• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 07:17
Heren,

Ik heb het bij mijzelf al een aantal keer meegemaakt, en ook bij andere: de signaalsterkte is laag (lees: onder de 30-40%).

Nu wil het niet altijd zeggen dat er ook een probleem is, maar in dit geval wel.
Ik heb mijzelf ooit een keer laten vertellen dat dit coax-kabel is: pricewatch: Hirschmann KOKA 799 Coax 20m Grijs

Ik zal eerst even de situatie schetsen waar het in dit geval om gaat.

Ziggo Coax -> koppelstukje naar coax kabel -> coax afmonteer doosje -> versterker -> decoder.

Nu heeft deze persoon sinds kort problemen dat hij geen/nauwelijk digitale televisie kan ontvangen. Na een beetje wiebelen met de kabel zijn er soms wel wat zenders te bekijken, maar de signaalsterkte ligt vrijwel altijd op 22%.

1. Wat zouden jullie over het algemeen te adviseren als het gaat om vervangen/testen? Helaas stopt de Ziggo coax kabel buiten. Meevaller: we kunnen zo bij deze kabel, dus hier iets mee testen is geen probleem

2. Wat is nou goed coax kabel/connector spul, en ook nog een beetje betaalbaar? Een coax kabel van 2 meter voor €80,- zitten "we" natuurlijk niet op te wachten

3. Misschien iets minder relevant, maar dit kom ik heel veel tegen: wat is er in godsnaam met de signaalsterkte gebeurd sinds de Ziggo/UPC fusie? Ik had thuis bijvoorbeeld altijd 100% sterkte, en sinds de fusie is dit echt gedropt naar 60%. Ik ben alleen bang dat als ik Ziggo ga bellen, dat ze het op "coax kabel/versterker/etc." gaan gooien, terwijl ik thuis Koka 799 van Hirschmann heb liggen met Hirschmann connectoren (link)

Ik zou jullie hulp/mening heel erg op prijs stellen!

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Beeld beter met wiebelen. nou ja, dan is de kabel/connector op zijn minst zeer verdacht
mischien zit er wel vocht in de binnenkabel die naar buiten is gelegd, rare knikjes etc etc

maar ja is is volledig onduidelijk wat er dan nog meer wel of niet aanwezig is

1) Wanneer mogelijk je bron controleren, sluit je tv zo direct mogelijk aan.
Jou hirshman is uitstekend.

Iperf

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Ik zou gewoon naar een Ziggo (UPC) winkel gaan en (coax) het daar kopen.
Zit je altijd goed (bonnetje bewaren als bewijs).

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

1. Het spul degelijk monteren, met fatsoenlijk materiaal. Dat is ook gewoon in een bouwmarkt te vinden. Versterker er tussen uit en bekijken wat je haalt, dan kan je de versterker ertussen plaatsen en afstellen (wanneer nodig).
2. Mits je het goed monteert is de keuze uit bouwmarkt materiaal prima. Pro-spul is niet nodig en ook nog eens erg duur voor zulke kleine oplages. Laat staan dat je het montage-gereedschap hebt.
3. Slechte montage heeft meer invloed dan welke kabel dan ook. Dé kabel zal allemaal wel, die connector ziet er niet bijzonder speciaal uit.

Wiebelen en het signaal verbetert? Dat is bij coax simpelweg uit den boze en hakt hard in op de kwaliteit. Dat is stap één.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
1. Goede kabel. Koka799 is goede kabel, maar als het effe kan gebruik dan 9TS.
Met 9TS heb je betere 4G afscherming. In extreme gevallen kan het zijn dat je met KOKA799 nog 4G interferentie hebt (bv je telefoon vlakbij een kabel)

2. Goede connectoren: Afgeschermd en vooral goed gemonteerd. Dus geen kortsluiting tussen de adertjes enz.

3. Gehele installatie goed: Je kan alles wel state-of-the-art aanleggen maar als er ergens een dropvetertje zit dan fungeert die nog steeds als antenne voor je hele installatie.
Denk dus ook aan aansluitkabels en einddozen.

4. (hoort ook bij 3): Geen losse eindjes. Gebruik afsluitweerstanden op de juiste manier (alleen in einddozen, niet in rijgdozen) en dop alle ongebruikte aansluitingen af met een afsluitweerstand

5. Versterkers? Pas gebruiken als het nodig is, niet eerder. Meten is weten. Gewoon lomp 20dB erbij knallen kan juist een averechts effect hebben. Regel je versterker goed, en vooral niet te hard.
Ook hierin geld: Gebruik goede kwaliteit apparatuur: Geen Elro spul van de bouwmarkt.

6. AOP. Als je daaraan twijfelt, overleg met je provider. Een AOP zorgt voor een galvanische scheiding tov de 'boze buitenwereld' en beschermt je apparatuur dus tegen potentiaalverschillen. Maar als je een oud AOP hebt kan het best zijn dat deze niet volledig 4G afgeschermt is (En dus storingen creeert) of als je nog een hele oude hebt bepaalde frequenties niet doorlaat (Dat was bv bij sommige het geval toen de S-band gebruikt werd)

Bouwmarktspul HOEFT tegenwoordig niet meer slecht te zijn, mits je goed oplet. Met kabelkeur zit je iig goed.

Twijfel je aan het signaal? Test direct op het AOP. Als het daar wel vlekkeloos werkt moet je in je eigen installatie gaan zoeken, zo niet dan kun je met een gerust hart een monteur laten komen.

Signaalsterkte in % is geen representatieve indicatie, als je internet gebruikt kun je beter je kabelmodem gebruiken om een globale indicatie te krijgen. Ik heb Humax boxen gezien die met een net signaal (68dBuV) rond de 40% aangaven. Heb eens een versterker vol opengedraaid om 'm op 100% te krijgen... moest 'm >100dBuV laten uitsturen. Dat is veeeel te hoog voor een echte situatie, dat vind je apparatuur zeker niet leuk)