Dual cpu of fast single ??

Pagina: 1
Acties:

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 13:48

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

Topicstarter
ik wil binnekort een server bouwen (thuis gebruik) hij gaat ook aan internet(delen) en ook als ftp server dienen
draarbij komen nog een 2 a 3 computers bij die via hem het internet op moeten kunnen
(blijft dus aanstaan)
wat is verstandig/ beter om te doen ??
een (evt2ehands) dual celeron/pentium) bordje kopen (met cpu's)(Abit Bp6- 2x500mhz celeron)
of gewoon een(nieuwe) amd duron 800mhz ???
prijs ongeveer even duur ??

bedoeling is dat er win 2000 (pro) opkomt
gaarne advies ;)

www.sebastiaanvanbaarsen.com

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, als de prijs hetzelfde is, zou ik zeggen die dual. Is meer dan snel zat voor wat-ie gaat doen.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Dual is niet veel sneller, alleen win2k en maar een paar apps maken er gebruik van! (acad en quake3 geloof is :) ) Single en dan snel lijkt me toch beter, maarjah tis maar een mening he :P

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor een server? Dan zijn goede disken zoals scsi aan een raid 5 en een goed netwerk veel belangrijker dan een processor. Er zijn bedrijven die hebben werkelijk honderden mensen hangen aan een server met daarin een pentium II 500. Als hij boven de 30% belasting komt is er iets vreemds aan de hand. Dat ding heeft niets te doen behalve data doorgeven. En daar is nu juist je disk van belang. En daar zal js ook zien dat SCSI het gaat winnen doordat het meerdere opdrachten tegelijk kan accepteren

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

dubbelpost

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:13
Ik weet niet waar je je druk om maakt. Ik heb een netwerkje met 5 computers, waarvan 1 internetserver, http-server (apache), ftp-server, DNS-server, SMTP-server en POP3-server tegelijk is (handig om het hele netwerk in 1 keer te serveren).

Deze server is een 486 DX4/100 met 16 MB geheugen en 1 GB harddisk. (wel Linux, natuurlijk)
Oftewel, ik schat dat een simpele P2 200-300 Mhz met W2k (wel 32-64 MB geheugen) al voldoende is voor jouw eisen...

Just my 2 cents...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• sebasel

sebasel

Topicstarter
Op dinsdag 19 juni 2001 08:54 schreef Ortep het volgende:
Voor een server? Dan zijn goede disken zoals scsi aan een raid 5 en een goed netwerk veel belangrijker dan een processor. Er zijn bedrijven die hebben werkelijk honderden mensen hangen aan een server met daarin een pentium II 500. Als hij boven de 30% belasting komt is er iets vreemds aan de hand. Dat ding heeft niets te doen behalve data doorgeven. En daar is nu juist je disk van belang. En daar zal js ook zien dat SCSI het gaat winnen doordat het meerdere opdrachten tegelijk kan accepteren
id prive dus scsi is veel te duur
(liefer grotere ideHD ivm ftp server)
dual cpu kunnen toch ook meer tegelijk ???
geeft fit winst met internetten (doorgeef) als je met 2 pc aan het internetten bent en ook nog een ftp server draaid ???

Verwijderd

AMD DURON 800 en dan }:O erop!!! >:)

Verwijderd

Ik zou er gelijk w2k advanced server opknallen !

Heb ik ook thuis (loopt als een trein)

Ik heb de volgende configuratie...

PIII 700EB/256 mb pc133/2x 30 gig maxtor/2x 100mbit

Ik denk dat je zoiezo zoveel mogelijk geheugen erin moet proppen..

Koop ook gelijk een goeie 200 mbit switch, dat werkt veel beter dan een goedkoop huppie
en het kost misschien de helft meer...

kijk eens op www.ntfaq.com

daar vind je een hoop info over w2k en netwerk

Netwerken is echt leuk thuis..

• GarBaGe
Zeker zolang je onder de 10 Mbit aan internet bandbreedte zit, heeft het echt geen zin om een snelle computer met vette schijven erin te hangen.
Dus voor ADSL en kabel is een simpel pjoetertje al snel zat. Ook icm met veel FTP'en e.d.
Kan je beter kiezen voor een wat slomere computer met wat meer geheugen en een goede netwerkkaart (Intel oid).
Switch heeft helemaal geen nut boven een hub als je bandbreedte zo laag is. Switch heeft alleen zin bij extreem hoge netwerkbelasting (flink leechen binnen het netwerk).

Vergeet niet hoe "sloom" het internet is. Daar heb je echt geen snelle bak voor nodig...

