee, dat is 19 cent onbelast en de rest eindheffingsloon. De werkgever betaalt wel degelijk belasting, maar die zie je als werknemer in je loonstrook niet terug.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

t_captain schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:28:
[...]

Nee, dat is 19 cent onbelast en de rest eindheffingsloon. De werkgever betaalt wel degelijk belasting, maar die zie je als werknemer in je loonstrook niet terug.
Ah zo. Ik zag namelijk op mijn loonstrookje nooit de belasting staan en zag het dus als onbelast.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:37
Een goede oplossing kan zijn. Laat je huidige lease bedrag omzetten naar een zo genoemd Mobiliteit vergoeding.

Deze wordt dan bruto uitgekeerd.

Jij mag dan je 0,19 euro per kilometer declareren, welke dan netto van je Mobiliteit vergoeding wordt uitgekeerd. Wat er overblijft van je mobiliteit vergoeding, krijg je gewoon bruto uitgekeerd.

Dit is een hele normale regeling.

• Señor Sjon
Alleen zijn leasecontract is exclusief brandstof. Lijkt mij dat die mobiliteitsvergoeding verhoogd moet worden zodat deze inclusief brandstof is.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 10-09-2015 16:10 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Rolfie schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:01:
Een goede oplossing kan zijn. Laat je huidige lease bedrag omzetten naar een zo genoemd Mobiliteit vergoeding.

Deze wordt dan bruto uitgekeerd.

Jij mag dan je 0,19 euro per kilometer declareren, welke dan netto van je Mobiliteit vergoeding wordt uitgekeerd. Wat er overblijft van je mobiliteit vergoeding, krijg je gewoon bruto uitgekeerd.

Dit is een hele normale regeling.
Maar ook een regeling waarbij je even goed moet rekenen of het gunstig of (zeer) negatief voor je uitpakt.
Stel dat je budget 750 euro per maand is, dat is dan grofweg 3950 kilometer die je kunt declareren, iedere kilometer daarboven kun/mag je niet meer declareren.

• Rolfie
ninjazx9r98 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:26:
[...]

Maar ook een regeling waarbij je even goed moet rekenen of het gunstig of (zeer) negatief voor je uitpakt.
Stel dat je budget 750 euro per maand is, dat is dan grofweg 3950 kilometer die je kunt declareren, iedere kilometer daarboven kun/mag je niet meer declareren.
Dat is correct. Maar dat kan met een lease regeling ook al zo het geval zijn, max aantal prive km's, te hoog brandstof verbruikt door berekenen, begint steeds meer normaal te worden in lease regelingen.
Ofwel onder het motto de "vervuiler" betaald.... (en dit slaat niet op het type auto).

De mobiliteit vergoeding kan eventueel per jaar uitgekeerd worden om eventueel piepen / dalen op te vangen.

Voordeel van deze oplossing is, je mag zelf kiezen. Wil je een lease auto, geen probleem. Wil je met OV, geen probleem. Wil je eigen auto, geen probleem, Wil je alles uitgekeerd hebben, en kom je met de fiets, geen probleem.

• ninjazx9r98
  • Nu online
Rolfie schreef op donderdag 10 september 2015 @ 17:48:
[...]

Dat is correct. Maar dat kan met een lease regeling ook al zo het geval zijn, max aantal prive km's, te hoog brandstof verbruikt door berekenen, begint steeds meer normaal te worden in lease regelingen.
Ofwel onder het motto de "vervuiler" betaald.... (en dit slaat niet op het type auto).
Naar mijn idee ben je nu appels met peren aan het vergelijken. Bij het declareren van km's met een mobiliteitsvergoeding heb je het over zakelijke km's, jij hebt het ineens over een max aantal prive km's.
Als je zakelijk om welke reden dan ook ineens veel meer km's moet rijden is er met een lease auto niets aan de hand, bij een mobiliteitsregeling ben je ineens zakelijke km's vanuit je eigen portemonnee aan het betalen als je aan de max gekomen bent en dat kan worst case scenario best hard gaan.
Ik persoonlijk zou niet zo snel afstand willen nemen van een leaseauto en er een mobiliteitsbudget voor in de plaats willen krijgen. Bij ons op het werk is een dergelijk budget ook mogelijk in plaats van een lease auto, meerdere collega's hebben er enthousiast aan lopen rekenen maar uiteindelijk is er niemand die de gok durft te wagen omdat het in verhouding weinig netto voordeel heeft en toch wel het een en ander aan risico's met zich meebrengt.

