• nickh90
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-08-2021
Even een copy/paste uit een ander (verkeerd :P) topic:

Even een vraagje waarvan ik hoop dat mensen hier het antwoord hebben. Ik had een poosje geleden een raspberry pi met hieraan een harde schijf met films/series. Uiteraard werd dit iets te veel en duurde het laden/opstarten van alles heel lang.

Nu zijn we iets verder en is er veel meer mogelijk met streamen. Waar ik naar op zoek ben is heel concreet:
*een simpel apparaatje (geen complete PC dus)
*moet moeiteloos fullhd kunnen afspelen. Dus niet om de halve minuut een hapering o.i.d.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Tevens: voldoet een stick/raspberry pi achtig iets? Of kan ik beter gewoon een htpc kopen?

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik zou kijken naar een NAS (bijv. Synology) voor de opslag, en inderdaad een Raspberry Pi voor het afspelen.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Of een simpele mediaplayer.
http://www.mede8er.eu/nl/

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• nickh90
hyptonize schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:35:
Ik zou kijken naar een NAS (bijv. Synology) voor de opslag, en inderdaad een Raspberry Pi voor het afspelen.
Maar als ik alles via streams doe heb ik toch juist geen opslag nodig?
Bedankt voor je reactie. Wat mij dan opvalt is het prijsverschil tussen de rpi en zo'n kastje. Is die NUC dan stabieler o.i.d.? Waar het mij puur om gaat is degelijkheid/kwaliteit van afspelen.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De goedkoopste NUC is vele malen sterker en sneller als een Pi, het is een standaard Celeron met HDMI uit en full HD decoden is geen enkel probleem, evenals streamen.

Celeron;
http://ark.intel.com/nl/p...0-1M-Cache-up-to-2_39-GHz

Naar keuze OS installeren, Linux Mint o.i.d. Windows 7-8-10 wat je maar wilt

[ Voor 14% gewijzigd door keur0000 op 08-09-2015 12:49 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Interessant topic. Zelf heb ik een Synology NAS, en bovenstaande geldt ook voor mij, maar als extra eis, DTS ondersteuning/passthrough..

Professioneel Heftruck Syndroom

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nickh90 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:31:
Even een copy/paste uit een ander (verkeerd :P) topic:

Even een vraagje waarvan ik hoop dat mensen hier het antwoord hebben. Ik had een poosje geleden een raspberry pi met hieraan een harde schijf met films/series. Uiteraard werd dit iets te veel en duurde het laden/opstarten van alles heel lang.
Een Raspberry Pi 2 is veel sneller en kost je een paar tientjes. Werkt prima met full-hd video.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 08-09-2015 12:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Gizz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:58:
[...]

Een Raspberry Pi 2 is veel sneller en kost je een paar tientjes. Werkt prima met full-hd video.
De Pi 1 werkt ook prima met fullHD video (DTS / DD51 kan wel soms problemen geven) zolang je maar de codecs erbij hebt, anders wordt het wel heel erg zeuren.

Zelf ben ik van mening dat de Pi 1 meer iets is als additionele speler, bijvoorbeeld voor in de slaapkamer, maar voor intensief dagelijks gebruik toch net iets te sloom. Een simpele NUC werkt wel uitstekend, en met een USB-stick voor je OS kan je dus zelfs een SSD of HDD uitsparen. Eeen CEC-adapter maakt het ding dan een echte dedicated mediaspeler. Ben je voor (ruim) onder de 200,- klaar.

iRacing Profiel

• nickh90
Gizz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:58:
[...]

Thanks! Denk dat ik toch gewoon voor die ga. Was over de 1ste in principe ook goed tevreden, alleen die trok de volgeladen harde schijf niet zo goed. Met streamen heb ik dat probleem helemaal niet meer toch?

Ik zie ook veel complete pakketten met Kodi erop en toetsenbord e.d. erbij voor rond de 120. Is dat dan geldklopperij, oftewel: kan ik beter gewoon dat ding kaal kopen en zelf even Kodi erop zetten?

Laatste vraag: Is het ook mogelijk om dat met wifi te doen? Om telkens een internetkabel aan te sluiten is ook zowat.
kroegtijger schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:07:
[...]

De Pi 1 werkt ook prima met fullHD video (DTS / DD51 kan wel soms problemen geven) zolang je maar de codecs erbij hebt, anders wordt het wel heel erg zeuren.

Zelf ben ik van mening dat de Pi 1 meer iets is als additionele speler, bijvoorbeeld voor in de slaapkamer, maar voor intensief dagelijks gebruik toch net iets te sloom. Een simpele NUC werkt wel uitstekend, en met een USB-stick voor je OS kan je dus zelfs een SSD of HDD uitsparen. Eeen CEC-adapter maakt het ding dan een echte dedicated mediaspeler. Ben je voor (ruim) onder de 200,- klaar.
Denk dat ik dan toch voor de Pi2(of b) ga. Codecs, moet je die er apart nog opzetten? Heb ik de vorige keer ook niet gedaan volgens mij..

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nickh90 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 16:12:
[...]
Ik zie ook veel complete pakketten met Kodi erop en toetsenbord e.d. erbij voor rond de 120. Is dat dan geldklopperij, oftewel: kan ik beter gewoon dat ding kaal kopen en zelf even Kodi erop zetten?
Lijkt mij de meerprijs niet waard. Kodi zet je zo op een SD-kaart. Een toetsenbord gebruik ik zelf niet, want er zijn mooie apps om via je telefoon Kodi te besturen.
Laatste vraag: Is het ook mogelijk om dat met wifi te doen? Om telkens een internetkabel aan te sluiten is ook zowat.
Wifi werkt bij mij prima met al het beeldmateriaal dat ik mijn Pi2 geef.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
nickh90 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 16:12:
[...]

[...]

Denk dat ik dan toch voor de Pi2(of b) ga. Codecs, moet je die er apart nog opzetten? Heb ik de vorige keer ook niet gedaan volgens mij..
Als je toch nog moet investeren, dan zou ik zeker voor de 2 kiezen natuurlijk en geen geld meer steken in de 1. Als je de 1 nog hebt liggen kan je er een paar codecs bij aanschaffen om te zien of het werkt. Verkrijgbaar via http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/ en http://www.raspberrypi.com/vc-1-license-key/

iRacing Profiel

Pagina: 1