Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een i7 5820k aangeschaft. Nou zitten er lelijke gebruikers sporen op. Zie afbeelding.
http://imgur.com/TyxaxAK

De verpakking was wel gewoon netjes en goed gesealed. Weet iemand hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Lopende band sporen, interne QA sporen; dat semi-geborstelde staal krijg je erg snel sporen op. Het kan een hoop zijn, want het is niet 100% machine werk in zo'n fabriek. Denk je dat je er last van krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij dat zwarte stipje ziet het eruit alsof er een ringetje doorheen gedrukt is. Maakte me wel een beetje zorgen vanwege de prijs van het monster. Waar dient dat stipje eigenlijk voor?*

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 18:25

Mijnenveger

Veegt mijnen

Als je even gegooglet had dan wist je dat het zwarte stipje zo hoort ;)

https://www.google.nl/sea...9#imgrc=XzmH94HXfqImuM%3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dacht je dat er anders een vacuum onderzat? Dat gaatje zit in elke core-i serie met een heatspreader. Tussen de heatspreader en de werkelijke CPU zit een enorme hoeveelheid lucht, en warme lucht zet uit. Daarnaast is er nogal wat verlijmt, en ook dat stoot gas af. Wees maar blij dat dat gaatje er zit, anders: POEF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, oke. Ik bedoelde meer het vage cirkeltje om het stipje heen.
Als ik het goed begrijp is dat stipje dus om warme lucht/gassen af te voeren. Moet ik er dan voor zorgen dat er geen koelpasta in komt?

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 19:19

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 08:28:
Moet ik er dan voor zorgen dat er geen koelpasta in komt?

Bedankt voor de info!
Volgensmij niet. Ik heb jaren gedraaid met koelpasta in zo'n gaatje en geen enkel probleem gehad. Was op een oude P4, als het een probleem zou zijn zou het waarschijnlijk overal wel te vinden zijn.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Volgens de Intel documentatie die je gewoon had kunnen vinden (sowieso: al je vragen beantwoord) is dit 100% normaal. Die heatspreader (die eigenlijk juist warmte isoleert, die-hard OC-ers halen hem er af en koelen de core rechtstreeks) wordt los van de CPU gemaakt, en dat gaatje wordt gewoon er in geboord tijdens de assemblage, Wat je ziet is eigenlijk niks meer dan een beetje hitte-vervorming op een anderszins vlak oppervlakte. Niks ernstigs, en dood normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Umbrah schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:58:
Die heatspreader (die eigenlijk juist warmte isoleert, die-hard OC-ers halen hem er af en koelen de core rechtstreeks) ...
Een heatspreader isoleert niet zozeer, maar is gewoon niet zo optimaal als een naakte core. Die laatste is ook verre van efficient in het opnemen of afgeven van hitte, de bovenkant van een core is van glas gemaakt geloof ik.

Maar de heatspreader dient voornamelijk als vangnet om de core te beschermen tegen slechte koelerinstallatie. In de tijd van de Socket A processoren, die geen heatspreader gebruikte, waren afgebrokkelde cores regelmatig te aanschouwen. De heatspreader kan efficienter, als deze van puur koper gemaakt wordt en als deze met solder ipv. goedkope koelprut contact laat maken. Zelfs de lijm van de heatspreader (buitenste rand) is een grote boosdoener doordat deze de afstand tussen heatspreader en core groter maakt, waardoor warmteafvoer minder goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

marcop82 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:44:
[...]

Een heatspreader isoleert niet zozeer, maar is gewoon niet zo optimaal als een naakte core. Die laatste is ook verre van efficient in het opnemen of afgeven van hitte, de bovenkant van een core is van glas gemaakt geloof ik.

Maar de heatspreader dient voornamelijk als vangnet om de core te beschermen tegen slechte koelerinstallatie. In de tijd van de Socket A processoren, die geen heatspreader gebruikte, waren afgebrokkelde cores regelmatig te aanschouwen. De heatspreader kan efficienter, als deze van puur koper gemaakt wordt en als deze met solder ipv. goedkope koelprut contact laat maken. Zelfs de lijm van de heatspreader (buitenste rand) is een grote boosdoener doordat deze de afstand tussen heatspreader en core groter maakt, waardoor warmteafvoer minder goed is.
Helemaal mee eens. Nooit zelf gehad maar destijds als jochie in een computerwinkeltje menig dode P3 of zelfs Thunderbird 1200 gezien. Altijd weer dood zonde... soms doordat een van de sponsjes er af gesloopt was door deze en gene. De bovenkant is overigens zelden maar van glas, omdat glas per definitie behoorlijk redelijk isoleert. Het is vaak gewoon een metaal soort. Soldeer wordt ook al een tijdje gebruikt (vanaf de 5000x generatie):

http://www.kitguru.net/co...all-die-and-ngptim-found/

Per definitie is eigenlijk elke 'extra' laag isolatie en problemen, vandaar dat je de die-hard lui ook echt bezig ziet gaan met het lappen van hun fysieke cores onder de heatspreader, alles om de hoeveelheid 'koelpasta' (die dus ook isoleert) te kunnen minimaliseren.

Uiteraard is het 'weg met de garantie' hierdoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
't Zal wel, maar en cpu met zon "kras" over het midden en idd een rare tekening rond het graatje ging bij mij terug.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 19:19

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Kan het zijn dat de processor heeft lopen schuiven in zijn plasticje? Misschien dat dat de kras kan verklaren.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gaatje word niet geboord maar geponst en terwijl worden ook de lipjes er aan gebogen, wrs lag er vuil onder het blok en zat ie wat schuin.

Ik zou even bij de winkel informeren en de cpu even stressen (als je een andere koeler hebt liggen) word ie warmer dan bedoeld direct terug naar de winkel.

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 08-09-2015 18:24 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Is normaal, gewoon gebruiken en houden die cpu. Is van het testen van de cpu door Intel. Zal echt geen kras van 1mm diep zijn.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Pagina: 1