• t_captain
In het geval van TS zou een mobiliteitsbudget 650 (lease) plus 200 (benzine) = 850 per maand moeten bedragen.

Daarvan 285 netto (bij 18.000 km/jaar zakelijk), dan resteert 565 bruto. Onder de streep zou hij 550 a 600 netto ontvangen. Plus de besparing van 200 euro vanwege de vervallen bijtelling. 750 a 800 netto, daarvoor kun je best een leuke auto rijden. Maar dezelfde auto als nu prive lease is nog duurder.

• Rolfie
ninjazx9r98 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 18:05:
[...]

Naar mijn idee ben je nu appels met peren aan het vergelijken. Bij het declareren van km's met een mobiliteitsvergoeding heb je het over zakelijke km's, jij hebt het ineens over een max aantal prive km's.
Als je zakelijk om welke reden dan ook ineens veel meer km's moet rijden is er met een lease auto niets aan de hand, bij een mobiliteitsregeling ben je ineens zakelijke km's vanuit je eigen portemonnee aan het betalen als je aan de max gekomen bent en dat kan worst case scenario best hard gaan.
Ik persoonlijk zou niet zo snel afstand willen nemen van een leaseauto en er een mobiliteitsbudget voor in de plaats willen krijgen. Bij ons op het werk is een dergelijk budget ook mogelijk in plaats van een lease auto, meerdere collega's hebben er enthousiast aan lopen rekenen maar uiteindelijk is er niemand die de gok durft te wagen omdat het in verhouding weinig netto voordeel heeft en toch wel het een en ander aan risico's met zich meebrengt.
Ik snap wat je bedoelt. Maar tegenwoordig zit er bij lease contracten ook dat je een max aantal prive km mag rijden, of andere limiterende facturen. Daarna mag je extra gaan betalen. Dit is gelukkig niet over al het geval.

Je moet je zelf dan de vraag stellen, is het nog wel rendabel om een lease auto te nemen. Het kan nog steeds zijn, dat je goedkoper met een lease auto uit bent. Maar het kan ook een stuk duurder uitkomen. Ik ken personen die even een flink bedrag extra mocht gaan betalen (denk aan honderden euro's). Zijn hybride auto was niet echt geschikt om naar Duitsland te rijden. Het verbruik was bedacht op elektrisch rijden, en niet op benzine.

Ik heb zelf de keuze genomen, en mijn lease auto overgenomen en over te gaan op een mobiliteit vergoeding. Tot nu toe, heeft mij dit enorm veel geld opgeleverd. Ik heb mijn aanschaf ondertussen al terug verdient, en iedere euro die ik nu uit mijn mobiliteit vergoeding krijg, is gewoon kassa...

Het hangt er dus af, van je persoonlijke situatie......

• ninjazx9r98
  • Nu online
Ik begon niet voor niets met de opmerking dat je even goed moet rekenen of het gunstig of (zeer) negatief uitpakt ;)

Voor wat betreft je hybride voorbeeld, lijkt me dat je het hebt over een plug-in hybride en geen gewone stekkerloze hybride, dat is toch wel een aardig verschil. Beetje een aanname maar als een dergelijke naheffing je overkomt heb je zo goed als zeker flink zitten slapen toen je voor een dergelijke auto koos. Het is in ieder geval bij ons zo dat er voorwaarden gesteld worden aan het rijden met een dergelijke auto en dat betekent onder andere een verplichting om voor een bepaald deel van het aantal afgelegde kilometers elektrisch te rijden.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Als je die auto nodig hebt voor zakelijke ritten dan zou ik serieus overwegen om die ritten in het vervolg met de fiets te doen.
Jij vind het niet nodig prive een auto te kopen en wat is er mis met in de tijd van de baas aan je conditie te kunnen werken?

alles kan off-topic

• t_captain
Drie eigenschappen van een mobiliteitsvergoeding zijn belangrijk om op te sommen:

1. Ten opzichte van een leaseauto heb je meer vrijheid. Je kunt gaan fietsen of met OV reizen, je kunt een tweedehands auto kiezen en je zit aan geen enkel merkenbeleid vast. Ook maakt het niet meer uit of je je zakelijke rit een keer met een ander voertuig maakt (ik vond het altijd een beetje zuur als ik met mooi weer de leaseauto thuis liet en op mijn motor naar het werk reed, ik betaalde dan eigenlijk voor de profijt van de baas).

