Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ethernet heeft geen geldig ip, server2012 met routing

Pagina: 1
Acties:

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11 15:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik probeer al 2 dagen om mijn windows server als switch te laten functioneren.De pc aan de ene kant van de server moet verbinding maken met de computers aan de andere kant. De server heeft uiteraard 2 NIC's

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/h5SrcJIqymcgc1ZhLlk6UvZx/full.png

OP internet staat zat tutorials hoe je Routing en RAS aanzat en installeert op windows server.Ok, nou dat heb ik gedaan, leuk een aardig, maar de pc zit zonder geldige ip configuratie. :|
Hij heeft niemand die m een geldige configuratie aanbied en ook de server heeft geen idee wat ie met het lan netwerk aan moet.Ik heb geprobeerd een DHCP relay te gebruiken en het ip van het ziggo ding opgegeven maatr dat had geen resultaat. Ik wil best de 2 interfaces tussen server en pc manueel gaan instellen, maar ik heb geen enkele turial gevonden die uitlegt of ik hetzelfde subnet moet gebruiken, en welk ip. of welke gateway. (is de gateway de lan poort vande server of de ethernet kant?)

De game pc kan gewoon bij de documenten die op de server staan, zelfs zonder geldige configuratie,
maar internet of de andere pc's zien: ho maar.

Het liefst heb ik dat alles gewoon werkt als een normale domme switch.Ik geen kaas gegeten van het hele IP gebeuren, en mijn glazen bol blijft mistig, geen idee wat ik op beidde pc's moet invullen voor waardes.
Een dhcp server installeren kan niet aangezien het ziggo geval al de dhcp server is (en dat wil ik graag zo laten ) want 2 dhcp servers op èèn netwerk zorgt voor problemen.

de ip configurataie van de server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Connection-specific DNS Suffix  . : dynamic.ziggo.nl
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family-controller
Physical Address. . . . . . . . . : D4-3D-7E-00-57-AD
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::4145:3b8b:cff7:b6d4%12(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.17(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : zondag 6 september 2015 14:45:26
Lease Expires . . . . . . . . . . : maandag 7 september 2015 21:16:25
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 151.236.29.92
                                    31.220.43.191
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

iemand?

afgezien dat een 15 euro switch mijn probleem oplost, dit is voor mij belangrijk om een minderwaardigheidscomplex te vermijden. ik moet in staat zijn om zo iets triviaals te kunnen doen.

ora et labora

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Als je een switchoplossing zoekt (i.e. alsof de game-pc direct aan de Ziggo-router hangt) dan is het sleutelwoord 'bridge' en heb je niets met routeren, gateways of DHCP-servers te maken.

Create a network bridge

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 07-09-2015 21:05 ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

SambalBij

We're all MAD here

mrc4nl schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:48:
De game pc kan gewoon bij de documenten die op de server staan, zelfs zonder geldige configuratie,
maar internet of de andere pc's zien: ho maar.
Kan heel goed; zowel de tweede NIC in de server als ook de PC hebben geen configuratie. Ze gaan dan naar een zogeheten APIPA adres. 169.254.x.y en kunnen daardoor elkaar dus wel zien.
Het liefst heb ik dat alles gewoon werkt als een normale domme switch.Ik geen kaas gegeten van het hele IP gebeuren, en mijn glazen bol blijft mistig, geen idee wat ik op beidde pc's moet invullen voor waardes.
Het is best te doen, maar heeft wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
Het tweede (rechter) netwerk moet een andere IP range krijgen dan de linker. Geen 192.168.178.x dus. Anders kan de server niet gaan routeren.
Server moet dan een vast IP hebben in dat netwerk, en een DHCP server draaien waarbij hij voor de clients het server IP meegeeft als default gateway.
Aangezien de Ziggo router ook die PC achter de server moet zien te vinden heb je twee opties (eigenlijk maar 1, lees verder...)
Je zult of de server aan de ziggo kant moeten laten NAT-ten, zodat de Ziggo router dat verkeer ziet als afkomstig van een 192.168.178.x adres.
Of, je zou de server ook aan de Ziggo kant een statisch IP moeten geven, en dan op de Ziggo router een statische route instellen, waarmee je die router vertelt achter welke andere router (je server dus) hij het andere netwerk kan vinden. Een statische route zelf opgeven kan echter voor zover ik weet niet, dus dat is eigenlijk geen werkende optie.
Een dhcp server installeren kan niet aangezien het ziggo geval al de dhcp server is (en dat wil ik graag zo laten ) want 2 dhcp servers op èèn netwerk zorgt voor problemen.
Correct....
....maar.... je hebt het hier nu over.... 2 netwerken! :)
Het linker netwerk op je plaatje krijgt een IP van de ziggo router, maar het netwerk aan de rechter kant niet. Daar zit nog een router tussen (je server) en die zou dus een aparte IP range met een eigen DHCP server moeten hebben.
afgezien dat een 15 euro switch mijn probleem oplost, dit is voor mij belangrijk om een minderwaardigheidscomplex te vermijden. ik moet in staat zijn om zo iets triviaals te kunnen doen.
Simpelste zoals al gezegd door Thralas is om de server te laten bridgen tussen de twee kaarten. De twee netwerkkaarten worden dan samen een soort van switch, en de server krijgt een extra virtuele netwerkkaart waarmee hij zelf ook aan die switch hangt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Thralas schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:05:
Als je een switchoplossing zoekt (i.e. alsof de game-pc direct aan de Ziggo-router hangt) dan is het sleutelwoord 'bridge' en heb je niets met routeren, gateways of DHCP-servers te maken.

