Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-07 07:45
Beste Tweakers,

Enkele maanden ben ik met succes afgestudeerd aan een gamma universitaire studie met een IT-component (Geo Information Systems, databasebeheer, etc). Tijdens mijn studentassistentschap veel kantoorwerkzaamheden geautomatiseerd door middel van simpele, zelfgeschreven scripts met bijvoorbeeld AutoHotKey. Ondanks dat ik al van jongs af aan de computers van vrienden en familie beheer en (zover mogelijk) repareer, heb ik tot mijn afstuderen geen carrière in de IT overwogen. Doordat ik merkte dat mijn interesse toch altijd weer uitkwam bij IT gerelateerde onderwerpen, heb ik besloten de gok te wagen en te solliciteren bij enkele ICT-detacheerders waar ik verdere certificaten en ervaring kan opdoen. Je kent het wel; je begint er als helpdeskmedewerker en groeit zo (hopelijk) door naar andere taken.

Tot mijn verbazing waren alle bedrijven waar ik heb gesolliciteerd zeer enthousiast en had ik uiteindelijk de keuze tussen meerdere detacheerders. Inmiddels heb ik een goede match gevonden en begin ik daar over twee maanden.

Hierbij heb je een korte indruk van mijn achtergrond; geen complete nitwit op het gebied van IT, maar vergeleken met jullie heb ik ongetwijfeld nog veel te leren. Dit wil ik dan ook graag gaan doen. Ik wil mij de komende twee maanden zo goed mogelijk voorbereiden op mijn toekomstige taken. Niet enkel wil ik de bedrijven waar ik naar gedetacheerd zal worden zo goed mogelijk van dienst zijn in mijn helpdeskfunctie, graag zou ik de fundamenten van toekomstige taken (SysAdmin, Netwerkbeheer, Security) zo goed mogelijk onder de knie willen krijgen.

Er zijn natuurlijk legio boeken en internetbronnen voorhanden. Het is als niet-insider deze echter lastig op waarde in te schatten. Dus, waarde Tweaker; kunt u mij de System Administration for dummies tools en bronnen aanraden zodat ik een goede start maak bij mijn toekomstige werkgever?

Heel hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Praetoriani schreef op maandag 07 september 2015 @ 10:16:
...kunt u mij de System Administration for dummies tools en bronnen aanraden zodat ik een goede start maak bij mijn toekomstige werkgever?
No offense maar waarom?

Ik mag toch aannemen dat jouw nieuwe werkgever jou die informatie kan geven en al een plan heeft uitgestippeld welke zaken je de komende tijd moet gaan realiseren aan studie, certificeringen, ontwikkeling etc? Je stelt in je startpost eigenlijk het volgende: ik ben universitair afgestudeerd maar heb een baan als helpdesker aangenomen. Iets zegt me dat je dus "eigenlijk" geen/weinig kennis hebt van actuele systemen (zowel server-software als client-software) en nu een beetje in het diepe gegooid gaat worden.

Denk dat we hoog & laag kunnen springen en allerlei boeken, ideeen of trajecten aanraden maar zonder te weten op wat voor helpdesk je gaat komen, welke werkzaamheden de klant & werkgever verwachten, is het natuurlijk nu met hagel op een bromvlieg schieten; de kans dat we je daadwerkelijk iets nuttigs gaan geven is 0.

Oftewel, ik kan volledig verkeerd zitten maar lees nergens op dit moment wat jouw functie gaat worden zometeen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
Uitstekende vraag. Ik wil het vooral voor mijzelf doen. Het liefst zou ik al op mijn eerste dag op de hoogte willen zijn van veelgebruikte terminologie. Ik ben overtuigd dat ik on-the-job en door middel van cursussen en certificaten in hoog tempo mijzelf het vak eigen zal maken. Uiteindelijk ben ik echter ook erg onzeker en wil ik het idee hebben dat ik kennis heb om op terug te vallen wanneer ik in het diepe gegooid zal worden. Dit zal in de praktijk echter waarschijnlijk wel meevallen, want de detacheerder in kwestie weet wie ze hebben aangenomen. Ik heb echter twee maanden de tijd. Ik denk dat zoveel mogelijk basiskennis opdoen enkel profijt oplevert, zelfs als dit niet direct toepasbaar zal zijn.
Ik mag toch aannemen dat jouw nieuwe werkgever jou die informatie kan geven en al een plan heeft uitgestippeld welke zaken je de komende tijd moet gaan realiseren aan studie, certificeringen, ontwikkeling etc? Je stelt in je startpost eigenlijk het volgende: ik ben universitair afgestudeerd maar heb een baan als helpdesker aangenomen. Iets zegt me dat je dus "eigenlijk" geen/weinig kennis hebt van actuele systemen (zowel server-software als client-software) en nu een beetje in het diepe gegooid gaat worden.
Het traject is inderdaad helemaal uitgestippeld. Ervaring in een corporate context is inderdaad nihil, waardoor ik inderdaad bang ben om in het diepe gegooid te worden. Ik hoopte dat het aanmaken van dit topic die vrees enigszins zou verlichten; helaas lijk jij te beamen waar ik al bang voor was.