2. De loonwaarde van een mobiliteitsbudget wordt belast tegen werkelijke loonwaarde. Loonwaarde is datgene wat overblijft nadat de zakelijke ritten zijn verrekend, en daarover betaal je gewoon IB. Een leaseauto wordt niet belast tegen werkelijke waarde maar tegen een percentage van de catalogusprijs van de auto. Bij een auto die 20% bijtelt en een gemiddeld aantal privekilometers (ergens tussen de 8 en 15k) zitten ze toevallig dicht bij elkaar, maar de verschillen kunnen aanzienlijk zijn als je afwijkt. Wie weinig prive rijdt en/of 25% bijtelt, is vaak beter af met een mobiliteitsbudget. Aan de andere kant, veel prive rijden en/of 14% bijtellen valt juist in het voordeel van de leaseauto uit.

3. Je neemt met een mobiliteitsbudget deel in het bedrijfsrisico: rijden voor de zaak gaat ten laste van je inkomen. Werk je naast de deur, hou je de hele pot over; rijd je veel voor de baas dan gaat het meeste op aan deze ritten. Vaak zeggen mensen dat je wel meer krijgt omdat je budget van bruto naar netto verschuift, maar dat is slechts een gedeeltelijke compensatie. Een zakelijke kilometer bespaart 9 a 10 cent aan belasting en dat dekt de kosten niet. In extremere gevallen ga je zelfs de hele kilometerprijs netto betalen, als je meer rijdt dan er in de pot zit.

Nummers 1 en 2 kun je in een persoonlijke afweging beschouwen. Ben je blij met een nieuwe 14% hybride + tankpas + vervangend vervoer = compleet zorgeloos, dan is een leaseauto helemaal jouw ding. Pas je helemaal niet in dat straatje, dan is zo'n budget gunstiger :)

Nummer 3 is een meer economische overweging. Risico moet ingeprijsd worden. Ik zou een waarschijnlijkheidsfunctie van het aantal zakelijke kilometers beschouwen en inzetten op 95% zekerheid om er niet op achteruit te gaan. Het budget moet dus niet het gemiddelde aantal zakelijke km's + de loonwaarde van een leaseauto dekken, maar ook een opslag voor de onzekerheid in het aantal zakelijke km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Toch nog even een schopje....

Einde van deze week het gesprek :-)

Wat gebeurd er met zo'n mobiliteit budget als je in de ww kom?

Vervalt deze dan geheel en is je bruto loon zonder de mobiliteit budget?

gr. Carlo

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Ter info;

Via de ANWB site de kosten van een auto berekend die ik zou gaan rijden als ik zelf zou moeten kopen.

- van uitgaande dat ik 12000km prive
- nieuwe auto rond de 23.000 euro
- 5 jaar in rijden

komt een netto km bedrag uit van 54ct x 12000 km = 6480,- netto/jaar = 540 euro netto/maand

Voorstel zou zijn om dit bedrag te bruteren en bij mijn salaris op te tellen.

Zakelijke km's worden voor 54ct per km netto betaald.

Geloof niet dat hij er vrolijk van wordt maar dat hoor ik vanzelf :-)

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Reaktie op je beide laatste posts:

(1) WW --> meestal wordt een mobiliteitsvergoeding als (deels belastbare, deels netto) onkostenvergoeding gegeven. Over dat bedrag wordt doorgaans geen premies voor WW en WIA afgedragen. Het belastbare deel valt dus wel in je loon voor belasting, maar buiten je SV-loon. Je bent het dus kwijt als je uit dienst bent, en het komt niet terug in de hoogte van je uitkering. Overigens ben je een leaseauto ook kwijt, het is dus niet direct een voordeel of nadeel.

[kan iemand dit even bevestigen? is het misschien veranderd door uniformering loonbegrip?]

