Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat om een hobbysysteempje voor verschillende dingen. Ik wil er Linux op draaien, waarschijnlijk always on. De volgende dingen zijn mijn gedachten gepasseerd:
- Equivalent van remote desktop draaien zodat er geen monitor aan hoeft.
- Remote recreatief developen, ik wil nog even kijken wat op Linux goede ontwikkeltools zijn.
- Git-repository erop.
- Inzetbaar om rekenklusjes te doen als resultaat van mijn maaksels. Of web scraping. Zoiets zou ik bijvoorbeeld met ssh+screen aanzetten om de volgende ochtend te kijken wat het resultaat is. Hangt uiteraard sterk af van wat ik ga maken.
- Inzetbaar om thuis een REST-API + webapplicatie te hosten.
- Steam voor Linux proberen en incidenteel een keertje Civ 5 erop spelen (wel met monitor eraan).
- Een keertje aan de tv hangen om als mediaspeler te gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
500? Dan wordt het wel wat. Het is echter geen harde eis.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een NUC, 8GB ram en een SSD. Maar welke NUC vind ik vooral de vraag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Intel NUC.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Idealiter fanless, maar praktisch onhoorbaar bij omgevingsgeluid in een kamer is prima. Ook: zuinig. En natuurlijk ook: niet teveel gepruts om de hardware werkend te krijgen op Linux.
Ga je overklokken?
Nee. Liever zuinig.
Wat verwacht je van ons?
Ik zit vooral met de volgende afwegingen:
- Celeron, Pentium of i3? i3 geeft als ik het wel heb hardwarematige ondersteuning voor verschillende encryptiealgoritmes. Dat zou handig kunnen zijn als ik een keer wat wil proberen met encryptie van de SSD. Ik wil echter vooral niet overspenden voor de klusjes die ik geschetst heb.
- M2 SSD of SATA-600? Welk merk SSD?
- Compatibiliteit van ram.
Het gaat om een hobbysysteempje voor verschillende dingen. Ik wil er Linux op draaien, waarschijnlijk always on. De volgende dingen zijn mijn gedachten gepasseerd:
- Equivalent van remote desktop draaien zodat er geen monitor aan hoeft.
- Remote recreatief developen, ik wil nog even kijken wat op Linux goede ontwikkeltools zijn.
- Git-repository erop.
- Inzetbaar om rekenklusjes te doen als resultaat van mijn maaksels. Of web scraping. Zoiets zou ik bijvoorbeeld met ssh+screen aanzetten om de volgende ochtend te kijken wat het resultaat is. Hangt uiteraard sterk af van wat ik ga maken.
- Inzetbaar om thuis een REST-API + webapplicatie te hosten.
- Steam voor Linux proberen en incidenteel een keertje Civ 5 erop spelen (wel met monitor eraan).
- Een keertje aan de tv hangen om als mediaspeler te gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
500? Dan wordt het wel wat. Het is echter geen harde eis.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een NUC, 8GB ram en een SSD. Maar welke NUC vind ik vooral de vraag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Intel NUC.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Idealiter fanless, maar praktisch onhoorbaar bij omgevingsgeluid in een kamer is prima. Ook: zuinig. En natuurlijk ook: niet teveel gepruts om de hardware werkend te krijgen op Linux.
Ga je overklokken?
Nee. Liever zuinig.
Wat verwacht je van ons?
Ik zit vooral met de volgende afwegingen:
- Celeron, Pentium of i3? i3 geeft als ik het wel heb hardwarematige ondersteuning voor verschillende encryptiealgoritmes. Dat zou handig kunnen zijn als ik een keer wat wil proberen met encryptie van de SSD. Ik wil echter vooral niet overspenden voor de klusjes die ik geschetst heb.
- M2 SSD of SATA-600? Welk merk SSD?
- Compatibiliteit van ram.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️