Ik begrijp dat ik het erg lastig maak door het continu over 'basiskennis' te hebben zonder dit helder te definiëren. Zelf stelde ik mij informatie voor zoals die normaliter aan bod komt in de verschillende fundamentals-certificaten (ITIL, Comptia, MCSA, etc). Dit zou ik echter rustig willen kunnen nalezen voordat ik dergelijke cursussen onderneem, en zelfs dan is er een wildgroei aan boeken die die onderwerpen behandelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Praetoriani op 07-09-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Begrijp ik goed dat je na je studie al meteen hebt besloten niet in het verlengde van je opleiding door te willen gaan? Ik zou zelf toch eerst eens kijken of je nog wat leuks kan vinden in de GIS-hoek. Daar kan je, als je wilt en mag, ook best je technische ei kwijt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
F_J_K schreef op maandag 07 september 2015 @ 10:48:
Begrijp ik goed dat je na je studie al meteen hebt besloten niet in het verlengde van je opleiding door te willen gaan? Ik zou zelf toch eerst eens kijken of je nog wat leuks kan vinden in de GIS-hoek. Daar kan je, als je wilt en mag, ook best je technische ei kwijt.
In mijn vrije tijd blijf ik veel met GIS bezig. Op dit moment heb ik meerdere wetenschappelijke artikelen in de pijplijn die ik in mijn vrije tijd poog af te maken in samenwerking met enkele onderzoeksteams. Tevens zal ik de GIS/databasepersoon blijven bij enkele expedities naar het buitenland. Ik vind wetenschap en GIS een ontzettend leuke hobby, maar wil er niet professioneel mee doorgaan. Het is lastig om GIS-banen te vinden in mijn studiegebied (op PhDs na), en GIS toepassen op andere doeleinden deed mij te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik blijf helaas een beetje in het duister tasten. Wat F_J_K ook al zegt; in jouw studie-gebied is genoeg te doen maar je wil er niet professioneel mee doorgaan. Dat is dan best lastig want hierdoor is het voor ons slecht in te schatten wat je wel leuk vind en waar je je de komende jaren op wil gaan toeleggen.

Als je dan MCSA/CompTIA roept, denk ik meteen dat je wil uitgroeien tot een Windows systeembeheerder. Maar ja, wie weet zit je zometeen bij de eerste klant en blijk je een ster te zijn in C++ omdat je een paar kritieke incidenten heel duidelijk en snel weet in te schatten en met bepaalde collega's weet op te lossen.

Ik vraag me zelfs af of je wel het goede doet. Ja, er moet brood op de plank. Ja, daar moet men voor werken. Maar er zijn voldoende werkgevers die graag een HBO/WO afgestuurde in dienst nemen (of als stage) om deze personen op te kweken voor een volledige functie in de organisatie. Dat scheelt je zometeen op je CV een aantal loze jaren (helpdesker bij Nutricia ipv stagiair bij gemeente Amersfoort bijvoorbeeld) en je wordt nog sneller nog harder in het diepe gegooid en komt sneller in contact met diepgaande kennis.

Op basis van je studie en je zelfvertrouwen, ben je in ieder geval niet dom tussen de oren. Je zou alleen hoger moeten mikken qua eerste ambitie. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Maar ja, wil je dan toch over 2 maanden aan de slag als helpdesker, loop dan even naar een goede boekenzaak en haal daadwerkelijk het eerste boek van ITIL, haal Microsoft 70-410 (en mogelijk 70-687 en 70-688) en ga gewoon eens lezen. Het zal overweldigende info zijn maar als je de verbanden kan zien tussen verschillende boeken/hoofdstukken, ben je echt al een stuk verder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
Het klopt inderdaad dat ik graag naar Windows Systeembeheerder toe zou willen werken. Dit heb ik in mijn eerste post mogelijk niet goed genoeg uitgelegd. Uiteraard zie ik helpdesker slechts als de eerste tree van een ladder om ervaring op te doen. Met de detacheerder heb ik al besproken hoe het traject zich daarna zal vervolgen. De ervaring leert, volgens de detacheerder, dat hun HBO+ trainees binnen 6 tot 12 maanden doorgaans een vervolgstap maken. De helpdeskfunctie is in dit geval met name om ervaring op te doen in een IT-omgeving en tegelijkertijd om een laagdrempelige functie te hebben om je maximaal in te zetten op het behalen van certificaten.

