Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar plaats ik een switch in mijn netwerk, en welke switch?

Pagina: 1
Acties:

• jeeroen013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03-2024
Heren,

Op dit moment heb ik een goed draaiend netwerk, echter ga ik een nas bij plaatsen (DS1515+) en ik wil gebruik gaan maken van link aggregation.

Situatie nu;

Ziggo ubee modem (in bridge modus) >> Airport Extreme >> DS214play / div andere apparatuur bedraad en div computers verbonden met wifi

Waar plaats ik mijn (nieuwe) switch?

ubee >> switch >> DS1515+ / DS214play / Airport Extreme (gewoon aan een poort van de switch)
OF
ubee >> Airport extreme >> switch >> DS1515+ / DS214play / etc.?

Ik heb zitten kijken naar de Netgear Prosafe GS716T (pricewatch: Netgear Prosafe GS716T) oud maar goud? Jullie nog ervaringen / advies?

Thx

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Je plaatst de switch na de router.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:46

Ravhin

no <root>...

Wat ^^ zegt. Ik zou ook naar de Zyxel managed switches kijken: pricewatch: Zyxel GS1900-8HP
Die geven je net wat meer mogelijkheden.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:58

MsG

Forumzwerver

In dit geval dus niet na de Ziggo router gezien die puur als modem fungeert (bridge-modus) maar na de Airport Extreme, optie 2 dus.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Link aggregation is een heel leuk concept, thuis heb je er echter niks aan :) Sowieso moet zo'n NAS al flink zijn best doen om één lijn vol te krijgen, laat staan dat hij er overheen gaat. Vervolgens heb je in een thuissituatie al heel zelden dat er meer dan één persoon / device tegelijk volop bezig is op de NAS, en dan heeft de NAS wel 2 GBit/s naar de switch, vervolgens heb je maar 1 GBit/s (of 54 MBit/s) naar je laptop :) Tevens heb je zo te lezen maximaal 5 bedrade devices, waaronder 2x een NAS.

Om je een idee te geven: Wij hebben @work 40 GBit/s tussen het datacentrum en de core (waar, via SER-ruimtes, de werkplekken op zijn aangesloten). Daarover zijn momenteel 309 VDI-sessies actief en zijn er 744 fat clients ingelogd. Hoeveel dataverkeer gaat daar overheen? Gemiddeld 950 MBit/s van de werkplekken naar het datacentrum en 1.1 GBit/s de andere kant op... En natuurlijk zitten daar pieken bij die hoger zijn, maar als we 1000 man nodig hebben om 1 GBit vol te trekken dan is in je eentje 2 GBit/s niet veel meer dan nice to have :P

Dat gezegd hebbend, omdat je Ubee in bridge staat gaat de bovenste van je twee opties niet werken :) De nieuwe switch moet dus na de Airport Extreme. Ik zou dan (omdat je al over link aggregation begint) de overige drie poorten van de AE niet gebruiken maar alle grootverbruikers op de switch zetten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 14:26
Hoewel ik het met je eens ben dat link aggregation vaak niet begrepen wordt en tevens vaak overbodig is heb je verder wel een leuk verhaal staan, maar dat heeft natuurlijk helemaal niks te maken met wat de TS thuis doet. Een VDI end user is leuk, maar is qua bandbreedte natuurlijk helemaal niks vergeleken met het overpompen van een 30GB blu-ray.

Ik krijg met 1 PC naar mijn thuis server met speels gemak 1Gbit/s vol als ik bestanden aan het overpompen ben. Heb je toevallig 2 personen in je huishouden die dat doen, dan kan link aggregation ineens nuttig zijn. Dat gezegd hebbende kun je je natuurlijk sterk afvragen of zo'n situatie thuis wel vaak voor komt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
The Realone schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:16:
Dat gezegd hebbende kun je je natuurlijk sterk afvragen of zo'n situatie thuis wel vaak voor komt.
Dat dus :) Hoe vaak doe je zoiets met twee man tegelijk, en is het dan wel cruciaal dat het totaal met meer dan 100 MB/s gaat?

Tuurlijk, als je zo'n NAS net hebt is er een periode dat er behoorlijk wat verkeer naartoe gaat, maar na een week (of zo) is die migratie wel klaar. Als ik naar mezelf kijk, wat ik nog het meeste doe is af en toe een film naar mijn laptop toe als ik ergens heen ga, of de foto's van mijn camera uploaden naar de NAS. Laat beide 10 GB aan data zijn, dit komt maar amper voor dat ik het alleen doe, laat staan dat dit met twee devices tegelijk voorkomt. Meestal ben ik zelfs te lui om de netwerkkabel voor de dag te halen en door de kamer te spannen maar doe ik dat gewoon over wifi...

Let wel, ik raad het niet per se af, wel moet je je afvragen of het de investering waard is :) Als je 'gewoon' een netwerkpoortje tekort komt dan kun je ook voor € 18 drie poortjes bijkopen: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

Wil je graag spelen, leren etc en komen er in de toekomst mogelijk nog meer devices, ga je gang, maar als link aggregation letterlijk de enige reden is om een du(u)r(der)e switch te kopen dan zou ik wel kijken of dat zin heeft :)

Edit: Blijkbaar zat ik net op een piek naar onze monitoring te kijken, momenteel is het gemiddelde (over 50 minuten) 650 Mbit/s en 770 MBit/s, met 325 VDI's en 752 fat clients :) Overigens gebruiken VDI's niet zo gek veel minder verkeer dan fat clients, onder andere door het printverkeer en omdat werken in applicaties die normaal geen netwerkverkeer veroorzaken (Word en Excel bijvoorbeeld) nu wel netwerkverkeer veroorzaakt (veranderingen in beeld doorgeven aan de thin client) :) We passen amper compressie (en al helemaal niet lossy) toe, 1) niet nodig, 2) we hebben meer bandbreedte dan CPU en 3) lossy is uit den boze ivm user experience i.c.m. een specifieke applicatie hier.

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 08-09-2015 13:44 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1