Welke kast en mogelijke uitbreiding voor mijn huidige setup

Pagina: 1
Acties:

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb redelijk recent mijn PC voor een groot gedeelte geupgrade.

Hieronder even de huidige componenten:

Intel I5 4670K
MSI Z97 Gaming 5 Mobo
MSI R9 290 Gaming 4G videokaart
Crucial Ballistix 2 x 4gb 1600 Mhz
Crucial MX100 256 GB
WD Green 1TB HDD
Seasonic S12G 550 Watt voeding
Antec three hundred behuizing
3 Corsair 120mm fans (typenr even kwijt)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit is mijn dagelijkse setup waar ik onder andere ook mee game (eigenlijk de hoofdactiviteit). Ik heb er voor gekozen om mijn systeem geleidelijk aan te vernieuwen. Bovenstaande componenten wil ik dus behouden op de behuizing na. Verder wil ik nog een tweede SSD toevoegen (Zal waarschijnlijk weer een Crucial 256gb worden).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ja bovenstaande producten, exclusief de behuizing

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hink op 2 gedachtes, toen ik de pc ging samenstellen heb ik de componenten mede geselecteerd op uiterlijk. MSI, met rood/zwarte accenten. Corsair fans met rode led. In principe had ik besloten om later een NZXT S340 rood/zwart er bij te kopen. Geluid is in de loop der tijd wel een groter issue voor mij geworden. Zo wil ik eigenlijk een fluisterstille PC die alleen bij gamen wat geluid mag maken.

Een kameraad van mij is op dit moment een nieuwe build in elkaar aan het zetten. Echter heeft hij gekozen voor een Fractal Design Node 304 (mini itx). Voorheen heb ik hier eigenlijk nooit over nagedacht maar nu ik zie hoe goed dat kastje in elkaar zit ben ik aan het twijfelen geslagen om mijn pc ook om te bouwen naar een Node 304. Vooral vanwege formaat en compactheid spreekt mij dit aan.

Wat denk je hiervoor allemaal nodig te hebben?
Als ik mijn initiële pc verder zou willen bouwen zit ik met de volgende vraag. Ik zou de NZXT S340 bestellen. Huidige pc past er in. Ik zou een Be Quiet Dark Rock proc koeler er bij willen nemen om mijn pc stiller te willen maken. De 3 corsair fans die ik heb, hebben 3 pins connectors, hierdoor draaien ze als ik ze op mijn moederbord aansluit altijd minimaal op 50%. Je hoort ze dan al redelijk en dat wil ik eigenlijk niet. Ik zat er aan te denken om een Grid+ te nemen als fancontroller. Heeft dit zin?

Ik zou dan het volgende moeten aanschaffen.
  • NZXT S340 rood/zwart (70 euro)
  • Be Quiet Dark Rock advanced C1 (60 euro)
  • GRID+ (38 euro)
Zou dit een goede oplossing zijn? Met name Grid+? voor de fans?

Als ik mijn andere gedachte zou willen uitvoeren ga ik van dezelfde Be Quiet processorkoeler uit, de Node 304, en zouden de corsair fans overbodig zijn (worden fans meegeleverd). De kast is dicht en in principe heb ik niets aan mijn kleurenschema. Mijn R9 290 past net in de Node 304 al weet ik dat het ondanks een aftermarketkoeler een heethoofd is. Iemand ervaring met een dergelijke build? Is dit goed te doen? genoeg airflow? niet te hoge temperaturen in de kast?

Verder zou ik mijn huidige moederbord moeten ruilen via V&A tegen een Mini ITX

Wat zou ik dan nog moeten:
  • Fractal Design Node 304 (80 euro)
  • Be Quiet Dark Rock advanced C1 (60 euro)
  • Moederbord Swap (30 euro bijleg van mijn kant gok ik)
  • verkoop corsair fans (+10 euro?)
  • Kleurenschema rood/zwart overboord gooien (niet te zien)
Wat verwacht je van ons?
Welke keuze zouden jullie doorzetten? Bij de Mini ITX build vraag ik me af gezien mijn videokaart of ik alles netjes stil kan houden (biedt de kast genoeg koeling voor mijn R9 290?)

Bij de andere build met de NZXT S340 lig ik te worstelen met de corsair fans die standaard te veel herrie maken. Ik heb deze aangeschaft voor het mooie uiterlijk van mijn build. Ik kan ze echter niet fatsoenlijk regelen zonder een fancontroller. (heb ze nu zelfs maar even uitgetrokken)

In het algemeen, wat lijkt jullie de beste optie en waarom? Ik game verder eigenlijk voornamelijk thuis. Samen met 2 / 3 andere vrienden zijn we van plan zo nu en dan weer eens een weekendje door te halen bij iemand thuis.