Create a network bridge
Dat heb ik al geprobeerd maar windows server klaagt dan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JgxbqS2vxRqT2muAzydngk0L/full.png

Terwijl ik internet delen helemaal niet eens heb ingeschakeld, niet op de ethernet poort en niet op de Lan poort. ik denk omdat het lan netwerk bij de game pc ophoudt en verder niet met internet is verbonden
SambalBij schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:27:
[...]
[...]
Server moet dan een vast IP hebben in dat netwerk, en een DHCP server draaien waarbij hij voor de clients het server IP meegeeft als default gateway.
dus het ip van de poort aan de "lan" kant als default gateway?
Aangezien de Ziggo router ook die PC achter de server moet zien te vinden heb je twee opties (eigenlijk maar 1, lees verder...)
Je zult of de server aan de ziggo kant moeten laten NAT-ten, zodat de Ziggo router dat verkeer ziet als afkomstig van een 192.168.178.x adres.
maar nat werkt toch maar èèn kant op?, ik wil ook dat alle andere pc's ook de game-pc kunnen zien
(het is ook tevens mijn workstation waar ik veel via remote desktop doe.)
want dat de game pc op internet kan maar de rest niet bij de game-pc schiet niet veel op
Of, je zou de server ook aan de Ziggo kant een statisch IP moeten geven, en dan op de Ziggo router een statische route instellen, waarmee je die router vertelt achter welke andere router (je server dus) hij het andere netwerk kan vinden. Een statische route zelf opgeven kan echter voor zover ik weet niet, dus dat is eigenlijk geen werkende optie.
Via de routing module op de server kan ik wel een statishe route creëren
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ITXCPeESo6EmxMULc4DFlUsl/full.png
[...]

Correct....
....maar.... je hebt het hier nu over.... 2 netwerken! :)
Het linker netwerk op je plaatje krijgt een IP van de ziggo router, maar het netwerk aan de rechter kant niet. Daar zit nog een router tussen (je server) en die zou dus een aparte IP range met een eigen DHCP server moeten hebben.
het gaat maar op èèn pc, ik denk dat ik die nog wel manueel kan invoeren dhcp daarzo is niet zo belangrijk.
[...]

Simpelste zoals al gezegd door Thralas is om de server te laten bridgen tussen de twee kaarten. De twee netwerkkaarten worden dan samen een soort van switch, en de server krijgt een extra virtuele netwerkkaart waarmee hij zelf ook aan die switch hangt.
zie hierboven, heb dat geprobeerd maar t wou niet.

[ Voor 63% gewijzigd door mrc4nl op 07-09-2015 22:06 ]

ora et labora

• Thralas
mrc4nl schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:57:
Dat heb ik al geprobeerd maar windows server klaagt dan:
[afbeelding]

Terwijl ik internet delen helemaal niet eens heb ingeschakeld, niet op de ethernet poort en niet op de Lan poort.
Tja, ik zou toch verder proberen uit te zoeken waar dit dan vandaan komt.

Dubbelcheck eens of bij BEIDE adapters connection sharing is uitgevinkt?
ik denk omdat het lan netwerk bij de game pc ophoudt en verder niet met internet is verbonden
Dat kan het sowieso niet zijn, de bridgefunctionaliteit ziet enkel twee netwerkadapters die hij aan elkaar kan bridgen, en heeft geen kennis van achterliggende netwerken.
dus het ip van de poort aan de "lan" kant als default gateway?
Alles vergeten dat met IPs te maken heeft, dat is niet wat je wil als je er echt 'simpel' 1 netwerk van wil maken zonder dubbele NATs of andere IP-ranges.

Bridging werkt op laag 2 van het OSI-model (pak hem er nog even bij), dat is dus een laag onder IP. Op laag 2 is er enkel sprake van MAC-adressen, niet van IPs.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Thralas schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:24:
[...]