(2) bruteren -- vergeet niet de kosten van je leaseauto af te trekken van die 540. Bij 50% belastingdruk, 34k cataloguswaarde en 15% bijtelling bespaar je al 200 euro door je leaseauto in te leveren; het hoeft dus slechts 340 te worden gebruteerd. Verder komt je berekening me wel realistisch over. Per saldo is leasen in jouw voordeliger, vanwege de 14% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Inpricipe moet ik bij de baas appels met appels gaan vergelijken anders heb je een heel verkeerd beeld...

Lexus ct 200H volgens ANWB site 697,- p/m bij 12000km ca. 70ct per km

Van de 697,- zou de bijtelling afgetrokken moeten worden - 180 = 517 euro bruteren.

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom leg je het probleem niet bij de werkgever neer?
Vertel hem gewoon dat je best wil inleveren, en dat je daarvoor 1000 euro per maand netto meer nodig hebt in verband met alle factoren die al genoemd zijn. Jij gaat tenslotte het risico dragen, de problemen op moeten lossen en ook nog iets voor moeten schieten om een auto te kopen.
Uiteraard is die 1000 excl. KM vergoeding.

Mocht de werkgever dat niet leuk vinden, dan kan hij toch gewoon de leaseauto blijven betalen? Het is zijn keus, niet die van jouw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07-2024
Zou inderdaad gaan voor minimaal het huidige bruto leasebedrag.
Daarnaast heb je dan nog recht op 19 cent per kilometer (woon-werk en werk-werk).

Zou dan ook nog een eenmalig bedrag vragen, waarmee jij een auto (of gedeeltelijk) zou kunnen kopen om je tegemoet te komen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Olrac.Srednjim schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:55:
Ter info;

Via de ANWB site de kosten van een auto berekend die ik zou gaan rijden als ik zelf zou moeten kopen.

- van uitgaande dat ik 12000km prive
- nieuwe auto rond de 23.000 euro
- 5 jaar in rijden

komt een netto km bedrag uit van 54ct x 12000 km = 6480,- netto/jaar = 540 euro netto/maand

Voorstel zou zijn om dit bedrag te bruteren en bij mijn salaris op te tellen.

Zakelijke km's worden voor 54ct per km netto betaald.

Geloof niet dat hij er vrolijk van wordt maar dat hoor ik vanzelf :-)
Ik zal het wel even niet snappen, maar waarom reken je met prive km's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Omdat de loonwaarde van een leaseauto juist in de gratis privekilometers zit. De zakelijke km's kun je wegstrepen tegen een kostendekkende kilometervergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Olrac.Srednjim schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:48:
Toch nog even een schopje....

Einde van deze week het gesprek :-)

Wat gebeurd er met zo'n mobiliteit budget als je in de ww kom?

Vervalt deze dan geheel en is je bruto loon zonder de mobiliteit budget?

gr. Carlo
Vind dit altijd wel interessante zaken. Heb je inmiddels een voorstel gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Helaas heeft het gesprek nog niet plaats gevonden.... Ik wacht rustig af 😜

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is het niet zo dat al je de reden van het voorstel weet, je pas beter kunt nadenken over de oplossingen? Dus daar zou ik naar vragen. Of heb ik dat hier gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Als hij het bedrag betaal wat ik voor ogen heb, is de reden ook niet nodig :-)

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 09:36
Gewoon alles met openbaar vervoer doen en dan overuren declareren, levert jou het meest op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Qua stress bedoel je? Zelfs 25 km naar mijn werk in de randstad duurt hier minimaal 1,5 uur met het openbaar vervoer, leuk dat ik eventueel 2 uur extra kan declareren, maar die 2 uur besteed ik toch liever aan mijn privéleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Voor degene die geïnteresseerd zijn naar de afloop....

Na een aantal overleggen kwam het erop neer dat hij "mijn baas" geen contracten meer wilde afsluiten omdat mocht ik weggaan er geen nieuw personeel meer terug zou komen en hij dan met een auto zou zitten.

Dit was ook voor de 3 andere medewerkers van toepassing.

Ik heb wat berekeningen op tafel gelegd als ik een auto privé zou aanschaffen wat het me zou kosten en uiteindelijk hem zou kosten dit was allemaal te veel.