Zou natuurlijk alles met een zo laag mogelijk budget doen. Een van de kasten komt er sowieso op zeer korte termijn aan. processorkoeler wellicht dan volgende maand..

Keuzes Keuzes..

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik die uiteraard graag.

Alvast bedankt!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik zat net even te kijken naar de completed builds op basis van de Node 304 op pcpartpicker en daar staan wel enkele systemen tussen met een R9 290. Het merendeel gebruikt echter zuiniger kaarten. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je met een R9 290 in een relatief kleine kast toch wat meer risico loopt dat de temperatuur te hoog oploopt. Het zal waarschijnlijk wel werken, maar je zoekt toch een beetje de grenzen op. Daarnaast denk ik niet dat dit een stil systeem op gaat leveren. Je zal toch een flinke luchtstroom moeten hebben om die R9 290 te koelen in een dergelijke compacte behuizing.

Van die problemen zal je met die NZXT S340 geen last hebben, maar die kast is qua omvang vergelijkbaar met je huidige kast en ook niet bijzonder stil. Normaal gesproken zou een Define R5 of een pricewatch: Fractal Design Define S een optie zijn voor een stil systeem maar het nadeel is dan weer dat die kasten groot en zwaar zijn en dus niet erg geschikt zijn om te verplaatsen.

Misschien is het de moeite waard om eerst een goede CPU koeler aan te schaffen en dan eens te kijken hoeveel stiller het systeem daar van wordt. Als blijkt dat de R9 290 de luidruchtigste component is dan is het misschien verstandiger om daar je aandacht op te richten. Overigens zijn er ook wel goede koelers te krijgen voor minder dan die Dark Rock advanced C1, het is een goede koeler maar ook flink aan de prijs. Ik zou overigens niet al te veel waarde hechten aan de opgegeven geluidssterkte. Sowieso klopt die niet altijd en vaak blijft het geluidsniveau ondanks de verschillen op het niveau van ruisende blaadjes hangen. Wel is het zinvol om er over na te denken of je wilt (blijven) overklokken, stille koelers zijn niet altijd even goed geschikt om mee te overklokken.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Je zou ook kunnen kijken naar de grote broer van de nzxt s340 pricewatch: NZXT H440 Zwart
Net zoals de s340 een mooie strakke kast, met erg grootte window en in je rood/zwarte kleurenschema.
Vanwege het geluidsdempend materiaal is deze kast erg stil.
Helaas is deze kast echt op stilte gebouwd en is de airflow weer niet perfect, maar wel voldoende.
Ook is deze niet geschikt om veel te verplaatsen.

• Chrosser
  • Nu online

Chrosser

Topicstarter
Dank voor de reacties. Aan jullie meningen te zien zouden jullie dus voor de NZXT gaan of in ieder geval een grotere kast adviseren. Ik zal nog even iets verder verhelderen.

Op dit moment is mijn pc al vrij stil. Ik heb nu 2 fans draaien die standaard bij de Antec three hundred zaten. Aan de voorkant heb ik twee corsair 120 mm LED fans zitten. Deze heb ik nu uitgetrokken omdat deze erg veel herrie maakte op 50%. verder draait dus de stockkoeler van mijn processor en de 2 fans op de R9 290.

Verder heb ik nog een HDD in mijn kast en die zit metal to metal met 4 schroeven vastgedraaid (zoals het hoort bij deze kast, geen andere optie helaas) Echter zorgt de HDD voor resonatie. Als ik de HDD uittrek (gebruikt voor wat data en games) is mijn pc eigenlijk stil. Heb op dit moment zelfs het zijpaneel niet gemonteerd.

De proc. koeler wil ik vervangen omdat de pc dan wat stiller is tijdens het gamen. De Be quiet heeft zwart afgewerkte koelvinnen en ziet er gelikt uit (past tevens ook in de Node 304 met zekerheid) vandaar mijn voorkeur. Ik weet dat de Scythe mugen ook prima is,maar de afwerking is iets minder naar mijn mening.

Stel ik zou toch voor de S340 willen gaan, omdat dit nog een redelijk compact kastje is, hoe zouden jullie dan de aangekochte Fans laten werken? Het zijn overigens de Corsair Air SP120 LED edition.

Of is het handiger om deze te verkopen en PWM? fans te kopen die door mijn moederbord beter geregeld kunnen worden?

• Chrosser
  • Nu online

Chrosser

Topicstarter
Iemand die me nog kan helpen?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Koppel voor de grap eens de powerkabel en data kabel van je hdd los en start je systeem even op zonder hdd. Behoorlijke kans dat het flink stiller is meteen. Hier zou je ook iets mee kunnen doen, naast cpu koeler en gpu koeler voor stillere exemplaren vervangen. En een passief gekoelde voeding scheelt ook weer...

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1