Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Vorig jaar was ik begonnen met experimenteren met Arduino en servomotoren. Echter bleef ik op een cruciaal punt vastzitten met het probleem van de voeding van de servomotoren. Bedoeling was om voor halloween een sprekende schedel te maken die ook met zijn hoofd kon bewegen. De spraak had ik al voor elkaar via USB. De bewegingen werden doorgestuurd via Serieel naar de arduino en een zelfgeschreven programaatje deed TTS en vertaalde deze naar bewegingen.

Ik had volgende setup

- Arduino Uno M3
- 2x MG995 Servo
- 1x MG90S Servo.

Ik heb verschillende zaken geprobeerd maar kwam nooit tot een werkend geheel.

1 motor aansturen via de 9V die het arduino bordje leverde was geen enkel probleem. Elke motor werkte feilloos. Vanaf 2 motoren begonnen de problemen want een arduino kan niet genoeg leveren.

Ik kocht een externe adapter (6VDC1.5A) maar met deze aangesloten vertoonden alle motoren gewoon kuren (de ene werkte traag, de andere bibberde of liep vast).

volgens de specificaties zou het echter perfect moeten werken:
MG995 Current Drain (6.0V): 9.1mA/idle and 450mA no load operating

en dit is het schema van de MG90S:
Afbeeldingslocatie: http://www.arxterra.com/wp-content/uploads/2015/05/1.jpg

als ik dus reken:
2x450 + 380 = 1280mA.

weet iemand hoe ik 3 motoren dan wel kan voeden met stroom (geen batterypack aub) of weet iemand waar ik de mist in ga? Ik heb ook een Arduino motor shieldje liggen maar zie niet in hoe dit met deze wel zou werken aangezien de power toch hetzelfde blijft?

tnx alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thogamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07 19:45
Even een vraagje, heb je de motors op de externe voeding getest zonder er iets van gewicht aan te hangen?
Want die 450mA is no load operating. En als die dan meer stroom zouden trekken zou het best wel kunnen dat ze traag of bibberend werken.

edit:
Nog waarschijnlijk een domme vraag maar je hebt ze toch parallel aangesloten hé?

[ Voor 16% gewijzigd door Thogamer op 07-09-2015 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:28
https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDue
DC Current for 5V Pin 800 mA

Voed de motoren vanuit een aparte 5-6Vdc 1.5A-2A voeding, en het moet werken.
Vergeet niet de grounds aan elkaar te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zie dat de Arduino op 3.3 volt werkt, dat betekent dat je puls ook op 3.3v werkt. Misschien moet je het signaal naar 5v niveau brengen.

Je servo's zijn digitale servo's, Die kunnen bij wat weerstand of de opstart stroom alleen al flink stroom trekken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 15:40
De arduino due werkt op 3.3v. Echter heeft fuzzinator het over een arduino Uno. Deze werkt op 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De uno heeft inderdaad 5V ipv de 9V die ik in de startpost heb gespecifieerd. Dat is perfect voor 1 servo te runnen.

Er zat geen load aan de Servo's (ze lagen gewoon op de werktafel)

ik had het geheel zo aangesloten: (maar dan ipv een battery pack de DC voeding)

Afbeeldingslocatie: http://www.robotoid.com/appnotes/images/arduino-2servos-b.png

maar werken deed het niet. Misschien moet ik per servo maar een aparte power supply kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
De kwaliteit van zo'n breadbordje is niet altijd geweldig, soms hebben ze best veel weerstand of slechte contacten. Probeer de servo voeding direct aan te sluiten en niet via het breadboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Doe anders nog even een elco van 1000uF tot 4700uF op het breadbordje bij prikken voor een stabielere spanning

• Thogamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07 19:45
Waarom hang je de gnd van je arduino aan die van je power supply? Dit is volgens mij enkel nodig als je je arduino stroomt geeft via de Vin.

Wat je eens zou kunnen proberen is om 1 van de drie servo's power te geven via je arduino (gegeven dat je een aparte voeding hebt voor de arduino) en dan de twee andere op jee xterne voeding zo is de load misschien wat beter verdeelt.

Verder zijn de ideeën hierboven ook wel goed. Je kan misschien eens meten of er (als alles aangesloten is) overal op je breadboard genoeg stroom komt en een hoog genoeg voltage. Een paar elektrolytische condensators er tussen hangen zou ook wel een oplossing kunnen zijn aangezien je zei dat je servo's een beetje haperden soms.

• memphis

memphis

Thogamer schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:38:
Waarom hang je de gnd van je arduino aan die van je power supply? Dit is volgens mij enkel nodig als je je arduino stroomt geeft via de Vin.
Omdat de uitgaande puls alleen maar werkt met een massa? Anders gaat het echt niet werken.

• pjr557
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08-2021
Je moet de servo's niet aansluiten op de vcc van je arduino als je deze voedt via een externe adapter. De dc converter op de arduino kan maar iets van 500mA leveren

Je zou de servo's om en om kunnen aansturen bv 100ms servo 1, daarna 100ms servo 2 etc om toch een synchrone beweging te laten zien.
Mocht dat niet genoeg zijn kan je een N-channel mosfets tussen de ground en de servo's plaatsen waardoor ze geen vermogen gebruiken als ze niet bewegen. let op je servos hebben dan ook geen holding torque meer.
Elke servo heeft dan wel een extra pin op je arduino nodig.
zie http://www.hobbytronics.co.uk/arduino-tutorial9-power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm mosfets en elco's ben ik niet vertrouwd mee.

Ik zal er eens een aantal bestellen en zien wat het uithaalt. Zou een arduino motor shield niet beter helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een motorshield is niet voor servomotoren....

Je kunt wel een servomotor slopen om vervolgens de motor aan de shield te hangen en de potmeter aan een input van de arduino om zo met de arduino een servo besturing op tye zetten.

Maar wat je nu doet moet werken dus ergens gaat het fout

Pagina: 1