Toon posts:

Advies - betere luchtstroom via case fan positie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Aangezien ik mijn i7 5820k wil gaan overclocken ben ik benieuwd of iemand tips heeft voor een betere luchtstroom om de onderdelen zo koel mogelijk te houden.
Ik heb een Scythe Mugen 4 koelblok. Op onderstaande afbeelding kan je zien waar ik mijn fans heb zitten (5 stuks).
http://imgur.com/aa1Ak4E

Op de CPU koeler kan evt. nog een extra koeler.

Het betreft een Corsair Carbide 200R behuizing.*

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 20:11
Kan je eigenlijk vrij weinig aan veranderen. Je kan eventueel je cpu block naar boven laten blazen. Hierdoor word je cpu iets warmer en je gpu iets cooler. Maar zonder temps kunnen we vrij weinig. Temps vertellen je of de koeling goed is of niet.

Dus gewoon proberen en kijken hoe warm ze kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door loki504 op 08-09-2015 10:44 ]

Verwijderd

Voor zover ik kan inschatten lijk je een setup te hebben voor positieve druk (hogere druk in de kast dan buiten), weet niet of je dit express hebt gedaan? Beter tegen stof maar helaas ook marginaal slechtere koeling. (Zelf werk ik met ook met positieve druk, zonder stoffilters, stoffilters zijn slecht voor airflow ;))

Zijn een paar dingen die je zou kunnen veranderen, CPU koeler 90 graden draaien zodat deze naar boven blaast, fan die nu aan de achterkant zit verplaatsen naar boven. Indien je je koeler niet kan draaien (ik heb nu net toevallig zo'n situatie lol) dan zou ik de bovenste fan niet achter je CPU positioneren maar ervoor.

Zo neemt deze warme lucht weg bij het geheugen en helpt het de fan die je onderaan hebt zitten beter mee met een opwaartse stroom te creeeren. Achter de CPU word warme lucht namelijk toch al weggenomen door de andere fan die aan de achterkant zit.

Als maximale koeling je doel is kan je het beste voor onderdruk gaan, oftewel veel meer lucht uit de case pompen dan wat je erin blaast. Je neemt dus voornamelijk warmte weg, en vertrouwd erop dat er voldoende openingen in je case zijn waar lucht naar binnen kan stromen (meestal geen probleem).

Het grote nadeel van onderdruk is dat dit meer stof je systeem in brengt, stoffilters gebruiken in dat geval dus. In jouw case zou zoiets makkelijk te doen zijn. Neem de fan onderaan/vooraan draai die om, deze zuigt dan warme lucht van de harddisks weg ipv de warme lucht de kast in. De fan die tussen je drive cages zit in het midden, die zal in praktijk weinig uithalen met lage RPM's (tenzij je een goeie static pressure fan hebt), die kun je dus beter verplaatsen naar de bovenkant van je kast (dus boven met 2 fans warme lucht afzuigen).

Als laatste is plaatsing belangrijk. Zet een kast onder een bureau en je bent een warme pocket lucht aan het maken. Mijn kast staat NAAST mijn bureau, zo kan hij de lucht goed kwijt. Af en toe even een raampje op een kiertje doet ook wonderen, des te koeler de lucht waar mee je koelt des te beter de prestaties.

De voetjes van je kast verhogen is ook een goedkoop maar handig tipje, ik heb er zelf rubber onder geplakt waardoor de kast nog iets van 8mm verder van de grond staat, meer clearance makkelijker voor de fans aan de onderkant om lucht aan te zuigen.

Maargoed, zelfs als je bovenstaande doet, zal je hooguit een paar graden verschil merken. Lucht heeft nu eenmaal zijn beperkingen ;). Wil je echt substantieel koelere CPU, dan word het tijd voor custom water cool loops.

Even allemaal zonder enige info over je temps. Mijn i5-2500k bleef in mijn systeem zo rond de 60 graden onder full load op 4.5GHz. Ik gebruik zelf 2x120 onderaan als intake, 1x 140 voor als intake, 1x120 en 1x 140 bovenaan als exhaust (case: CM690-II) en een True Spirit als koeler. Draai nu een AMD FX6300, zelfde fan setup en cpu-cooler op 4.3GHz zo'n 42 graden onder full load. Voor i7 en i5 is er eigenlijk weinig aan de hand tot 70C, daarboven zou ik me wel een beetje zorgen gaan maken. Zelf hou ik 60 graden max aan, maar dat is persoonlijke voorkeur ;).

