Aangezien ik zelf verantwoordelijk ben voor een groot deel van onze mobiele infra een paar tips:
Meer kosten: Dat is sterk afhankelijk van de mobiele contracten. De meeste providers leveren voor zeer redelijke bedragen abonnementen met ongelimiteerd bellen en SMS'en binnen NL, met redelijke databundel. Het privegebruik "zie je bij normaal gebruik niet"
Ook kun je er voor kiezen dat personeel betaalt indien kosten boven bedrag X, maar dat kost vrij veel tijd en geld aan administratie en het kan makkelijker zijn om het voor lief te nemen. Vooral het nakijken en verwerken in de salarisbetaling is veel werk. Het vastleggen niet: Je maakt een contract waarin staat dat de kosten per maand max X mogen zijn en overlegt de T&C's van het contract. Alle kosten daarboven worden ingehouden op salaris.
Prive gebeld worden op het werk kan ook als men 2 telefoons bij zich heeft en dat stop je niet met de oplossingen die je voor ogen hebt. Ook kun je je afvragen of je technisch wilt afdwingen dat mensen niet prive bellen, anders dan personeel afrekenen op functioneren. Ze kunnen sowieso ook appen, messages sturen via (web)apps voor privedoeleinden.
De meeste mensen hebben al een smartphone en wij willen juist een oplossing bieden waarbij we niet iedereen een vrij duren telefoon hoeven te geven. Maar de mensen toch twee nummers hebben
Dit klinkt mij als een slecht idee: Dus omdat werknemer A een smartphone heeft, krijgt hij die niet en werknemer B wel, omdat die met een oude Nokia rondloopt? Hoe ga je afdwingen dat mensen hun privetelefoon voor zakelijke doeleinden gaat gebruiken? En daarbij, je wilt privegebruik limiteren? Hoe dwing je dat af als ze wel prive-eigendom moeten gaan gebruiken?
Wat als iemands telefoon defect gaat? Krijgt de werknemer dan wel een telefoon? Zo ja, wat houdt mensen tegen om te zeggen dat hun telefoon defect is, een telefoon van de zaak krijgt en hun privetelefoon verkopen? (Ik vind dat hun goed recht overigens.)
Ik zou mij niet wagen aan meten met verschillende maten.
My 2 cents: Sta privegebruik toe, beheer de kosten en het scheelt je heel veel werk. Met een mobiele telefoon en nummer van de zaak zorg je ook dat mensen in hun eigen tijd soms nog zakelijk bereikbaar zijn. Het is een beetje geven en een beetje nemen.
Nu wordt het erg gecompliceerd. Ik weet dat mij reactie geen antwoord geeft op je vragen, maar een andere kijk op het probleem is.