• sebasel

sebasel

Topicstarter
mijn eigen pc : Abit KT7 raid duron 700@1000mhz 640mb133mhzcas2

pc vriendin asus met K6-3+450@600mhz 128mb

en nog wat kleine pc's (vaak uit elkaar;)

wil graag weten of er een groot verschil is tusssen dual en enkel (kan ik dat ook eens proberen ;)
ik heb ook win2000 advanced server (wat zijn de grote verschillen (verschil met pro)
(draai nu aleen 98se en ME

• sebasel

sebasel

Topicstarter
scheelt het zoveel dan goede netwerk kaarten
wat is goed (red. betaalbaar) en als hub??

duals is wel leuk kan ik ook eens win 2000 gaan proberen ;)
(is snel zat heb ik nu begrepen)
ga toch voor een 2e hands dual setje lekker spelen

nog meer goede adviezen ???

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Tja, als je nieuwsgierig bent hoe een dual werkt, kun je proberen een tweedehands bp6 met 2x celly 366 ofzo aan te komen.. Dan kun je daar ook wat op prutsen..
En met een beetje geluk krijg je het nog stabiel ook.

Wel 128Mb erin voor win2k advanced..

Maar zoals al vaker gezegd denk ik echt dat het overkill is voor je netwerkje..

En als je hem alleen als server gaat gebruiken merk je helemaal niks van dual/single proc.. Dan moet je er toch echt programma's op gaan draaien!

Ik heb zelf voor thuisgebruik nu een PPro150, 144Mb, scsi met win2k advanced server erop. Start traag op, maar daarna loopt het ook perfect.. En het ding is nu ook domain cotroller/dhcp/wins/dns/www/ftp/file/proxy server en gaat straks ook nog eens een poging doen om exchange server te spelen.

BTW. verschil tussen pro en advanced is dat pro gewoon de workstation versie is, en advanced de server versie.. (dus bijv. meerdere connecties tegelijk open, terminal services, ras server etc.)

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-08 16:34

jbbrans

De abit bp6 heeft een slechte udma66 ondersteuning (de werking is erg harddisk merk gevoelig, maxtor schijven worden slecht ondersteund, IBM weer beter), terwijl de socket a moederborden een goede udma 66 (en soms udma 100 RAID) aansluiting hebben.
Verder worden de socket a moederborden nog steeds doorontwikkeld en komen er nog steeds nieuwe bios versies voor uit. De bp6 is al opgegeven door abit (dit is mijn mening en niet op feiten gebaseerd).

Wat betreft processor snelheid, zijn een bp6-2*500 en een amd 800 (thunderbird in mijn geval) ongeveer even snel.

Ik sluit me ook aan bij de vorige posters, dat een ftp server en internet router zoals jij dat wil geen zware computer nodig heeft.

• sebasel

sebasel

Topicstarter
oke maar het is wel eens leuk omwat anders te proberen

ik denk dat ik dan maar even wacht tot ik in mijn nieuwe huis zit en dan wat zoeken (duurd nog 6maanden)
tegen die tijd zijn er weer prijs verschuivingen geweest ;)

wat zijn nog meer "leuke" dingen die je kan doen op een server ??

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 19 juni 2001 09:00 schreef sebasel het volgende:
dual cpu kunnen toch ook meer tegelijk ???
geeft fit winst met internetten (doorgeef) als je met 2 pc aan het internetten bent en ook nog een ftp server draaid ???
Ja een dual kan meer en hij is sneller. Maar wat heb ik aan een Ferari op een parkeerplaats? Je staat alleen maar sneller te wachten. Een 100 MHz processor die bij pieken tot 90% wordt belast heeft het druk. Maar is niet trager dan een 1000 MHz processor die tot 9% wordt belast.

Je merkt pas wat zodra de 1000 MHz tot 11% zou worden belast. Dan kan de 100 MHz niet aan. En als dat een keer per dag voor komt moet je je er nog niet druk over maken.

Je netwerk moet goed zijn, maar daarmee bedoel ik de structuur. Vergeet niet dat je ethernet maar tot 35% kunt belasten. Daarna treden er zoveel collissions op dat het netwerk zichzelf verstopt. Daar merk je weinig van als je maar 2 systemen aan elkaar knoopt, maar bij meerdere systemen gaan ze elkaar in de weg zitten.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 12:10
Ik heb hier een pII300 met 128 MB WinNT server 4.0 sp6a draaien en daarom 5 clients, ook voor internetdelen, firewall, (mail)virusscan en mailserver.
Processorbelasting komt nooit boven de 30% (alleen als ik winVNC gebruik).
Hiervoor had in win2000 Ad. server werkte ook heel goed (had toen 96 Mb geheugen).