Ondanks dat ik zelf ook aangaf dat mijn interesse vooralsnog met name bij (Windows) systeemadministratie ligt, gaf de detacheerder aan dat de ervaring hen leert dat sommige trainees inderdaad (zoals jij aangaf) een switch maken naar development. Zelf heb ik echter al enige ervaring met Python (door het maken van plugins in ArcGIS en het schrijven van enkele simpele scripts) en verwacht ik niet dat mijn interesse daar zal liggen. We zullen zien.

Overigens heb ik expres voor een detacheerder gekozen, ondanks dat ik inderdaad direct bij een grote organisatie had kunnen starten. De ervaring leert mij dat ik mij op een bepaalde werkplek vaak binnen een jaar verveel. Regelmatig wisselen tussen projecten en instanties lijkt mij derhalve een uitkomst. Bovendien vind ik het geweldig dat er een onbeperkt opleidingsbudget geldt en dat ik, als ik wil, alsnog een HBO/WO studie informatica zou kunnen doen op kosten van de detacheerder. Mijn ambitie is zoveel mogelijk studeren, financieel gewin is bij lange na niet primair.

Ik zal je advies ter harte nemen en wil jullie beiden bedanken voor het advies tot nu toe. Vooral het binnenhalen van de Microsoft boeken lijkt mij een uitstekend idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Download gewoon CBT nuggets voor windows 2012 en kijk die.
Voor het begin kun je denk het beste met de windows support engineer kijken, zodat je het client os een beetje kent.
Even een boekje van ITIL foundation doorbladeren, zodat je een basis begrip hebt van het processen waar je mee te maken krijgt.

SD is vooral bepalen waar het probleem zit, applicatie,cliënt, backend, infrastructuur
Hoop voor je dat je op een 'skilled' helpdesk komt, daar kun je nog wat leren.
Helaas zijn de meeste helpdesk tegenwoordig registreren en doorzetten.

En even een waarschuwing onbeperkt studiebudget bestaat niet...

[ Voor 11% gewijzigd door brid op 07-09-2015 11:51 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
brid schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:49:
Download gewoon CBT nuggets voor windows 2012 en kijk die.
Voor het begin kun je denk het beste met de windows support engineer kijken, zodat je het client os een beetje kent.
Even een boekje van ITIL foundation doorbladeren, zodat je een basis begrip hebt van het processen waar je mee te maken krijgt.

SD is vooral bepalen waar het probleem zit, applicatie,cliënt, backend, infrastructuur
Hoop voor je dat je op een 'skilled' helpdesk komt, daar kun je nog wat leren.
Helaas zijn de meeste helpdesk tegenwoordig registreren en doorzetten.

En even een waarschuwing onbeperkt studiebudget bestaat niet...
CBT nuggets ziet er goed uit! Ik ga sowieso even aan de haal met de free trial.

Studiebudget is onbeperkt in de zin dat ik het met een normaal (of zelfs versneld) studietempo niet vol ga maken. Je hebt gelijk dat onbeperkt de verkeerde woordkeuze was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je richting Microsoft systeembeheer gaat, vergeet dan ook zeker niet om iets te gaan doen met virtualisatie (waarbij VMware nog altijd met kop en schouders boven de rest uitsteekt qua marktaandeel). De kans dat je "fysieke bakken" / "pizzadozen" met een Windows OS gaat beheren is belachelijk klein, terwijl de kans dat dit virtuele servers zijn op bijvoorbeeld VMware hosts juist weer erg groot is. Uiteindelijk gaat het natuurlijk altijd om het Windows OS met alle bijkomende zaken, maar de infrastructuur die daaronder draait is minstens net zo belangrijk.

CompTIA, hoewel dat best aardige certificeringen zijn, zou ik persoonlijk links laten liggen. Ik ben nog nooit een vacature tegengekomen waar dat op vermeld staat en ik hoor er verder ook nooit iemand over (collega's, klanten, opdrachtgevers, leveranciers). In mijn ogen zonde van je tijd.
Pagina: 1