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Nog als aanvulling: In zijn algemeenheid moet je zorgen dat de flow zo groot mogelijk is door met name de in en uitlaat openingen een zo laag mogelijke weerstand te geven. Een luchtfilter is fijn voor het stof, maar reduceert je flow en daarmee je koeling aanzienlijk. Zelf zou ik dus liever wat vaker ontstoffen.
Om je flow te onderzoeken zou je een paar banen huishoudfolie ipv het zijpaneel kunnen spannen. Laat vervolgens aan de inlet fans rook binnen (http://www.alexanderklopp...chine-in-5-minuten-voor-5), koppel daar een slangetje aan en je kunt dat perfect in je systeem krijgen om zo de flow te kunnen volgen (Ik heb dit zelf echter nooit geprobeerd). Vooral belangrijk om "dode zones" te vinden. Als alternatief voor rook zou je ook heel dunne draadjes zo met plakband op cruciale plaatsen kunnen plakken, dat het uiteinde vrij kan bewegen om zo te zien hoe de flow zich ontwikkeld.
Ja. Het is wat werk, maar zonder geavanceerde simulatie software om de flow te visualiseren is het anders lastig om te optimaliseren. Het is illustratief om dit voorbeeldje eens te bekijken: (http://blogs.mentor.com/r...termarket-modding-part-1/ Misschien zijn er nog wel meer leuke plaatjes te vinden).
Met 5 fans is het natuurlijk een nog complexer plaatje.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-09 09:40
Ik kon het nog niet zo 1,2,3 opmaken uit de opmerkingen hierboven. Maar mij is altijd geleerd dat de uitwaartse druk hoger moet zijn dan de inwaartse druk. Misschien handig om hier rekening mee te houden?

If it ain't broke, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
@Berreber: Bedoel je dat je onderdruk in je systeem wilt handhaven? Bij onderdruk gebruik je alle openingen om lucht aan te zuigen. De ingangsweerstand kan dan lager zijn dan bij overdruk, maar je kunt het stof niet weren.
Overdruk zorgt er juist voor dat er niet door allerlei kieren stof kan worden aangezogen. Het is dan eenvoudig om voor de inlaat een filter te plaatsen en zo het stof te weren. De "penalty" van zo'n filter is dan dat je flow flink afneemt. Of dat erg is of niet is onderdeel van het ontwerp.
Overdruk of onderdruk, in beide gevallen echter neemt de flow af omdat je of de inlaat, of de uitlaat fans meer op druk gaat belasten. De meeste flow heb je als als de ingangsweerstand gelijk is aan de uitgangsweerstand, dus noch overdruk, nog onderdruk. Dus even grote fans en ook dezelfde types aan ingang en uitgang. Anders wordt het rekenen.
Gamers willen vaak optimaal koelen en dat vraagt om zo veel mogelijk flow.

Bij elk ontwerp moeten er door de ontwerper afwegingen tussen voors en tegens gemaakt worden.
Behalve de flow bv. kan het ook een afweging zijn dat 'n fan rechtstreeks op een te koelen onderdeel kan worden gericht. De overall flow kan dan lager zijn, maar op de plaats van het te koelen onderdeel hoger. Om het nog wat moeilijker te maken, een luchtstroom koelt beter als de lucht flink "werveld", turbulent is. Door rechtstreeks in de richting van een te koelen voorwerp te blazen maak je die luchtstroom turbulenter (de tegenhanger heet laminaire flow, maar dat heb je in zo'n drukke kast niet). De mate van turbulentie kan lokaal echter wel verschillen.
Kortom, als je geen mogelijkheid hebt om flow te analyseren (en wie heeft dat nu?) kun je niets anders dan logisch nadenken, kijken naar wat meer ervaren gebruikers al ontdekt hebben en experimenteren en de temperaturen monitoren.
In mijn geval gaf ik aan de voorkeur te geven aan wat vaker stof ruimen. Andere keuzes kunnen echter ook gemaakt worden. Het hoeft geen kwestie van beter of slechter te zijn, maar zal afhangen van de eisen die je aan je systeem stelt.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Pagina: 1