Wat maakt een bepaald moederbord nu zo speciaal?

Pagina: 1
Acties:

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05-2025
Hallo,

Ik ben momenteel een systeem aan het samenstellen. Dit doe ik eigenlijk al jaren zelf. Maar een onderdeel waar ik altijd zelf veel geld op bespaar is het moederbord. Ik kijk welke socket ik moet hebben, welke sloten ik nodig heb en de rest van de standaard specs waar je op let met moederborden.

Maar ik zie tegenwoordig zo veel verschil in prijs met moederborden... Moederborden met de zelfde specs en de zelfde sloten etc. Waarom zijn deze borden dan zo veel duurder dan andere?

Ook zie ik vaak de mogelijkheid staan om een moederbord te overklokken... Waarom is dit iets wat vele doen? Processoren en videokaarten is iets waar ik wat meer over weet, dus ik ga er van uit dat dit enig zins de zelfde reden is (snelheid). Maar wat wordt er precies sneller? Ik heb altijd geleerd dat een moederbord simpelweg een bord is dat de componenten aanstuurt en de componenten bepalen de snelheid als ze maar compatible zijn met het moederbord.

Iemand die hier wat meer over weet?

Bedankt alvast! :)

Gr. Bas

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het is bijna altijd een selectie van het volgende:

- I/O, hoeveel slots, bussen en types heb je (PCIe, SATA, USB1/2/3, Thunderbolt etc.)
- Chipset, wat wordt ondersteund? Een H-series, B-series, Z-Serries en Q-Series hebben andere eigenschappen

- BIOS, wat is door de fabrikant voor je geregeld, wat zit er in, wat kan je instellen

- Esthetiek, sommige fabrikanten proberen hun electronica te slijten door precies hetzelfde als de concurrent uit te brengen, maar dan met een ander kleurtje.

Het komt in de praktijk dus nog steeds neer op wat je nodig hebt. Dingen als VT-d, Intel AMT, frequenties en voltages, die worden tussen de chipsets soms wel en soms niet ondersteund, en dat is waar je dan op selecteert. Kijk bijvoorbeeld hier: Wikipedia: List of Intel chipsets

Dat is een klein overzichtje van een selectie van de features. Zo zal je zien dat de X-chipsets een soort van kruising tussen servers en desktops zijn, En de Q-series voornamelijk voor vPro met AMT zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door johnkeates op 07-09-2015 15:04 ]

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-02 16:23
Duurdere moederborden hebben vaak ook meer power phases en extra beveiliging ingebouwd.(zoals bijv kortsluiting of extra emc beveiliging.

De meeste high end moederborden hebben tegenwoordig ook vaak twee BIOS'en.

verder kan je nog denken aan de kwaliteit van de audiochip.

Wat betreft het overclocken van een moederbord, ik denk dat dit gewoon een knop is die ervoor zorgt dat je systeem automatisch de beste overklok van je cpu/systeem regelt. En eigenlijk niks doet met je moederbord, maar enkel de instellingen van je BIOS aanpast.

• basvhout
johnkeates schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:59:
Het is bijna altijd een selectie van het volgende:

- I/O, hoeveel slots, bussen en types heb je (PCIe, SATA, USB1/2/3, Thunderbolt etc.)
- Chipset, wat wordt ondersteund? Een H-series, B-series, Z-Serries en Q-Series hebben andere eigenschappen

- BIOS, wat is door de fabrikant voor je geregeld, wat zit er in, wat kan je instellen

- Esthetiek, sommige fabrikanten proberen hun electronica te slijten door precies hetzelfde als de concurrent uit te brengen, maar dan met een ander kleurtje.

Het komt in de praktijk dus nog steeds neer op wat je nodig hebt. Dingen als VT-d, Intel AMT, frequenties en voltages, die worden tussen de chipsets soms wel en soms niet ondersteund, en dat is waar je dan op selecteert. Kijk bijvoorbeeld hier: Wikipedia: List of Intel chipsets

Dat is een klein overzichtje van een selectie van de features. Zo zal je zien dat de X-chipsets een soort van kruising tussen servers en desktops zijn, En de Q-series voornamelijk voor vPro met AMT zijn.
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!