Hierna kwam mijn baas met een voorstel dat ze alsnog een auto beschikbaar zouden gaan stellen, maar het type auto was nog niet bekend. Tot zover positief.

Na een aantal weken maar even gevraagd hoe het er mee stond.....
Het antwoord ...we hebben besloten dat het een Ford Fiesta wordt? Ik sloeg werkelijk achterover... maar ik ken mezelf....laat ik nou even een nachtje wachten met reageren voordat ik uit mijn slof schiet en dingen zeg die ik beter niet kan zeggen.....

De volgende dag weer een gesprekje gehad.... met de vraag waarom de keuze op Fiesta? Antwoord "we kopen de auto zelf en willen er niet te veel geld aan uit geven" 8)7.

Ik heb hem medegedeeld dat ik het er niet mee eens ben.... de auto is te klein om met een gezin met 2 kinderen mee rond te rijden en op vakantie te gaan daarnaast een auto met een motor met 60pk en naar de 100km per uur in 17 seconden niet erg veilig....

Uiteindelijk is hij over de brug gekomen met een Ford Focus, wat ik prima vind ruimte genoeg, vermogen is in orde en trekhaak is aanwezig.

Catalogus prijs is ca. 23000, contractueel mocht ik tot 25000, ik heb hier vrede mee.

Lexus CT 200, catalogus waarde 34500,- 14% bijtelling geeft 402,50 bruto bijtelling p/m.
Ford Focus, catalogus waarde 23000,- 21% bijtelling geeft 402,50 bruto bijtelling p/m.

Qua bijtelling blijft het dus gelijk waar ik eigenlijk heel blij mee ben.

Bedankt allen voor de input! :*)

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Olrac.Srednjim schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:31:
de auto is te klein om met een gezin met 2 kinderen mee rond te rijden en op vakantie te gaan daarnaast een auto met een motor met 60pk en naar de 100km per uur in 17 seconden niet erg veilig....
Ik ben blij dat je eruit gekomen bent, en snap dat je graag een beetje luxe wil. Maar een Ford Fiesta als onveilig betitelen omdat hij niet zoveel acceleratievermogen heeft vind ik 'n beetje onzin. Dat is imho echt een FWP.

Ik heb 'n jaar in 'n C1 gereden en die zat (conform specificaties) binnen 19,5 seconden op de 100 en ook die is niet onveilig geweest. Een kwestie van fatsoenlijk kunnen rijden.

Wel leuk dat je de afloop laat weten! Thnx :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 11-01-2016 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, van een Lexus naar een Fiesta omdat de baas niet weet hoe lang hij het bedrijf voortzet is niet echt het probleem van de werknemer wel? Eerder een FWP van de werkgever. :P

Hij had ook voor 1-2 jarige shortlease of aanbiedingslease contracten kunnen gaan of een contract die tussentijds opzegbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Ardana schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:37:
[...]

Ik ben blij dat je eruit gekomen bent, en snap dat je graag een beetje luxe wil. Maar een Ford Fiesta als onveilig betitelen omdat hij niet zoveel acceleratievermogen heeft vind ik 'n beetje onzin. Dat is imho echt een FWP.

Ik heb 'n jaar in 'n C1 gereden en die zat (conform specificaties) binnen 19,5 seconden op de 100 en ook die is niet onveilig geweest. Een kwestie van fatsoenlijk kunnen rijden.
Misschien is onveilig een groot woord maar als ik met 2 kinderen 2 volwassenen fietsen op trekhaak volgepakt een weekend weg ga is het toch flink planken om die auto opgang te brengen.

Ik rij niet graag op de rechtse baan >:) , links is voor mijn de perfecte baan...

Een C1 van Citroen gaat van 0-100 in 14,3 sec, 2014 model.

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Señor Sjon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:41:
Tsja, van een Lexus naar een Fiesta omdat de baas niet weet hoe lang hij het bedrijf voortzet is niet echt het probleem van de werknemer wel? Eerder een FWP van de werkgever. :P

Hij had ook voor 1-2 jarige shortlease of aanbiedingslease contracten kunnen gaan of een contract die tussentijds opzegbaar is.
Klopt helemaal.... maar ik heb hier gelukkig vrede mee :*)

Dell XPS 15 9550 FHD

Pagina: 1