• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Beste Tweakers,

Ik ben bang dat dit een beetje een beginnersvraag is -- excuus daarvoor -- maar ik wil 'm toch even stellen.

Ik probeer uit te vinden of de pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 ofwel de pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU werkt op de pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H.

Daartoe raadpleeg ik uiteraard de QVL van het betreffende moederbord op de website van Gigabyte. Die is hier te vinden.

In het geval van het setje van Corsair is het typenummer (CML8GX3M2A1600C9) gewoon op de lijst te vinden, maar wordt het als setje van 4GB aangegeven. Het is een setje van 8GB. Daarom vraag ik me af of ik wel goed zit.

Het setje van Crucial kan ik in z'n geheel niet op de lijst vinden, maar wilde ik voor de zekerheid toch even hier navragen, omdat ik nog niet zo thuis ben in dit onderwerp. ;)

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp :)

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-02 22:23
Het modelnummer van Corsair slaat op dat het een Vengeance LP-set is van 8GB. Dus is vast een typo.

Als je de Crucial niet kan vinden is hij niet getest. Wil trouwens niet zeggen dat het wel/niet werkt. Maar voor die €3 extra kan je dus beter de Corsairs nemen die ze wel getest hebben (en dus supporten).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chotto Toire schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:49:
[...]

In het geval van het setje van Corsair is het typenummer (CML8GX3M2A1600C9) gewoon op de lijst te vinden, maar wordt het als setje van 4GB aangegeven. Het is een setje van 8GB. Daarom vraag ik me af of ik wel goed zit.
Een QVL gaat over modules, niet setjes. Een setje van 8GB met twee modules heeft dan ook modules van 4GB. Oftewel in dit geval staan exact deze modules op de QVL.
Het setje van Crucial kan ik in z'n geheel niet op de lijst vinden, maar wilde ik voor de zekerheid toch even hier navragen, omdat ik nog niet zo thuis ben in dit onderwerp. ;)
Die staat niet in het lijstje.

Dat kan komen omdat het getest is en faalde, of omdat het niet getest is. Helaas wordt de volledige lijst waartegen getest is niet gepubliceerd, dus je kunt niet weten welk van de twee het is. Als er vergelijkbaar geheugen is dat wel getest en goedgekeurd is, neem dat gewoon, dan weet je dat je goed zit ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op de qvl wordt de modulegrootte aangegeven, dit is dus geen typo, verder: mocht je van plan zijn op dat bordje een apu te prikken dan zou ik kijken naar wat sneller geheugen (1866MHz. bijvoorbeeld) omdat de grafische kern van een AMD apu daar veel baat bij heeft.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En dan is zelfs DDR3-1866 nog traag, heb op mijn A88X-bordje DDR3-2400 geprikt, en dat verschil is serieus merkbaar (had het laatst op 800MHz draaien ipv de bedoelde 1200MHz, dan merk je echt dat je er een stuk slechter op kan gamen).

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Allen zeer hartelijk bedankt voor de reacties!
dion_b schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:50:
Een QVL gaat over modules, niet setjes. Een setje van 8GB met twee modules heeft dan ook modules van 4GB. Oftewel in dit geval staan exact deze modules op de QVL.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:50:
Op de qvl wordt de modulegrootte aangegeven, dit is dus geen typo
Aha. Dat is dan duidelijk. Bedankt!
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:50:
verder: mocht je van plan zijn op dat bordje een apu te prikken dan zou ik kijken naar wat sneller geheugen (1866MHz. bijvoorbeeld) omdat de grafische kern van een AMD apu daar veel baat bij heeft.
Bedankt voor het advies! Nee, het wordt een CPU met uitgeschakelde grafische chip. Ik ben in dezen afgegaan op de Best Buy Guides van juli. Daar wordt voor PCs met discrete GPU's telkens voor geheugen op 1600MHz gekozen. Daarom ga ik ervan uit dat ik met 1600MHz goed zit.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
volgens mij maak de grote van de geheugen reepjes niet veel uit volgens mij kan je gewoon reepjes van 4 gb en 8 gb gebruiken.
Volgens mij licht het er natuurlijk ook aan wat voor een moederbord je hebt.
Meestal moet je dan effe in de specsheet kijken en dus ook kijken of er grotere geheugenmodules ondersteund worde.
Meestal is dat wel het geval.
Maar wil je echt op safe spelen moet je gewoon modules pakken wat in de specsheet staat van het desbetreffende moederbord. :)
Pagina: 1