Een single systeem is hier dus goed zat!
En gooi er idd een 30 of 45 Gb schijf in. :)

• GarBaGe
Op dinsdag 19 juni 2001 09:44 schreef sebasel het volgende:
...
wat zijn nog meer "leuke" dingen die je kan doen op een server ??
Ik heb er ook een }:O personal proxy op draaien :)

• sebasel

sebasel

Topicstarter
Je netwerk moet goed zijn

dit houdt in ??
wat v'rn kaarten wat voor switch/hub kabels ??
moet wel red. betaalbaar zijn ;)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 00:32

Shuriken

Life is all about priorities

Koop de Duron.

Ik heb zelf gedraaid met een Dual Celeron 366@550.
Windows 2000 draait dan de MP Kernel. Die is weer iets zwaarder dan gewone kernel. Daarnaast merk je (bijna) niets van de tweede processor.

Dus ik zou de Duron 800 kopen. Die draait sneller en werkt ook zichtbaar sneller.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 12:10
ik mijn server zit een 3com 905TX kaart (130,-) maar daarvoor zat er een realtec kaart 100MB in (30,-) er die werkte even goed dusss,,,

Ga daar nou geen geld aan uitgeven..

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-08 16:23

ChUcKiE

Dus........

1 ding maar:

Wrom zit hier eidereen over win2k adv te schreeuwen!!

Elke pc/server die jij kan betalen heeft meer dan voldoende aan win2k server (zonder advanced dus).

Tering man, dadelijk gaat iedereen hier ropen dat je datacenter nodig hebt!!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• lucasvanlierop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 13:39
Hallo

In Principe kun je al deze taken met een oude bak doen
Wat jij wil doen wij met een P100/48MB/1,2GB +18,2GB gaat echt perfect, dit draait op SuSE 6.1

Dus het enige waar je wat meer Computer voor nodig hebt is W2K (eigenlijk zonde maarja)
dus neem gewoon een oude P2 of Celeron met 64 MB en het werkt!

Suc6

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

• sebasel

sebasel

Topicstarter
Op dinsdag 19 juni 2001 09:54 schreef ChUcKiE het volgende:

Tering man, dadelijk gaat iedereen hier ropen dat je datacenter nodig hebt!!
O heb ik die nodig dan :7 :P

Verwijderd

Ik vraag mij ook af wat de meerwaarde van AS boven de 'gewone' server is voor thuisgebruik maar ben daarnaast de gelukkige bezitter van twee SMP PC's (een BP6 en een Compaq PWS 5100). Ik denk dat het voordeel voor een thuisservertje zou zijn dat je de server ook nog als workstation kan gebruiken en apps over de twee processors verdelen. Mijn twee bakkies zijn met XP Pro en RH Linux uitgerust.

Normaal gesproken worden quad/dual proc. servers voor databases en rekenintensieve engines gebruikt trouwens.

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Op dinsdag 19 juni 2001 08:53 schreef Flipke het volgende:
Dual is niet veel sneller, alleen win2k en maar een paar apps maken er gebruik van! (acad en quake3 geloof is :) ) Single en dan snel lijkt me toch beter, maarjah tis maar een mening he :P
En Photoshop en 3D Studio Max en Maya enzo :)

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-08 16:52
Je kan beter die pc van je vriendin als server gaan gebruiken. Zwaar genoeg om W2K server te draaien. En dan Gewoon een Duron nemen als werkstation.

Ik hanteer zelf de volgende regels voor mijn IT beleid :)

- Sloomste doos -> server/gateway
- Geen tweedehands spullen kopen die trager en/of duurder zijn dan nieuwe spullen

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

beetje gstoord, een 800MHz oid bak voor internet en ftp?!
De eerste de beste p1 die je tegenkomt voldoet al, linux erop en klaar..

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 19 juni 2001 09:48 schreef sebasel het volgende:
Je netwerk moet goed zijn

dit houdt in ??
wat v'rn kaarten wat voor switch/hub kabels ??
Het gaat niet om de kwaliteit van je nic of je kabels. Die zijn allemaal wel goed voor thuis gebruik. Het gaat er om dat je als je netwerk groter wordt enof drukker dat je moet gaan segmenteren. Dan kan je het verkeer scheiden zodat het elkaar niet in de weg zit. Maar daar kom je thuis helemaal niet aan toe. Kabelkwaliteit kan van belang worden als je grote afstanden wilt gaan overbruggen.

• sebasel

sebasel

Topicstarter
langere afstanden ??
>10m1
>25m1
>100m1