Waar het eigenlijk op neer komt is 'Wat heb ik nodig'? Als op een mooi budget bordje nu mijn benodigde sata sloten zitten, chipset klopt, usb poortjes etc. zitten, kan ik deze gewoon kiezen over een bord met exact de zelfde specs maar met een paar extra's dus.

Het doel van de PC's is wel het spelen van games. Maar je ziet af en toe heel erg dure "Game-moederborden" terwijl je voor 80 euro minder ook een bord kan vinden met dezelfde specs...Of is het nu wel dat deze moederborden ook echt wat extra's toevoegen vaak. Ik kan het meestal niet terug vinden als ik de specs bekijk.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-02 17:23
Vergeet ook de kleur en de afwerking/uitstraling niet. Die zijn best belangrijk bij het casemodden.

while (! ( succeed = try ()));

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

lordprimoz schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:13:
De meeste high end moederborden hebben tegenwoordig ook vaak twee BIOS'en.
verder kan je nog denken aan de kwaliteit van de audiochip.
Deze zie je ook al vaak terug bij planken rond de 60-80 euro, niet gereserveerd voor 200+ planken., of zelfs 100+.

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-02 16:23
basvhout schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:23:
[...]

Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!

Waar het eigenlijk op neer komt is 'Wat heb ik nodig'? Als op een mooi budget bordje nu mijn benodigde sata sloten zitten, chipset klopt, usb poortjes etc. zitten, kan ik deze gewoon kiezen over een bord met exact de zelfde specs maar met een paar extra's dus.

Het doel van de PC's is wel het spelen van games. Maar je ziet af en toe heel erg dure "Game-moederborden" terwijl je voor 80 euro minder ook een bord kan vinden met dezelfde specs...Of is het nu wel dat deze moederborden ook echt wat extra's toevoegen vaak. Ik kan het meestal niet terug vinden als ik de specs bekijk.
de meeste features van de dure moederborden heb je inderdaad niet nodig. Paar extra power phases zijn wel lekker voor je systeem. Zeker als je nog eens van plan te gaan overklokken
Thomg schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:27:
[...]

Deze zie je ook al vaak terug bij planken rond de 60-80 euro, niet gereserveerd voor 200+ planken., of zelfs 100+.
ja ok, maar die zitten zeker niet op die budget bordjes =P

• basvhout
Bedankt allemaal voor de reacties. Iemand die nog wat kan aanraden voor een mooi moederbordje met een 1151 socket? Bouw een vrij standaard PCtje verder...

- i7 6700K
- 1 SSD en 1 HDD.
- GTX960/970 oid
- Paar fans
- 16 GB RAM DDR4

Wil evt wel de cpu en gpu gaan overklokken maar niks geks verder.

• johnkeates
Het komt inderdaad neer op wat je nodig hebt. Sure, voor de allergoedkoopste zou ik niet gaan, maar bijv. vroeger in Asus's P5 serie had je heel veel varianten. Dan nam je dus wel een P5-type moederbord maar dan niet de duurste versie want die had toch voornamelijk dingen die je niet ging gebruiken.

Een paar zaken kan je meestal zelfs beter achterwege laten:

- ExpressGate support als dat nog bestaat
- RAID onzin, is altijd FakeRAID/SoftRaid waarbij MDADM altijd beter is en onafhankelijk is
- Speciale poorten die alleen voor dat moederbord bestaan (zoals 'WiFi poort', wat eigenlijk gewoon een USB header met wat rfkill en rfconn toevoegingen, waardoor het alleen werkt met spul van de moederbord fabrikant)

Als je een medium bordje neemt die niet het laagste van het laagtste is zit er altijd wel een goede audio chip op, ESD bescherming, OVP/OCP bescherming, net een of twee extra phases, praktische spacing tussen de aanwezige I/O. Ook met de chipsets is het dan beter om niet de laagste te nemen, maar net eentje er boven. Dus geen X-series of Z-Series of Q-Series, maar die H of B, maar in elk geval niet de P-series.

