Upgraden Dell XPS15 (L502x)

Pagina: 1
Acties:

• Ton37
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-02 14:00
Beste Tweakers, mijn laptop wil ik wat renoveren om weer helemaal up to date te zijn voor de komende jaartjes.
Het systeem is een:
Dell XPS15 (L502x)
CPU: 2,30 Ghz, I5-2410M
GPU: Geforge GT525M
Ram: 4 Gb
Er staat Windows10 Home op.
Er zit een HD in van Toshiba, 640 Gb.

Ik zoek een SSD voor mijn laptop?
Bij het lezen van diverse topics wil ik deze graag upgraden met:
- een SSD
Als het kan wil ik mijn HD behouden voor Data opslag. Maar ik weet niet of dat kan, cq. de ruimte voor is?
- is het 'technisch' verstandig om de interne RAM te vergroten van bijv. van 4 naar 8 GB?

Wat is je budget?
Zelf denk ik aan ca. 200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
In mijn desktop heb ik onlangs op jullie advies een Crucial M550, 256 GB, geplaatst. Ben ik zeer tevreden over. Maar ik weet niet of voor mijn laptop ik dezelfde kan/mag gebruiken?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Is voor thuisgebruik. O.a. muziekprogramma (Cubase) en als het lukt wat flight- en/of trucking-games. Die mogen in lagere settings omdat ik vermoed dat de grafische kaart een bottleneck kan gaan vormen.

Aanvullende vraag vwb windows 10
Ik heb er een cleane geactiveerde versie opstaan van windows 10 home. De Vorige windows-old map is weg. Ik hoef ook niet meer terug naar w7.
Kan ik na vervanging van de HD 'makkelijk' overgaan naar W10 op de nieuwe SSD?

Graag maak ik gebruik van jullie vakmanschap en alvast bedankt voor jullie tijd en energie ;)
Mvg. Ton37

[ Voor 10% gewijzigd door Ton37 op 07-09-2015 16:58 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Een SSD gaat zeker wel een boost geven aan je laptop voor dagelijks gebruik, vergelijkbaar met het effect op je desktop. Je HDD behouden kun je door de DVD drive te verwijderen en de HDD door middel van een caddy daar aan te sluiten. Je kunt zo'n caddy's op meerdere plaatsen kopen.

Geheugen bij plaatsen zal alleen invloed hebben als je ook geheugen tekort komt, zo te horen gaat je dat niet meteen snelheidswinst opleveren (hou het verbruik eens in de gaten met Taakbeheer bv let wel, er is pas een geheugentekort als je geheugen ook echt vol zit. 75% gebruikt betekent nog steeds 25% vrij en dan heb je dus nog geheugen zat). Ik denk ook dat bij games de videokaart eerder de limiet zal zijn dan het geheugen en die zit spijtig genoeg muurvast. Een geheugenupgrade is wel relatief goedkoop.

Welk scherm heb je? De 1080p variant of WXGA (1366x768)? Je zou als upgrade het scherm ook kunnen vervangen als je nog een WXGA hebt, hier bv http://www.benl.ebay.be/i...49838?hash=item3a55722fae.

• Ton37
Dank je wel voor jouw hulp @macpoedel..
Ik ga dan voor een 250 GB ssd.
De Dvd wil ik om praktische reden toch wel behouden. Mijn keuze is dan: 1 een caddy voor HD of een externe HD via USB met behoud van DvD.
Ik weet niet of je de huidige HD in een behuizing kan plaatsen om hem als externe HD viua USB te kunnen gebruiken??
Dat scherm is ook nog een goede optie. Er zit een xvga in.
Vraag: zal de huidige grafische kaart Dat kunnen trekken?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
Zolang je er geen zware grafische dingen mee doet. komt dat wel goed hoor. Zal mij niets verbazen als hij je externe gpu bijna niet gebruikt.

