[windows 10] Hardnekkig ethernet verbinding probleem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Beste mede-tweakers,

Ik krijg mijn desktop, draaiende op windows 10, maar niet verbonden via ethernet en ik word er een beetje zot van. Windows beweert dat het aan de modem ligt maar daar ben ik het niet mee eens, waarom wordt later wel duidelijk.
Ik zal eerst eens overlopen (de lijst is niet in chronologische volgorde) welke stappen ik allemaal al geprobeerd heb:

Het is geen hardware probleem want via een live-ubuntu installatie geraakte ik wel verbonden. Dit betekent ook dat het niet aan de router ligt of de configuratie daarvan. Om maar eens extra te bevestigen dat het niet aan de router of acces-point ligt, mijn MacBook achter dezelfde switch heeft geen connectie problemen.

Ik weet niet hoe lang het probleem al bestaat aangezien ik pas verhuisd ben en telenet pas vandaag is langsgekomen voor de installatie van het internet. Ervoor gebruikte ik een goedkope wifi dongle, deze doet het nog altijd. Ooit heeft het wel gewerkt, op mijn oude kamer deelde ik de wifi verbinding van mijn MacBook soms via ethernet met de desktop zonder problemen. Volgens mij draaide de desktop toen nog wel windows 8.1

Ik heb natuurlijk al de driver verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zonder succes.

Ook heb ik de TCP/IP stack gereset net zoals enkele dns instellingen. Ook eens een paar keer kabel uitgetrokken terug ingestoken, de adapter ge disabled en terug enabelen...

Extra info:
Als de computer enkel via ethernet aan mijn netwerk verbonden is kan ik niet pingen naar de andere verbonden apparaten, via wifi op dit netwerk lukt het natuurlijk wel.

Welke volgende stap raden jullie mij aan zodat deze desktop eindelijk eens gebruik kan maken van een snelle netwerkverbinding?

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:41
Welke drivers heb je geinstalleerd? Die voor Windows 8 of 7? Want vaak is er nog geen Win10 specifieke driver.

Probeer eens een andere. En welk moederbord / welke ethernet controller heb je? Zijn er andere op het internet met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 07:59
Zou je de ip-adressen en subnetten eens kunnen opgeven?
Zowel van je computer, als je router.
Kijk of je pc een ip-adres krijgt van DHCP of staat deze vast ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Ow ja ging ik erbij zetten maar was het dus vergeten.
Moederbord is MSI H97M G43 waarop dus een realtek RTL8111G ethernet controller zit. Driver komt van realtek zelf. Hier heb ik het installatieprogramma voor windows 10 gedownload. Ik heb niet direct andere mensen gevonden met hetzelfde probleem.
Van de router zelf zijn de DHCP instellingen niet aan te passen 8)7 maar ik had wel ergens gelezen dat de modems van Telenet adressen vrijgeven vanaf 192.168.0.100. De desktop heeft momenteel het adres 192.168.0.180 en ik vind mijn PC ook terug in de tabel met verbonden gebruikers van de modem dus daar lijkt alles wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Kun je de modem pingen?
(command promt en dan: ping 192.68.0.1 ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
oheng schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:55:
Kun je de modem pingen?
(command promt en dan: ping 192.68.0.1 ?)
Nope dat lukte ook niet. Ondertussen is het probleem opgelost door Windows te herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Welk stuurprogramma is er nu dan geïnstalleerd? Misschien heb je een versienummer en van wie ze officieel zijn (via Microsoft geleverd of de fabrikant zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Uiteindelijk is het driver 10.1.505.2015 van Realtek. In het rondje ik probeer maar wat had ik deze ook (zonder succes) geprobeerd te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En dan moet je nog steeds oppassen dat Windows in zijn enthousiasme er niet later alsnog de voor jou niet-werkende driver overheen pleurt met een update. Dat had ik namelijk met het geluid van mijn Asus N55, en om dat op te lossen volgde ik dit:

The problem is indeed that windows keeps updating the wrong driver. To turn this off, go to: my computer -> properties -> advanced system settings -> hardware -> device installation settings. Then choose "no, let me choose what to do" and "Never install driver software from windows update". (http://www.tenforums.com/...ter-win-10-upgrade-2.html)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 17:18 . Reden: typo ]

Pagina: 1