Als je gaat overklokken kan dat soms met de B-serie, maar de i7 heeft dacht ik geen Socket H, maar H2, dus kom je sowieso op de Z-series of X-series uit, en dan is alles wel best.

Basically krijg je dan dit soort keuzes:

pricewatch: Asus H170M-E D3 (DDR3)

pricewatch: Asus H170M-PLUS (DDR4)

Eigenlijk filter je dan in de PW op:

- Socket
- aantal PCIe x16 3.0 slots
- DDR3 of anders DDR4

en dan zit je al met een selectie waarbij alles 'goed genoeg' gaat zijn :)

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 07-09-2015 15:41 ]

• basvhout
johnkeates schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:37:
Het komt inderdaad neer op wat je nodig hebt. Sure, voor de allergoedkoopste zou ik niet gaan, maar bijv. vroeger in Asus's P5 serie had je heel veel varianten. Dan nam je dus wel een P5-type moederbord maar dan niet de duurste versie want die had toch voornamelijk dingen die je niet ging gebruiken.

Een paar zaken kan je meestal zelfs beter achterwege laten:

- ExpressGate support als dat nog bestaat
- RAID onzin, is altijd FakeRAID/SoftRaid waarbij MDADM altijd beter is en onafhankelijk is
- Speciale poorten die alleen voor dat moederbord bestaan (zoals 'WiFi poort', wat eigenlijk gewoon een USB header met wat rfkill en rfconn toevoegingen, waardoor het alleen werkt met spul van de moederbord fabrikant)

Als je een medium bordje neemt die niet het laagste van het laagtste is zit er altijd wel een goede audio chip op, ESD bescherming, OVP/OCP bescherming, net een of twee extra phases, praktische spacing tussen de aanwezige I/O. Ook met de chipsets is het dan beter om niet de laagste te nemen, maar net eentje er boven. Dus geen X-series of Z-Series of Q-Series, maar die H of B, maar in elk geval niet de P-series.
Helemaal duidelijk!

Vind Audio wel redelijk belangrijk inderdaad, goeie tip!

• johnkeates
Bijv. deze selectie:

http://tweakers.net/categ...Cf4_uxZ0BL1XRVDupKLVkads-

- H2
- DDR4
- minimaal 2x x16 3.0
- SLI support voor later, maar dat kan je ook weer uit zetten

De goedkoopste boven aan heeft als nadeel dat ie x16 sloten alleen in 1x x16, 2x x8 of een andere combinatie wil draaien, dus meer dan 1 GPU op x16 laten draaien gaat niet werken. Weet niet genoeg van SLI om te weten of dat voor je performance super slecht uitpakt, maar ook dan heb je waarschijnlijk met een single-PCIe dual-GPU kaart ook wel opties :p

[ Voor 31% gewijzigd door johnkeates op 07-09-2015 15:45 ]

• basvhout
johnkeates schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:43:
Bijv. deze selectie:

- H2
- DDR4
- minimaal 2x x16 3.0

De goedkoopste boven aan heeft als nadeel dat ie x16 sloten alleen in 1x x16, 2x x8 of een andere combinatie wil draaien, dus meer dan 1 GPU op x16 laten draaien gaat niet werken. Weet niet genoeg van SLI om te weten of dat voor je performance super slecht uitpakt, maar ook dan heb je waarschijnlijk met een single-PCIe dual-GPU kaart ook wel opties :p
Hij pakt de filters niet goed mee als ik de link aanklik. Ik zie helaas alle moederborden die beschikbaar zijn op tweakers.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) blijft een lastige. Schopje naar CAA.