• Ton37
Bedankt voor jouw antwoord @loki504. Dat klinkt iig goed.
Nog een laatste vraag:
als ik de DVD-speler demonteer uit de laptop, kan die dan als externe Dvd speler worden gebruikt? Is daar een huls voor of zoiets?
Als dat makkelijker gaat bij de HD mag dat ook (ipv de Dvd) Dus de HDals externe schijf

[ Voor 4% gewijzigd door Ton37 op 08-09-2015 09:51 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
pricewatch: LogiLink HardDisk enclosure 2,5 Inch S-ATA USB 3.0 Alu Aluminium

maar dit had je zelf ook kunnen vinden toch:P

pricewatch: Crucial BX100 500GB

zal je 9/10 keer geen eens je hdd nodig hebben. en je kan natuurlijk altijd nog sparen voor een nas. heb je hem vrijwel nooit meer nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door loki504 op 08-09-2015 10:11 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Er zijn externe behuizingen voor laptop harde schijven (http://tweakers.net/categ...mytjhJQnzmSsKGFoRFQvLYWAA) en ook voor DVD spelers (bv pricewatch: Startech.com USB to Slimline SATA CD/DVD Optical Drive Enclosure). Het kan allebei redelijk makkelijk.

Ik zou er voor kiezen om de DVD speler extern te houden, aan opslag heb je veel meer, die HDD zou je misschien wekelijks gebruiken, terwijl een DVD misschien een paar keer per jaar nuttig is. Je kunt ook een DVD station van je desktop delen over een netwerk, dat doe ik soms als ik software te installeren heb op een nieuwere laptop, die hebben vaak geen DVD drive (ultrabook achtige dingen), on the go heb ik nog niet vaak een DVD moeten afspelen, is steeds thuis.

Je videokaart kan een scherm met een hogere resolutie makkelijk aan voor de meeste zaken (surfen, video's kijken, office, etc). Alleen is gamen op die resolutie is wel een stuk zwaarder, dus voor een veeleisender games moet je dan op een lagere resolutie gamen, en wat dingen terugschroeven, maar een game machine is dit toch ook niet meer. Ik denk dat jij met XVGA wat anders bedoelt dan de scherm resolutie, zeg anders even gewoon wat Windows erover zegt (1366x768?).

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 08-09-2015 10:20 ]

• Ton37
Dank je @loki en @MacPoedel.
Aan jullie hulp heb ik veel. Ik had al gezocht op i=net maar gebruikte kennelijk de verkeerde trefwoorden want ik kwam steeds uit op een kant en klare externe HD. Nu weet ik de juiste termen.

@MacPoedel. Een goed advies, ik ga eens kijken hoe ik dat in mijn netwerk voor elkaar kan krijgen. De DVD gebruik ik zeer regelmatig omdat de kleinkinderen met hun 'eigen' filmpjes op DVD aankomen en die dan graag willen bekijken ;-))

De optie voor een grotere SSD ga ik ook bekijken. De huidige HD is nooit volgeweest , dus dan zou ik in een keer klaar zijn. Houd ik alleen een HD-tje over evt. een externe HD te maken? Maar denk niet dat ik die veel zal gebruiken omdat ik 2 x 64 GB USB3 sticks heb die meer dan voldoende zijn.

Mijn huidige resolutie is 1366x768. Ik zie dat ik de letters doorelkaar heb gegooid (XVGA tov WXGA). Ik twijfel of ik het risico wil nemen om er een andere scherm in te zetten. Het zal zeker een aanwinst zijn voor het 'kijk-genot' maar als het fout gaat ben ik verder van huis ;-( Maar zeker iets in te onthouden en wie weet in de toekomst ....?

Dus jullie hulp wordt ten zeerste gewaardeerd en ga e.e.a. in gang zetten, waarbij de optie voor een grotere SSD voor mij een aantrekkelijke is. Kost wat meer, maar dan ben ik wel gelijk klaar, toch? De laptop is het wel waard vind ik.

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 13:15
Kijk ook eens hier even rond:
[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)

Hier is alles eigenlijk ook al wel een keer voorbij gekomen, al is het even geleden. Maar hier kan je ook ergens de handleiding van Dell vinden om de HD te verwissellen.

• Ton37
Dank je @Jurgen voor de link.
Pagina: 1