Toon posts:

CPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een CPU en Moederbord
Ik heb al meer dan 5 jaar de eerste generatie i5-760 processor, wat mij natuurlijk heel goed heeft gedaan in al die jaren. Maar ik ben nu op zoek naar een nieuwe i5 of heel misschien een i7. Daarbij hoort ook een moederbord uiteraard.

€300 is mijn budget
Zoveel wil ik ook uitgeven, maar minder is ook mooi.

Wat ik met mijn computer doe?
Gamen, en veel ook. Maar daarnaast doe ik ook aan photoshoppen, after effect, cinema 4d (Dus video en 3d renderen). CPU moet aardig wat aan kunnen.

Mijn systeem

CPU i5-760
ASRock h55de3 moederbord
GTX 970 EVGA Grafische kaart
8GB Corsair RAM
250 GB SSD
1TB HDD

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2015

pricewatch: ASRock B85M Pro4

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Je kan een iets duurder moederbordje nemen, de reden mag je zelf bepalen. Maar voor 300euro is dit aardig. Ben je ook direct klaar. Zet er evt een stillere koeler op voor de paar tientjes die je over houd.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:53
Dan moet je ook een ander moederbord aanschaffen.
Ik verwacht dat een interessante upgrade niet echt te doen is voor 300 euro?
Ofwel nieuw moederbord en nieuwe processor.
Ram geheugen als je een moederbord met DDR3 neemt kun je gewoon meenemen.

Handiger zou trouwens zijn als je je pc even in een pricewatch lijstje zet en de RML code in je eerste post plaatst.

Daarnaast, wat had je zelf al gevonden?

De vraag is, hoeveel sneller is een nieuwe setup tegenover jouw oudere setup?

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 07-09-2015 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een gevoel dat mijn huidige CPU mijn GPU aan het bottelnecken is. Zeker in CPU intensieve games, daar begint het meteen te stotteren omdat de GPU niet volledig gebruikt word omdat de CPU constant op 100% zit.

Zelf dacht ik aan een i5-4460 en een ASUS H81-PLUS moederbord (Sorry weet niet hoe je een pricewatch lijst maakt)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

al meer dan 5 jaar
Tja, dan heb je ook zomaar kans dat je een nieuwe PSU mag gaan uitzoeken; deze "slijten" ook gedurende de jaren. Gezien het feit dat je nu waarschijnlijk een 550W PSU hebt, zou je met eenzelfde hoeveelheid vermogen een nieuwe CPU & mainboard moeten kunnen aansturen.
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:02:
(Sorry weet niet hoe je een pricewatch lijst maakt)
Dan ga je dat even uitzoeken? We zijn hier wel voor advies, niet voor handje vasthouden ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:03:
[quote]al meer dan 5 jaar[/url]
Tja, dan heb je ook zomaar kans dat je een nieuwe PSU mag gaan uitzoeken; deze "slijten" ook gedurende de jaren. Gezien het feit dat je nu waarschijnlijk een 550W PSU hebt, zou je met eenzelfde hoeveelheid vermogen een nieuwe CPU & mainboard moeten kunnen aansturen.

[...]

Dan ga je dat even uitzoeken? We zijn hier wel voor advies, niet voor handje vasthouden ;)
Mijn PSU is op dit moment 650 Watt, denk wel dat het nog mee kan, aangezien ik nooit problemen heb gehad met mijn PSU.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:08:
[...]

Mijn PSU is op dit moment 650 Watt, denk wel dat het nog mee kan, aangezien ik nooit problemen heb gehad met mijn PSU.
Nee, nog niet. Maar áls hij een probleem geeft, kan hij je gehele systeem frituren...

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:10
Esumontere schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:10:
[...]

Nee, nog niet. Maar áls hij een probleem geeft, kan hij je gehele systeem frituren...
Als het een intertech gevalletje is wel ja ;)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Heb je die i5 760 ook al overgeklokt? Daarmee kun je de CPU bottleneck ook al voor een deel wegnemen. Ik heb een tijd een i5 750 op 3,6GHz in plaats van 2,6-3,2GHz werkend gehad, dat hielp voor sommige CPU gebonden games. Al denk ik niet dat je moederbord een stevige overklok aan kan, de stroomtoevoer is helemaal niet gekoeld. Zonder de spanning te verhogen zou je wel 3,36GHz stabiel moeten krijgen (met turbo uitgeschakeld), dat is ook de maximale turbo frequentie op een enkele core van je CPU, maar alle 4 cores samen zouden dat ook moeten kunnen. Maar gezien je andere toepassingen kan een upgrade je wel wat opleveren.

Voor een upgrade naar een Haswell systeem zou ik geen H81 moederbord nemen, die zijn beperkt in aantal USB 3 poorten (vaak ook geen front panel aansluiting, als je behuizing al USB 3 ondersteunt), en hebben maximaal PCIe 2.0 x16 voor de videokaart. Dat werkt nu nog prima voor je GTX 970, maar ik zou me daar toch niet meer door laten limiteren. Een degelijk B85 moederbord valt nog steeds makkelijk in je budget, dus daarvoor zou ik dan kiezen. Welke Core i5 je vervolgens neemt is aan jou, de 4460 wordt vaak aangeraden, met dit budget zou een 4690 ook kunnen en ik denk eigenlijk ook dat de 4460 een nogal lage kloksnelheid heeft, maar je gaat er eender hoe op vooruit.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:03
pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed
pricewatch: ASRock B85M Pro4

Net even duurder, maar ik denk dat voor jou de Xeon een goede keus is.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De vraag is dan ook vooral: welke voeding is het? Er zijn inderdaad zat voedingen die de 5 jaar niet echt halen, maar ook wel voedingen die dat makkelijk halen.

Gezien het gebruik lijkt een Xeon mij ook wel een interessante keuze.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1