• johnkeates
basvhout schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:00:
[...]
Hij pakt de filters niet goed mee als ik de link aanklik. Ik zie helaas alle moederborden die beschikbaar zijn op tweakers.
Dan even handmatig lijstje meepakken dat ik er bij schreef :p

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 16:35
basvhout schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:37:
Bedankt allemaal voor de reacties. Iemand die nog wat kan aanraden voor een mooi moederbordje met een 1151 socket? Bouw een vrij standaard PCtje verder...

- i7 6700K
- 1 SSD en 1 HDD.
- GTX960/970 oid
- Paar fans
- 16 GB RAM DDR4

Wil evt wel de cpu en gpu gaan overklokken maar niks geks verder.
De enige bordjes waarmee je de i7 6700k fatsoenlijk kunt overklokken zijn bordjes met een z170 chipset. Vergeet alle bordjes met een H- of B- chipset als je wilt overklokken.

Ik snap niet waarom er hier H bordjes worden aangeraden voor overklokken maar dat gaat dus niet werken.

En met betrekking tot het verhaal met pci e lanes: de z170 chipset heeft maximaal 20 lanes, per definitie kun je geen 2 x 16 lanes hebben bij het gebruik van 2 videokaarten want die heeft die chipset gewoon niet. Er op gaan zoeken in de pricewatch heeft dan ook geen enkel nut.

Een Z170 bordje met een mooie prijs- kwaliteitsverhouding is bijvoorbeeld de Asus Z170 pro gaming.

[ Voor 21% gewijzigd door Philpend op 08-09-2015 12:00 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
johnkeates schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:43:
Bijv. deze selectie:

- H2
- DDR4
- minimaal 2x x16 3.0

Voor SLI moet je een Z moederbord hebben, Nvidia vereist minimaal 8 PCIe lanes van de processor. Een Core i7 6700K heeft 16 PCIe 3.0 lanes, alleen de Z170 chipset kan die lanes verdelen in x8/x8 en meer is dus niet mogelijk voor SLI op dit platform. Maar gelukkig zijn 8 lanes per videokaart nog steeds voldoende. Om meer dan 16 PCIe lanes van de processor te hebben moet je op het socket 2011-3 platform zijn, daar zijn 28 tot 40 PCIe lanes mogelijk, maar voor 2 mid-high-end videokaarten is dat niet echt nodig dus.

Het is dat overklokken met de multiplier ook een Z170 chipset vereist, anders zou ik je afraden om een moederbord te kopen op basis van SLI mogelijkheid, je gaat dat waarschijnlijk toch nooit gebruiken.

Dual GPU videokaarten zoals de R9 295X2 verdelen de beschikbare PCIe lanes op de kaart zelf met een PXI chip, dus daar moet het moederbord geen lanes verdelen, het zijn er wel best 16 of meer.

En om dan op de thread vraag te antwoorden, moederborden onderscheiden zich allereerst met de chipset, een Z170 is duurder dan een H110, en vervolgens met de gebruikte controllers (bv USB 3.1, Thunderbolt of een duurdere Intel netwerkcontroller tegenover een goedkopere Realtek), kwaliteit van de stroomvoorziening, aanwezige koeling (vooral op die stroomvoorziening). draadloze aansluitingsmogelijkheden (WiFi, Bluetooth, WiDi), kleur en stijl ("gaming"), etc. In een paar extreme gevallen maken fabrikanten zelfs covers die het hele moederbord bedekken. Daarnaast is er ook nog een deel software en pakken niet alle fabrikanten het BIOS aan op dezelfde manier (bv fans kun je nu in het BIOS regelen met een richtcurve, vroeger moest je het doen met een richttemperatuur en een minimum- en maximumsnelheid). Het is wel zo dat er op vlak van software veel nagekeken wordt van elkaar.

Het komt er gewoon op neer dat je beslist welke chipset je nodig hebt (voor een vergelijking van features zie hier) en welke bijkomende features van het moederbord je denkt te gaan gebruiken.

• basvhout
Ik ben er uit! Bedankt allemaal voor de duidelijke en snelle reacties :)

Ga eens even een kijkje nemen naar die Z170 bordjes.
Pagina: 1