Tja, ik zou toch verder proberen uit te zoeken waar dit dan vandaan komt.

Dubbelcheck eens of bij BEIDE adapters connection sharing is uitgevinkt?
ja, ze staat uit. alletwee.
[...]

Dat kan het sowieso niet zijn, de bridgefunctionaliteit ziet enkel twee netwerkadapters die hij aan elkaar kan bridgen, en heeft geen kennis van achterliggende netwerken.

Alles vergeten dat met IPs te maken heeft, dat is niet wat je wil als je er echt 'simpel' 1 netwerk van wil maken zonder dubbele NATs of andere IP-ranges.

Bridging werkt op laag 2 van het OSI-model (pak hem er nog even bij), dat is dus een laag onder IP. Op laag 2 is er enkel sprake van MAC-adressen, niet van IPs.
ok. ik ga proberen de bridge mogelijk te maken, en het probleem te vinden ipv met ip's te rommelen

ora et labora

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SambalBij schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:27:
[...]Simpelste zoals al gezegd door Thralas is om de server te laten bridgen tussen de twee kaarten. De twee netwerkkaarten worden dan samen een soort van switch, en de server krijgt een extra virtuele netwerkkaart waarmee hij zelf ook aan die switch hangt.
Nee. Simpelste oplossing is gewoon een switch aanschaffen. Hoeft niet meer dan twee tientjes te kosten en dan hoef je niet met allerlei technieken te werken die je niet begrijpt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
ik heb nog eens gekeken voor de eisen van een bridge:
Connections that run ICF, Windows Firewall, or adapters that provide shared Internet connections cannot be a part of the Network Bridge and do not appear under LAN or High-Speed Internet. Similarly, the Bridge Connections menu command is available only for adapters that you can add as connections to Network Bridge.
windows firewall uitgezet: check
You must select at least two private network connections in order for Bridge Connections to create a bridge.
Lan en ethernet tot private/particulier omgezet: check
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ShjJEJ1nDCouPFm1GVrDSL2h/full.png

Maar mooi niet een bridge willen maken he :(

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 07-09-2015 23:57 ]

ora et labora

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

SambalBij

We're all MAD here

Brahiewahiewa schreef op maandag 07 september 2015 @ 23:25:
[...]
Nee. Simpelste oplossing is gewoon een switch aanschaffen. Hoeft niet meer dan twee tientjes te kosten en dan hoef je niet met allerlei technieken te werken die je niet begrijpt
Nee. Dat was niet de vraag...
Die was of dit ook zonder de voor de hand liggende optie van een switch op te lossen zou zijn.
En daarnaast, wat is het probleem met technieken die je niet snapt? In het ergste geval leer je weer eens wat nieuws.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SambalBij schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 08:02:
[...]En daarnaast, wat is het probleem met technieken die je niet snapt? In het ergste geval leer je weer eens wat nieuws.
Het probleem met technieken die je niet snapt is dat je het niet snapt.
Dus je leert hooguit een kunstje

Bijv de TS geeft in de eerste post een IP config om aan te tonen dat er helemaal geen sprake is van "geen geldig IP". Maar we hebben het over twee NIC's. Wat is de IP config van de andere NIC? Weten we nog steeds niet. En in z'n laatste post hierboven
You must select at least two private network connections in order for Bridge Connections to create a bridge.
Precies dezelfde fout

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Thralas
mrc4nl schreef op maandag 07 september 2015 @ 23:55:
Maar mooi niet een bridge willen maken he :(
Heb je stap 2 wel goed uitgevoerd?
Hold down the Ctrl key and select each network connection that you want to add to the bridge.
Je moet ze dus BEIDE geselecteerd hebben voor je de bridge-optie kiest.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Thralas schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:55:
[...]

Heb je stap 2 wel goed uitgevoerd?

[...]

Je moet ze dus BEIDE geselecteerd hebben voor je de bridge-optie kiest.
:$ *schaam schaam* nu wil het wel

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fkmH6WxNotu2LXEyiyOBYgM1/full.png

Maar toch ook weer niet -O-
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/klm8Oxfd98VWRPvcRyqdU1di/full.png
Maar voor mijn gevoel moet ik nog ff wat harder proberen en dan ben ik er. ik ga er vanavond weer mee bezig..

Ik heb het voor elkaar, hartelijk bedankt _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 08-09-2015 18:10 ]

ora et labora

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Update: ik was tevreden totdat ik een speedtest deed, snelheid ik kut dus ik koop nu een degelijke switch/routergeval. Heb geen zin meer in dit domme bridge gedoe

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VU3Wh8KTlwTMSKvNEY09iuE0/full.png

:Y

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 08-09-2015 21:26 ]

ora et labora

Pagina: 1